رواية شبة أنثى الجزء السادس - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
رواية شبة أنثى الجزء السادس
للكاتبة/حنان حسن
بعدما ..ما خرجت فريدة تصرخ
من غرفة زيدان بيه...
وتقول الحقوني ...
يادي المصيبة...
يادي المصيبة
روحنا بسرعة انا والست ام فريدة نشوف في ايه؟
ولما دخلنا الاوضة
لقينا زيدان بيه والست نسمة
واقعين علي الارض
وهما غارقنين في دمهم
وبسرعة اتصلت الست فريدة بالاسعاف...
لكن علي ما الاسعاف وصلت
كانت الست نسمة فارقت الحياة
وزيدان بيه كانت حالتة صعبة
وعلي مشارف الموت
لكن الاسعاف اخدتة بسرعة
عشان يسعفوة في المستشفي...
وطبعا وصل رجال المباحث
وفضلوا يحققوا مع كل الي في البيت
للكاتبة حنان حسن
وطبعا حققوا مع حسان طليقي
وزوحاتة الثلاثة
لان حسان هو حارس العمارة
وطبعا الضابط... كان بيحقق مع حسان وزوجاتة الثلاثة
في شقة الست فريدة
...وانا كنت مرعوبة...
لان الظابط
الي كان بيحقق
كان بيسال كل الي في البيت عادي ...
لكن كان عمال يحقق معايا انا
بالزات بزيادة ...
لما هراني اسالة ...
وانا كنت...مرعوبة من الضابط ...ومن طريقة نظراتة
الي كانت بتتهمني باني ليا ايد في الموضوع
وواضح ان حسان طليقي
لاحظ كدة
هو كمان ...
وعشان كده قرب مني وهمس في وداني وقالي...
انتي شكلك انتي الي هتروحي فيها يا غلبانة
اتفزعت من كلامة
وسالتة..
قلت...يسلام ؟
ليه يعني؟
وانا اروح فيها ليه يعني؟
انا مليش دعوة بحاجة
ولا حتي اعرف مين الي قتلهم
للكاتبة حنان حسن
استغل حسان انشغال الضابط بالكلام مع الست فريدة
وهمس في وداني
قال..الظابط هيسالك وهيقولك
انتي كنتي فين ساعة ما تمت الجريمة؟
هتقوليلة ايه؟
قلت..هقولة اني كنت نايمة
قال..يا خايبة...
يا جاهلة
اوعي تقولي للضابط كده
قلت...ليه يعني بتقول كدة؟
قال...لازم حد يشهد معاكي انك كنتي في مكان تاني وقت المصيبة دي ما حصلت
قلت..ايوه بس انا مقتلتوش
هيشك فيا انا ليه؟
قال...اول واحدة بيشك فيها البوليس هي الشغالة
وعلي ما يوصلوا للقاتل الحقيقي
فيها سنين
ويا عالم... هيوصلولوا ولا لا؟
وعلي ما ده يحصل هتكوني انتي اتبهدلتي يا ولداه
قلت..هو انت ليه عايز ترعبني؟
وسالتة؟
قلت...طيب مفروض اعمل ايه؟
يعني منا كنت نايمة هقولهم كنت فين؟
قال...اسمعي يا بت انتي غلبانة
وانا حاسس اني مسؤال عنك
عشان انا الي جيبتك من البلد
وانا السبب في الي انتي فيه دلوقتي
عشان كده...
احنا هنقول اني رديتك لعصمتي تاني
من غير ما حد يعرف
ولما الضابط يسالك
انتي كنتي فين
ساعة الجريمة دي ما تمت؟
قوليلهم..انك كنتي بايتة معايا في اوضتي وفي الوقت ده
وانا لما يسالوني
هقول ايوه
كانت معايا
وساعتها الضابط هيشيلك من دماغة
ومحدش هيسالك تاني
في حاجة
للكاتبة حنان حسن
قلت...ان شاء الله ربنا هيستر
وهيلاقوا الي عمل المصيبة دي
ومنضطرش نكدب
قال...علي العموم انا قلتلك الحل
الي هينقذك من الي انتي فيه
وشوفي هتعملي ايه وابقي قوليلي
انا طبعا مكنتش ناويه اوافق علي الهبل الي قالهولي حسان طليقي ده
لكن لما لقيت الظابط ساب الكل بره
ودخل قعد في الصالون وقالهم هاتولي البت الشغالة
وبمجرد ما سمعت كلمة (الشغالة)
لقيتني بقول لحسان
خلاص يا حسان انا هقول للضابط الي انت قولتهولي
وفعلا دخلت للظابط
ولما سالني انتي كنتي فين ساعة وقوع الحادثة؟
قلت..انا كنت بايتة مع جوزي حسان في اوضتة
وبعد ما الضابط خلص اسالة
خرجت من عنده
وانا مش عارفة ان كان الي عملتة ده كان صح ولا غلط؟
لكن اهو الي حصل
بقي
وكنت بصبر نفسي
وكنت بقول... ان ربنا هيشفي زيدان بيه
وهو الي هيثبت برائتي لما يقولهم مين القاتل الحقيقي
وكنت منتظرة كل يوم ان زيدان بيه يقوم بالسلامة..
اصلة كان في العناية المركزة
ورايح في غيبوبة
وكنت بدعي ربنا يقومة بالسلامة
عشان هو الوحيد الي هيثبت اني مليش صلة بالي حصل
وخصوصا ان الست فريدة ...بدات تشك فيا
من ساعة منا قلت اني كنت بايتة في الليلة دي مع حسان
وكان باين من معاملتها السيئة ليا
هي وامها انهم شاكين فيا
ان يكون ليا يد في محاولة قتل زيدان بيه
وبدات اعرف اني كنت غلطانة
لما كدبت
وقلت لنفسي
انا ايه الي خلاني اكدب بس؟
ده حتي بيقولوا في الامثال..
لو كان الكدب بينجي فا الصدق خير
وفي يوم...لقيت الست فريدة بتسالني
قالت..هو انتي ليلة الحادثة كنتي بايتة مع حسان في الاوضة
عنده ؟
للكاتبة حنان حسن
وقفت ادام سؤالها مترددة
و مش عارفة اقولها ايه...
لكن لقيت نفسي مضطرة اني اكدب تاني
وقلت...ايوه يا ست فريدة
اصل حسان ردني لعصمتة من فترة
وفي اللحظة دي
الست فريدة مردتش عليا
لكن فضلت تبصلي بطريقة اكدتلي انها شاكة فيا
وسابتني ومشيت
بعدها
وكان واضح انها كانت زعلانة مني ...ومش طايقة تشوف وشي
وتاني يوم
لقيت حسان بيشاورلي من شباك المطبخ
وهو بيقولي...تعالي عايزك
قلت..ماشي
ولما روحتلة لقيتة في الاوضة لوحدة
وبيقولي...ادخلي يا عروسة
قلت...ايه عروسة دي؟
اتكلم واخلص قول انت عايز ايه؟
قال..انتي نسيتي انك قولتي للبوليس اني رديتك لعصمتي؟
يعني انتي مراتي في ورق رسمي
قلت..خلص يا حسان وقول انت عايز ايه؟
قال..عايز ثمن ما نجدتك من حبل المشنقة
قلت..حبل مشنقة ايه يا عم انت انت اهبل؟
منتا عارف اني مليش اي صلة بالي حصل ده
قال..خلاص
روحي بقي قولي للبوليس
انتي ليه كدبتي
عليهم ؟وقولتي انك كنتي معايا ؟
واننا اتجوزنا بالرغم من ان كل ده كدب ومحصلش
قلت...انت بتقول ايه
انا مش فاهمة حاجة؟
وبعدين انا مقتلتش حد
وزيدان بيه مسيرة يقوم بالسلامة
وهو الي هيقول مين الي عمل كده
قال.. زيدان بيه حالتة اصبحت ميئوس منها
لدرجة ان الدكاترة قالوا لامة انهم هيشيلوا الاجهزة الي مخلياه بيتنفس...
عشان معدش في امل انه يعيش
لكن امة هي الي عايشة علي الامل ومصممة انهم يخلوه تحت الاجهزة
وبما ان زيدان بيه هيموت
يبقي انتي كده ممكن تتشنقي بتهمة قتل زيدان بيه ومراتة
وخصوصا لو انا قلت انك كنتي بتكدبي ومكنتيش معايا وقت وقوع الجريمة
قلت...انت عايز ايه يا حسان وتقصد ايه؟
بصلي حسان ولؤم الدنيا في عينية
وقال... انا طالبني في القسم بكرة عشان استكمال التحقيقات
وبصراحة بقي
انا مش هقول انك كنتي معايا
الا اذا.....
قلت..الا اذا ايه؟
قال...الا اذا سمعتي كلامي في كل الي هطلبة منك
قلت...عايز ايه؟
قال...عايز القبض الشهري بتاعك كله
يبقي في ايدي كل شهر
بصيتلة بغيظ...ولقيتني مفيش في ايدي غير اني اقولة
قلت..هو ده طلبك بس
قال...لا وكمان عايز نتمم دخلتنا
قلت..دخلة ايه؟
قال..عايز نتمم الدخلة الي متمتش بسبب الولية المجنونة
قلت..دخلة ايه يا راجل يا اهبل انت ؟
انت ناسي انك طلقتني؟
قال..لا مش ناسي
للكاتبة حنان حسن
بس انتي الي ناسية انك اعترفتي لحظابط
اني رديتك
يعني انتي مراتي في ورق رسمي
قلت...تصدق انك راجل..........
قال...ايوه انا راجل فيا كل الي انتي بتقولي عليه ده
وعشان كده
لو مسمعتيش كلامي في كل حاجة هطلبها منك
هروح اشهد عليكي بكره الصبح
واقول انك انتي الي قتلتي زيدان بيه والست نسمة
بصيت لحسان وفضلت اعيط ...واتوسلة
لكن هو كان قلبة حجر ومصعبتش عليه
بل بالعكس كان عمال يشد في هدومي بالعافية
ويقولي....
يلا اخلصي ..واقلعي
قبل ما النسوان يرجعوا من بره
انا مصدقت وزعتهم الشوية دول
ولما لقيته بيهجم عليا بطريقة البهايم بتاعتة دي
عشان يغتصبني
خوفت منه
و حاولت اقاومة
لكن هو كان اقوي مني
وفضل يحاول معايا
وهو بيضربني بالاقلام علي وشي
وانا بالرغم من اني كنت مش قادرة عليه
لكن كنت بحاول ابعده عني
علي اد ما اقدر
واثناء ما كنت في عز ضعفي
وفي احتياجي لحد ينقذني منه
افتكرت الخاتم و(مصروم)
فا دوست علي الخاتم
بسرعة
كام مره ورا بعض
لكن طبعا
كنت عارفة ان مصروم مش هيجي
لانه اختفي من حياتي خلاص
فا حاولت ادافع عن نفسي ..بنفسي
لكن للاسف مقدرتش
وكنت فعلا هسلم
لحسان
لولا ان باب الاوضة اتفتح مره واحده
ولمحت النقاب الاسود بتاع الست فريدة...
وحمدت ربنا اول ما شوفتها
لاني فعلا كنت فقدت كل قوتي
ولما دخلت ..الست فريدة...
شدت حسان من عليا
ورمتة علي الارض
ومسكت راسة
وفضلت تضرب دماغه في الارض
بقسوة... لغاية ما حسان بقي جثة هامدة
تحت منها
ولما الست فريدة شافتة مش بيتحرك
اخدتني من ايدي وخرجنا من الاوضة عنده
ودخلتني لشقتها من غير ما تكلمني كلمة واحدة
ولما دخلنا لشقتها
سالتها..
قلت...هنعمل ايه في جثة حسان
ياست فريدة؟
للكاتبة حنان حسن
وانتظرت ان الست ترد عليا
لكن الست فريدة
بصتلي ... وسابتني وخرجت
من باب الشقة
بدون ما تتكلم ولا كلمة
فا وقفت وانا مش عارفة هعمل ايه
وبقيت اقول لنفسي
يا يلهوي انا
ايه الي بيحصلي ده ؟
انا اتورطت في جريمة قتل حالا
وبكره لما حسان يجي يطلبوه عشان يحققوا معاه
هيكتشفوا انه اتقتل
وطبعا الضابط هيشك فيا
بما اني قلت للضابط اني مراته
انا مش عارفة اعمل اية في كل المصايب الي بتحصلي دي؟
واثناء ما كنت واقفة في الصالة ...
لقيت باب الغرفة الخاصة بالست فريدة بيتفتح ...
ولقيت الست فريدة خارجة من غرفتها
وسالت نفسي
قلت..طيب ازاي؟
هي مش الست فريدة لسه خارجة من باب الشقة حالا
بعدما دخلتني هنا؟
وبصيت للست فريدة
وحسيت ان عيني احولت وانا ببصلها
وبقيت اسال نفسي..
هو في ايه بقي ؟
ايه الي بيحصل ده؟
واثناء ما كنت واقفة ادامها ببصلها وانا متنحة؟
لقيتها ..بتسالني
قالت انتي واقفة كده ليه؟
بصيتلها باستغراب
وسالتها؟
قلت...هو مش حضرتك كنتي معايا من شوية؟
ولسه انا وانتي داخلين من بره ساعة ما........
وقبل ما اكمل كلامي
لقيتها بتقولي...
كنت معاكي بره فين
ان شاء الله؟
..وانتي كنتي بره بشعرك المنكوش كده ازاي؟
فا حطيت ايدي علي راسي
ولما حطيت ايدي علي راسى
اكتشفت ان طرحتي وقعت عند حسان في الاوضة
فخرجت بسرعة وروحت علي اوضة حسان
للكاتبة حنان حسن
لاني افتكرت اني طرحتي وقعت مني في الاوضة
اثناء ما كان بيهجم عليا
لكن لما روحت بسرعة لاوضة حسان
عشان اجيب الطرحة
لاحظت ان في حد في الاوضة
لان الباب كان مفتوح
وكان في حركة جوة الاوضة
واول لما بصيت جوه الاوضة
اتفاجئت بحاجة مش هتصدقوها.......
لو عايز باقي احداث الروايه
ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة...حنان حسن
تسلم إيدك بس والنبي تنزلي جزئين كل يوم
ردحذفياريت تنزلي جزء تاني النهارده قصه رائعه ربنا يوفقك يارب
ردحذفروعه واكتر من الروعه مبدعه
ردحذفروعة يامبدعة ..ماشاء الله عليك
ردحذفجميله
ردحذفجميله جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا
ردحذفجميله جدا جدا ياريت تنزل كامله انا مقدرش اقوم كل يوم جزء كده
ردحذفحنون متتاخريش علينا بجزءين مع بعض شاءله يخليكي☺️☺️😍😍
ردحذفتسلم ايدك
ردحذفتم
ردحذف