رواية عشقتك رغما عنك الجزء الثامن و التاسع - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة
بعد ما فتحت الباب بالمفتاح الي كنت اخدتة من ايهاب بية
واتفاجاءت بشغالة جديدة غيري..لقيت ايهاب بية خارج من غرفة مكتبة وبيقولي.. تعالي ياريم ..واخدني ودخلنا غرفة مكتبة.. واول ما قفل الباب.. لقيتة بينظر ناحيتي وبيقولي
قال..اسمعي ياريم الكلام الي هقولهولك ده كويس.. لانه مهم جدا
قلت.. اتفضل يا فندم قول
قال..دلوقتي ..اختك حياتها في خطر..
قلت..يلهوي حياتها في خطر ازاي؟
قال.. اه ومش حياتها لوحدها ..دي حياتك انتي وصباح كمان في خطر..
قلت..لا والنبي يا فندم وضح شوية لاني مش فاهمة حاجة
قال.. انا هفهمك ..وبدء يشرحلي قصدة ايه
قال..بعد ما المباحث عملت تحرياتها.. عن الشيخ الي اختك كانت بتشتغل عنده .. وفرغوا الكاميرات الي في البيت عنده وتحديدا في المكان الي رغد اختك شافت فيه الجثة بالتاريخ الي هي كانت فيه بالمكان.. اتاكدنا انا كلام اختك رغد كان حقيقي وفعلا الكاميرات صورتها وهي بتراقب حد من شباك في الدور الاول .. ومش بس كده ..دي الكاميرات كمان وضحت دخول وخروج اشخاص غريبة كتير وتصرفات مريبة كانت بتحصل في المكان.. وعارفة مين الي كان بيدخل ويخرج من نفس الشقة كمان بعد منتصف الليل ديما؟
قلت.. مين؟؟
قال.. الشيخ
قلت.. ازاي ده مفروض راجل طيب جدا وبتاع ربنا .. وكلنا عارفين انه بيعمل اعمال خيرية كتير كلها بتعمل في صالح الناس الغلابة
قال.. طيب ايه رايك ان بعدما كثفنا عنة التحريات
اكتشفنا انه بيتاجر في السلاح كمان ..يعني الموضوع مطلعش تجارة اعضاء فقط..
قلت..معلش طيب بردوا انا لغاية دلوقتي مفهمتش انا واخواتي علاقتنا ايه بالموضوع؟وايه الخطر الي احنا مهددين بيه؟
قال..لما اختك رغد شافتهم وهما بياخدوا اعضاء من جثة عندهم.. واضح انهم عرفوا بانها شافتهم..واصبحت شاهدة عليهم.. عشان كده ام رحيم ..اخدتها من بيتكم تاني يوم الصبح علي طول قبل ما تلحق تقول لحد.. اي حاجة عن الي شافتة
قلت..وانا قلبي يعتصر ...
معني كده..انهم اتخلصوا من رغد اختي وقتلوها فعلا؟
قال.. احنا فرغنا الكاميرات.. في اسكندرية الي حوالين المكان الي ام رحيم ساكنه فيه
وكمان بجانب البلاج الي اختك نزلت فيه ..ولقينا مفاجاءة
قلت .. في لهفة..مفاجاءة ايه؟
قال..الكاميرات صورت ..ام رحيم ومعاها رغد في نفس يوم الحادث وكانت واخدها ورايحة بيها علي البحر.. وبعدها بنصف ساعة.. نفس الكاميرات رصدت ام رحيم راجعة لوحدها.. واعتقد ان ده الوقت الي كانت بتحاول تغرقها فيه عشان تخلص منها
قلت يعني اختي غرقت فعلا؟
للكاتبة.. حنان حسن
قال.. اصبري لما تسمعي المفاجاءة الاكبر والاعظم
قلت.. ايه
قال.. بعد الكاميرات ما صورت ام رحيم وهي راجعةوفي نفس اليوم وبربع ساعة تقريبا ..وعلي بعد مية متر من المكان الي دخلت فيه رغد وام رحيم للبحر..رصدت كاميرات اخري.. ناس بتنقذ حد غرقان.. ونجحوا فعلا ينقذوة في اخر لحظة وفاق ورجع للحياة مرة تانية
طبعا مش هتصدقي لما تعرفي مين الغريق ده الي نجا في اخر لحظة؟
قلت والدموع في عينيا
اختي رغد؟
قال.. بالظبط
صرخت بعلو صوتي وانا اقول.. الحمد لله الحمد لله
يعني هي كويسة بالله عليك يا ايهاب بيه؟
الجزء التاسع
للكاتبة ..حنان حسن
قال هي الكاميرات رصدت انها نجت من الموت بس ..للاسف يا ريم.. احنا منعرفش هي فين دلوقتي لان الناس اتلموا واخدوها ومشيوا
وعشان كده يا ريم انا بقولك ان حياة اختك في خطر..لانهم ممكن يلاقوها وخصوصا انهم عرفوا من الناس الي علي الشاطئ.. بان الغريق الي كان علي الشاطئ نجا وكان واحدة ست
للكاتبة .. حنان حسن
قلت.. طيب ليه ام رحيم كانت عايزانا نسافر لها انا وصباح؟
قال.. هما فاهمين ان محدش يعرف حاجة عنهم لغاية دلوقتي .. وان مصدر الخطر الوحيد هي رغد وطبعا رغد ملهاش حد غيركم.. واكيد كانوا عايزين يستدرجوكم عشان تبقوا الطعم الي يصطادوا بيه رغد بعد كده وبعدها يتخلصوا منكم انتوا الثلاثة بطريقة او باخري
قلت.. طيب فية حاجة حصلت وبصراحة انا خبتها علي حضرتك عشان كنت خايفة علي رغد
قال.. ايه الي حصل؟
قلت.. احنا وصلتلنا اكتر من رسالة من رغد بتطمنا فيها انها بخير
قال.. اسمعي يا ريم.. اكيد اختك خايفة ترجع لانها عارفة انهم زمانهم مراقبين البيت عندكم
قلت.. طيب والحل؟
قال.. الحل انك تجيبي اختك صباح وتيجوا هنا اليومين دول لغاية ما المباحث تحكم قبضتها عليهم ويتقبض عليهم متلبسين
وكمان لو اختك عرفت انك في مكان امان ممكن ساعتها تظهر وهي مش خايفة وترجعلكم تاني
قلت..بس هنيجي هنا ازاي انا وصباح وحضرتك جيبت واحدة تشتغل عندك غيري؟
للكاتبة..حنان حسن
قال.. واللهي يا ريم انا لا جيبتها ولا اعرف مين دي اصلا.. دنا بفتح الباب ..لقيتها واقفة ادام الباب وبتقول انها من طرف عمتي
قلت.. طيب منا كمان مينفعش ارفض طلب عمة حضرتك اني اشتغل عندها؟
قال.. لا عمتي دي بقي سيبهالي انا هعرف اقنعها ان امل بنتي مينفعش تتاقلم مع حد غيرك
قلت خلاص الي تشوفة حضرتك
قال.. ريم
قلت.. نعم..
قال.. مش محتاج انبه عليكي ان كل كلمة انا قولتهالك مينفعش اي حد يعرفها حتي اختك صباح ..لان المفروض ان دي اسرار مكنش ينفع اقولهالك اصلا.. لكن انا حبيت اوضحلك حجم الخطر الي انتوا فيه وكمان عشان تتعاوني معايا في اننا ننال من الناس دي
قلت.. خلاص يا فندم كلامك ده انا كاني مسمعتوش وهيبقي في طي الكتمان
قال ..دلوقتي بقي اتفضلي روحي اتصلي بصباح.. وخليها تيجي عشان اقنعها باي طريقة.. انها تيجي تعيش معاكي هنا اليومين دول علي ما انا اتصل بعمتي عشان تسحب الشغالة بتاعتها دي..من هنا
قلت ..حاضر
وبعد ما خرجت من عند ايهاب بيه كنت فرحانة اوي عشان اطمنت علي رغد وعرفت انها بخير وكنت بحمد ربنا وعمالة اقول الحمد لله
لكن اول ما خرجت من الغرفة..اتفاجاءت بعمة ايهاب بية ادامي.. وهي بتنظر لي باستغراب وبتقولي
قالت..انتي ايه الي جايبك هنا يا ريم؟مش مفروض انك كنتي تبقي عندي من اول النهار ؟
قلت.. وانا بحاول اختلق سبب مقنع لوجودي هنا دلوقتي
قلت ..معلش يافندم بس كنت جاية..اخد باقي حسابي من ايهاب بيه..
قالت.. واخدتي حسابك ولا لسه؟
قلت.. والله ايهاب بيه قالي انه هيتصل بحضرتك الاول
وبعد كده هيرد عليا في موضوع حسابي ده
قالت.. يعني ايه ؟مش فاهمة حاجة من كلامك
قلت.. اتفضلي حضرتك ادخليلة وهو هيفهمك
للكاتبة.. حنان حسن
وفعلا دخلت..وغابت عنده شوية.. ولقيتها خرجت وقالت للشغالة الي واقفة جنبي
قالت.. تعالي يا رشيدة وهاتي حاجتك معاكي وحصليني علي العربية.. وخرجت بدون ما توجهلي اي كلام.. وكان واضح ان ايهاب بيه ..فهمها انه صعب الاستغناء عني بسبب تعلق ابنته امل بيا
طبعا ساعتها انا كنت اتصلت علي صباح اختي..وفهمتها..ان ايهاب بيه عايزها ضروري
وفعلا صباح استجابت وحضرت وايهاب بيه اقنعها بطريقتة انها تفضل معايا اليومين دول في شقة ايهاب بيه لغاية ما الازمة تعدي.. لكن طبعا مفهمهاش اي حاجة من الاسرار الي قالهالي
وتاني يوم جابت صباح شنطة فيها بعض من ملابسي الي طلبتها منها وبعض من ملابس صباح عشان اليومين الي هنقضيهم عند ايهاب بيه
وظبطنا حجرة الليفنج(المعيشة)وفردنا كنبة لتصبح سرير وجهزناها بحيث ينفع ننام فيها انا وصباح
طبعا ايهاب بية كان متعود بيخرج من الصبح لكن مواعيد رجوعة احيانا بتختلف
عشان كده كانت صباح اختي كل يوم تقوم من النوم تلاقيني محضرلها الفطار .. وبمحرد ما تفطر .. تخرج لشغلها .. اما انا فا بمجرد ما افطر ايهاب بية.. ايوه دلوقتي بقي بيفطر وبيشرب كوباية لبن كبيرة كمان قبل القهوة والسيجارة ..المهم بعد ما بيفطر ويخرج.. ببدء انا اصحي النونة بتاعتي (امل)حبيبة قلبي الي ربنا زرع حبها في قلبي.. لدرجة انها لو حصلها اي حاجة او وقعت قدامي .. قلبي هو الي بيقع مني..
وبعد ما بصحي امل ونفطر انا وهي بظبط البيت واجهز الغداء تحسبا لوصول ايهاب بيه..وفي يوم كان ايهاب بيه علي وصول.. ولقيت الجرس رن.. وبعد ما فتحت.. لقيت عمتة ومعاها ابنها الباشمهندس.. وابنتها المغرورة التي طالما راتني نظرت ناحيتي بكل كبر وتعالي.. دون ان تنطق بكلمة وكان الشغالة ..كائن حقير ولا يليق بصاحبة المقام العالي ان تنزل من مستواها وتلقي عليها السلام مثلا
بس انا كنت بكبر دماغي وبتجاهل غرورها كبرها ده وكنت بعمل نفسي مش واخده بالي منها اصلا
المهم.. بعد ما دخلوا وقعدوا في الصالون.. كان واضح انهم علي ميعاد مع ايهاب بيه وبينتظروة..فا تركتهم بعد ما فتحتلهم الباب ودخلت المطبخ.. وانشغلت بالتشيك علي الاكل عشان ايهاب بيه قرب يوصل .. لكن مره واحده لقيت الباشمهندس ..واقف علي دماغي.. وبيستظرف كا العادة.. وبيقولي..
قال.. ايه مفيش فنجان قهوة حلو زيك كده يا ريم؟
قلت.. لحظة واحدة اعملها لحضرتك
قال.. لا انا بحب اعملها لنفسي اصلي بعملها بطريقة بطريقة سرية..تحبي اعلمهالك؟
قلت.. اتفضل
وفعلا بدء يدخل المطبخ ويهرج واحيانا يقول نكت دمها تقيل لكن انا كنت مضطرة ابتسم عشان اجاملة..ولقيتة بيسالني
قال.. تحبي تشتغلي معايا في المكتب؟
قلت.. حضرتك اشتغل ايه في مكتبك؟هنضف المكتب يعني؟
قال.. لا انا عندي فراش بينضف المكتب
قلت.. امال هشتغل ايه؟
قال.. سكرتيرة.. وهتاخدي مرتب ضعف الي بتاخديه من شغلك هنا
قلت.. لا حضرتك مش واخد بالك.. اصلي انا معنديش شهادة خالص
قال.. ومين قالك ان السكرتيرة بتشتغل بشهادتها
قلت.. امال بتشتغل باية؟
قال.. بمرونة شخصيتها
ابتسمت..وقلت..لا مش فاهماها دي
قال.. هقولك مثال..لما يجي عميل عندي في المكتب والسكرتيرة تبتسم وهي بتستقبلة.. هي كده استعملت شهادتها في حاجة؟
قلت .. لا
قال.. لكن استعملت مرونة شخصيتها بانها تكون مرنة في مقابلة العميل وتبتسم في وجهة حتي لو كانت مش طايقة امة
فضحكت وقولت ..وانا الي كنت فاهمة ان السكرتيرة بتشتغل بشهادتها؟
فضحك ومد يدة ليمسك كف يدي ليخبط كفة بكفي وهو يضحك و ويقول .. طيب عدي الجمايل بقي اديني علمتك مؤهلات السكرتيرة الشاطرة وكمان طريقة جديدة للقهوة (كفك بقي) وفي تلك اللحظة تفاجاءنا بصوت ايهاب بيه.. وهو يقول في غضب..
قال.. وهو يوجة كلامة لبن عمتة ..انت سايبهم عمتي واختك بره وبتعمل ايه هنا؟
رد الباشمهندس قائلا.. ايه يا عم دخلت اعمل فنجان قهوة .. وقولت اعلم البنت المسكينة دي حاجة من خبراتي
رد ايهاب بيه في عصبية موجها كلامه لي
قال.. بعد كده ياريم تبقي تعملي القهوة وتخرجيها للضيوف عشان ممنوع حد يدخل المطبخ هنا
قلت.. حاضر
اما الباشمهندس ..فا قد خرج من المطبخ بدون ما ينطق بكلمة واحده ولكنه قد بدا عليه الاحراج الشديد..وبعدها استاذن ومشي تاركا امة واختة ..التي كانت تتعمد ان تنفرد بايهاب بيه وبالرغم من انه لا يعطي لها اي ريق حلو ولا يشجعها علي الاقتراب.. الا انها كانت تتعمد ان تتقرب منه لتجعلة يميل ناحيتها
وبعد ان انتهت تلك الزيارة..لاحظت ان ايهاب بية..بيتعامل معايا بقسوة وتجاهل.. وكانه زعلان مني او هناك شيئا ما غير طبيعي في معاملتة.. وظل هاكذا حتي كنا جاء المساء.. وصباح اختي عادت من عملها.. وكان موعد القهوة التي اعتاد ان يطلبها ايهاب بيه ولكنه لم يطلبها.. وكان في حينها يجلس في البلكون ويشرب سيجارة.. فتقدمت منه وسالتة
حضرتك تحب تشرب قهوة؟
قال وهو ينظر الي وبعينية الكثير من اللوم والعتاب ..
قال.. مش عايز
قلت.. هو حضرتك زعلان مني في حاجة؟
قال.. لازم تعرفي ان اي حد يدخل بيت عزت بيه .. لازم يحترم نفسة ويحاسب علي تصرفاتة ا
وي
قلت.. تمام يا فندم وانا معملتش حاجة عكس كده
قال.. لا عملتي
ولما تقفي تهرجي وتضحكي مع راجل في بيتي واانا مش موجود يبقي كده انتي تجاوزتي كل الحدود
طبعا حاولت ادافع عن نفسي واغير الصورة الزفت الي اخدها عني
قلت.. لا والله يا فندم حضرتك فهمت غلط.. كل ما في الامر ان الباشمهندس.. كان بيعمل فنجان قهوه لنفسة وكان عايزني اشتغل سكرتيرة عنده ولما قولتلة اني مش عندي شهادة فا.. كان بيفهمني ان الشغل عندة مش محتاج اي شهادات... بس كدة يا فندم والله ده الي حصل
قال.. وطبعا قالك انك هتاخدي مبلغ كبير عنده؟
قلت.. ايوه
قال.. طيب اسمعي بقي.. من هنا ورايح مش عايز اشوفك لا بتكلمي الباشمهندس ولا غيرة.. ولو عرفت يا ريم انك كلمتية ولا شوفت منظر تاني زي الي شوفتة النهاردة هيكون حسابك عسير..ونظر الي وعيناه تملاها الغيرة وهو يؤكد علي تحذيرة..ويقول اخر مره يا ريم
قلت.. حاضر
بعد ما خرجت من عند ايهاب بيه كنت مستغربة كلامة وموقفة واحساس الغيرة الي شوفتة في عينية.. وبالرغم من ده كلة.. فضلت اكدب نفسي واقول لا مش ممكن الاحساس الي وصلني ده انا اكيد بتوهم ..و دخلت.. عند صباح اختي الغرفة وكانت لسه صاحية.. ولما شافتني سرحانة كده قالتلي.. تعالي يا ريم اقعدي عشان في موضوع مهم وخطير عايزة اكلمك فية............
لو عايز تعرف باقي احداث القصة ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة....
حنان حسن
صور تم
ردحذفتم
ردحذف