رواية عشقتك رغما عنك الجزء السابع - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة
بعد ما خلصت شغل عند عمة ايهاب بيه..وفي اثناء روجعي وانا في التاكسي .. اتفاجاءت بمكالمة صباح اختي ..الي كانت بتكلمني وهي مفزوعة وبتقول ..الحقيني يا ريم وتعالي شوفي المصيبة الي حصلت..
رديت عليها وانا مش عارفة اتمالك اعصابي
قلت ..اية يا صباح خير في اية؟؟
قالت.. لقوا جثة اختك رغد تعالي بسرعة ياريم عشان نسافر اسكندرية.. وقفلت الخط وهي بتبكي
للكاتبة.. حنان حسن
ساعتها لقيت نفسي بقول جملة واحده بس طول الطريق وهي(لا انا اختي عايشة وهترجع ان شاءء الله )وفضلت ابكي طول الطريق..لغاية ما وصلت للبيت ..ولقيت صباح مستنياني وهي مفطورة. من البكاء..
اخدتها في حضني وقولت لها.. اهدي يا صباح ابوس ايدك وقوليلي ..لقوا جثتها فين وازاي..ومين قالك انتي الخبر ده؟
قالت.. ام رحيم اتصلت بيا ..وقالتلي انهم طلعوا جثة من البحر وفيها كل مواصفات رغد وعايزانا نسافر انا وانتي اسكندرية حالا عشان نتعرف عليها ..
قلت.. ازاي الكلام ده يا صباح.. انتي ناسية ان اختك بعتتلنا رسالة وطمنتنا فيها انها بخير؟ وام رحيم متعرفش موضوع الرسالة عشان كده لما سمعت عن الجثة دي افتكرتها جثة رغد..
وبعدين مين قالك ان الجثة دي لرغد ؟مش يمكن تكون لاي واحده تاني مشابهة لاختك؟
وطلبت من صباح رقم ام رحيم..واتصلت بيها عشان افهم منها اكتر
رنيت علي ام رحيم وبعد ما فتحت الخط
قلت ..الو
قالت.. ايوه مين؟
قلت ..انا ريم اخت صباح وده رقمي
قالت.. ايوه ياريم انتوا هتيجوا امتي انتي واختك
قلت.. معلش .. كنت عايزة اسالك سؤال
قالت.. سؤال ايه؟
قلت.. هو انتي ايه الي مخليكي متاكده انها جثة رغد مش يمكن تكون جثة واحدة تانية بمواصفات رغد؟
قالت.. لا انا متاكدة.. لاني شوفت جثة اختك بنفسي ..
بعد ما سمعت تاكيد ام رحيم علي انها جثة رغد ..لقيت الدنيا لفت بيا وكنت مش عارفة اعمل ايه وخصوصا ان صباح اختي انهارت بالبكاء الهستيري..
وكان لازم نسافر حالا عشان نجيب جثة اختنا وندفنها..ولقيت نفسي في دوامة ومش عارفة اروح فين ولا اتصرف ازاي..
ولقيت صباح قامت تجري علي غرفتها عشان تلبس وهي بتقولي يلا نروح لاختك بسرعة ياريم..
وفعلا بدات استعد للسفر ..لكن معرفش ايه ايه جاب .. ايهاب بيه في دماغي ساعتها.. يمكن عشان كنت في قمة ضعفي وعجزي عن التفكير وشعوري اني لوحدي ومليش حد انا وصباح .. ولقيت نفسي بتصل بية وانا ببكي.. وبقولة
الوو.. ايوه يا ايهاب بية..خلاص رغد اختي ماتت ولقوا جثتها النهاردة
رد ايهاب بية..وهو غير مستوعب لما اقول
قال.. انتي بتقولي ايه يا ريم؟وجايبة الكلام ده منين؟
قلت..ام رحيم شافت جثة رغد اختي بنفسها وطلبت مننا نسافرلها انا صباح ..عشان نتعرف علي الجثة وندفنها..ومعرفتش امسك نفسي عن البكاء بحرقة
استوقفني ..ايهاب بية بصوتة الذي كان يحمل نبرة تحذير
قال ..اسمعي يا ريم.. اوعي تروحي اي حتة انتي او اختك.. لان الكلام الي وصلك ده مش صحيح..اختك بخير
وبعدين لو كانت فعلا جثة اختكم ظهرت كان زمانهم في مباحث اسكندرية بعتولي اشارة لاني بتابع معاهم في موضوع اختفاء اختك ثم طلب مني ان اجعلة يتحدث الي صباح.. ولما كلمتة ..حذرها هي كمان انها تسمع لاي اخبار الا من خلالة هو وحذر من ذهابنا انا وصباح لاي مكان او استضافة اي حد الا بعلمة هو شخصيا..
وبعد مكالمة ايهاب بية..بصراحة انا اتلخبطت ..ومبقتش فاهمة حاجة
منين ام رحيم بتاكد انها شافت جثة رغد بعنيها..ومنين ايهاب بيه بيتكلم بثقة وبيقول اختكم بخير؟وبعدين هو ايه بيخلية يؤكد علي انها بخير مع انه ميعرفش حتي موضوع الرسالة؟
وليه مش عايزنا نروح انا وصباح نتاكد حتي من الخبر المشؤم ده؟
انا عارفة طبعا ان دي اجراءت امن لينا انا وصباح بحكم خوفة وشكة في الشيخ وزوجتة دول.. وعارفة كمان انه عايز المباحث هي الي تبحث عن اختي بطريقتهم..
لكن انا وصباح دلوقتي متلخبطين ومش عارفين نعمل ايه؟
نصدق كلام ام رحيم ونروح ندفن اختي ونكرمها ؟ولا نمشي .. خلف قلق وشك ايهاب بية؟
لكن حيرتنا دي مطولتش كتير .. لان بعدها بنصف ساعة حصلت حاجة غريبة اوي..
فا في الوقت الي كانت صباح مصره تسافر وتشوف اختها مهما كانت العواقب.. وانا كنت بهديها واقولها اكيد ايهاب بية رجل مباحث كبير وعارف هو بيقول ايه وفجاءة واحنا قاعدين انا وصباح والساعة تقرريبا 2 بعد منتصف الليل..رن جرس الباب علينا ..طبعا انا وصباح اترعبنا وكنا نسال بعض.. ياتري مين هيجي دلوقتي في ساعة زي دي ..وبهدوء قربنا انا وصباح من باب الشقة عشان نشوف مين بره من خلال العين السحرية.. وفجاءة اكتشفنا وجود ظرف علي الارض تاني.. وكان الظرف فيه رسالة من رغد بردوا..
الغريبة.. اننا لما نظرنا من العين السحرية.. مكنش في اي حد ادام الباب ..فا رجعنا انا وصباح وخوفنا نفتح الباب
لكن جريت بسرعةو
فتحت الرسالة .. لقيت مكتوب الاتي
اخواتي وحبايبي ..صباح ..وريم
انا اسفة اني تعباكم معايا وقلقاكم عليا .. لكن خلاص هانت وانا يومين وهاجيلكم وهنبقي مع بعض تاني
اطمنوا انا بخير
اختكم ..رغد
بصراحة.. الرسالة دي كانت هتجنني انا وصباح لانها رسالة غريبة في توقيت غريب.. بيفتح الباب لمائة سؤال..
اولهم..
1-ليه الرسالة مكتوبة علي اله كاتبة مش بخط ايد؟
2-ليه الرسالة جايه دلوقتي تحديدا
3- لو اختي رغد عايزه تطمنا عليها بجد ليه مش بتيجي هي او حتي تتصل بالموبيل وتسمعنا صوتها؟
4- مين الي بيجي ويرمي الرسالة من تحت عقب الباب وبيعرف رغد ازاي ومنين؟
ولو الي بيبعت الرسالة دي شخص تاني ..طيب مصلحتة في كده ايه؟
ورغد لو عايشة هي فين وعند مين؟
والسؤال الي اهم من ده كله
هو..
ليه ام رحيم بتقول انها شافت جثة رغد اختي وليه بتكدب
وليه كانت عايزاني اسافر انا وصباح
وليه؟ وليه؟ وليه؟
مليون سؤال ملهمش ولا اي اجابة .. لكن الحاجة الايجابية الوحيدة الي عملتها الرسالة.. انها طمنتنا شوية ورجعت لينا الامل تاني انا وصباح انا رغد ما زالت علي قيد الحياة..
وخلتنا نعرف ننام
للكاتبة..حنان حسن
في اليوم التالي.. صحيت بدري علي صوت رنين الموبيل .. وكان المتصل ..هو ايهاب بية
قلت.. الووو ايوه يا فندم
قال.. ايوه ياريم .. هي عمتي اتصلت بيكي دلوقتي؟
قلت... لا يا فندم ..متصلتش
قال... طيب اسمعي يا ريم البسي دلوقتي حالا وتعالي انا مستنيكي
قلت.. حاضر ..انا جايه لحضرتك دلوقتي
وفعلنا.. وصلت لبيت ايهاب بية بسرعة وانا قلقانة جدا وعايزة اعرف هو عايزني ليه بدري كده..وفضلت اسال نفسي طول الطريق.. واقول..ياتري ايهاب بيه عنده اخبار تخص اختفاء رغد اختي؟ياتري هو عرف انها ماتت وعايزني عشان يقولي الخبر بالراحة؟
وفضلت الهواجس تلعب بتفكيري لغاية..ما وصلت لباب شقتة..ورنيت الجرس الاول قبل ما افتح بالمفتاح الي معايا ولما فتحت الباب..اتفاجاءت..بوجود واحدة شغالة جديدة غيري في بيت ايهاب بية.. ولقيت ايهاب بيه خرج من مكتبة علي صوت الجرس الي انا رنيتة قبل ما ادخل ولقيتة بيقول ..تعالي ياريم..واخدني علي اوضة المكتب ..وبعد ما دخلنا انا وهو اغلق الباب ..وبعدين بص ناحيتي ولقيتة بيقول..
لمعرفة باقي احداث القصة ضع عشر ملصقات..ومتابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة.. حنان حسن
🤔
ردحذفتم
ردحذف