رواية العشق المسموم - ‏الجزء التاسع

رواية العشق المسموم الجزء التاسع - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن

رواية العشق المسموم الجزء التاسع 

للكاتبة/حنان حسن 


بعدما كنت واقفة في الشباك
 انتظر غانم
 عشان اشرحله موضوع سامح....
 وافهمة بانه بالنسبالي مش اكتر من مجرد انسان متطفل ..

للكاتبة حنان حسن

وعندما تاخر غانم 

تركت الشرفة مفتوحة ودخلت

 لا عد بعض الشاي 

وحينها ..رايت خيالا ولكني لم اهتم...
 وبعدها اخذ الباب يطرق بشدة

 وسارعت لافتح الباب 

ووجدت ان من علي الباب هما.. شوق.. وغانم.. وورد ..وثريا ..
وكانوا ياتون ليثبتوا عليا تهمة ممارسة الرزيلة مع سامح ..

للكاتبة..حنان حسن

وتاكد اتهامهم ليا 
للاسف 
عندما تفاجات بشوق وهي تخرج  بسامح  من غرفة نومي
 بدون ملابس 
وهو يدعي باننا علي علاقة انا وهو
  واننا اتفقنا علي اننا سنتزوج فيما بعد..

للكاتبة حنان حسن

وعندما اقسمت لغانم بانني لم اتفق معه علي الزواج  
لم يصدقني 
وقام بالبصق في وجهي 

وهو يقول..امشي من هنا ومش عايز اشوف وشك تاني ابدا

للكاتبة حنان حسن

قلت..مش همشي..وانت هتسمعني

قال..كدابة..
ولو اتكلمتي وقولتي كل الاعذار الي في الدنيا 

هقولك انك انسانةكدابة و ..ساقطة.. ومنحلة ..وفاجرة..

وفي تلك اللحظة...
 دخلت المراة جارتنا التي تسكن في البيت المجاور..

والقت نظرة علي الجميع قبل ان تفجر 
المفاجاءة...

قالت وهي تشير لاشرف..
قالت ..الراجل ده حرامي

نظر اليها غانم وسالها
قال..تقصدي ايه وضحي كلامك؟؟؟

للكاتبة..حنان حسن

قالت..انا شوفت الشخص ده منذ قليل و قبل ما مجيئك انت بسيارتك مباشرة 
وقد شاهدتة بعيني  
 وهو بيقفز من سور الجنينة وبيدخل الشقة بالدور الارضي 
وهي تلك الشقة التي تقفون بها الان 
 وقد دخلها ذلك المجرم من الشرفة..

للكاتبة...حنان حسن

رد سامح مكذبا 
وهو يسب تلك المراةباقذر الالفاظ

قال.. الولية دي كدابة 

وطبعا مش معقول هتصدقوا واحدة متسولة ...ومجنونة وبنت ........معقول حد يصدق واحدة متخلفة عقليا؟

للكاتبة ..حنان حسن

نظرت له المراة..بعدما اساء اليها..ثم اخبرت الجميع بالمفاجاءة

قالت..انا معايا الدليل

رد غانم بسرعة
قال..هاتي دليلك

قالت..هو دخل من الجنينة 

والارض تحت شباك النافذة 
التي دخل منها للمنزل طمي مبلل
 (طينة) وهتلاقوا الطمي في حذائة 
ده غير اثار حذائة الذي تطبع اثارها اسفل النافذة بالجنينة والاثار موجودة دلوقتي فعلا..

نظر اليها غانم وقد بدا مقتنعا بكلامها

للكاتبة حنان حسن

 واخذ يضرب في سامح ويقول وريني حذائك..

ولما اخذ غانم حذاء سامح..
وجد به فعلا كثير من الطمي المبلول

  فاخذة معه ليري اثار الحذاء تحت الشباك 
ليتاكد من ادعاء تلك الجارة التي قد شهدت بانها قد راته وهو يقفز من الشرفة 

وعندما خرج الجميع للحديقة   
 وجدوا اثر حذاء سامح بالفعل 

وعشان ربنا يظهر الحق 

وجد غانم تحت الشباك دليل اخر
 وهو  احد ازرار قميص سامح  الذي قطع منه وهو يتسلق الشباك  ..

للكاتبة حنان حسن

وهنا اقتنع وصدق غانم بعدما شاهد الدليل الدامغ علي برائتي

 وفي تلك اللحظة ..اختفت المراه بعدما اتت بدليل برائتي..

اما عن غانم فا اخذ يضرب سامح في الحديقة ضرب موت 

للكاتبة..حنان حسن

واتصل علي مدحت اخوه لياتي له بالمسدس الخاص به

  وشعر سامح بان غانم سيقتلة..

فا اخذ يتوسل له 
ويقول..من فضلك متقتلنيش وانا هقولك الحقيقة..

رد غانم...
قال..انطق حالا؟

وفي تلك اللحظة وقعت شوق مغشيا عليها 
وقد كانت  تمسك بغانم اثناء ما كنت  تقع 

مما جعل غانم يغفل عن سامح للحظات

للكاتبة حنان حسن

 وعندما  تنبه غانم 
وجد بان سامح واختة قد اختفوا من الحديقة كلها..

وصعد غانم ليبحث عنهم ولكنه لم يجد احد ..

وعندما عاد غانم نظر لشوق قائلا

انتي ليه كدبتي وقولتي انك شاهدتي شهد باحاضان  الكلب سامح ؟

ردت شوق مدعية السذاجة..

للكاتبة..حنان حسن

قالت..انا سمعت الكلام ده من اختة ثريا
 وصدقتها لما لقيتة  في غرفتها فعلا

لم يصدق غانم كلمة مما قالتها شوق
 ولكنه قرر ان يعاقبها بطريقته

قال..المرة الي فاتت لما ظلمتي شهد 
حكمت عليكي تتنازلي عن بيتك ليها عقابا ليكي

للكاتبة حنان حسن

والمره دي انتي سمعتي كلامهم 
وشاركتي معاهم باتهامها  في عرضها
 عشان كده انا هقولك انا نويت علي ايه معاكي المره دي

قالت شوق في سخرية...
ياتري ناوي علي ايه؟

للكاتبة حنان حسن

قال..شهد كده انتهت العدة بتاعتها
 وانا قررت اني  اتجوزها 

..سمعت شوق ذلك القرار ولم تنطق بكلمة واحده 

وتركتنا وطلعت لشقتها 

المشكلة ان صمت شوق وعدم ردها في حد ذاتة رعبني
 لان الله اعلم كانت ناوية علي ايه؟
 ولا هتدبر لايه؟ 
وبصراحة انا خوفت علي غانم منها

للكاتبة حنان حسن

وفي تلك اللحظة..طلبت من غانم ان يذهب خلفها 

ويحاول ان يفهمها بانه لم يكن جاد في كلامة عن زواجي منه ..

ولكن غانم اقترب مني وامسك علي يدي

 وهو يقول..متخافيش منها انا جنبك ..وهتجوزك مهما حصل..

قلت..لكن انت مسالتنيش عن راي في موضوع زواجنا لغاية دلوقتي

نظر الي غانم وهو يقول..طيب انا بسالك دلولقتي 
وعايز اعرف رايك؟

قلت..انا مش ناوية اتجوز تاني 
وكل الي بفكر فيه دلوقتي اني ابيع المنزل واسيب البيت ده وامشي من هنا

نظر الي غانم وقد اوجعتة كلماتي
قال..طيب وانا يا شهد؟مفكرتيش فيا؟

للكاتبة..حنان حسن

قلت..شوق بتعشقك
 وهي بتعمل كل ده عشان تحتفظ بيك..

ارجعلها وعيش معاها 
واكيد في يوم هتحبها

وفي تلك اللحظة 
كان قد اتي مدحت شقيق غانم
 واتي له معه  بالمسدس الذي طلبه غانم

 وكنا حينها مازلنا نقف بالحديقة..

للكاتبة..حنان حسن

وعندما سال مدحت عما حدث ؟
شرحنا له كل شيئ..

وفي تلك اللحظة..

قرر غانم ان ياخذ المسدس ويذهب ليبحث عن مدحت بشقتة عند امه واختة بالدور الثالث ..


ولكنه طلب مني اولا ان اذهب لشقتي 
واغلق الباب من الداخل علي نفسي جيدا 

للكاتبة حنان حسن

وبالفعل قام غانم ومدحت ووصلوني لشقتي حيث كان بابي مازال مواربا..

وطلب غانم مني ان ادخل ..وانام ..ولا افتح لاحد 

وقال لي انه  سوف يحادثني بالموبيل ويخبرني بما حدث..

للكاتبة حنان حسن


ودخلت لشقتي... وانا اشعر بوجود شيئا غريبا 
بالشقة..

ولكنني لم اكترث
 وقلت في نفسي انها مجرد تهيؤات
 من كثرة الاحداث المتواترة التي مرت بنا اليوم..

ودخلت فعلا علي سريري 
وانا افكر بان اترك المنزل في الصباح 
لاني بدات اشعر بان حياة غانم مهدده بسببي 

وذلك  لاعترافة لشوق بنية زواجة مني..

للكاتبة حنان حسن

وقلت في نفسي بانني الان السبب الوحيد الذي يجعل الامور متازمة بين شوق وغانم

 وعندما انسحب سيكون غانم حينها في امان..

وبالفعل..قمت من سريري واخرجت حقيبة ..ووضعت بها كل اشيائي

 وعزمت باني ساختفي في الصباح 
واخذت افكر بان اذهب وابيع ذلك المنزل وابتعد بعيدا عن البلد للابد..

للكاتبة حنان حسن

وفعلا وضعت راسي علي المخدة
 ونمت علي ذلك الاساس..

وبعدما ذهبت في النوم

.شعرت بانني اختنق ووجدت شخصا ما  يهزني بشدة لافيق

 وعندما فتحت عينايا وجدت نفسي لا استطيع ان اري شيئا 
من شدة  كثافة الدخان الذي كان بالغرفة

 وسمعت اصواتا كا اصوات اللهب المتطاير 
 واخذ نفسي يضيق وانا اري الشرار والنيران في كل مكان..

للكاتبة..حنان حسن

وكنت اشعر بما حولي بصعوبة
 وانا اشعر بان شخصا ما يحملني

 علي يديه ويجري بي بعيدا عن النيران
 وكان ذلك الشخص  يسعل ويكاد ان يختنق هو الاخر 

وبعد قليل
 شعرت باننا نقفز من مكان عالي وارتطمنا بالارض..

وهنا بدات اشعر بانني بدات اتنفس من جديد

 وسمعت حينها نبرات صوت غانم
 وهو يقول..شهد شهد خليكي معايا.. يا شهد 

وفتحت عيني لاجدني بالحديقة خارج المنزل

 وكان هناك الكثير من الادخنة مازالت تتطاير..

للكاتبة..حنان حسن

وسالت..انا فين ؟ 
 ولم يجيب علي سؤالي احد 
لان غانم ومدحت كانا مشغولان بالاتصال برجال الاطفاء والاسعاف

 ونظرت حولي لاجد بانني خارج المنزل وتحديدا بالحديقة 
والمنزل تمسك به النيران 

وواضح بان غانم اكتشف بان البيت كان بيشتعل وانا نايمة
 فا دخل وانقذني وخرج بي من شباك الشرفة المؤدي علي الحديقة
 ولحسن حظي باني كنت ساكنة في الدور الارضي والقفز من الشرفة كان
 سهل ...
وفي تلك اللحظة سمعت 

حوار  كان يدور بين غانم ومدحت شقيقة  
 بشان ما اكتشفة غانم من كوارث
 وكان الحوار بينهم كا التالي

سمعت غانم وهو يكرر جملة..
قال... لازم الاقي المجرمة شوق  

لاني متاكد انها هي الي اشعلت النيران

 زي ما اتاكدت انها هي الي حاولت تقتلني قبل كده

رد مدحت وهو غير مصدق لما يسمعه من غانم

للكاتبة حنان حسن

قال..معقول الكلام الي انت بتقولة ده يا غانم؟

وعرفت ازاي ان شوق هي الي حاولت تقتلك ؟

رد غانم
قال..لما تركت شهد
 واخدت المسدس وطلعت ادور علي سامح في الدور الثالث
 لما رنيت الجرس في الاول محدش رد عليا
 لكن لما  فضلت اخبط فتحت ام ثريا  في الاخر 

وكنت فاكر ان سامح وثريا بالداخل
 فا دخلت ابحث في كل الغرف عنهم
 واثناء منا ببحث في غرفة ثريا لفت نظري محفظة زرقاء 
علي التسريحة 
ولما مسكت المحفظة و ركزت فيها 
 افتكرت انها هي نفس المحفظة
 الي شوفتها امام شقة شهد والتي كان قد وضعها القاتل  امام شقة
شهد
 ليستدرجني ليقتلني امام شقة شهد
و في نفس الوقت  تتهم شهد بالجريمة...

للكاتبة حنان حسن

ولما لقيت المحفظة 

اعتقدت بان ثريا
 هي من دبرت موضوع استدراجي 

لكن لما واجهت ام ثريا وهددتها بالمسدس
  اعترفت لي بان شهد هي من قامت بكل شيئ 

وهي ايضا من اتفقت مع ثريا عشان تتننقل 
للسكن هنا

للكاتبة..حنان حسن

 واتفقت مع اخوها للايقاع بشهد
 عشان يقيم معها علاقة وتصورها شوق معه في وضع مخل بالشرف 
عشان انا اشوف الصور دي فيما بعد
 واطرد شهد... لكن شهد لم تتجاوب مع سامح

للكاتبة..حنان حسن

 عشان كده قررت شوق انها تدفع بسامح 
انه يدخل الشقة عند شوق لكن من الشباك 
ولولا ان الجارة شهدت بانها شافتة وهو بيقفز من النافذة 
كان زماني طردت شهد

رد مدحت متسائلا؟

للكاتبة حنان حسن

قال..طيب واية الي مخليك متاكد ان شوق هي الي اتسببت في الحريق؟

رد غانم وقد بدا متاكدا من كلامة

قال..انا بعد ما سمعت الكلام من ام ثريا 
وسمعت شهادتها علي شوق 

وبعد ما شوفت المحفظة الي هي كانت نسيتها  عند ثريا 
لان شوق كانت فاكره طبعا اني عمري ما هدخل غرفة نوم ثريا

للكاتبة..حنان حسن

المهم لما نزلت ابحث عن شوق زي المجنون
و فضلت ارن الجرس  علي شقتي انا وهي في الدور الثاني
 لكن شوق مفتحتش وده طبعا لان الهانم مكنتش جوه الشقة اصلا

وساعتها شميت ريحة الشياط والدخان

وعلي ما نزلت لقيت شوق فتحت انابيب الغاز علي شهد وهي نايمة

 واشعلت النار
 ولولا اننا اننا دخلنا في الوقت المناسب 
كان زمان شهد ماتت..

للكاتبة..حنان حسن

رد مدحت مشككا
قال..لكن ازاي شوق هتدخل عندها وشهد كانت قافلة الباب والشبابيك؟

رد غانم وهو يشرح ما حدث

قال...واضح ان لما كنا كلنا في الجنينة هنا 
وبعد ما انا اخبرت شوق باني نويت اتجوز شهد بعد انقضااء عدتها

 لما  تركتنا شوق ودخلت البيت
 احنا تخيلنا انها طلعت لشقتها
 لكن الحقيقة ان شوق دخلت شقة شهد
 واختبات بالداخل لتنتظرها حتي تنام 
وتقوم بعد ذلك بفتح الغاز والاشعال بالبيت كله

 لتظهر جريمة القتل علي انها مجرد حادث حريق 

للكاتبة حنان حسن

وسال مدحت؟

قال ..طيب تفتكر شوق فين دلوقتي؟

رد غانم قائلا.. مش عارف 

بس لازم انبحث عنها في كل مكان

 لان سيارتها  مازالت موجودة هنا 

وهي مش هينفع تروح لاي مكان بدون السيارة بتاعتها 

ثم طلب مدحت من  من غانم  ان يبحث معه عنها 

قال.. تعالي معايا انا ادور من ناحية
 وانت من ناحية 

للكاتبة..حنان حسن

سال .غانم 
قال..وشهد هنسيبها هنا لوحدها ؟

رد مدحت قائلا..
 مش هينفع ندخل شهد المنزل عشان النار  ...

ولازم نبحث انا وانت علي شوق
 قبل ما تحاول تهرب  من هنا ..
وعموما احنا هنرجع بسرعة

 وكمان الاسعاف والمطافي جايين بعد شوية

 وطلب مني غانم 
ان انتظرة حتي يعود هو ومدحت بعد قليل

وذهبوا ليمسكوا بشوق قبل ان تلوذ بالفرار

للكاتبة حنان حسن

وبالفعل ذهبوا معا 
وتركوني وحدي بعدما اصبحت قادرة علي التنفس وبقيت احسن 

ولكنني ما زلت لا اقوي علي الحركة
 وكنت انام بالحديقة
 بعيدا عن مصدر النيران المتطايرة 

التي تزداد كل شوية لدرجة انها مسكت في شقة شهد ايضا...

للكاتبة حنان حسن

واخذت ارفع راسي لاعلي وانا علي الارض لاري منظر النيران وهي تلتهم المنزل 

 ولكن عندما رفعت راسي 

تفاجاءات
 بشوق تاتي ناحيتي...

وبيدها سكينا
 فا دب الرعب في قلبي 

وخصوصا وانا 
ما كنت اقوي علي
 مواجهتها

 وانا بذلك الضعف والوهن..

للكاتبة..حنان حسن

فا اخذت ازحف 
علي بطني وانا اتجة لناحية بيت جارتي الطيبة 

ولحسن حظي بان  غانم قد وضعني بجانب بيتها ليبعدني عن النار ...

ولكن اين هي تلك الجارة الان ؟..

وهل تستطيع ان تنقذني في تلك اللحظة 
ايضا..؟

ولكنني كنت اشك في ذلك 

نظرا لتصاعد الادخنة في كل مكان 
واعتقد ايضا ان جارتي الطيبة ظنت بانني قد مت في ذلك الحريق ..

للكاتبة..حنان حسن

فا كيف سا تسعي لانقاذي ؟وهي لا تعلم بانني علي قيد الحياة اصلا؟

واخذت ازحف لبيت جارتي وانا اتشبث بالحياة لاخر نفس ..

ولكن شوق قد لمحتني وفهمت باني احتمي ببيت جارتي

واخذت تجري باتجاهي وهي تمسك بذلك السكين الذي يلمع علي اضواء النيران المشتعلة

 وعندما شاهدتها تاتي لتذبحني
 وانا لا حول لي ولا قوة 

اخذت ادعوا الله ان ينقذني منها وانا ابكي و خائفة...
 
فوجدتها تدوس علي شعري بقدمها 
وهي تقول ...انتي فاكره نفسك هتهربي مني؟
 بعدما استحوذتي  علي قلب غانم ؟

قلت.. انا كنت ناوية امشي واسيبهولك 

قالت..عيبك انك غبية ومش فاهمة حاجة ...

لو كنتي متصوره اني هسمح  ان غانم ممكن يسيبني ويروحلك تبقي عبيطة

 لان لو ده حصل؟ انا اقتلك واقتلة واموت نفسي لو اقتضي الامر ..

لكن انا دلوقتي متاكده انك انتي الي بتسعي عشان تاخدية مني

 عشان كده هقتلك وارتاح منك

للكاتبة حنان حسن

قلت...ارجوكي سيبيني وانا هختفي من حياتكم خالص

ولكن شوق لم ترحم دموعي وتوسلاتي لها

 واخذت تهجم عليا لتغرز سكينتها بقلبي

 ولكن احد ما خرج من منزل الجارة وقد دفعها علي الارض 
 مما تسبب بان السكين قد وقعت علي  الارض

وفي تلك اللحظة 
نظرت  بسرعة لذلك الشخص....لم اصدق نفسي من هول المفاجاءة التي صدمتني.....



لو عايز توصل للجزء الاخير ضع عشرين ملصق  عشان الجزء الاخير هيكون فيه ضرب نار ..انتظروني بكره باذن الله مع تحياتي
الكاتبة
حنان حسن

التعليقات

BLOGGER: 55
  1. رائع حلوه جدا بجد ابدعتي

    ردحذف
  2. رائع حلوه جدا بجد ابدعتي

    ردحذف
  3. ممتازة رائعة

    ردحذف
  4. معقوله يكون شاهين

    ردحذف
  5. مين المفاجاة؟

    ردحذف
  6. معقوله يكون شاهين مامتش😕

    ردحذف
  7. قصة جميلة جدا ياريت الجزء الاخير بسرعة

    ردحذف
  8. قمه الرووعه والابداع

    ردحذف
  9. روعة رواية شيقة وممتعة

    ردحذف
  10. غير معرف7/28/2020

    رائع

    ردحذف
  11. جميله جدا ياريت تنزلي بسرعه 🥺🥺🥺

    ردحذف
  12. الأخير لو سمحتى

    ردحذف
  13. الجزء الاخير يا ريت

    ردحذف
  14. جميلة وشيقه

    ردحذف
  15. الجزء الاخير

    ردحذف
  16. الجزء العاشر

    ردحذف
  17. الجزء الاخير لو سمحتى

    ردحذف
  18. هيكون الشخص الخيالي ال شهد بتشوفه علي طول

    ردحذف
  19. جميله جدااااااااا

    ردحذف
  20. رواية رائعة ومشوقة

    ردحذف
  21. رواية رائعة

    ردحذف
  22. ارجوك نزيله بسرعه 😭

    ردحذف
  23. جميله جدا جدا جدا جدا

    ردحذف
  24. روايه شيقه 😍😍😍

    ردحذف
  25. روووعه عايزة اكملها

    ردحذف
  26. روعة حنان ❤❤❤❤❤❤

    ردحذف
  27. يمته حلقه الاخير يمته

    ردحذف
  28. روووووعة ممكن الحلقة الاخيرة بسرعة

    ردحذف
  29. 😍😍😍😍😍

    ردحذف
  30. جميله.... جدا 🌹

    ردحذف
  31. روايه روعه بس عاوزه اعرف الجزء الاخير

    ردحذف
  32. الجزء الأخير من فضلك

    ردحذف
  33. عاوزين التكلمه

    ردحذف
  34. فين الباقي

    ردحذف
  35. فين الجزء العاشر

    ردحذف
  36. رواية جميلة جدا ولكن فين الجزء العاشر

    ردحذف
  37. أعجبتني القصة أحداث جديدة أسلوب رائع 😍

    ردحذف
  38. الجزء الاخير لو سمحتى بسرعه

    ردحذف
  39. هيكون زوجها الاول شاهين

    ردحذف
  40. اين الجزء الاخير بليز نوزلوه

    ردحذف
  41. 😍😗😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍

    ردحذف
  42. الجزء الاخير ياريت

    ردحذف
  43. فين الجزء الاخير

    ردحذف
  44. الجزء الأخير روايه مشوقه

    ردحذف
  45. اريد الجزء الأخير

    ردحذف
  46. اين الجزء الاخير

    ردحذف
  47. مين المفاجأة

    ردحذف

الاسم

رواية ابقى معي (stay with me),7,رواية أحاسيس ممنوعة,8,رواية إحتياج أنثى,12,رواية أحضان ممنوعة,12,رواية أحضنيني,12,رواية إغتصاب في الحلال,8,رواية البعض يفضلونها ساخنة,12,رواية الرغبة قبل الحب احيانا,4,رواية العشق المسموم,10,رواية المطلقة و البواب,8,رواية أنفاس ساخنة,10,رواية بت شمال,10,رواية بنت ليل,10,رواية جواز عرفي,10,رواية خلف أسوار الخرابة,6,رواية دعارة مشروعة,6,رواية رغبة شرسة,9,رواية زفافي على مريض إيدز,7,رواية زواج متعة,7,رواية زواج مع إيقاف التنفيذ,5,رواية زوجة للإيجار,12,رواية شبة أنثى,12,رواية عشقتك رغما عنك,11,رواية علاقة ساخنة,9,رواية فضيحة بالدور الأرضي,5,رواية فعل فاضح,12,رواية قادر و فاجر,1,رواية لازم قبل الدخلة,6,رواية ليلة زفاف زوجي,10,رواية ليلة زفافي على أخي,10,رواية مذكرات راقصة محترمة,5,رواية مطلوب عانس,12,رواية مطلوب مساعد قاتل,4,رواية نبض ميت,12,رواية نصف عذراء,7,قصص و روايات,310,
rtl
item
حنان حسن - كاتبة روائية: رواية العشق المسموم - ‏الجزء التاسع
رواية العشق المسموم - ‏الجزء التاسع
رواية العشق المسموم الجزء التاسع - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
https://lh3.googleusercontent.com/-XNCRyxui_sQ/Xx7eu1RDRaI/AAAAAAAABsE/dSqQwcAPtYQVpJOpz8bRxabEivt3SuFRQCLcBGAsYHQ/d/1595858615102164-0.png
https://lh3.googleusercontent.com/-XNCRyxui_sQ/Xx7eu1RDRaI/AAAAAAAABsE/dSqQwcAPtYQVpJOpz8bRxabEivt3SuFRQCLcBGAsYHQ/s72-c-d/1595858615102164-0.png
حنان حسن - كاتبة روائية
https://www.hananstory.com/2020/07/blog-post_27.html
https://www.hananstory.com/
https://www.hananstory.com/
https://www.hananstory.com/2020/07/blog-post_27.html
true
3044855969157461923
UTF-8
تم تحميل جميع المنشورات لا توجد منشورات إظهار الكل اقرأ المزيد رد إلغاء الرد مسح بواسطة الرئيسية الصفحات المنشورات اظهار الكل مرشحه لك التصنيف الارشيف SEARCH كل المنشورات لا يوجد منشور مطابق لطلبك Back Home الأحد الإثنين الثلاثاء الأربعاء الخميس الجمعة السبت احد إثنين ثلاثاء اربعاء خميس جمعة سبت يناير فبراير مارس إبريل مايو يونيو يوليو اغسطس سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر يناير فبراير مارس ابريل مايو يونيو يوليو اغسطس سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر الآن منذ دقيقة $$1$$ minutes ago منذ ساعة واحدة $$1$$ hours ago امس $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago منذ اكثر من 5 اسابيع متابعين متابعة هذا المحتوى للعضويات المميزه الخطوة الأولى: شارك المحتوى على وسائل التواصل الإجتماعي الخطوة الثانية: اضغط على اللينك على شبكات تواصلك انسخ الكود بالكامل اختر الكود بالكامل تم نسخ الكود بالكامل Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content