رواية شبة أنثى الجزء السابع - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
رواية شبة أنثى الجزء السابع
للكاتبة/حنان حسن
بعدما رجعت لغرفة حسان
عشان اجيب طرحتي الي وقعت مني
اثناء ما كان حسان بيحاول يغتصبني...
لاحظت وجود حد في اوضة حسان..
فا وقفت علي الباب
عشان اشوف مين الي جوة؟
لكن اتصدمت
لما لقيت عديلة زوجتة هي الي في الاوضة
فا بصيت بسرعة علي الارض
لكن ملقتش جثة حسان
ولما عديلة شافتني
فضلت تبصلي من فوق لتحت
وكان واضح انها متدايقة من وجودي في المكان
وكنت هسالها عن جثة حسان؟
لكن لقيتها بتقولي...
للكاتبة حنان حسن
خير ايه الي جايبك راجعة تتنطي وتتمسحي في حسان تاني ليه ؟
هو مش طلقك يا بت؟
طبعا كان واضح من طريقة كلامها
انها متعرفش حاجة عن اي حاجة
فا حاولت استدرجها في الكلام..
عشان اعرف منها جثة حسان فين؟
قلت...متظلمنيش يا عديلة
انا وحسان خلاص
بقينا زي الاخوات
وانا كنت جاية اسالة
هو هيروح القسم الصبح الساعة كام
عشان البوليس
كان مستدعيني انا كمان
في قسم الشرطة
فا قلت اروح معاه
قالت..معرفش هو فين
انا جيت من بره ملقتهوش
من طريقة كلام عديلة كان باين فعلا انها متعرفش حاجة عن جثة حسان
وممكن تكون وصلت للاوضة
بعد ما الجثة اختفت..
بس انا كان لازم اتاكد بنفسي
انها فعلا مش مخبية الجثة
ومش بتنكر وجود حسان
بس عشان اتاكد لازم ادخل جوه الاوضة
وطبعا انا كان لازم ادخل للغرفة لسببين
للكاتبة حنان حسن
اولا... عشان اتاكد ان كانت مخبية الجثة تحت السرير ؟
وبتنكر
ولا لا ؟
وثانيا..
عشان ادور علي الطرحة بتاعتي
واخدها قبل ما هي تاخد بالها
من وجود طرحتي في غرفتهم
فا سالتها..
قلت..
الجماعة الي انا بشتغل عندهم
خرجوا كلهم عشان يكشفوا علي الست ام فريده
وانا كنت بشتري حاجة ورجعت ملقتهمش ...
هو انا ممكن ادخل اشرب معاكي كوباية شاي يا عديلة؟
لغاية ما يرجعوا من بره؟
بصتلي عديلة بقرف
وقالتلي...
ادخلي...
وفعلا دخلت
واتعمدت ...اني اروح اقعد
في المكان الي حسان هاجمني فيه
عشان اشوف الطرحة فين؟
وبعد ما قعدت
فضلت ادور بعيني
علي الطرحة
لكن للاسف
ملقتهاش ....
فا سيبتني من الطرحة
وعملت نفسي بشوف الجرح الي في صباع رجلي
بسبب الشبشب
فا وطيت وبصيت تحت السرير
لكن بردو ملقتش اي اثر لجثة حسان
فا قعدت شوية
لغاية ما عديلة عملت الشاي ....وشربتة
للكاتبة حنان حسن
ومشيت من غير ما استفاد باي حاجة..
ولا لقيت الجثة
ولا لقيت الطرحة
ورجعت لشقة الست فريدة
ورنيت الجرس..
ولقيت الست فريده بتفتح وبتبصلي بغضب
وهي بتسالني
قالت..ممكن اعرف انتي كنتي فين كده؟
قلت.. معلش يا ست فريدة
اصلي اكتشفت بعد ما جينا من عنده
اني نسيت طرحتي هناك
فا رجعت اجيبها
بصيتلي الست فريدة باستغراب
وسالتني
قالت...طرحة ايه ؟
وهو مين؟
الي انتي بتتكلمي عليه؟
لما شوفت الست فريدة بتتكلم معايا بعصبية
وناسية الي حصل
عرفت ان الحالة الي عندها اشتغلت
فقلت ..بلاش اتكلم معاها دلوقتي
فا قلتلها...
معلش يا ست فريدة سامحيني
لو كنت اتاخرت شوية اصلي
كنت قاعدة مع عديلة شوية
بصيتلي الست فريدة بغضب
وقالتلي
طيب ادخلي ومتكرريهاش تاني
قلت..حاضر
ولما دخلت كنت
هتجنن
لاني مكنتش عارفة ..جثة حسان راحت
فين؟
ولا طرحتي كمان ؟
معرفتش اختفت
فين؟
ولقتني بسال نفسي
ياتري الست فريدة بتدعي النسيان ؟
ولا هي ناسية بجد ؟بسبب
الحالة الي بتجيلها؟
للكاتبة حنان حسن
وفضلت قاعدة في المطبخ
لغاية ما الست فريدة تطلب العشاء هي ومامتها
واثناء منا كنت بنتظرها
فضلت افكر في كل الي بيحصىل
وانا محتارة ومش فاهمة حاجة
وفي عز ما كنت سرحانة
لقيت الست فريدة واقفة ادامي
وهي بتقولي ...
انتي قاعدة كده ليه؟
قلت...انا مستنية احضر لكم العشاء
قبل ما انام
ردت الست فريدة
بحزن
قالت..لا ملوش لازمة العشاء
ماما خلاص نامت
وانا كمان
هدخل انام
عشان هصحي بدري بكره
عشان اروح المستشفي انا وماما
لزيدان اخويا
للكاتبة حنان حسن
وسالتها؟
قلت..هو زيدان بيه عامل ايه دلوقتي؟
بصيتلي الست فريدة وفي عنيها شك من ناحيتي
وسالتني
قالت...بتسالي ليه؟
قلت...عايزة اطمن علي البية
قالت..تطمني علي
البية ؟
ولا تطمني علي السر الي مع زيدان بيه؟
قلت..مش فاهمة؟
قالت..مش لازم تفهمي
كفاية انا فاهمة
وبعد ما الست فريدة رمت الكلمتين الي زي الدبش دول
سابتني ودخلت نامت
وفضلت انا قاعدة لوحدي افكر
وافكر
ولما فكرت في النوم
دخلت لغرفة مبروكة
عشان انام...
وبمجرد ما دخلت الغرفة
اتفاجئت بالست فريدة ادامي في الغرفة
وهي لابسة النقاب بتاعها
ولفت نظري انها ماسكة الطرحة بتاعتي
ولقيتها حطت الطرحة علي السرير
وكانت ناوية تسيبني وتخرج بعدها
فسالتها
قلت ممكن سؤال
يا ست فريدة؟
وفضلت الست فريدة تبصلي شوية
وبردوا مردتش عليا
قلت...يا ست فريدة انتي بتعملي معايا كده ليه؟
هو انا مش من شوية كلمتك عن الطرحة
وقلتي انك مش فاهمة انا ىتكلم عن ايه؟
وبعدين ليه حضرتك لابسة النقاب في
البيت؟
ولبساه ليه ومفيش رجالة هنا اصلا؟
ياست فريدة ردي عليا ابوس ايدك
انا خايفة اوي وحاسة اني لوحدي
وفي اللحظة دي
سمعت صوت( مصروم)
وهو بيقول...متخافيش يا نعمة
انتي مش لوحدك
انا معاكي..
وكان واضح ان الصوت صادر من ناحية الست فريدة
واتاكدت من كدة
لما قلعت النقاب ولقيتة مصروم
فرحت اوي اول ما شوفتة
ولقيتني بقولة..
مصروم؟؟؟
انت كنت فين؟؟؟
وليه سايبني لوحدي في الي انا فيه ده ؟؟؟
انت مش وعدتني انك هتفضل جنبي وهتحميني؟
رد مصروم
قال..وانا عند وعدي وجنبك علي طول
قلت..فين الكلام ده؟
منا دعكت الخاتم لما كنت في محنة
وانت مسالتش فيا
قال...منا جيتلك
للكاتبة حنان حسن
قلت..لا انت مجيتش
قال..امال مين الي خلصك من حسان ؟
وخلصك كمان من جثتة؟
قلت..هو انت الي.....؟
قال...ايوه
انا امال انا جيبت الطرحة ازاي؟
قلت..طيب دلوقتي حسان مات
وهما ممكن يلاقوا جثتة ويتهموني انا في قتلة
قال..لا متخافيش مش هيلاقوا جثتة
قلت..ليه انت ودتها فين؟
قال..مش اتفقنا مفيش اسالة
قلت..لكن اختفاء جثتة فيها ضرر عليا
قال..بالعكس..
حسان لو كان راح للبوليس
كان هينكر انك كنتي معاه
عشان يورطك
وممكن كمان ... كان يقولهم انك انتي الي قتلتي زيدان ومراتة
واختفاءة افضل
ودلوقتي ممكن رجال البوليس يفتكروه هرب
ويبداوا يشكوا فيه
هو
قلت..طيب وانا دلوقتي حسان مش حيروح بكره للضابط
وانا كده معرفتش
اكد اني كنت موجوده مع حد
في وقت ارتكاب الجريمة؟
يعني ممكن اروح في ستين داهية؟
ابتسم مصروم
وهو بيقول..وانتي هتروحي في داهية ليه؟
للكاتبة حنان حسن
هو انتي قتلتي حد فيهم؟
قلت..لا
بس حسان فهمني كده
رد مصروم
قال...مفيش الكلام ده انتي محدش هيقدر يجي جنبك
وبعدين زيدان حالتة استقرت
يعني صحتة في تحسن
ويوم ولا يومين
والبوليس هيحقق معاه وهيقول
علي المجرم الحقيقي
طبعا انا بمجرد ما سمعت الكلام الجميل ده
بدات اتنفس تاني براحة
وقلت...الحمد لله دنا كنت هموت من الخوف والقلق
رد مصروم
قال..مش انا قلتلك متخافيش طول منا جنبك
قلت..منتا سيبتني
وسالتة
قلت...ممكن اعرف انت سيبتني ليهواختفيت؟
هو انا عملت حاجة زعلتك؟
قال...لا
قلت...امال سيبتني ليه واختفيت؟
قال..قلتلك الاسالة ممنوعة
قلت..طيب انت هتمشي تاني وتسيبني؟
قال..طول منتي محتاجة لوجودي معاكي هتلاقيني جنبك
بصراحة مصروم كان
واحشني اوي
فا فضلت بصالة
فا سالني
قال...مالك بتبصيلي كده ليه؟
قلت...انا عندي اسالة كتير
لكن انت بتقول الاسالة ممنوعة
قال..انتي فضولية اوي
وعايزة تعرفي
كل حاجة
عن كل حاجة
وده ممنوع
لكن انا عايزك تعرفي حاجة واحدة بس
قلت..ايه هي الحاجة دي؟
قال...انا هفضل جنبك مهما حصل يعني (اطمني)
ومتخافيش من اي حاجة
قلت...يارب ديما جنبي
ابتسم مصروم..
وقالي
يلا نامي عشان انا همشي
قلت..هتمشي تاني ليه؟
للكاتبة حنان حسن
قال...عايزاني ليه؟
قلت...انا بطمن وانت جنبي
قال...همشي عشان تعرفي تنامي
قلت...بس انا بخاف
ابتسم مصروم
وقال... وهو بيضحك
بتخافي ليه ؟
هو انتي طفلة ؟
ايوه بخاف..
زي الاطفال ما بيخافوا وهما بعيد عن امهم
وبخاف من الضلمة
وبخاف وبخاف من
الوحدة
وبخاف حتي وانا وسط الناس
ومش بطمن غير وانت جنبي
ابتسم مصروم بسعادة
وسالني
قال..في حد يطمن
وهو مع (العفريت)؟
قلت..انا بطمن وانت جنبي
وعايزة ابقي معاك
و لو كنت شيطان...
او مارد ....او حتي من جن ازرق
عايزة اقولك ان احيانا
في بني ادمين
بتكون خايف وانت معاهم
اكتر ما تخاف وانت مع العفاريت
ابتسم مصروم
وهو بيقولي...
طيب اتفضلي نامي
وانا هقعد جنبك لغاية ما تروحي في النوم
فرحت اوي لما قلي هقعد معاكي
وطلعت علي السرير بسرعة
ونمت وغمضت عيني
وانا سعيدة انه قاعد جنبي
لكن فتحت عيني بسرعة
وقلتلة...مصروم؟
قال..نعم؟
قلت..انا في حاجة عايزة اقولك عليها من ساعة ما شوفتك..
لكن مكسوفة
قال.. اوعي تكوني عايزاني احكيلك حدوتة قبل النوم؟
قلت..لا
قال..امال عايزة ايه؟
قلت...نفسي اعرف يعني ايه مصروم؟
وفي اللحظة دي
للكاتبة حنان حسن
بصلي مصروم..
بغيظ
وهو بيقولي...تصدقي انك بتستظرفي كتير ؟
وانا غلطان اني قاعد جنبك لغاية ما تنامي؟
قلت...لالالا خلاص
مش عايزة اعرف بس خليك جنبي
وبالفعل...فضل مصروم جنبي طول الليل
وهو بيتكلم معايا
لغاية ما النوم غلبني
وروحت في النوم بالفعل
وصحيت الصبح
علي صوت نونوة قطط كتير
جنبي علي السرير
فا قمت مفزوعة لما شوفتهم ملمومين حوليا
واستغربت ان ست فريدة مش معاهم
لكن قبل ما استوعب الي بيحصل
سمعت صوت ست فريدة
وهي بتنادي عليا وبتقولي...
تعالي بسرعة يا نعمة الحقيني
فا خرجت اجري من الاوضة
واول ما خرجت للصالة اتفاجئت ب........
لو عايز باقي احداث القصة ضع عشر ملصقات...مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة
حنان حسن
تسلم ايدك
ردحذفالله عليكى روعة واحلى حاجة انك نزلتى جزء تانى شكرا ليكى
ردحذفجميله جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا
ردحذفتحفة بامبدعة
ردحذفجميلة منتظرينك
ردحذفالجزء الجديد
ردحذففي انتظار الجديد
ردحذفجميله جدا 🥰
ردحذف