رواية إمرأة لعوب الجزء السادس - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
رواية إمرأة لعوب الجزء السادس
للكاتبة/حنان حسن
بعدما ما وقف محمد (الكشر) ادامي
وسالني
وقالي.. انتي عارفة مين تبقي مراتي؟
قلت... مين؟
رد محمد بانكسار
للكاتبة حنان حسن
وقال... مراتي تبقي
(عشيقة ابراهيم الكيلاني)
بصيتلة بدهشة
وسالتة؟
قلت.. انت بتتكلم عن ابراهيم الكيلاني ابونا؟
ولا حد تاني؟
رد محمد
قائلا..
ايوه يا صافي
بتكلم عن ابويا... وابوكي
بصيتلة بدهشة
وسالتة
قلت.. تقصد ان مراتك كانت عشيقة ابوك؟
هز محمد راسة بالايجاب
وقال.. ايوه
قلت... لا بقولك ايه؟
فهمني بالراحة الله يخليك
عشان انا مش مستوعبة الي انت بتقولة
بصلي محمد بانكسار
وقالي...
اقعدي وانا هقولك كل حاجة
وبالفعل قعدت
وبدء محمد يسرد قصة الخيانة
قال. ..
في فرح من الافراح
الي كان عندنا في القاعة
اتعرفت علي منال
مراتي
وكانت في الوقت ده منال
بتشتغل( مودليز)
وبتعمل في مجال الاعلانات
للكاتبة حنان حسن
وكانت طبعا جميلة... وذكية.... ومثقفة.... وشيك.... وليه اسلوب في الكلام
بيخليها تترك اثر عند اي حد
يتكلم معاها
عشان كده
اصريت اني اخد رقمها من اول مرة
اشوفها فيها...
وهي كانت جريئة جدا
فا قصرت المسافة
الي بينا ولقيتها استجابت ليا بسرعة
وبقينا بتقابل كتير
وفي غضون ايام
كنت اتعلقت بيها
وطلبت ايدها
للجواز
وفاتحت ابويا في الموضوع
في الاول سمعني وسكت
لكن بعد يومين
لقيتة جاي
بيقولي
بلاش تتجوز البنت دي عشان
انا سمعت من ناس اصحابي
ان سلوكها منحرف
لما سمعت كلام ابويا
عن منال
حسيت انه بيختلق الاكاذيب
عشان يلاقي مبرر
يرفض بيه جوازي من منال
فا رديت علية بعصبية
وقلت...
ومن امتي وانت عندك اصحاب؟
وبعدين انا مش ههدم مستقبلي مع الانسانة الي بحبها
لمجرد كلام انت سمعتة من اصحابك؟
وسيبتة بعدها ومشيت
وقطعت اي سبيل للحوار بيني وبينة
وعشان اوفر علي نفسي معاه اي جدال
في مسالة ارتباطي بمنال
اتجوزتها عرفي
واتنقلت للعيش معاها في شقتها بدون ما اقول لاي حد
لكن فعلا بعد الجواز بدات اللاحظ
انها ليها علاقات كثيرة
بكثير من الرجال
وقلت لنفسي
ان ده طبيعي بحكم شغلها
لكن الي خلاني اتوتر واشك فيها
هي المكالمات الجانبية الي لاحظت انها كانت بتعملها
وهي فاكرة اني مش واخد بالي
والي اكد ظني
لما لاقيت عمتي جاية
بتقولي
للكاتبة حنان حسن
انها عرفت اني اتجوزت منال
وكانت غضبانة جدا
لاني ارتبطت بانسانة سيئة السمعة
ولما سالتها
عن مصدر معلوماتها
واكدتلي انها سمعت من اكتر من مصدر
ان منال كانت علي علاقة غير شريفة بشخص ما
ولسة مستمرة في علاقتها بية
حتي بعد جوازي منها
وطلبت مني عمتي
اني اطلق منال
وانفصل عنها فورا
وقبل ما تسيبني
وتمشي
حذرتني
وقالتلي...
لو فضلت متجوز الست دي
ييقي انسي ان ليك اهل
وبعد ما عمتي سابتني ومشيت
بدء الشك يتسرب لقلبي
من ناحية منال
وحاولت اقطع الشك باليقين
فا فكرت ادور وراها
واول حاجة فكرت فيها
هي... اني افتش في الموبيل بتاعها
واعرف هي بتكلم مين
و في يوم وانا في الشغل
لقيت عمتي بتتصل بيا وبتقولي
ان واحده صاحبة عمتي
من جيران منال
شافت عشيق منال داخل لشقتي دلوقتي
فا رجعت من شغلي بسرعة
وفتحت الباب
لكن لقيت منال في الشقة لوحدها
فاادعيت اني موبيلي
ضاع مني في الشغل
وطلبت من منال الموبيل الخاص بيها
علي غفلة
بحجة اني هرن علي موبيلي
فا فتحتلي الباسورد
وقالتلي...
خد الموبيل
علي ما ادخل الحمام
ولما عرفت انها هتدخل الحمام
قلت... انها فرصة
عشان يبقي عندي وقت اني ادخل
علي الواتساب
بتاعها
للكاتبة حنان حسن
ولما فتحت محادثات الواتساب
شوفت محادثات
ليها
مع كثير من الاصدقاء
والعملاء في شغلها
لكن اخر شخص كانت بتكلمة
كان واضح من المحادثة
انه عشيقها فعلا
وواضح ان علاقتهم كانت لازالت مستمرة
لان المحادثات كانت بتاريخ اليوم
يعني المحادثة كانت جديدة
ولما قراتها
لقيتة بيفكرها
باليالي الساخنة... الي كانت بينهم
وكان بيطلب منها
وعد
باستمرار علاقتهم القذرة للابد
ولما جيت اشوف رقم العشيق الي كانت بتخوني معاه
اكتشفت انه رقم (ابويا)
فا اتجننت
لدرجة اني كنت عايز اقتلها
فا روحتلها عند الحمام وفضلت اخبط علي الباب
زي المجنون
لكن كان واضح انها عرفت اني عرفت سرها
و كان واضح كمان
انها عرفت اني قرات المحادثات
لانها مردتش عليا
وكانت قافلة باب الحمام بالترباس
من جوه
ولما رفضت تفتح الباب
خرجت بسرعة
وروحت علي الفيلا
عشان اقابل ابويا
وواجهة بالرسايل
الي في الموبيل بتاع منال
لكن للاسف
ملقتوش
و ملقتش في البيت
غير بعمتي
ولما سالتها عن ابويا
قالتلي
انها متعرفش هو فين
ولما سالتني
عايز ابوك في ايه؟
ورتلها المحادثات
وعرفت طبعا الكارثة الي انا فيها
ولما لقيتني راجع لمنال
وانا متعصب
رفضت عمتي اني اروح لمنال
في وقت عصبيتي
للكاتبة حنان حسن
لاني كنت ممكن
فعلا... افقد اعصابي.... واتجنن.... واقتلها
لكن انا اصريت اروح لمنال
عشان احسم امري معاها
وادام اصراري
استسلمت عمتي
وقالتلي
انا هاجي معاك عشان تطلقها
وتخلص منها بدون مشاكل
وبالفعل
رجعنا انا وعمتي لشقة منال
ولما دخلت للشقة ملقتش منال
ولقينا الشقة متبهدلة
والحاجة متبعثرة في كل مكان
في الاول... انا افتكرتها هربت
لكن لما دخلت اشوفها في باقي الشقة
لقيتها واقعة في الحمام
و اتفاجئنا بيها انا وعمتي
علي الوضع ده
ولقيت عمتي
بتقولي
واضح من منظر الشقة
ان في حد دخل بهدف السرقة
ولما شافها ادامة وعرف انها شافتة
خاف لتفضحة
فقتلها
فا بصيتلها وانا مذهول
فالقيتها....
بتقولي
ده الي هيعتقدة رجال البوليس
لما يشوفوا المنظر ده
وسالتها
قلت...تقصدي ايه يا عمتي؟
قالت.. اقصد انها كانت تستاهل القتل
وغيرت عمتي الموضوع
ولقيتها
بتقولي
لو البوليس سالك
كنت فين وقت ارتكاب الجريمة؟
قول..
انك كنت معايا بره البيت
ولما رجعنا لقيناها
مقتولة والبيت مسروق
ومتخفش
انا هشهد معاك
وكنت عايز افهم عمتي
اني بريئ
من قتل منال
لكن لقيتها بتطبطب عليا
وبتقولي
اطمن...
موضوع منال هيبقي سر بيني... وبينك
فقط حتي ولادي مش هقولهم عليه
للكاتبة حنان حسن
ومفيش حد هيعرف بيه ابدا
طبعا انا ساعتها
مكنتش في حالة تسمح بالجدال
وكل الي عملتة
هو اني هزيت راسي بالموافقة
وبالفعل
عملت كل الي عمتي قالتلي عليه
وقلت للبوليس الكلام الي هي قالتهولي
وبالفعل... شهدت عمتي معايا
اني كنت معاها
وقت ارتكاب الجريمة
وده الي خلي وكيل النيابة
يبرائني من تهمة قتل منال
لكن عمتي كانت ديما بتلمحلي
انها عارفة اني انا الي قتلتها
بعد ما سكت محمد عن الكلام
سالتة
قلت.. طيب ولما واجهت ابوك بالموضوع قالك ايه؟
رد محمد
قائلا
للاسف... موجهتوش
وسالتة
قلت... ليه موجهتوش؟
قال.. لانة هرب
لما عرف من عمتي
اني عرفت كل حاجة
واكيد كان فاهم زيها اني انا الي قتلت منال
عشان كده هرب
وسالتة
قلت... هرب ازاي
قال... هرب واتارية كان مرتب نفسة
وناويلها من فترة
لانه سحب ارصدته من البنوك
واخد كل حاجة
واختفي
قلت... لكن الي انا اعرفة
ان هو سابكم
عشان يعيش معايا؟
لانه كان حاسس بالذنب من ناحيتي؟
رد محمد
قائلا
مهو ده التبرير الواهي
الي كتبة في الورقة
قبل ما يمشي
عشان...
يبرر هروبة
لما ساب رسالة وكتب فيها
انه هيروح يعيش مع صافي
ومن يومها مشفتوش تاني
غير لما وصلت للمستشفي ولقيتة ميت
بعد ما سمعت لمحمد الكشر
وعرفت قصة الخيانة
المخزية دي
قلت لنفسي
يادي الخيبة يا ولاد
يعني حتي الراجل الكومل الي اسمه ايراهيم الكيلاني طلع مولعب؟
زي صافي بنته؟
ده ايه العيلة الشمال دي؟
وانا الي كنت مستغربة صافي بنته طالعة صايعة لمين؟
اتاري الجينات الوراثية بتلعب دور؟
يعني كده الواد محمد الطري.... واخوة محمد العندليب....
اكيد ليهم ماضي ملوث هما كمان؟
واثناء ما كنت بفكر بيني وبين نفسي
بصيت لمحمد
وقلت في نفسي
ياخوفي يا محمد
لاكتشف في الاخر
انك انت كمان الجينات لاعبة معاك دور
و بتتحرش بالستات في المواصلات العامة؟
ولما شردت بذهني
للكاتبة حنان حسن
لقيت محمد
بيسالني
قال.. ايه بتفكري في ايه؟
قلت..في المواصلات العامة
قال... نعم؟
قلت... لا اقصد
كنت بفكر في جملة انت قولتهالي
من شوية
قال.. انهي جملة؟
قلت... لما قولتلي اني انا الوحيدة
الي ممكن اساعدك
وانقذك
من عقدة الذنب
وسالتة
قلت... كنت تقصد ايه من الجملة دي؟
قال... ايوه
اصلي... انا لما شوفت ابويا ميت في المستشفي
حسيت انه اتبهدل في اواخر ايامة
وساب البيت
عشان كان خايف مني
احسن اقتلة
واكيد مات غضبان عليا
وده في حد ذاتة مخلي ضميري تاعبني
قلت... ياااااه
انت كمان حاسس بالذنب
من ناحيتة؟
في الوقت الي مفروض تبقي ناقم عليه؟
رد محمد
قائلا
اصل حصلت حاجة امبارح
خلتني اشك اني كنت ظالم ابويا
قلت... حاجة اية
قال... حاجة مش هتصدقيها
اصلي اكتشفت ان............
لو عايز باقي احداث القصة
ضع عشر ملصقات
مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة
حنان حسن
جميله لكن البارت قصير جدا جدا
ردحذفحلوة بس بارت صغير
ردحذفعمته لها دخل فى الموضوع
ردحذفجميلة يا ريت بارت كمان
ردحذفخلصت بسرعه
ردحذفجميلة جدا بس الحلقة قصيرة جدا ياريت حلقة كمان النهاردة
ردحذفجميله جدا
ردحذف