رواية أحيا بأنفاسك - ‏الجزء ‏الثاني

رواية أحيا بأنفاسك الجزء الثاني - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن

رواية أحيا بأنفاسك الجزء الثاني 

للكاتبة/حنان حسن 



بعد ما سافرت علي الغردقة
 عشان اطمن علي ميار بنتي.. 
وارجع بيها معايا.. 

سالت عن عائلة المسراتي 
و لقيتها انها فعلا عيلة كبيرة ومشهورة... 

وكنت مازلت واقفة في  المحطة

فا حاولت ادور علي اي حد يعرفني مكان  بيت عائلة المسراتي 

وفضلت ابص حواليا لغاية
 ما لقيت راجل عجوز

وقلت لنفسي


للكاتبة حنان حسن



 اكيد الراجل ده من زمان هنا 
وعارف كل العائلات الكبيرة
 الي في الغردقة

فا قربت منه 
وسالتة
قلت.. السلام عليكم يا عم الحاج

بصلي الراجل من فوق لتحت
وورد السلام وهو بيبصلي اوي

فاسالتة
قلت.. تعرف عيلة في الغردقة 
اسمها عائلة المسراتي؟ 

قال.. بتسالي عن انهي فرع في العيلة؟

استغربت من سؤالة
وسالتة

قلت.. مش فاهمة تقصد ايه بسوالك ده؟ 

قال.. عيلة المسراتي  ليها فرعين.. 

الفرع الغني... والفرع الفقير 
انتي عايزة انهي فرع فيهم؟ 

فكرت شوية 

وقلت لنفسي


طيب انا دلوقتي معرفش حمدي من انهي فرع بالظبط؟ 

لكن تفاديا للمشاكل 
انا هسال عن اهل 
حمدي
 في الفرع الفقير الاول

وبصيت للراجل العجوز وقلت

انا  عايزة الفرع الفقير

قال.. يبقي انتي عايزة
بيت (الست راضية) 

قلت..تمام
 هو حضرتك تعرف بيتها؟

قال.. ايوه.. تعالي معايا

وبالفعل.. وصلني الراجل العجوز لبيت الست راضية

وانتظر معايا
 لغاية ما فتحتلي واحدة الباب 

وقالها.. 
في ضيفة بتسال عليكي يا ست راضية
فا عرفتها بنفسي وانا بمد ايدي عشان اسلم عليها
قلت.. انا جرمين

فا ابتسمت الست راضية
وقابلتني بطريقة كلها ترحاب 

وقالتلي 
اهلا بيكي يا حبيبتي اتفضلي

وبعد ما مشي الراجل العجوز

قعدت مع الست راضية


للكاتبة حنان حسن



وسالتها
قلت.. انتي تقربي ايه للدكتور حمدي؟ 

قالت تقصدي دكتور حمدي المسراتي؟ 
 الي عايش في القاهرة؟ 


قلت.. ايوه

بصتلي اوي وانطفت ضحكتها

وسالتني

قالت.. وانتي تعرفي حمدي المسراتي منين؟ 

قلت.. انا طليقتة

حمدي ظلمني وسابني انا... و بنتي
 وانا جاية النهاردة عشان اشتكي لاهلة 

عشان يحكموا بيني وبينة بالعدل

قالت.. لا بالراحة عليا كده.. واحكيلي حكايتك من الاول

وبالفعل
سردتلها كل حكايتي من يوم جوازي من حمدي لغاية النهاردة

وبعد ما خلصت

لقيت الست راضية
سكتت وشردت بذهنها شوية
ولقيتها بتقولي

اسمعي يا جرمين

انا من الفرع الفقير في العيلة 

وحمدي طليقك تبع الفرع الغني 

ودول ناس اصعب مما تتخيلي

ظالمين... ومفتريين

 من الاخر... الفلوس 
جننتهم
 وخليتهم مش بيخافوا من ربنا 
ومعدش فارق معاهم  الحرام من... الحلال

قلت.. وانتي بتقوليلي الكلام ده ليه؟ 

قالت بصراحة.. انتي صعبتي عليا
 وواضح من كلامك انك انسانة مسالمة

 ومش حمل ناس زي  
الناس دول

لانهم بمجرد ما هيشوفوكي

 هيفتكروا انك جاية طمعانة فيهم
 وفي الورث الي بنتك  هتاخدة منهم

 وممكن ياذوكي انتي وبنتك


للكاتبة حنان حسن



و لو عايزة راي

سيبي الغردقة... وارجعي للقاهرة 

وبلاش تقابلي  حد من عائلة المسراتي 
 
قلت... ايه الي انتي بتقولية ده يا ست راضية؟ 
اولا انا مش جاية طَمعانة في حد
وبعدين انا مقدرش امشي واسيبني منهم

انتي ناسية ان بنتي عندهم؟

 وبعد الكلام الي انتي قولتيهولي ده.. 

لازم ادخل بيتهم واجيبها من وسطهم؟ 

نظرت ليا الست راضية 
بعدما اقتنعت بكلامي

ولقيتها بتقولي

طيب اسمعي

انتي ممكن تدخلي البيت
 وتجيبي بنتك من غير ما تعرفيهم انك طليقة حمدي

قلت... طيب ولنفرض حمدي قابلني؟ 

فسالتني

قالت مين الي قالك ان حمدي هنا؟ 

قلت.. ميار بنتي 
قالتلي انه كان بيقولها انه في الغردقة

قالت.. لا حمدي مش في الغردقة

 واعتقد انه كان عايز يفهمك انه في الغردقة عشان متتعقبيهوش

وزمانة كان بيقول لبنتك انه في الغردقة
 عشان يستدرجها لهنا 
وياخدها منك 

عشان اهله هما الي يربوها

وهو اكيد سافر لاي بلد تاني 

قلت.. طيب وبعدين؟ 

هجيب بنتي من عندهم ازاي؟

قالت.. الحل الوحيد انك
تدخلي البيت 
علي انك
مندوبة من احدي شركات  الشحن

 الي هما بيتعاملوا معاها

فسالتها

قلت...هما بيشتغلوا في ايه بالضبط؟

قالت.. عندهم مراكب شحن كبيرة بتشحن البضايع 
معروفة في الغردقة كلها
فسالتها
قلت..
 لكن مندوبة شحن هتروح لهم البيت ليه؟ 


للكاتبة حنان حسن



قالت.. اصلك مش فاهمة

الي ماسك ادارة كل شيئ هي  غندورة

وغندورة قاعدة علي كرسي متحرك 
وبتدير الشغل من البيت

واولادها الاتنين هما الي في الشركة

قلت.. استني معلش 

مين غندورة؟ 
ومين ولادها الاتنين؟ 

قالت.. غندورة دي تبقي ام حمدي 
 ودي ست شديدة... وقوية... ومفترية

ربنا رزقها بالمال والبنون 

وعندها ثلاثة رجالة
حمدي... ومحمد... واياد
 واولادها دول ميتخيروش عنها في الظلم... والجبروت

ومن شدة جبروتها هي واولادها 
ربنا خفي ليها واحد من ولادها

واستغربت من كلمتها
وسالتها؟ 

قلت.. خفاه ازاي؟ 

قالت.. معرفش ابنها اياد  الصغير 
شاب في العشرينات من عمرة ... اختفي مره واحدة 
ومبقناش نسمع عنة بقالة شهور 

ومحدش يعرف خفي في اي داهية

قلت.. افهم من كده
ان غندورة دي كان عندها ثلاث ولاد 

واحد منهم اشتغل دكتور وهو حمدي وده نزل القاهرة

والاتنين الباقين اشتغلوا مع امهم هنا في الغردقة 
في نقل البضايع علي المراكب بتاعتهم

ودلوقتي واحد اختفي

 وفضل ابن واحد فقط الي هو محمد؟ 

قالتلي... بالظبط كده

قلت.. عموما انا هسمع نصيحتك 
 وهدخل لبيتهم  
وهقول اني مندوبة من شركة شحن

ردت الست راضية
وقالتلي
خلاص وانا هساعدك من خلال الموبيل

 واي مشكلة تقف معاكي اتصلي بيا 
وانا هقولك تعملي ايه

قلت.. شكرا بجد يا ست راضية 
ربنا يكرمك 


للكاتبة حنان حسن



وبالفعل تركت الست راضية 
وروحت علي بيت عائلة المسراتي

وانا كنت فاكرة بصراحة انه بيت 
لكن طلع فيلا كبيرة بتطل علي  البحر

ولما نزلت من التاكسي ادام الفيلا

فضلت ابص علي الفيلا
من بعيد

وكنت مخططة اني اقول للبواب 
اني جاية مندوبة من شركة شحن 
عشان ادخل البيت واجيب بنتي من جوة 

ونمشي بسرعة
 قبل ما حد يكتشف اني طليقة حمدي

لكن اثناء ما كنت واقفة ببص علي الفيلا من بعيد

حصلت حاجة مكنتش متوقعة 

 قضت علي الخطة الي كانت في دماغي كلها

فقد توقفت فجاءة سيارة امامي

ولقيت حسين  ابن عم حمدي بينزل منها ومعاه شخص اخر
انا طبعا عرفت حسين
لاني شوفت الصور الي اتصورها مع ميار في المستشفي علي الموبيل بتاعي
لما كان موبيلها فاصل شحن

المهم انا بمجرد ما شوفت حسين

فضلت واقفة متسمرة في مكاني 
وكاني نزل عليا سهم الله
لان لقيت ان خطتي كده باظت 

واكيد حسين 
هيقول لباقي العيلة انا مين؟ 
وجايه ليه؟ 

لكن الغريبة ...ان بعد ما حسين شافني

لقيتة بيشاور عليا للشخص معاه بطريقة غريبة
 وكان بيغمز لصاحبة 

وبيشاور علي عينه 

كانه بيقوله 
دي عامية
 مش شايفة حاجة 

وفهمت من الاشارات دي 
ان حسين لسه فاكر اني مازلت عامية 
ومش بشوف

وبيتعامل
وكانة متاكد اني مش شايفاهم

فا تركتة علي اعتقادة

وعملت نفسي مش شايفة حاجة فعلا

عشان اشوف هيعمل ايه
وهيتصرف معايا ازاي؟ 

وشوية... 
ولقيتة جاي يمسك ايدي وهو بيتكلم معايا
 عشان يعرفني بنفسة


للكاتبة حنان حسن



ولقيتة بيقولي

ازيك يا مدام جرمين
انا حسين ابن عم حمدي جوزك

الي جيتلك في المستشفي 

عملت نفسي مش شايفاة 

وقلت.. ايوه اهلا بيك فاكراك طبعا

قال...انتي جيتي لوحدك لغاية هنا ازاي؟ 

قلت.. واحدة صاحبتي كانت مسافرة الغردقة
مع جوزها 
وجابوني بالعربية لغاية هنا ومشيوا

وانا حظي حلو اني قابلتك دلوقتي

قال... والله برافوو عليكي 
وعرفتي مكان البيت ازاي؟ 

قلت.. سالت ولاد الحلال 
وولاد الحلال دلوني

قال... يا اهلا وسهلا 

تعالي اعرفك علي العيلة
جوه اتفضلي

قلت.. اتفضل

واخدني حسين من ايدي
 علي اني ضريرة

ودخل بيا للفيلا

وكنت ملاحظة 
ان حسين بيتكلم معايا علي اني زوجة حمدي

وكانه معندوش خبر ان حمدي طلقني

ولما دخلت جوة الفيلا

لقيت حسين قعدني في اول كرسي
في الصالون

واستاذن مني
 وهو بيقولي.. 

يا اهلا بيكي يا مدام جرمين

هستاذنك بس ادي خبر لمراة عمي (ام حمدي) 
انك هنا

قلت.. اتفضل

في الوقت ده فضلت ابص علي الفيلا

واتامل في روعة الفيلا وشياكتها من جوه 

وموقعها علي البحر الي يخبل العقل

واثناء ما كنت بتامل
في المكان حواليا 

لمحت شاب زي القمر جاي عليا مع حسين

 والشاب ده 
كان فيه شبة كبير من عازف الجيتار عمر خورشيد 

وبصراحة الشاب كان وسيم جدا
 وشكلة ابن ناس اوي
  
ووقف ادامي حسين ومعاه الشاب 

وفضل الشاب ده يتفحصني  من فوق لتحت بنظراتة

 وانا طبعا عملت نفسي مش شايفاه

وانتظرت ان حسين يعرفني عليه

 بس الغريبة ان حسين معرفنيش انه معاه حد

ولقيت حسين  
بيقولي
مراة عمي جاية حالا يا مدام جرمين

قلت.. براحتها


للكاتبة حنان حسن



وكنت باصة ادامي لكن متابعة بجنب عيني الشاب الحليوه الي كان عمال يبصلي
 وهو فاكرني اني مش شايفاه

وبعد شوية... 
ولقيت واحدة ست جاية علي كرسي متحرك
وجهها جامد مفيش عليه اي ابتسامة

وبصراحة انا قلبي اتقبض بمجرد ما شوفتها

ولقيتها بتقولي

اهلا... اهلا بمراة ابني

استغربت من الترحاب الغير متوقع ده

واستعجبت كمان انها كانت بتناديني بزوجة ابنها

وقلت بيني وبين نفسي 

اكيد الناس دول ميعرفوش ان حمدي طلقني

فاتجاهلت انا كمان المعلومة دي

وقلت.. اهلا بيكي يا فندم

انا طبعا كان نفسي اشوف حضرتك من زمان 
واتعرف عليكي

 لكن زي منتي شايفة بقي الظروف

قالت.. حسين حكالي علي كل الي حصلك 

الف سلامة عليكي

قلت.. الله يسلمك

 انا جاية دلوقتي عشان اشكر حضرتك
 انك قررتي تحتضني ميار بنت ابنك بعد السنين دي كلها


قالت.. انا فعلا فرحت جدا ان حمدي طلع عنده بنت شابة

وبالرغم من اني كنت زعلانة 
انة خبي عليا انه اتجوز وخلف من ورانا

 الا اني فرحت لما شوفت ميار

وعشان كده
 اتفقت معاه 
انه بمجرد ما يرجع من السفر

  يجي ويجيب معاه ميار 
الاسبوع الجاي

فسالتها
هي ميار مش هنا؟ 

قالت.. لا 
ميار سافرت مع بباها 

وهيرجعوا كمان اسبوع او عشرة ايام

عشان نطلع كلنا الرحلة الي هنعملها بالمركب احتفالا بميار

قلت.. ربنا يخليكي لميار يارب

قالت...انتي مش هتصدقي انا حبيت البنت ازاي

لدرجة اني سميت المركب الجديدة علي اسمها 
(ميار) 

وهي دي المركب الي هنطلع كلنا بيها رحلة الاحتفال بميار

وسالتها؟ 

قلت.. امال ميار سافرت مع بباها فين؟ 

قالت.. حمدي سافر لندن 
تبع شغلة
 وميار سافرت تتفسح معاه

وهيرجعوا بعد اسبوع عشرة ايام بالكتير


للكاتبة حنان حسن



قلت في نفسي
اه عشان كده تليفونها  مقفول؟ 

اخص عليكي يا ميار 
طيب حتي مش تعرفيني انك هتسافري؟ 

عشان مقلقش عليكي؟ 

وبعد ما حمدت ربنا اني اطمنت انها بخير

قمت من مكاني 
وانا بقول.. 
طيب انا كده اطمنت علي ميار 
واتعرفت علي حضرتك 

اسمحيلي امشي انا بقي

ردت الغندورة
قالت.. هو ايه ده 
الي هتمشي؟ 
هتمشي تروحي فين؟ 

 انتي كمان معزومة علي رحلة المركب 

عشان تشاركي معانا باالاحتفال بميار

قلت.. لكن انا مش هقدر اقعد 
في الغردقة 
اكتر من كدة 

عشان مكنتش عاملة حسابي في الاقامة في الفنادق هنا

قالت.. فنادق ازاي؟ 

وبيت حماتك موجود
وزي بيتك بالظبط

قلت.. لا مهو في حاجة انا عايزة اقولها 
لحضرتك 
من ساعة ما جيت 

اصلي انا والدكتور حمدي حصل بينا شوية مشاكل و..... 

وقبل ما اكمل

قالتلي.. فاهمة... فاهمة كل المشاكل الي حصلت بينكم
 وانا بنفسي هصلح كل حاجة 
بمجرد ما يرجع حمدي من السفر

 عشان خاطر ميار 
تعيش في جو اسري سعيد

عشان كده انتي مش هتمشي من هنا
 يا جرمين لغاية ما حمدي وميار يرجعوا

بصيتلها
وقلت.. خلاص الي حضرتك تشوفية

شاورت الغندورة بصباعها للخادمة

وامرتها تاخدني  للغرفة الي هنام فيها

فقلتلها
انا مش عايزة اعملكم قلق 

قالت..انتي واحده من البيت دلوقتي
 يا جرمين

 عيب عليكي متقوليش كده
واضافت الغندورة
 قائلة
انا عشان مصعبش عليكي الحركة والطلوع والنزول
 من علي سلم الفيلا 

هخليكي تنامي في غرفة في الدور الارضي 

والغرفة الي انتي هتنامي فيها
دي غرفة محمد ابني القديمة.. 


للكاتبة حنان حسن



وهو مبقاش بيستعملها ولا بيدخلها

 من ساعة ما عمل الشالية الخاص بيه 
جنبنا هنا بردوا علي البحر

قلت.. ربنا يزيدكم يا فندم

قالتلي.. ايه يا فندم دي؟ 
انا مع عيلتي مش بحب يناديني بالقاب

قوليلي.. غندورة علي طول

ابتسمت 
وقلت.. حاضر

قالت.. انا هسيبك 
تروحي غرفتك دلوقتي 

عشان تنامي
 لانك زمانك مرهقة من مشوار السفر

وبكرة باذن الله نكَمل كلامنا

واستاذنت مني الغندورة
ومشيت

واستغربت بردوا انها معرفتنيش بالشاب الي كان قاعد ادامي في الصالون

وفضلت مركزة مع الشاب
 الي فضل يبصلي 
وكنت ملاحظة انه كان بيبصلي بغضب 
معرفش ليه؟ 


المهم
جت واحد ة من الي بيشتغلوا في الفيلا

واخدتني من ايدي
ودخلتني
الغرفة
 الي في الدور الارضي

ولما دخلت وجلست علي السرير

 لقيت البنت الشغالة
بتتعامل معايا علي اني ضريرة

وبتقولي لو حبيتي تدخلي الحمام  هو علي ايدك الشمال 
ولو حبيبتي 
تروحي اي مكان  ابقي نادي عليا

قلتلها.. شكرا

وبعد ما البنت خرجت وقفلت الباب

فضلت ابص في المكان

ولقيت صورة كبيرة للشاب الي كان قاعد معانا بره من شوية
شبية عمر خورشيد

فا فهمت ان ده هو ابنها محمد
 الي كانت بتقول عليه
فسالت نفسي

قلت... امال لما هو ابنها؟ 
والمفروض انه شقيق حمدي زوجي
 زي ما هما فاهمين

امال مقدمتهوش ليا ليه؟ 

وليه الشاب مسلمش عليا؟ 

وبصراحة استغربت من الوضع كلة

لان الست راضية فهمتني غير كده خالص

وبصراحة الغندورة طلعت ست زوق جدا 

وبتحب ميار بطريقة مش معقولة
 لدرجة انها بتعاملني بطريقة لطيفة 
عشان خاطرها

المهم
في اللحظة دي 


للكاتبة حنان حسن



انا حسيت فعلا اني مجهدة من مشوار السفر ومحتاجة انام

فا قلت هنام ازاي بس بهدومي دي؟ 

اصلي تركت شنطة هدومي عن الست راضية

لاني مكنتش اعرف اني هقعد هنا
وكنت فاكرة اني هجيب ميار وارحع علي طول
وسالت نفسي

طيب دلوقتي هنام ازاي بلبس الخروج؟ 
ومكنش في حل غير اني
ا قلع التيشرت والبنطالون

 وانام بالملابس الداخلية

علي اساس اني هقوم البس هدومي الصبح 

قبل ما حد يدخل عليا

المهم قلعت هدومي
واستلقيت علي السرير

وغمضت عيني

 وكنت فاكره ان النوم هيجي
 بمجرد ما اغمض عيني 
لاني كنت في شدة التعب

لكن تغير المكان اصابني بحالة ارق

واثناء ما كنت بعافر مع النوم

شعرت بباب الغرفة بيتفتح

ولمحت شخص واقف علي باب الغرفة

فا بصيت للشخص الي داخل يتسلل

ولقيتة محمد ابنها الوسيم

انا طبعا جسمي بدء يرتعش 
وخصوصا اني كنت مش لابسة 
وكان لازم اقوم عشان البس هدومي

بس لو كنت قمت كان هيشك اني بشوف
وعيني سليمة

َهيعرفوا اني بمثل عليهم
فا ادعيت اني نايمة

وانتظرت عشان اشوف هو داخل للغرفة ليه؟ 

ولقيتة بيقرب من السرير... 
 ويقرب... ويقرب
 لغاية ما بقي جنبي تماما 

وفي اللحظة دي

شعرت قرب وجهة من وجهي

وبدات احس انفاسة الساخنة
و.......... 


لو عايز تكملة القصة ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة
حنان حسن

التعليقات

BLOGGER: 3
  1. واااااو وبعدين اية حكاية عمر خورشيد دة شكلك بتحببه اوى ♥♥♥♥

    ردحذف
  2. جميله جدا جدا جدا جدا جدا جدا

    ردحذف
  3. رائعة طالعادة

    ردحذف

الاسم

رواية ابقى معي (stay with me),7,رواية أحاسيس ممنوعة,8,رواية إحتياج أنثى,12,رواية أحضان ممنوعة,12,رواية أحضنيني,12,رواية أحيا بأنفاسك,10,رواية إغتصاب في الحلال,8,رواية أغرب رغبة,10,رواية البعض يفضلونها ساخنة,12,رواية الرغبة قبل الحب احيانا,4,رواية العشق المسموم,10,رواية المطلقة و البواب,8,رواية إمرأة لعوب,12,رواية أنفاس ساخنة,10,رواية بت شمال,10,رواية بنت ليل,10,رواية تحت بير السلم,12,رواية جواز عرفي,10,رواية حضن الأرامل,13,رواية خلف أسوار الخرابة,6,رواية دعارة مشروعة,6,رواية رغبة شرسة,9,رواية زفافي على مريض إيدز,7,رواية زواج متعة,7,رواية زواج مع إيقاف التنفيذ,5,رواية زوجة للإيجار,12,رواية زوجة محرمة ليلا,12,رواية شبة أنثى,12,رواية عشقتك رغما عنك,11,رواية علاقة ساخنة,9,رواية غرام في الظلام,9,رواية فضيحة بالدور الأرضي,5,رواية فضيحة طبيب,13,رواية فعل فاضح,12,رواية قادر و فاجر,1,رواية كان في و خلص يا بيبي,13,رواية لازم قبل الدخلة,6,رواية ليلة زفاف زوجي,10,رواية ليلة زفافي على أخي,10,رواية مجنون سارة,12,رواية مذكرات راقصة محترمة,5,رواية مطلوب عانس,12,رواية مطلوب مساعد قاتل,4,رواية نبض ميت,12,رواية نصف عذراء,7,رواية نوع من الحب,12,قصص و روايات,438,
rtl
item
حنان حسن - كاتبة روائية: رواية أحيا بأنفاسك - ‏الجزء ‏الثاني
رواية أحيا بأنفاسك - ‏الجزء ‏الثاني
رواية أحيا بأنفاسك الجزء الثاني - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
https://lh3.googleusercontent.com/-pu-KqmJRbIw/YAjbeiLFgSI/AAAAAAAADBQ/glMKk6g_DNcm6ng1ZhcGfiLrPXS3VLVsQCLcBGAsYHQ/s16000/1611193195440510-0.png
https://lh3.googleusercontent.com/-pu-KqmJRbIw/YAjbeiLFgSI/AAAAAAAADBQ/glMKk6g_DNcm6ng1ZhcGfiLrPXS3VLVsQCLcBGAsYHQ/s72-c/1611193195440510-0.png
حنان حسن - كاتبة روائية
https://www.hananstory.com/2021/01/blog-post_21.html
https://www.hananstory.com/
https://www.hananstory.com/
https://www.hananstory.com/2021/01/blog-post_21.html
true
3044855969157461923
UTF-8
تم تحميل جميع المنشورات لا توجد منشورات إظهار الكل اقرأ المزيد رد إلغاء الرد مسح بواسطة الرئيسية الصفحات المنشورات اظهار الكل مرشحه لك التصنيف الارشيف SEARCH كل المنشورات لا يوجد منشور مطابق لطلبك Back Home الأحد الإثنين الثلاثاء الأربعاء الخميس الجمعة السبت احد إثنين ثلاثاء اربعاء خميس جمعة سبت يناير فبراير مارس إبريل مايو يونيو يوليو اغسطس سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر يناير فبراير مارس ابريل مايو يونيو يوليو اغسطس سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر الآن منذ دقيقة $$1$$ minutes ago منذ ساعة واحدة $$1$$ hours ago امس $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago منذ اكثر من 5 اسابيع متابعين متابعة هذا المحتوى للعضويات المميزه الخطوة الأولى: شارك المحتوى على وسائل التواصل الإجتماعي الخطوة الثانية: اضغط على اللينك على شبكات تواصلك انسخ الكود بالكامل اختر الكود بالكامل تم نسخ الكود بالكامل Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content