رواية بت شمال - ‏الجزء ‏الثالث

رواية بت شمال الجزء الثالث - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن

رواية بت شمال الجزء الثالث 

للكاتبة/حنان حسن 


بعدما صحيت من الكابوس الي شوفت فيه عوض اخويا 
وهو بيذبح طفلة صغيرة 

وتلك الطفلة كانت انا
 حينما
 كنت  صغيرة

و قمت مفزوعة من
 النوم
 وكنت هخرج اجيب شوية مية
 لكن سمعت صوت
 بالغرفة 
بتاعة عصام القتيل

 ولما دخلت غرفتة..
 
 اتفاجاءت بجثة  علي السرير
 وبالرغم من اني قد اصابني الفزع
 الا اني قررت اني اتغلب علي خوفي
 عشان اثبت لنفسي ان مفيش حاجة اسمها عفاريت...

وبالفعل استجمعت شجاعتي

 وعدت مرة اخري
 للغرفة لاتحقق من تلك الجثة
 واري من صاحبها...

وعدت مرة اخري
 لغرفة القتيل

 واقتربت من السرير ببطء...
وكانت الجثة مغطاة
 
..فامددت يدي ونزعت الغطاء عن تلك الجثة...

لاتلقي الصدمة  المفزعة..

للكاتبة/حنان حسن 


فقد اكتشفت ان تلك الجثة  لعصام بالفعل..

 وهو نفس الشاب الذي كان قد قابلني بالشارع 
وقام بحمايتي من الشباب المتحرشين ..

وبمجرد ما ان رايت تلك الجثة
  اخذت اصرخ 
وخرجت من غرفة ذلك القتيل 
وانا اجري.. واقع.. وانكفئ.. 
 من هول ما رايت

 وخرجت سريعا من غرفة القتيل لغرفتي 

وفتحت باب غرفتي لاخرج منها 
وانا اقفز علي السلالم مهرولة

 وانا انوي ان افر من ذلك البيت
 ولكن اثنا نزولي 
سريعا علي من علي سلم الفيلا

 تصادف طلوع رجل
 بيدة كوب من الشاي الساخن

  فا اصطدمت به رغما عني

 مما جعل الشاي ينسكب علي ذلك الرجل...

فا اخذ ينهرني...

قال..اية ده؟

للكاتبة/حنان حسن 


انتي عامية؟
 ولا غبية؟
الشاي وقع عليا وهو بيغلي  منك لله

ولقيت نفسي اتلعثم بالكلام 
وانا اقول.. معلش اصل ال....
القتيل ....اقصد فوق ....الجثة
.... انا شوفت...........

اخذ ينظر الي ذلك الرجل

 وهو لا يفهم ماذا
 اقول 
واخذ يهدئ من روعي..

 ويقول..في ايه مالك ؟

وعرقانة كدة ليه؟

وايه التخاريف الي بتقوليها دي ؟
قتيل ايه ؟
وجثة ايه؟

رديت وانا ابكي
 
قلت..من فضلك سيبني انا خايفة
 وعايزة امشي من هنا

قال.. اهدي بس بالراحة كده وقوليلي..

 خايفة من ايه؟

قلت..في قتيل فوق  

نظر الي بعدما اصابة القلق مني
 ومن كلامي
 ثم
قال..قتيل فوق فين؟

قلت..في الغرفة الي بجانب غرفتي 

قال..تعالي معايا

وسالتة..وانا ارتعش
قلت..هنروح فين؟

قال..انا شغال حارس امن هنا 
عند السيدة ام الغلام

 والي انتي بتقولية ده من طبيعة عملي هنا
 ولازم اتحقق من كلامك بنفسي

قلت..يعني انت عايزني ارجع معاك لغرفة القتيل تاني؟

قال..ايوه لازم تيجي توريني انتي شوفتي اية؟

للكاتبة/حنان حسن 


وفين القتيل ده بالظبط؟

قلت..بس انا مش هقدر......

نظر الي ذلك الرجل نظرة شك 
وهو يسالني؟؟

قال ..انتي مين ؟

وبتعملي اية هنا؟

انا اول مرة اشوفك هنا

 هو انتي  من البنات الي بشتغل هنا؟

قلت.. لا ..انا مش بشتغل هنا

قال.. امال ايه الي جايبك هنا ؟

ونازلة بتجري من فوق ليه؟ 


انتي شكلك كده بت مش مظبوطة 
وباين عليكي عاملة مصيبة

 وبتخترعي حوار القتيل ده عشان تهربي من مصيبة ليكي هنا 

قلت ..والله ما عملت حاجة انا فعلا 
شوفت قتيل فوق

قال..خلاص يبقي  تعالي معايا بالزوق
 وريني القتيل ده فين
  بدل ما اسلمك لقسم الشرطة

نظرت له وانا ابكي
 وارتعش في ان واحد

قلت..لا وعلي ايه؟

تعالي معايا عشان تصدقني  وانا اوريلك الجثة
 الي علي السرير

وبالفعل عدت مرة اخري
 واخذت معي
 حارس الامن لاؤكد له الدليل 
علي صدق كلامي

وعندما دخلنا انا وحارس الامن لغرفة عصام القتيل

نظرت علي السرير
 ولم اجد شيئا وبحثت ايضا بالغرفة كلها 
لم اجد.. احد بالغرفة

وفي تلك اللحظة..

 لقيت حارس الامن..

 ينظر الي نظرة شك

 وهو يقول..مش بقولك انتي شكلك بت مش مظبوطة؟
 ووراكي مصيبة؟

اتكلمي يا بت؟ و انطقي ؟

للكاتبة/حنان حسن 


كنتي  سارقة ايه من البيت وهربانة بية؟

اخذت ابكي وانا اقسم له بانني بريئة
 واني فعلا شوفت قتيل هنا

قال..طيب ولما انتي فعلا شوفتي قتيل؟
 امال هو فين؟
..وبعدين انتي ايه الي مدخلك الغرفة دي اصلا ؟

وسالني؟

انتي عارفة لو ام الغلام عرفت ان حد لمس باب الغرفة دي؟
 بتعمل في ايه؟

انطقي يا بت وقولي انتي مين؟
 وبتعملي هنا ايه؟

ومين الي جابك هنا؟

قلت..الي جابني هنا عصام

قال..عصام مين؟

قلت..عصام القتيل ابو حمامة ..نية.. في.. الحلة

قال.. اه شكلك هتسوقي  الهبل
 وتعملي فيها مختلة عقليا 

وفكراني هصدقك صح؟

قلت...طيب ممكن لو سمحت بس
 تستني لما تيجي فرفشة 

وهي هتقولك انا مين وبعمل هنا ايه؟

قال..انتي تعرفي فرفشة بجد؟
 ولا هتطلع كمان كدبة زي موضوع القتيل ابو حمامة نية في الحلة؟

قلت..لا طبعا اعرف فرفشة

ولو عايز تتاكد..اتصل بيها وهتشوف

فا نظر الي حارس الامن بشك وريبة
 وقام بالاتصال بفرفشة

قال..ايوه يا مدام فرفشة
 
فيه واحدة مسكتها هنا وهي بتهرب من ع السلم
 
وشكلها مريب كده و.......

فا قاطعتة وطلبت منه ان احدثها انا بنفسي

فقام باعطائي الموبيل

وبعدما اخذت منه الموبيل

قلت..الوو يا فرفشة انا ايمان
 ابوس ايدك تيجي حالا وتنقذيني
 احسن حارس الامن عايز يسلمني للبوليس

ردت فرفشة قائلة..

متخافيش اديهولي وانا اكلمة

وبعدما استعاد مني  حارس الامن الموبيل مرة اخري

قال..يوه...
يعني انتي جاية دلوقتي؟
 ...ماشي هستناكي 

وطلب مني حارس الامن الا اتحرك 
لغاية ما توصل فرفشة

وبالفعل جلست علي السلم

للكاتبة/حنان حسن 


 بينما كان جميع من بالمنزل نيام 
ولم يبقي متيقظا في ذلك المنزل سوي انا وذلك
 الرجل

وبعد شوية...وصلت فرفشة 
 التي فهمت حارس الامن اني تبع ام الغلام
 واني امكث بذلك المنزل بناء عن رغبتها
 دون ان تذكر شيئا عن التفاصيل
 كما لم تذكر شيئا عن البطاقة ..او عصام. ولا اي شيئ
 مما حدث لي معها هي وام الغلام...
واكتفت فقط بان تطلب منه ان يتركني
 لانهاتعرفني حقا ..و تعلم بوجودي بالمنزل هي وام الغلام...

وبعدما تركنا حارس الامن ورحل
نظرت الي فرفشة
 نظرة لوم وعتاب وهي تسالني؟

قالت..انتي ايه الي دخلك غرفة المرحوم عصام؟ 

وليه فتحتي الباب؟

انا مش قولتلك متجيش ناحية الغرفة دي؟

ولا تفتحيها؟ 
لان امة محرمة لمس باب الغرفة

قلت..اانا مفتحتش الباب
 
انا  لقيت الباب مفتوح 

ثم اضفت...
قلت..ومش هتتخيلي انا شوفت ايه يا فرفشة
 في الغرفة ؟

انا شوفت..... 

وقبل ان اكمل وضعت فرفشة يدها علي فمي

 وهي تقول..
حذار تنطقي باي كلمة عن الي شوفتية
 في  تلك الغرفة 
 لا تتاذي زي الي قبلك ما اتاذوا

بعدما سمعت تحذير فرفشة ليا
 فهمت ان في ناس غيري ظهرت لهم نفس الجثة في نفس الغرفة

 وفي تلك اللحظة..

 تاكدت بان الموضوع بجد وليس مجرد تهيؤات مني 

ولقيتني بطلب من فرفشة انها تسمح لي اني اغادر ذلك المنزل

قالت..الامر مش بايدي اطلبي من ام الغلام انها تسمحلك بالمغادرة

 وحذاري تحاولي تمشي من نفسك
 لاني هحذر علي حراس الامن برة انهم لو شافوكي بتهربي هيبلغوا عنك بانك سرقتي ام الغلام وهربتي

وسالتها

قلت..انا مش فاهمة انتوا عايزين تحتجزوني ليه عندكم هنا 
وهتستفادوا ايه من وجودي في البيت عندكم؟

للكاتبة/حنان حسن 


قالت..المرحوم بيرسل لنا رسايل عن طريقك

 وام الغلام بتقول انك بقيتي الوسيط بينه وبينا 

قلت..ارجوكي انا اترعبت وكان ممكن اصاب بازمة قلبية بسبب منظر القتيل الي انا شوفتة

ومش متخيلة اني ارجع برجلي للغرفة دي تاني 

ومش هقدر انام فيها

ردت فرفشة بعصبية

قالت..كل ده مليش فية

لو عايزة تمشي خدي الاذن من ام الغلام
 ودلوقتي انا هستاذنك عشان انا بسببك صحيت من احلاها نومة وخرجت من بيتي الفجر

وتركتني فرفشة ومشيت وانا وقفت علي السلم ببكي وخايفة ادخل الغرفة مرة اخري...

وخصوصا اننا مازلنا في الليل...
ولقيت نفسي خايفة جدا وعايزة الاقي حد اتونس بية..

واخدت بالي ان ذلك الحارس الي كان عاملي فيها المحقق كولمبوا من شوية 

يخرج من باب المطبخ
 ومعه كوب جديد من الشاي 
بدل الي انا قلبتة عليه من شوية
 وكان واضح انه بينظف نفسة من اثار تفل الشاي لغاية دلوقتي 

ولقيت نفسي بجلس علي السلم 
وانا بنظر اليه وكان نفسي استوقفة قبل ان يخرج لبوابة المنزل 

لاطلب منه ان يبقي معي مستيقظا الي ان يبزغ نور الصباح 

ولكنني وجدتة اخذ كوب الشاي وخرج ليقف مكانه علي باب المنزل

 بعد ان القي عليا نظرة تعجب لجلستي علي ذلك السلم..

ولكنني لم تهمني نظرة الاستنكار الذي القي بها عليا 
واستمريت في جلستي علي
السلم بل ووضعت يدي تحت راسي وانا علي السلم وروحت في النوم ..

حتي استيقظت علي يد تهزني..

وعندما فتحت عيني 

وجدتة حارس الامن مرة اخري

فسالتة؟

قلت..في حاجة؟

قال..انتي تركتي غرفتك و نايمة علي السلم كده ليه؟


قلت..اصل هنا طراوة

قال..طرواة اية ؟

روحي ادخلي غرفتك

قلت..ايه يا عم اللواء 
انت مفيش وراك حد غيري؟

مالك انت انام هنا؟

 ولا انام في الحمام؟

 انت مش خلاص اتاكدت اني مش حرامية؟
وسالني؟

قال..اسمعي..

هو انتي خايفة تدخلي الغرفة بتاعتك عشان  القتيل الي انتي حلمتي بيه صح؟

نظرت له وانا اقول...

بسم الله ما شاء الله عليك نبية جدا

للكاتبة/حنان حسن 


قال..بطلي طولة لسان وردي عليا

قلت..اولا ده مكنش حلم 

ثانيا...ايوة بصراحة انا مرعوبة..
ومش هقدر ادخل الغرفة دي تاني

قال..طيب تعالي وانا ادخل معاكي 
عشان اوريلك ان الغرفة مفيهاش حاجة

نظرت له بتردد

ولقيتة بيمد ايه ليا لاقف 
واذهب معه لغرفتي

 بدل الجلوس علي السلم

قال..هاتي ايدك وقومي معايا متخافيش
 انا معاكي

وبالفعل قمت معه وعدت للغرفة 
وهو معي وعندما دخلنا للغرفة..

نظر ناحيتي 

وهو يقول..
شوفتي يا ستي مفيش اي حاجة تخوف اهوه..

اتفضلي نامي في غرفتك 
بقي

 وبالنسبة لغرفةالمرحوم  عصام
 انا قفلتها بالمفتاح 

واستحالة تتفتح تاني 

قلت..طيب ممكن اطلب منك طلب؟

قال ..اطلبي

قلت..طيب ممكن تقعد معايا لغاية ما الصبح يجي

ابتسم ذلك الرجل
 وهو يقول 

ماشي هتصل بزمايلي تحت واطلب منهم ياخدوا بالهم من البوابة
 وهفضل معاكي علي ما الصبح يطلع

ابتسمت وانا اقول ..شكرا يا.......

وسالتة..

للكاتبة/حنان حسن 



قلت انت اسمك اية؟

قال..اسمي.. ياسر

قلت..اهلا يا ياسر وانا ايمان

قال..اهلا بيكي 

وسالني؟؟

قلت..هو انت علي طول بتتعامل بسؤ نية مع الناس كدة؟

قال..لا ..خالص

بس بصراحة انا اتعاملت معاكي كده اول ما شوفتك لاني كنت فاكرك بتشتغلي هنا 

وقلت انك بت شمال

قلت..ده علي اساس انك اكتشفت بعد كده اني طبيبة اسنان ؟

منا لسة زي ما انا بنت من البنات الي  في نفس
 البيت ؟

ابتسم ياسر وهو يقول..

ايوه صحيح انتي موجودة في البيت 
لكن فرفشة بتقول انك مش بتشتغلي هنا

نظرت له وانا اقول ..

قلت..عموما اناتقبلتة

قال..هو ايه ده؟

قلت..اعتذارك 
مش انت  اتهمتني
 وغلطت فيا
  وانا طلعت بريئة؟

يبقي انت مفروض تعتذرلي

قال..انا اسف

قالت..مفروض انك كا رجل امن 
يكون عندك حس امني 

ويكون كمان  ليك نظرة 
في الناس 

وتقدر تفرق بين الشخص المجرم ...
والانسان المحترم

نظر الي وهو يبتسم ثم

قال..
انتي باين عليكي بت 
غلبانة

قلت...اه والله واغلب من الغلب يا ياسر

قال..طيب ما تحكيلي حكايتك 
وقوليلي انتي ايه الي جابك هنا؟

قلت..انا فعلا في مشكلة كبيرة 
وتقدر تقول
 ورطة كمان

ومحتاجة حد اتكلم معاه
واخد راية 
عشان اعرف
 هتصرف ازاي في الورطة الي انا فيها دي

قال..ورطة ايه احكي؟

وبالفعل جلست  مع ياسر وسردت له كل ما حدث

نظر الي ياسر بدهشة وهو يسالني؟؟

قال..انتي رافعة حاجة؟

للكاتبة/حنان حسن 


نظرت لملابسي وانا اقول رافعة ايه يبني؟

 منا لابسة بنطالون جينز ادامك اهوه

قال..لا اقصد شاربة مخدرات ولا حاجة ؟
مخلياكي 
تخرفي كده؟

قلت..والله يا ياسر ما بخرف 
انا شوفت الجثة زي منا شايفاك كده 
دلوقتي

وشوفت  كمان عصام ده وكلمني وكلمتة
 زيبردوا  ما بكلمك دلوقتي

 لما وقعت منه المحفظة وهو الي 
باعتني لفرفشة 

بامارة الحمامة النية الي غرفوها من الحلة

نظر الي متسائلا؟

قال..والامارة دي معناها ايه؟

قلت..انا لغاية دلوقتي معرفش معناها
 لكن وجود فرفشة في الموضوع 
ببااكيد انها حاجة عيب

قال..طيب اسمعي انا ممكن اساعدك نعرف ايه سر الجثة دي 
لكن طبعا ده في حالة واحدة

قلت ايه هي الحالة دي؟

قال..لما اتاكد انا الاول ان في جثة فعلا

قلت..ودي هاكدهالك ازاي ان شاء الله؟

قال.. انتي هترجعي تنامي في الغرفة زي منتي

 وانا هراقب غرفتك طول منتي جوه 
ولو كان حد بيدخل ولا يخرج من الغرفة
 هيبان انها حوار

 وحد بيعملة عشان  مصلحة معينة 

وساعتها سيبيني بقي للشخص الي بيعمل كده وانا هتعامل مع امة

قلت..طيب ولو محدش خرج ولا دخل من الغرفة؟

قال..يبقي ده واحد من العفاريت
 بتاعة ام الغلام الي بتحضر فيهم ليل نهار

وسالتة ؟

قلت..انت من شوية قلت لو طلع شخص
 الي بيعمل كده
 وعامل حوار.. هتطلع عين امة صح؟

قال..بالظبط دنا كمان هطلع عين الي جابو امة

قلت..طيل ولو طلع عفريت؟

قال..لو طلع عفريت انا الي هستقيل  وهروح انا اقعد عند امي

قلت..تصدق انا كدة اطمنت اني معايا حماية؟

قال..مفروض كنتي تبقي فاهمة كده لوحدك
 

للكاتبة/حنان حسن 



قلت ..تقصد اني افضل هنا لما انت تتاكد من القصة بالظبط ؟


ولو اتاكدنا انه عفريت
 ابقي اهرب انا ساعتها ؟

قال..ملهاش حل غير كده

طالما بتقولي ان ام الغلام رافضة انك تخرجي من هنا عشان انتي الوسيط بينها وبين ابنها..

يبقي مش هتسيبك بسهولة...
ثم اضاف ياسر قائلا..

وادعي ربنا ان ابنها ميطلبش من امه انه يتجوزك
 ساعتها هتلاقيها ذبحتك وارسلتك لابنها عشان تفرح بية

قلت الله يبشرك بالخير

تصدق كنت قلقانة ولما اتكلمت معاك اطمنت؟

قال..اي خدمة
 اي وقت تكوني (مكئوبة )
تعالي بس وانا فرفشك

قلت..(مكئوبة) ايه
 ياراجل؟
هي في واحدة في الدنيا تسمع كلامك 
 وتبقي مكئوبة؟

قال..علي فكرة انا كل الي بيعرفوني مسميني صانع البهجة

قلتلة..حصل

وعشان انت بشرتني يا صانع البهجة بانه امة ممكن تقتلني 
 انا موافقة علي اقتراحك
عشان مفيش عندي حل تاني
قال..يعني خلاص موافقة تفضلي في غرفتك؟

 لغاية ما نشوف ايه سر الجثة الي انتي شوفتيها؟

قلت..ايوه موافقة

قال..ماشي انا هسيبك تنامي  لان الصبح خلاص طلع
 وانا لازم اسلم الورديةحالا

قلت..هتسلم الوردية وهتروح بيتك؟

قال..ايوه امال يعني هقعد اعمل ايه؟

قلت ومين هيراقب الغرفة اثناء غيابك؟

قال..متقلقيش انا هكلف  فرد امن  عندي  يقوم بالمهمة دي وانا غايب

وسالتة؟

قلت..وده انت واثق منه ؟
 كفاءة يعني؟

نظر الي ياسر بكل ثقة

 وهو يقول..الي هبعتهولك ده 
شارلوك هولمز يقولة
 يا عمي

..تقدري تقولي انة الشخصية الوحيدة 

الي  خبراء البحث الجنائي احتاروا في تركيبها واتعلموا علي ادية
بعون الله حل اللغز ده هيكون علي ايدة

قلت..طيب تمام جدا...
وهتخلية يراقب الغرفة من امتي؟

للكاتبة/حنان حسن 

 

للكاتبة/حنان حسن 


قال..حالا هطلب منه يجي يستلم مناوبة امام غرفتك ولا تحملي.. هم

قلت..خلاص 
وانا معايا فلوس لو حبيت تعطي له اوفر تايم

 بس بالله عليك تقولة يفضل جنب الغرفة بتاعتي ميسبهاش

نظر الي ياسر وقالي لحظة واحدة عشان تطمني

وقام بالاتصال  برجل المخابرات الغامض 

وشارلوك هولمز الشرق

وبالفعل صعد ذلك الرجل بعدما طلب منه ياسر الصعود

وفي لحظة اصبح امامنا رجل طويل.. وعريض 

ويرتدي نظارة شمسية سوداء ولابسها بليل معرفش ليه؟

المهم ..عرفني ياسر بالراجل وقالي ده مختار رجل الامن والامان

قال..نامي واطمني
وتركني ياسر ..
بعدما طمني بان كل شيئ سيكون علي ما يرام..

ودخلت الي الغرفةمره اخري 
 وقد تبدل حالي بوجود مختار علي باب غرفتي 

..يعني تقدروا تقولوا  اصبحت اشعر باني انام في مديرية الامن 

من شدة احساسي بالحماية

لدرجة اني طفيت النور كمان..
وبالفعل ذهبت في سابع نومة ....

ولكن لم البث ان  ذهبت في النوم بوقت قليل

الا وقد حدث شيئا مرعبا..

 فقد وسمعت من يهمس باذني في الظلام 

ففتحت عيني ولكنني لم اري اي شيئ 
وكان الظلام في الغرفة اسود غطيس..

وشعرت بان شيئا جاثما علي صدري 
يمنعني من التنفس...

واخذت اقول بصوت مكتوم مين؟

رد صوتا بالظلام 

قال.. انا عصام

قلت..عصام مين؟

قال..بامارة الحمامة الي غرفناها نية من الحلة

قلت..وانا ارتعد ..

طيب وعايز ايه مني يا عصام؟

قال..عايزك توصلي لامي رسالة

قلت..رسالة ايه؟

قال..قولي لها..

 ان الي قتلني ...عايش 
في المية ..وشغال في المية .وبياكل من المية ..

وانا عايزة يدفع الحساب

قلت..حاضر

قلت..في رسايل  تاني؟

قال..رسالتي الجاية ليكي انتي

قلت..قول

قال..بلاش تحطي بيني وبينك حرس 
عشان انا لو عايز اجيبك  هوصلك 
ولو كنتي فين

ده غير انك هتتحملي ذنب الي هيحصل للحراس 

قلت وانا ارتعش.. حاضر
وسالتة؟؟
حاجة تاني؟

ولكنه في تلك المره لم يرد 

وشعرت بان ذلك الحمل الذي كان علي صدري قد انزاح

فقمت سريعا 
وفتحت النور 
وانا استعيذ بالله من الشيطان الرجيم 

وقلت في نفسي.. الي حصل ده 
حاجة من الاتنين

 يا اما اكيد كنت بحلم
 او ان في خيانة

 واتفاق مع الي اسمه 
 مختار ؟ 
و بالاتفاق مع ياسر؟

وحد فيهم هو الي سمح بدخول الشخص الي كان هنا من شوية 

ولقيت نفسي بقوم بسرعة بعدما فتحت النور

للكاتبة/حنان حسن 


 وبخرج من غرفتي بعصبية..

عشان اعرف البية مختار شارولوك هولمز الشرق

كان فين اثناء ما الشبح ده  كان عندي  ؟

  لكن لما فتحت الباب ...اتاكد ان ياسر وشارولك هولمز ابرياء تماما 
وذلك لاني لما فتحت الباب اتفاجاءت بحاجة لن تصدقوها
 الا وهي ....................
لو عايز تعرف باقي احداث القصة مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة
حنان حسن

التعليقات

BLOGGER: 7
  1. يا سلام عليك يا مبدعة منتهى الروعه تسلم الانامل والمخ الكبير

    ردحذف
  2. يا سلام عليك يا مبدعة منتهى الروعه تسلم الانامل والمخ الكبير

    ردحذف
  3. يا سلام عليك يا مبدعة منتهى الروعه تسلم الانامل والمخ الكبير

    ردحذف
  4. شيقه جدآ الجزء الرابع بسرعه بقا

    ردحذف
  5. جميله فين الجزء الرابع

    ردحذف

الاسم

رواية ابقى معي (stay with me),7,رواية أحاسيس ممنوعة,8,رواية إحتياج أنثى,12,رواية أحضان ممنوعة,12,رواية أحضنيني,12,رواية أحيا بأنفاسك,5,رواية إغتصاب في الحلال,8,رواية البعض يفضلونها ساخنة,12,رواية الرغبة قبل الحب احيانا,4,رواية العشق المسموم,10,رواية المطلقة و البواب,8,رواية أنفاس ساخنة,10,رواية بت شمال,10,رواية بنت ليل,10,رواية جواز عرفي,10,رواية خلف أسوار الخرابة,6,رواية دعارة مشروعة,6,رواية رغبة شرسة,9,رواية زفافي على مريض إيدز,7,رواية زواج متعة,7,رواية زواج مع إيقاف التنفيذ,5,رواية زوجة للإيجار,12,رواية شبة أنثى,12,رواية عشقتك رغما عنك,11,رواية علاقة ساخنة,9,رواية فضيحة بالدور الأرضي,5,رواية فعل فاضح,12,رواية قادر و فاجر,1,رواية لازم قبل الدخلة,6,رواية ليلة زفاف زوجي,10,رواية ليلة زفافي على أخي,10,رواية مذكرات راقصة محترمة,5,رواية مطلوب عانس,12,رواية مطلوب مساعد قاتل,4,رواية نبض ميت,12,رواية نصف عذراء,7,قصص و روايات,315,
rtl
item
حنان حسن - كاتبة روائية: رواية بت شمال - ‏الجزء ‏الثالث
رواية بت شمال - ‏الجزء ‏الثالث
رواية بت شمال الجزء الثالث - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
https://lh3.googleusercontent.com/-HCTG_JOnJQQ/Xz5qbdiwecI/AAAAAAAAB5w/PfRzORYv3oY2-w5xzGjtLui2JkeMCY5TQCLcBGAsYHQ/d/1597925969743951-0.png
https://lh3.googleusercontent.com/-HCTG_JOnJQQ/Xz5qbdiwecI/AAAAAAAAB5w/PfRzORYv3oY2-w5xzGjtLui2JkeMCY5TQCLcBGAsYHQ/s72-c-d/1597925969743951-0.png
حنان حسن - كاتبة روائية
https://www.hananstory.com/2020/08/blog-post_71.html
https://www.hananstory.com/
https://www.hananstory.com/
https://www.hananstory.com/2020/08/blog-post_71.html
true
3044855969157461923
UTF-8
تم تحميل جميع المنشورات لا توجد منشورات إظهار الكل اقرأ المزيد رد إلغاء الرد مسح بواسطة الرئيسية الصفحات المنشورات اظهار الكل مرشحه لك التصنيف الارشيف SEARCH كل المنشورات لا يوجد منشور مطابق لطلبك Back Home الأحد الإثنين الثلاثاء الأربعاء الخميس الجمعة السبت احد إثنين ثلاثاء اربعاء خميس جمعة سبت يناير فبراير مارس إبريل مايو يونيو يوليو اغسطس سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر يناير فبراير مارس ابريل مايو يونيو يوليو اغسطس سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر الآن منذ دقيقة $$1$$ minutes ago منذ ساعة واحدة $$1$$ hours ago امس $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago منذ اكثر من 5 اسابيع متابعين متابعة هذا المحتوى للعضويات المميزه الخطوة الأولى: شارك المحتوى على وسائل التواصل الإجتماعي الخطوة الثانية: اضغط على اللينك على شبكات تواصلك انسخ الكود بالكامل اختر الكود بالكامل تم نسخ الكود بالكامل Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content