احتياج الجزء الرابع للكاتبة..حنان حسن انا اتأكدت انك كنت بتنام معايا.. وبتت..&حرش بيا وبتعاشرني معاشرة الازواج لمدة اسبوع ...
احتياج
الجزء الرابع
للكاتبة..حنان حسن
انا اتأكدت انك كنت بتنام معايا.. وبتت..&حرش بيا وبتعاشرني معاشرة الازواج
لمدة اسبوع كامل ..
واكيد طبعا كنت بتخدرني عشان مبقاش في وعي..
ولا اشعر بالي بتعمله معايا
وانا دلوقتي هعمل فيك بلاغ واوديك في ستين داهية
دا الكلام الي انا قولتة لايهاب بيه
اول ما دخلت عليه غرفتة
وطبعا ايهاب بيه عمل فيها انه مندهش ومتفاجئي من كلامي
ورد عليا
وقالي..انتي ايه الي جابك هنا تاني يا هبابة انتي؟
وايه الكلام العبيط الي جاية بتقولية دا؟
ونادي ايهاب بيه بعلو صوتة علي سميرة وهو في منتهي العصبية
وقالها..انتي يا زفت يا الي اسمك سميرة
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
سميرة كانت جنب الباب فعلا
وكان واضح انها سمعت الاتهامات الي انا وجهتها لايهاب بيه
فا دخلت تجري
وهي مرعوبة من عواقب الي بيحصل
و قالتلة..
نعم يا ايهاب بيه؟
فا بصلها بغضب
وسالها
وقالها...هو انا مش طردت البت دي و قلت متدخلش هنا تاني؟
ممكن اعرف ليه دخلتيها البيت بدون تاني؟
فا اتوترت سميرة
وفضلت تتهته
ومبقتش عارفة ترد تقولة ايه
فا رمقها بنظرة غضب
وقالها..يظهر انك كبرتي وومبقتيش اد الشغل يا سميرة
وشكلي كدا هستغني عن خدماتك انتي كمان
ومكتفاش ايهاب بيه بكده وبس
لا..
دا كمان اتصل بالبوليس
وهو بيتوعدلي
بانة هيدفعني ثمن تطاولي عليه غالي
وفي اثناء ما كان بينتظر وصول رجال الشرطة
طلب من سميرة
انها تاخدني و تحتجزني في المطبخ علي ما البوليس يوصل
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
صعبت عليا سميرة
ومخلصنيش اني اكون سبب في قطع عيشها
فا رديت
وقلتلة..سميرة ملهاش ذنب
انا الي غفلتها واتسللت لبيتك بدون ما حد يشوفني
فا رد ايهاب بيه بمنتهي القسوة
وقالي..كويس اوي
..يبقي كده هيتوجهلك اكتر من اتهام ومدة الحبس هتزيد
عشان تتادبي وتحرمي تطاولي علي الناس في بيوتهم
ورجع بص لسميرة
وقالها..
ارمي البت دي في المطبخ
وفعلا
اخدتني سميرة علي المطبخ
وفضلت توبخ فيا وتلوم عليا
وتقولي..ايه الكلام الي قولتية دا يا مجنونة
وايه الي هتاخدية لما ترمي بلاكي علي ايهاب بيه؟
فا رديت بغضب
وقلتلها..دا مش رمي بلا
ولا انا بفتري عليه
ايهاب بيه بتاعك دا كان بينام في سريري بقالة اسبوع
ومعتقنيش ولا ليلة
للكاتبة..حنان حسن
في اللخظة دي
سالتني سميرة
وقالتلي..وامبارح كمان نام جنبك؟
فا رديت بثقة
وقلتلها..
ايوه امبارح كان نايم جنبي وكنت حاسة بوجوده معايا طول الليل
فا ردت سميرة بغضب
وقالتلي..دلوقتي بس اتأكدت انك بت كدابة وبترمي بلاكي علي الراجل
والدليل علي كده ان ايهاب بيه كان معايا امبارح طول الليل في المستشفي..
فا رديت بتعجب
وسالتها...
وقلت ...كان معاكي في المستشفي ازاي؟
فا ردت سميرة موضحة وقالت.. امبارح باليل بعدما انتي دخلتي نمتي جتني نوبة القلب فجاءة
فا اخدني ايهاب بيه علي المستشفي
وفضل قاعد جنبي طول الليل
ومغادرش المستشفي غير الصبح بدري وانا كنت معاه
وبسرعة فتحت سميرة موبيلها
وورتني صورة ليها في المستشفي وجنبها ايهاب بيه بالفعل
وقالتلي..الصورة دي اتصورتها عشان ابعتها لبنتي امبارح من المستشفي و اطمنها عليا
وادي ايهاب بيه كان جنبي زي منتي شايفة
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
فضلت ابص للصورة وانا هتجنن
وسالتها
وقلتلها..معقولة؟
ايهاب بيه كان معاكي المستشفي امبارح؟
فا ردت سميرة
وقالتلي..صدقيني يا بنتي
انا كنت بشتغل عند المرحومة (ام تهاني) يعني قديمة عنك وعارفة الناس هنا كويس
ايهاب بيه ممكن يكون عصبي شوية
لكن طول عمره راجل محترم
وطيب وحنين
بعدما سمعت الي قالتة سميرة
لقيتني بسال نفسي
وقلت..لما ايهاب بيه
كان في المستشفي امبارح
امال مين الي كان معايا علي السرير؟
في اللحظة دي
بدات استوعب وافهم الي حاصل
والي فهمتة...
ان الجن العاشق لما كان بيجي ينام جنبي كان بيتجسد في صورة ايهاب بيه
يلهوي...دا ايهاب هيسلمني للبوليس ويحبسني دلوقتي ..بسبب تطاولي عليه
لا دنا لازم اعتذرلة وابوس ايدية لو حكمت
بس المهم يسامحني وينقذني من الحبس والبهدلة
وبسرعة خرجت من المطبخ وروحت علي غرفة ايهاب بيه
وكا العادة اول ما شافني ادامة
كشر عن انيابة
وقالي..انتي ايه الي خرجك من المطبخ؟
وجاية هنا ليه؟
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
اقتربت منه واتوسلت له
وقلتلة..انا عارفة اني مهما اتأسفت لحضرتك مش هتسامحني
وعارفة انك هتسلمني للشرطة
بس ارجوك اديني فرصة اشرحلك ظروفي
وياريت تسمعني للاخر عشان تعرف انا كنت بتصرف كده ليه
فا رد بضيق
وقالي..وايه ظروفك دي بقي ان شاء الله؟
فا رديت وقلتلة
انا حكايتي بتبدء لما....
وفجاءة لقيتني بسرد كل قصتي بتفاصيلها
من اول ما الظروف الغبرة اضطرتني اتجوز هشام لغاية ما اتعملي سحر وبقيت شبة القرد... وشرحتلة ازاي جوزي رماني في الشارع
عشان ياخدني جوز خالتي ويسلمني لداغر
(الجن المتحرش)
الي اتجسد في صورة ايهاب بيه وبينام في سريري كل ليلة
وفي الاخر
قلتلة
دي كانت حكايتي بالتفصيل
صدقني انا مقصدتش اتبلي علي حضرتك .. ولا اتطاول عليك
وعموما انا بشرحلك ظروفي بس عشان تقبل اسفي..
ولو مصمم تسلمني للشرطة انا مش هعترض وهعترف علي نفسي كمان
بعدما انتهيت من حكايتي
لقيت ايهاب بيه بيبصلي بشفقة
لكن معقبش ولا نطق باي كلمة
وكل الي عملة
هو..انه مد ايده علي علبة المناديل الي جنبة...
وجابلي منديل
وقالي...امسحي دموعك
فا اتنهدت بارتياح واخدت المنديل
لكن...للاسف ملحقتش امسح دموعي لاني شوفت سميرة داخلة علينا وبتقول لايهاب بيه
رجال الشرطة بره وعايزين حضرتك ...
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
تركنا ايهاب بيه وخرج لرجال الشرطة
وبعد محادثة طويلة بينه وبينهم
انصرفوا بدون ما يطلبوني ولا ياخدوني معاهم
فا عرفت ان ايهاب بيه صفح عني ومقدمش فيا اي بلاغ
ومش كدا وبس دا كمان وافق اني ارجع لشغلي في بيت اختة
وبعدما شكرتة وروحت علي غرفة الولاد
كان مفروض اني اروح اشوف شغلي واراعي الاولاد
لكن...لقيت سميرة جايبة الموبيل بتاعها
وبتقولي...
خدي كلمي في واحده عايزاكي
فا رديت علي الموبيل
واتفاجئت ان راوية اخت جوزي بتكلمني علي الرقم الي كلمتها منه
للكاتبة..حنان حسن
المهم
لما سالتها
وقلتلها..خير في ايه؟
قالتلي..هشام بيموت وطالب انه يشوفك
وكررت راوية كلامها تاني
واكدت عليا
وقالتلي..ضروري يا غرام لازم تيجي حالا
هشام قال انه عايزك ضروري
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
اتصدمت من الخبر
ومفكرتش في حاجة غير ولادي
وبسرعة روحت علي ايهاب بيه
وقلتلة علي الي راوية قالتهولي
واستأذنت في الخروج
فا رد ايهاب بيه
وقالي..خدي الوقت الي انتي عايزاه
وشغلك منتظرك في اي وقت
وطلع من جيبة فلوس كتير
وقالي..
خدي هات حاجة حلوه للولاد
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
حسيت اد ايه هو انسان طيب وكريم
المهم...
بعدما خرجت...
روحت علي المستشفي الي قالتلي عليها راوية
وفضلت اسأل علي الغرفة الي فيها هشام جوزي
واخيرا لقيتها
لكن..بمجرد ما وصلت للغرفة سمعت صوت صراخ
وشوفت ام هشام هي حاضنة ابنها وبتودعة بالدموع والنحيب
وطبعا عرفت ان هشام مات
وللاسف مات قبل ما اعرف هو كان عايزني ليه
والغريبة اني لقيت نفسي حزنت عليه بالرغم من كل الي شوفتة معاه
ولقيت دموعي نازلة علي اولادي الي اتيتموا بدري
فا روحت اخد ولادي في حضني
لكن فجاءة..
لقيت حماتي بتاخدهم من حضني وبتقولي ...
انتي جيتي وسلمتي علي العيال يلا بقي كفاية عليكي كده
امشي وسيبيهم..
فا بصتلها بغضب
وقلتلها..انتي فكراني هسيبلك ولادي؟
فا ردت بثقة
وقالتلي ..
اه هتمشي وهتسيبيهم لانهم في حضانتي دلوقتي
فا اتعصبت عليها
وقلتلها ..حضانتك دا ايه
الولاد في حضانة الام..والجدة للاب مش بتروح لها الحضانة غير لما الام تتجوز
وهنا كانت الصدمة
لان حماتي ردت عليا
رد صدمني صدمة عمري
ودا لما قالتلي ..
منتي متجوزة
هو انتي مش تركتي ولادك وروحتي اتجوزتي بعدما ابني طلقك
بعدما سمعت التخريف الي بتقولة حماتي
اشفقت عليها
وقلت اكيد اصابها الهذيان بسبب موت ابنها
لكن الي اكدلي انها مش بتخرف
هي راوية بنتها
لما قالتلي...ايوه يا غرام دي الحقيقة ...امي من حقها تاخد الولاد بعد ما انتي اتجوزتي
فا رديت بغضب
وقلتلها..جواز ايه يا رواية
وانا هتجوز ازاي وانا مازلت علي زمة اخوكي
فا ردت راوية
وقالتلي..لا يا غرام انتي مش علي زمة هشام
اخويا مطلقك من اكتر من ستة شهور
طبعا انا مدخلش في دماغي اي حاجة من الكلام الي سمعتة
وشككت في كلام راوية كمان
لكن الي خلاني صدقتهم
هو ان راوية
جابتلي قسيمة طلاقي من هشام ...وكانت قسيمة طلاق موثقة بالفعل
فا بصيت للقسيمة
وفضلت اقول..ازاي الكلام دا
يعني انا كنت عايشة شهور مع هشام وهو مطلقني
وانا معرفش؟
فا ردت حماتي
وقالتلي...
لا يا حلوه بلاش كدب وحوارات
انتي اكيد كنتي عارفة
بدليل انك اتجوزتي
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
وقفتها عن الكلام
وقلتلها...لا بصي يا حاجة
موضوع الطلاق دا انا صدقتة
لان ابنك كان انسان ظالم ومش بعيد يعمل اي حاجة
لكن هتعملي تمثيلية وتدعي اني اتجوزت عشان تاخدي عيالي مني
فا دا بعينك...لانك مش هتقدري تثبتية
فا ردت حماتي وهي بتخرج ورقة من جيبها
وبتقولي...لا هقدر اثبت انك اتجوزتي بالقسيمة دي
واظن انك مش هتقدري تنكري ان دي قسيمة جوازك يا غرام
للكاتبة..حنان حسن
في اللحظة دي
استعجبت من بجاحتها وجرأتها
فا اخدت الورقة الجديدة
من ايديها وقراتها
وفي اللحظة دي
حسيت ان الدنيا بتلف بيا
لان الي في ايدي كانت قسيمة جوازي فعلا
ودي كانت صدمة بالنسبالي
لكن...
الصدمة الاكبر كانت لما قرات اسم العريس
اصل استحالة تصدقوا العريس طلع مين.....؟
لو عايز باقي احداث الرواية صلي علي رسول الله وطبعا مش هننسي نضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة
حنان حسن
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
ردحذفالهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
ردحذف