رواية فضيحة طبيب الجزء التاسع - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
رواية فضيحة طبيب الجزء التاسع
للكاتبة/حنان حسن
بعدما اضطريت.... اني الجأ للحيلة
وطلبت من الفتاة الصغيرة
ان ترد علي تلك المراة
بالداخل
استجابت المراة للفتاة...
وقامت بفتح الباب
وبعد ان انفتح الباب اخيرا
ظهرت امامي تلك المراة من خلف الباب
وكانت المفاجئة...
التي اذهلتني
حيث وجدت امامي.. (سكر)
ايوه. .. هي سكر
لكن ازاي ؟
سكر اصلا ...مش بني ادمة زينا؟
دي قالتلي ..
انها قرين تغريد
وفضلت باصص لها فترة
بدون ما انطق بكلمة واحدة
وانا مذهول
ولقيتها حاطة عنيها في الارض وكانها خجلانة مني
فنطقت اسمها
وقلت.. سكر؟
وكنت منتظر انها ترد عليا
لكن بردوا سكر مردتش
فسالتها
وقلت...انتي سكر صح؟
انتي انسانة زينا يا سكر ؟
يعني مش قرين تغريد زي ما وهمتيني؟ صح؟
ولما لقيتها ساكتة ومش راضية ترد عليا
صرخت فيها
للكاتبة حنان حسن
وقلتلها...
اتكلمي .. وردي عليا
ردت سكر
وقالت.. عايز تعرف ايه؟
قلت.. عايز اعرف انتي مين؟
وليه كدبتي عليا ؟
وليه عملتي حوار القرين ده ؟
وياتري تغريد كمان مشتركة معاكي ولا ايه؟
وليه عملتي نفسك ممرضة في المستشفي؟
عايز اعرف مين سلطك عليا عشان تعملي كده؟
وعايز اعرف....؟؟؟؟
وقبل ما اكمل طرح اسالة جديدة
ردت سكر باسف
وقالتلي..
امشي دلوقتي يا دكتور عمرو
وانا هبقي اشرحلك كل حاجة بعدين
قلت..مش همشي غير لما اعرف حكايتك كلها
امسكت سكر بيدي
وهي تتوسل
وتقول...
بقولك امشي دلوقتي
يا دكتور عمرو ...
ارجوك ....ارجوك
ثم اضافت
قائلة....
انت لو مخرجتش دلوقتي
حياتك هتبقي في خطر
قلت..بصي يا سكر
انتي لو عملتي ايه
انا مش همشي ...غير لما اعرف ايه السر الي وراكي
انتي ونوال؟
ومسكت ايديها بقوة
وسالتها؟؟؟
انتي اكيد تعرفي الراجل الي كان بيتصل بيا
واكيد كلكم عصابة مع بعض صح؟؟؟
ردت سكر
وقالتلي...
ارجوك متظلمنيش
انا عملت كل ده
عشان اساعدك...
ولسه لغاية دلوقتي
عايزة اساعدك...
بس من فضلك
اسمع كلامي وامشي دلوقتي
طبعا مصدقتش كلامها...
وجذبتها من شعرها بقوة
وقلتلها..
قولتلك مش هسيبك
غير لما اعرف الحقيقة
ولما سكر لقيتني بقسوا عليها و مصمم اني اعرف الحقيقة
استسلمت لرغبتي
وقالتلي..
خلاص تعالي معايا
وانا هفهمك كل حاجة
للكاتبة حنان حسن
واخدتني سكر لغرفة في الشقة
ودخلتني
وقفلت عليا انا وهي
فسالتها
انتي مين؟
وحكايتك ايه بالظبط؟
ولما لقيتها ساكتة ومترددة انها تتكلم
صرخت فيها
وقلت..
اتكلمي يا سكر
ردت سكر بخجل
وقالت..
انا مش اسمي سكر
انا اسمي رانيا
قلت..
وانتي تطلعي مين بقي يا ست رانيا؟
وتعرفيني منين؟
وليه عملتي معايا كل الحوارات دي؟
ردت رانيا
وقالت...حاضر
انا هقولك كل حاجة
بس اوعدني انك متازيش نوال
بعد ما تسمع مني الحقيقة
قلت..اتكلمي ...اخلصي
انا صبري فرغ
ردت سكر... او... رانيا بانكسار
وقالت...انا ابقي. ...
انا ابقي شقيقة نوال
وهي الي مربياني
وبصراحة...
نوال اختي هي الي اتسببت
في الفضيحة
الي حصلتلك ...بدون ما تقصد
بصيتلها بدهشة
وسالتها...
قلت...انهي فضيحة فيهم؟
قالت....
فضيحة التحرش
بصيتلها بغضب
وقلت.. لا اهدي كده... وفهميني؟
ازاي نوال كانت السبب في الفضيحة الي حصلتلي؟
ردت سكر
وقالت
حاضر ...هقولك
بس اسمعني للاخر
وبالفعل بدات سكر تشرح ما حدث
وقالت...
انا مكنتش اعرفك قبل كده
لكن سمعت عنك...
وعرفتك
من خلال كلام سماح مراتك
مع نوال
اختي عنك
اصلهم اصحاب من زمان
واسرارهم كلها مع بعض
وفي الاول
كانت سماح بتشتكي لنوال
انها حزينة
عشان انت رافض فكرة الحمل
وبعد فترة...
لقيت سماح جاية لنوال
وهي منهاره
وبتقولها...
انها اكتشفت...
انك بتخونها
مع خطيبتك السابقة
(تغريد)
استوقفتها بعد ما سمعت تلك الجملة
وسالتها...
وقلت..انا خنت سماح مع
تغريد ؟
لا طبعا محصلش الكلام ده
للكاتبة حنان حسن
ردت سكر
وقالت...
سماح قالت انها شافت فيديوا لتغريد
وهي عندك في شقتك
والقيديو متصور في الحمام بتاعك
مع ان سماح عمرها ما سمحت لتغريد بدخول شقتها
بصراحة ...سماح مكنتش قادرة تصدق خيانتك ليها في الاول
لكن... اتاكدت
لما شافت ملابس تغريد الداخلية
في الحمام عندها
استوقفتها مره اخري
وسالتها..
قلت..ايه الكلام الي انتي بتقوليه ده؟
وسماح جابت منين
الفيديوا الي
شافت فيه تغريد عندي في الحمام؟
اذا كنا معندناش كاميرات في الشقة اصلا؟
ردت سكر
وقالت...في شخص جابلها الفيديوا ...وجابلها كمان ملابس تغريد الداخلية
وفضل ورراها لما اقنعها انك بتخونها فعلا
وسالتها
مين هو الشخص ده؟
ردت سكر
وقالت..
هبقي اقولك
مين هو الشخص ده بعدين
لكن دلوقتي ...
خليني اكملك
ازاي نوال اتسببت في الفضيحة الي انت اتعرضتلها
قلت...
تمام... كملي
وبدات سكر في سرد باقي الحقيقة
وقالت...
بعد ما سماح شافت دليل خيانتك
كانت هتتجن
وافتكرت انك كنت ناوي تسيبها وتغدر بيها
وترجع لتغريد بدليل
انك مكنتش عايز تخلف من سماح
وفي الوقت ده
قررت سماح انها تنتقم منك
بسبب خيانتك ليها
فا طلبت من نوال
انها تساعدها
في انتقاامها منك...
وطبعا نوال اختي وافقت علي مبدء المساعدة
كا اي صديقة بتساعد صديقتها
فا سماح استغلت ان نوال شغالة
للكاتبة حنان حسن
معاك في المستشفي
وطلبت من نوال ...
انها تحطلك حبوب هلوسة
في الشاي
وفهمت نوال انها عايزة تنتقم منك
عشان تتسببلك في مشاكل في شغلك
و تتعاقب عليها
ب انك تاخد جزاء او خصم
وده الي كانت فاهماه نوال
اختي
لما وافقت تساعد سماح
بصيت لسكر بدهشة
وسالتها
قلت..
يعني التهيؤات الي شوفتها في المستشفي
كان سببها التهيؤات؟
قالت..ايوه
قلت..بس انا شوفتك يا سكر
في غرفتي في المستشفي
فعلا
اثناء ما كنت في نوبتجية الليل
ردت سكر
وقالت ..ايوه
منا لما سمعت نوال وسماح بيتفقوا عليك
قلت....
لازم اروح اشوف الزوج الي بيتامروا عليه ...وانبهة
عشان ميخدش حبوب الهلوسة
ولا يشرب الشاي من ايد حد
لكن للاسف..
ملحقتش... لاني علي ما
وصولتلك
كانت نوال اديتلك الحباية بالفعل
وكنت فاكرة
ان الحبوب ممكن تتسببلك في مشاكل بسيطة
اخرها جزا او خصم
لكن مكنتش اتوقع
انها تتسبب في فضيحة زي الي حصلت
وهنا ...
سالت سكر
قلت..
تقصدي تقولي...
ان الحبوب الي نوال حطتهالي في الشاي
هي الي خلتني اتحرش بالبنت في الميكروباص؟
معني كده اني انحرشت بالبنت فعلا؟
بصتلي سكر بخجل
وقالت..
انا عارفة ان اختي غلطت
لما وافقت تساعد صاحبتها في اذيتك
بس صدقني
هي مكنتش تعرف انها هتتسببلك في كل المشاكل
دي
تجاهلت اختلاقها للاعذار
لنوال
وسالتها
قلت.. مين الراجل الي بيكلمني في الموبيل؟
وليه ...عايزني اقتل تغريد و سماح؟
وفين تغريد وسماح دلوقتي؟
وليه الاتنين خانوني ؟
ومع مين؟
وكنت عايز اسالها مية سؤال؟
لكن...
سمعنا باب الشقة
بره وهو....بيتفتح
وسمعنا صوت خطوات
بره في الصالة
واتاكدنا ان في حد بره
فا انتفضت سكر من مكانها
ولقيتها بتقولي
ينهار اسود
يظهر نوال وصلت بره
واكيد هما كمان
وصلوا معاها
وسالتها ...
بصوت منخفض
وقلت...هما مين الي وصلوا؟
قالت...
بعدين ....بعدين
المهم دلوقتي
انت لازم تهرب من هنا حالا
لان حياتك في خطر
وسالتها...
وقلت.. ايه هو مصدر الخطر ؟
وقلقانة عليا من مين؟
ردت سكر
بصوت منخفض
وقالتلي ...
مش هينفع اشرحلك حاجة دلوقتي
المهم تعالي معايا
للكاتبة حنان حسن
عشان اهربك عن طريق الشباك
قلت...ازاي ههرب من الشباك؟
ما ممكن الاقي حد منهم
ادام الباب بره؟
ردت سكر
وقالت...
الشباك بتاع اوضتي...
بيطل علي االشارع الخلفي
ولما هتنط منه ...
هتلاقي نفسك في شارع جانبي
فا حاول تمشي من المنطقة بسرعة
قلت...
لكن... انا كده لسة معرفتش الحقيقة كلها
وفي حاجات كتير عايز افهمها
بصيتلي سكر بتوسل
وقالنلي..
ارجوك امشي دلوقتي مفيش وقت
انت ممكن تموت لو مخرجتش حالا
قلت..
ماشي ...هخرج
بس هاتي رقم تليفونك
عشان... اقدر اتواصل معاكي
ردت سكر
وقالتلي...
اختي مش بترضي تخليني اشيل موبيلات
وللاسف معنديش موبيل
قلت.. خلاص
خدي رقمي... عشان اقدر اتواصل معاكي
وكتبتلها رقمي بقلم الكحل الي كان علي التسريحة بتاعتها
وعشان مكنش في ورقة
اكتب عليها
كتبت الرقم علي باب الدولاب
المهم.. بعد ما سيبتها وخرجت من الشباك
روحت بسرعة علي البيت
ودخلت علي شقة ابويا عشان اطمن عليه
واول ما دخلت الشقة قابلت ايناس اختي.. في الصالة
.الي كان شكلها باين عليه التعب والاجهاد
وسالتها...
قلت..مالك يا ايناس؟
قالت..مش عارفة
بقالي فترة...
حاسة بهبوط في قلبي
ومش قادرة اخد نفسي
قلت...اكيد بتهملي في نفسك ومش بتاكلي كويس
ردت ايناس
وقالت..
جايز برضوا
قلت ..
عموما..
انا هبقي اجيب السماعة
واكشف عليكي
وكمان عندي شوية فيتامينات
هبقي اجيبهالك
ردت ايناس بنبرة فيها الكثير من اللوم والعتاب
وقالت..
انت خلاص مبقتش فاضيلنا يا عمرو
واثناء ما كنت بكلم ايناس اختي
دخلت امي علينا
وعلقت بكلمتين
لوم وعتاب هي كمان
وقالت..
احنا مش عايزينك تكشف علي حد
ولو مش عايز تدخل تطمن علي صحة ابوك
الله الغني عنك
وعن سؤالك
بصيت لامي باسف
وقلت..بالله عليكي يا امي
ما تزعلي مني
للكاتبة حنان حسن
وياريت تعذريني اليومين دول
...وياريت كمان تدعيلي
يا امي
طبطبت امي عليا وفضلت تدعيلي بالفعل
وسالتني عن سماح....
وتغريد
فا حاولت اغير الموضوع
وقلت....سيبكك دلوقتي من سماح وتغريد
وقوليلي ...انتي عاملة ايه؟
ردت امي بحزن
وقالت...
تعب ابوك مخليني مش عارفة للدنيا طعم يا بني
حاولت اطمنها
وقلت...
اطمني ابويا هييقي كويس
وزي الفل
وانا بنفسي ...هتايع مع الاطباء المتخصصين
الي بيباشروا حالتة
قالت...ياريت يبني
لاني بصراحة.... بدات اقلق عليه اوي يا عمرو
قلت...اطمني يا امي
باذن الله هيتحسن
و صحتة هترجع احسن من الاول
وطلبت منهم يجوا معايا عشان ندخل نشوفة
وبالفعل ....
دخلنا جميعا لغرفة ابويا
ولما شوفتة
لقيتة فعلا حالتة الصحية متدهورة جدا
فا قررت ...اني اتفرغلة تماما
ومفكرش في اي حاجة غير علاجة
لغاية ما يبقي كويس
وفي اثناء ما كنت مشغول
مع ابويا
سمعت صوت الموبيل الي معايا بيرن
واستغربت
.. لان الموبيل ده محدش يعرف رقمة
فا رديت بسرعة
ولما استمعت لصوت المتصل
لقيتها سكر
وكانت بتتكلم بسرعة
وكانها قلقانة ...اوخايفة من حاجة
وسمعتها
بتقولي....
اسمع يا دكتور
مفيش وقت....
حياتك في خطر
ولازم اقابلك
لان في امور جدت
ولازم تعرفها....
قلت...ايوه بس انتي هتخرجي ازاي؟
قالت...انا مش هخرج انت الي هتيجي
للكاتبة حنان حسن
قلت..هاجي ازاي ؟
واختك نوال؟
قالت..نوال اختي عندها نوبتجية الليلة
وانا هبقي لوحدي
تعالي بعد الساعة ١٢ وانا هستناك
قلت...حاضر هجيلك
المهم ...فضلت قاعد مع ابويا شوية
وبعد ما اديتة الدواء
ونام...
رجعت لشقتي عشان اغير هدومي واروح لسكر
وبعد ما وصلت لشقتي
حطيت المفتاح في الباب
لكن ..قبل ما افتح
اتفاجئت
بورقة واقعة في الارض. .
فا اخدتها ...وفتحتها
ولقيت ورقة بخط المتصل
المجهول
فيها ما يلي
اوعي تكون نسيت ان..
بينا اتفاق يا خروف
ولازم تنهي المسالة
الي اتفقنا عليها
في اسرع وقت
والا.........هنفذ انا عملية القتل
واقدم الادلة الي معايا للنيابة
لو موافق تنفذ الي اتفقنا عليه
و تتمم الاتفاق الي بينا
ادخل حالا
وافتح شباكك ...وارمي الورقة الي كتبتهالك حالا
من الشباك
ولو مرمتهاش ....
هعرف انك بترفض تتمم الاتفاق
وساعتها انا هاخد قراري وهتصرف
وخلي بالك
انا مراقبك... و شايفك
ولو اتجننت و قولت لحد اي حاجة
او بلغت البوليس
فلا تلومن الا نفسك
بعد ما قرات الرسالة
قعدت علي السلم... وانا محتار
للكاتبة حنان حسن
ومش عارف اعمل ايه
لاني لازم ارد عليه دلوقتي
واعرفة....
انا قررت ايه؟
ولو دخلت ورميت الورقة من الشباك دلوقتي
فا معناها اني موافق علي قتل تغريد ...وسماح
وطبعا ساعتها
لازم انفذ واقتلهم
ولو اعترضت ...
ممكن يوديني في داهية بالادلة الي معاه
اعمل ايه بس ياربي
اتجاهل رسالتة ؟
واروح لسكر؟
ولا افضل اني انفذ الي بيقول عليه
بدل ما اتسجن ظلم؟
وفضلت افكر وافكر
لغاية ما اهتديت لفكرة جهنمية
وهي............
لو عايز باقي احداث القصة
ضع عشر ملصقات
مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة
حنان حسن
رائعة راىعة رائعة
ردحذفاكثر من رائعة مزيد من النجاح
ردحذفسلم إيديكي روعه
ردحذفروووعه
ردحذفروعه
ردحذفبالله عليك الجزء العاشر
ردحذفجميل جدا
ردحذفأرجو لحضرتك الجزء العاشر عشان مش عانعرف نستنا لبكرة
ردحذفجميله جدا كما تعودنا منك ربنا يقتح عليى
ردحذف