رواية فعل فاضح - ‏الجزء ‏السادس

رواية فعل فاضح الجزء السادس - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن

رواية فعل فاضح الجزء السادس 

للكاتبة/حنان حسن 


بعدما شوفت رسالة التنبية 
 من ذلك المرسل المجهول
بعدم النوم
 في السرير 
في تلك الليلة
 لان في ثعبان كوبرا في السرير

ذهبت لغرفة صاحبة المنزل عشان انام معها
 تلك الليلة

 ولكنني سمعت كلمات العشق والغزل
 في غرفتها

 فا فهمت بان سارة ونديم يتبادلان الغرام
 وسيقضيان الليل بالداخل..



للكاتبة حنان حسن



فا قلت في نفسي 
بما ان سارة هتبات مع نديم الليلة..
يبقي ابات انا في غرفتها الليلة ايضا

وبالفعل دخل ونمت في غرفة سارة
 واستيقظت مبكرا
 وذهبت لغرفتي
 لاغير ملابسي
 وكنت انوي...بعدها ان  اخذ الرسائل 
واذهب بها لصاحبة المنزل 

ولكنني عندما دخلت لغرفتي
 تفاجاءت...
بشخص ينام علي سريري 

فا اقتربت اكثر 
لاعرف من يكون ذلك الشخص
 وجذبت وجهة لناحيتي 

واكتشفت بانة قتيل

وقد كان ذلك القتيل
 هو ...سارة

فقد كان لون بشرتها يميل للزرقة الشديدة
 وكان يبدوا بانها فارقت الحياة 

وقفت انظر لسارة وقد اصابني  والهلع.... والفزع...

وطبعا بمجرد ما شوفت جثتها
 تذكرت الرسالة
 التي نبهتني بان هناك ثعبان كوبرا ا في السرير 

وقد حذرني صاحب الرسالة الا انام في السرير
 الليلة الماضية 

وبرغم الذهول الذي اصابني

 الا اني قررت ان اذهب سريعا
 لصاحبة المنزل
 لاخبرها بتلك الكارثة

ولكن قبل ان اغادر 
غرفتي
 لقيت عم عبودة واقف علي باب غرفتي


للكاتبة حنان حسن



 فاقلت له الحقني يا عم عبودة

قال.. في ايه؟

قلت...سارة ماتت 

نظر الي عم عبودة 
بدهشة 
وهو يقول..ازاي الكلام ده؟

وخرج عم عبودة من غرفتي مهرولا ليخبر صاحبة المنزل...

وبعد قليل...

 لقيتها جاية تجري هي وعم عبودة
ولما شافت جثة سارة 

سالتني
قالت...مين الي قتلها؟

نظرت لها بدهشة
 وسالتها
قلت ..قتل ايه؟
 يا فندم
 سارة متقتلتش 

سارة لدغها ثعبان

نظرت الي نظرة شك ثم سالتني ؟
قالت..وعرفتي منين انها لدغها ثعبان؟

قلت..من الرسالة

قالت..رسالة ايه؟

قلت...انا هفهمك

اصلي انا كان بيجيلي رسايل غريبة
 من حد معرفوش  


للكاتبة حنان حسن



وامبارح باليل
 بعد ما دخلت غرفتي
 لقيت رسالة من شخص

 بيحذرني فيها
 اني منمش علي سريري

 لان في ثعبان كوبرا علي السرير

لم تتغير نظرة الشك
 الي في عيني  صاحبة المنزل

وطلبت مني الرسالة
 كا دليل علي كلامي

وذهبت لابحث عن الرسالة
 
لاعطيها لصاحبة المنزل 

ولكنني لم اجدها

فقلت لها بانني لا اجد الرسالة

فا وقفت امامي صاحبة المنزل
 وهي تتهمني بطريق غير مباشر
قالت...انتي ملقتيش الرسالة
 لان اصلا مكنش فيه رسايل

قلت..واللهي ابدا

 انا كان بيجيلي رسايل ومعرفش اختفوا فين؟

تفحصت صاحبة المنزل  جثة.. سارة 

وبالفعل وجدت اثر انياب الثعبان في جسدها

ولقتها بتنظر الي في غضب
وشك

وفي تلك اللحظة

جذبتني صاحبة المنزل من يدي 
وهي تقول..
سارة فعلا عاضضها ثعبان

 وكانت نايمة في سريرك

ولولا ان عم عبودة
 كان جاي لغرفتك بالصدفة

 لولا اكتشف الجثة وجه قالي
 قبل ما تهربي

نظرت لها بدهشة 
وانا 
اقول..
 انتي بتقولي ايه ؟ 
الكلام ده غلط طبعا
قالت.. 
اسمعي... يا بت
  واضح جدا انك كنتي بتغيري منها 
عشان عرفتي ان نديم زوجك
 علي علاقة بيها 
فا قمتي بوضع خطة 


للكاتبة حنان حسن



وجيبتي ثعبان سام وحطتية في السرير 

واستدرجتي البت
 الغلبانة
 واقنعتيها تنام مكانك في السرير..

قلت..اقسملك بالله
 انا ما كنت اعرف انها هتنام في السريري اصلا

قالت ساخرة..

يسلام ؟ يعني تعرفي ان كان في ثعبان
 في سريرك ؟
ومتعرفيش ان سارة هتنام في سريرك؟

انتي فاكراني هبلة عشان اصدق الكلام ده؟

قلت اقسملك هو ده الي حصل

ردت صاحبة المنزل 
قائلة
متحاوليش تكدبي انا مش مصدقاكي
انتي قتلتي البنت
 المسكينة
 لما استدرجتيها لسريرك

 بعد ما حطيتلها الثعبان

وانا لازم ابلغ حالا

رد عم عبودة
 متوسلا
قال...ارجوكي يا ستنا
بنتنا سالي دخلت بيت حضرتك
 واكلت معاكي عيش وملح 

واصبحت فرد من البيت 
ده 
ومينفعش نرمي شابة زي دي للنار ...
ارجوكي بلاش تبلغي

ردت صاحبة المنزل 
متسائلة
قالت..ازاي  يعني مش عايزني ابلغ ؟

والجثة دي هنعمل فيها ايه ان اشاء الله؟

رد عم عبودة 
قائلا
ملكيش دعوة بالجثة انا هدفنها 
في مقابر العيلة عندنا..

لكن بلاش تاذي سالي ارجوكي

نظرت صاحبة المنزل لعم عبودة 
بعدما فكرت قليلا

ثم قالت...
اضمن منين انا بقي؟

 انها مش هتعمل في حد تاني
 نفس الي عملتة في سارة؟
رد عم عبوده 
قائلا
انا اضمنها
ردت صاحبة المنزل
ابدا لازم ابلغ البوليس


للكاتبة حنان حسن




صدقني لازم نبلغ.. 
 لان سالي اصبحت خطر وممكن تقتل حد تاني 

لمجرد انه يدايقها

رد عم عبودة 
قائلا
انا اضمنهالك
نظرت له صاحبة المنزل وقالت..
انا عايزة ضمان مكتوب

نظر عم عبودة باتجاهي وسالني
ايه رايك يا سالي

قلت..يعني ايه ضمان مكتوب؟

قالت..يعني انا هسامحك المره دي ومش هبلغ البوليس
 لكن بشرط 
انك تمضي علي نفسك
 اقرار 
عشان  لو الحكاية دي اتكررت
 اقدمة دليل ادانة ضدك

قلت..اقرار باية؟

قالت..اقرار بان الثعبان كان في غرفتك 
وان سارة كانت نايمة في سريرك

ثم اضافت 
قائلة
واظن اني مش بظلمك 
لانك هتقري بحاجة حصلت فعلا
قلت...حاضر
 انا موافقة
همضي علي الاقرار

نظرت صاحبة المنزل لعم عبودة
 وطلبت منه ان يذهب وياتي بورقة وقلم

وبالفعل ...اتي عم عبودة بالقلم والورقة 
واعطاه لصاحبة المنزل 


التي قربتهم مني
 وهي
 تقول...اتفضلي امضي

نظرت للورقة البيضاء
وقلت..
.لكن دي ورقة بيضاء ؟

وحضرتك لسة مكتبتيش الاقرار؟
ردت صاحبة المنزل 
قائلة..
بعدين انا هكتب صيغة الاقرار
 المهم اتفضلي امضي انتي دلوقتي

وفي تلك اللحظة

رن هاتف الموبيل الخاص بصاحبة المنزل ..


للكاتبة حنان حسن



وكان المتصل هو حضرة الضابط
 الذي يخبرها بانه يقف علي باب المنزل
 وينتظر الدخول

ولقيت صاحبة المنزل تسالني بعصبية

قالت...انا هخرج اقابل الضابط حالا 

هتمضي..... ولا ؟؟؟؟؟

قلت ...حاضر ..
هاتي الورقة 
عشان امضي عليها

وبالفعل مضيت علي تلك الورقة البيضاء

واخذتها صاحبة المنزل وخرجت 
من الغرفة 
وراح عم عبودة يحمل جثة سارة
 ليدفنها مثلما قال 

وجلست انا افكر في تلك الورطة 
التي وضعت نفسي فيها للتو 
فقد قمت بالامضاء علي ورقة بيضاء 

والله وحده اعلم ما الذي ستكتبة فيها تلك المراة اللئيمة...

فافكرت ان اتحدث الي نديم
 واشرح له ما حدث..

ربما تحدث مع امة
 واقنعها ان تعيد لي تلك الورقة

وذهبت بالفعل
 لغرفة نديم وطرقت علي الباب
 ولكنة لم يجيب 

فا قلت... ربما يكون نائما

 فا ذهبت للمطبخ لازوال مهام عملي الي ان
 يستيقظ
وطبعا عشان سارة خلاص مبقتش موجوده...

فا الشغل كان ورايا كتير
جدا
و المطبخ كان فيه كثير من المواعين ..

فا اخذت انهمك في التنظيف
 وانا شاردة الذهن..

واثناء شرودي
 سمعت صوتا ياتي من خلفي قائلا...

فين نديم؟
التفت سريعا لمصدر الصوت
وتفاجاءت
 بانه مصطفي
قلت..مش عارفة 
انا خبطت علي غرفتة من شوية 
لكن محدش رد عليا

نظر الي مصطفي بتعجب

وسالني
 سؤالا غريبا
قال..انتي هنا ليه؟

قلت..مش فاهمه؟

قال..بقولك انتي بتعملي ايه هنا؟

قلت..انا بشتغل هنا


للكاتبة حنان حسن



قال...وفين صاحبة المخروبة دي؟

وسالتة؟
قلت..تقصد صاحبة 
البيت؟

ابتسم ساخرا 
وهو يقول..
ايوه الحاجة صاحبة البيت فين هي بقي؟

قلت...كانت بتقابل الضيوف بره في الصالون

بعد ما استمع مصطفي لردي علي سؤالة
سالني مره اخري
قال...انتي بتشتغلي ايه هنا بالظبط؟

قلت زي ما حضرتك شايف
 بنضف.. وبمسح ..وبشتغل هنا
 مديرة منزل

قال يعني ايه؟
 مديرة منزل؟
قلت يعني مسؤالة عن كل شغل البيت

وسالني مصطفي

قال...مسؤالة عن المنزل كله ؟
فوق ...وتحت؟
 ولا تحت فقط؟

قلت...لا تحت فقط

قال..عايزة تفهميني انك عمرك ما طلعتي فوق ؟

من ساعة ما جيتي
 تشتغلي  هنا؟

قلت ايوه انا مطلعتش فوق خالص
 لان صاحبة المنزل نبهت عليا من ساعة ما دخلت البيت ده
 اني مليش دعوة بالدور الي فوق 
ولا اطلع فوق خالص

نظر الي مصطفي باذدراء وتركني ومشي

وشاهدتة بعدها
 يتحدث لصاحبة المنزل في الصالون

طبعا انا كنت عارفة ان شوية
 وهسمع مصطفي بيكسر ويزعق ....ويهلل...

لكن عدي الوقت
 ولم اسمع لمصطفي اي صوت
 واختفي مصطفي

 وقولت في نفسي 

غريبة...
اول مره مصطفي يمشي في هدوء
 من غير ما يعمل مشاكل

واخذت افكر في ...
سؤال مصطفي... عن 
 ان كنت مسؤالة عن نظافة الدور العلوي؟؟؟؟
 
وقلت في نفسي 

اكيد مصطفي عارف ايه الي في الدور العلوي 


للكاتبة حنان حسن



المشكلة ان فضولي كل شوية بيزيد
وكنت وهتتجنن 
واعرف ايه الي في الدور التاني

وعدي يوم... واتنين 

ولاحظت ان نديم اختفي هو الاخر ...

وسالت عم عبودة 
عن نديم
قال..ان نديم نفسيتة
 تعبت

 من ساعة ما سمع ان سارة ماتت 
وده اثر علي مناعتة
 فا الطبيب اقترح 
بان نديم يبعد عن جو البيت هنا شوية 

فا اقترحوا اهل  ابوه
 انهم  ياخذوة عندهم شوية 
وفعلا اخدوه 
وسافروا بيه اسكندرية

استمعت لذلك المبرر الغريب

وقلت في نفسي 

مكنتش اعرف ان سارة كانت بتمثل حاجة كبيرة اوي كده عند نديم

ونظرت لعم عبودة

 وسالتة؟

قلت...وامة تركتة كده من غير ما تروح معاه ؟

رد عم عبودة 
قائلا... 
في مشاكل بينها وبين اهل ابو نديم
  ومكنش ينفع تروح معاه

 لكن هي بتكلمة علي طول علي الموبيل

قلت...ربنا يجيبهولها بالسلامة
 وقادر ربنا يشفية 

 وبعد ما فهمت سبب اختفاء نديم...
بدات ابطل اسال عم عبودة 
لاني حسيت انه بيتدايق من كثرة اسالتي

المهم عدت الايام  

وانا كنت بحاول اخلي صاحبة البيت
 راضية عني ديما 

وكنت  بشتغل في البيت باجتهاد
 وفي ليلة 
بعد الشغل لقيت نفسي مش جاي ليا نوم 

ولم يكن عندي اي رغبة في شرب كوب اللبن
 الذي اتي به عم عبودة كا العادة

فا ذهبت للمطبخ

 لاعد فنجانا من القهوة

ولكن اثناء خروجي من غرفتي
 لاحظت بان هناك شخصا ينزل من الدور العلوي

 ويتجه لباب المنزل
 ليغادر البيت

فا اخذني فضولي
 ان اخرج خلفة لاري الي اين سيذهب

وبالفعل تسللت و خرجت خلفة...
وكنت اعتقد بان هناك سيارة ما تنتظرة 
بالخارج...
ولكنني تفاجاءت به يتجة لناحية المنازل المهجورة 


للكاتبة حنان حسن



التي تبعد عن المنزل
 قليلا
فا اخذني الفضول ان استمر في تتبعة
 دون ان يراني
المهم ذهبت خلفة

 وفضل ماشي مسافة طويلة
 وانا كانت الرغبة تملاني 
لاعرف 
الي اين ذاهب ذلك الرجل؟

 وكان بيعمل ايه في الدور الثاني؟

و فضلت ماشية وراه 
لغاية ما وصل لاحد البيوت المهجورة 
وكان ذلك المنزل مظلم 
ومرعب ...
وما زاد الامر رعبا 

هو صوت تلك الذئاب 

وكنت اشعر  بانني وضعت قدمي
 في مكان خطر

 ولكن فضولي كان اقوي من شعوري بالخوف ..

وكنت اري الرجل
 وهو يدخل للمنزل المظلم 

فا قلت في نفسي 

ساحاول ان ادخل خلفة دون ان يشعر
 لاعرف ماذا سيفعل في ذلك المنزل 
وساعود بعدها  علي الفور من حيث اتيت

وبالفعل ....دخلت خلف الرجل 
في ذلك الظلام 
الحالك
 وبمجرد ان دخلت من بوابة المنزل
تفاجاءت بمن يمسك بي 

فقد امسك بي اربعة من الرجال المقنعين 

واخذوا يسالوني

انتي مين ؟
وجاية هنا ليه؟

قلت...انا ....انا ....انا

 رد احدهم 
قائلا
انا اقولكم ...هي جاية هنا لية
ساله زميلة؟

قال...ليه؟

قال...هي جاية الليلة
 عشان تبقي من نصيبي ونعيش انا وهي احلي الاوقات
واخذ يضحك بطريقة مخيفة
رد الثاني
 قائلا
هتعيش لوحدك يا صاحبي؟

رد الرجل... انت شايف ايه يا صاحبي؟


للكاتبة حنان حسن



قال..عيش وعيشنا معاك 
يا معلم
وضحك الجميع وهم يتجمعون حول الفريسة

وهم يتفقون علي ذلك الاقتراح القذر

وطلب احدهم ان يقيدوني وياخذونني للداخل

ولكن قبل ان يقترب احدا مني ..
سمعت طلقا ناريا..

وبعد ان هدء صوت الرصاصة

سمعت صوتا اجش يخترق الظلام
 وهو  يصرخ بهم 
قائلا
لو حد منكم لمسها هقتلة

ابعدوا عنها كلكم

وبالفعل.... تراجعوا هؤلاء الذئاب البشرية عني

ونظرت... باتجاه الصوت

وشاهدت رجلا لم اتبين ملامحة في الظلام

ولكنه طلب مني ان ابتعد عنهم 
واقترب منه

ومد ذلك الرجل يده باتجاهي

وهو يقول...
تعالي هنا اقفي ورايا

فا اسرعت بالذهاب اليه
لاحتمي به
واول ما اقتربت منه وشوفت وجهة 

اصابني الفزع.  والذهول ..ومكنتش قادرة اصدق عنيا 
لان الراجل ده هو......    

لو عايز باقي احداث القصة ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة
حنان حسن

التعليقات

BLOGGER: 9

الاسم

رواية ابقى معي (stay with me),7,رواية أحاسيس ممنوعة,8,رواية إحتياج أنثى,12,رواية أحضان ممنوعة,12,رواية أحضنيني,12,رواية أحيا بأنفاسك,10,رواية إغتصاب في الحلال,8,رواية أغرب رغبة,10,رواية البعض يفضلونها ساخنة,12,رواية الرغبة قبل الحب احيانا,4,رواية العشق المسموم,10,رواية المطلقة و البواب,8,رواية إمرأة لعوب,12,رواية أنفاس ساخنة,10,رواية بت شمال,10,رواية بنت ليل,10,رواية جواز عرفي,10,رواية حضن الأرامل,13,رواية خلف أسوار الخرابة,6,رواية دعارة مشروعة,6,رواية رغبة شرسة,9,رواية زفافي على مريض إيدز,7,رواية زواج متعة,7,رواية زواج مع إيقاف التنفيذ,5,رواية زوجة للإيجار,12,رواية شبة أنثى,12,رواية عشقتك رغما عنك,11,رواية علاقة ساخنة,9,رواية فضيحة بالدور الأرضي,5,رواية فعل فاضح,12,رواية قادر و فاجر,1,رواية لازم قبل الدخلة,6,رواية ليلة زفاف زوجي,10,رواية ليلة زفافي على أخي,10,رواية مجنون سارة,12,رواية مذكرات راقصة محترمة,5,رواية مطلوب عانس,12,رواية مطلوب مساعد قاتل,4,رواية نبض ميت,12,رواية نصف عذراء,7,رواية نوع من الحب,12,قصص و روايات,379,
rtl
item
حنان حسن - كاتبة روائية: رواية فعل فاضح - ‏الجزء ‏السادس
رواية فعل فاضح - ‏الجزء ‏السادس
رواية فعل فاضح الجزء السادس - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
https://lh3.googleusercontent.com/--pPhRUXBp9M/X5MRwRCtRJI/AAAAAAAACds/xdjuNrUJPKgLw8dymRUrNRhyW5K7qoD6gCLcBGAsYHQ/s16000/1603473855235751-0.png
https://lh3.googleusercontent.com/--pPhRUXBp9M/X5MRwRCtRJI/AAAAAAAACds/xdjuNrUJPKgLw8dymRUrNRhyW5K7qoD6gCLcBGAsYHQ/s72-c/1603473855235751-0.png
حنان حسن - كاتبة روائية
https://www.hananstory.com/2020/10/blog-post_23.html
https://www.hananstory.com/
https://www.hananstory.com/
https://www.hananstory.com/2020/10/blog-post_23.html
true
3044855969157461923
UTF-8
تم تحميل جميع المنشورات لا توجد منشورات إظهار الكل اقرأ المزيد رد إلغاء الرد مسح بواسطة الرئيسية الصفحات المنشورات اظهار الكل مرشحه لك التصنيف الارشيف SEARCH كل المنشورات لا يوجد منشور مطابق لطلبك Back Home الأحد الإثنين الثلاثاء الأربعاء الخميس الجمعة السبت احد إثنين ثلاثاء اربعاء خميس جمعة سبت يناير فبراير مارس إبريل مايو يونيو يوليو اغسطس سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر يناير فبراير مارس ابريل مايو يونيو يوليو اغسطس سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر الآن منذ دقيقة $$1$$ minutes ago منذ ساعة واحدة $$1$$ hours ago امس $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago منذ اكثر من 5 اسابيع متابعين متابعة هذا المحتوى للعضويات المميزه الخطوة الأولى: شارك المحتوى على وسائل التواصل الإجتماعي الخطوة الثانية: اضغط على اللينك على شبكات تواصلك انسخ الكود بالكامل اختر الكود بالكامل تم نسخ الكود بالكامل Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content