رواية زواج مع إيقاف التنفيذ الجزء الأول و الثاني - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
انا عبير
بعد موت جوزي وبعدها موت بابا اللي مكنش ليا غيره لقيت والدة جوزي الله يرحمه بتقولي أنها عاوزة تجوزني ابنها الصغير.. (احمد) هو اكبر مني بسنتين وانا لسة 24 وهي قالت انها مش عاوزة البنت تتربي بعيد قولتلها انا ممكن اعيش معاكو وبنتي تتربي وسطكو من غير جواز قالت لا لازم تتجوزي ا مش هتقعدي عمرك كله كده انتي لسة صغيرة حلفتلها اني والله مش هتجوز وهعيش لبنتي وبس وهي مصرة تجوزني ابنها وهو اصلا بيحب بنت وناوي يتجوزها اتكلمنا مع بعض قالي هما كل اللي خايفين منه انك تتجوزي خلاص خلينا نريحهم نفسيا ونتجوز ويبقي مجرد جواز ع ورق وقالي افهم البنت اللي بيحبها الوضع وهو عادي يجهز نفسه ويتجوزها زي ماكان عاوز
للكاتبة..حنان حسن
.اترددت ف الأول انا ليه احبس نفسي الحبسة دي بس انا كنت لوحدي ومحتاجة جدا لسند وعيلة وحد ياخد باله من بنتي
. فضلت انا بالنسباله مرات اخوه وهو اخويا لكن حبيبته دايما كانت بتعمل مشاكل وبتغير وكان يخليني اكلمها عشان ابررها وهي معاها حق تضايق وخاصة انه بيصرف علينا مع اني بشتغل وبرفض دايما أنه يديني فلوس وهو بيروح يشتري حاجات كل أسبوع ويدي للبنت فلوس ف السر وبعمل معاه خناقات كتير لانه بحاجة لكل قرش عشان جوازه وهو يقول انا بصرف ع بنت اخويا انتي ملكيش دعوة.
. فضلت انا بالنسباله مرات اخوه وهو اخويا لكن حبيبته دايما كانت بتعمل مشاكل وبتغير وكان يخليني اكلمها عشان ابررها وهي معاها حق تضايق وخاصة انه بيصرف علينا مع اني بشتغل وبرفض دايما أنه يديني فلوس وهو بيروح يشتري حاجات كل أسبوع ويدي للبنت فلوس ف السر وبعمل معاه خناقات كتير لانه بحاجة لكل قرش عشان جوازه وهو يقول انا بصرف ع بنت اخويا انتي ملكيش دعوة.
للكاتبة..حنان حسن
كنت بحس بالذنب جدا ناحيته واني معطلة جوازتهم وبعدين مع الوقت علاقته بيها بدأت تتعقد ولما بسأله عنها يقولي انا مليت منها خليها تغور حاولت اقنعه انه يصالحها وان هي معاها حق مش اهتم بكلامي وبقا يسألني عن علاقتي باخوه الله يرحمه وقالي اخويا كان محظوظ جدا انك ف حياته انتي ضحكتك لوحديها بتدي طاقة ايجابية وتخلي الواحد ينسي كل همومه.. اخدت الكلام انه عادي جدا بس مع الوقت بدأت احس انه مش عادي اهتمامه بقا زيادة عن اللزوم نظراته مبقتش زي الأول بس كنت بكدب نفسي لغاية ماتفاجئت بيه وهو بيقولي......
يتبع >>>>
يتبع >>>>
للكاتبة..حنان حسن
الجزء الثاني
قال احمد ..انا بدات افكر تاني في موضوع جوازنا وبصراحة بتمني يكون زواج حقيقي فيما بيننا وليس مجرد زواج علي ورق
قلت.. وحبيبتك سهر؟
قال.. مالها؟
قلت.. هو انت مش ناوي تتزوجها ولا ايه؟
قال... ايوه هتجوزها طبعا
قلت... طيب ليه بتقول اننا نتجوز فعليا ؟
قال... بصراحة انا اتعودت عليكي وانتي فيكي حاجات كتير اوي عاجباني.. وبجد اتمنيتك زوجة فعليه معايا وبالنسبة لسهر فهي حب عمري ولما اجهز ماديا هتجوزها بردوا عادي... انا مش اول واحد يبجمع بين زوجتين علي ذمته
قلت.. وحبيبتك سهر؟
قال.. مالها؟
قلت.. هو انت مش ناوي تتزوجها ولا ايه؟
قال... ايوه هتجوزها طبعا
قلت... طيب ليه بتقول اننا نتجوز فعليا ؟
قال... بصراحة انا اتعودت عليكي وانتي فيكي حاجات كتير اوي عاجباني.. وبجد اتمنيتك زوجة فعليه معايا وبالنسبة لسهر فهي حب عمري ولما اجهز ماديا هتجوزها بردوا عادي... انا مش اول واحد يبجمع بين زوجتين علي ذمته
للكاتبة..حنان حسن
نظرت ناحيتة وانا اتعجب لطريقة تفكيرة المليئة بالانانية
وقلت.. اسمع يا احمد انا مش بفكر في الزواج ولو كنت وافقت علي فكرتك بقولي للزواج منك ظاهريا وامام الناس فقط... فهذا لاخلص من الحاح والدتك ولاضمن مستقبل ابنتي وتربيتها وسط اهلها .. واعتقد اننا اتفقنا علي الحكاية دي خلاص ومن فضلك مش عايزة اتكلم فيه تاني
كان ينظر الي وهو متعجب لرد فعلي فقد كان غرورة يصور له انني ساطير فرحا بمجرد عرضة علي فكرة اتمام الزواج ولكنني حجمت غرورة وحسمت تلك القصة معه
قال وهو يهم بالانصراف.... خلاص زي ما تحبي...
وتركني وانصرف
وقلت.. اسمع يا احمد انا مش بفكر في الزواج ولو كنت وافقت علي فكرتك بقولي للزواج منك ظاهريا وامام الناس فقط... فهذا لاخلص من الحاح والدتك ولاضمن مستقبل ابنتي وتربيتها وسط اهلها .. واعتقد اننا اتفقنا علي الحكاية دي خلاص ومن فضلك مش عايزة اتكلم فيه تاني
كان ينظر الي وهو متعجب لرد فعلي فقد كان غرورة يصور له انني ساطير فرحا بمجرد عرضة علي فكرة اتمام الزواج ولكنني حجمت غرورة وحسمت تلك القصة معه
قال وهو يهم بالانصراف.... خلاص زي ما تحبي...
وتركني وانصرف
للكاتبة حنان حسن
اد ايه انا كنت مكسورة من جوايا لاني حسيت اني اصبحت مهمشة واحمد كان عايزني زوجة كده فوق البيعة ..زوجة تنتظر علي دكة الاحتياط يذهب اليها عندما تنتهي منه حبيبته او يحدث بينهما ملل
ووجدت نفسي انهار بالبكاء فما الذي فعلتة بنفسي؟وكيف تساهلت في حق نفسي هكذا؟الست انا ايضا امراة وانسانه ومن حقي اعيش واحب واتحب.. وفجاءة تذكرت ابنتي وخوفي عليها وحرصي علي مستقبلها.. فا مسحت دموعي وحمدت ربي اني احسن حالا من الكثيرات من الارامل وقطع حبل افكاري هذا صوت الجرس وانتظرت ولم اخرج لافتح لان احمد في البيت واكيد هيفتح... وشوية لقيت في حد بيتكلم وبيضحك في الريسيبشن ..خرجت من غرفة النوم وفتحت الباب ووجدت احمد جالس في الرسيبشن ويضحك بصوت عالي مع سهر حبيبتة.. واضح جدا انه طلب منها لتاتي ليعاقبني علي رفض طلبة بتفعيل الزواج.. ولكنني ادعيت الاه مبالاه ورسمت ابتسامة عريضة علي وجهي بعدما عرفني احمد علي حبيبتة
قال ..اعرفك يا عبير علي سهر قلت وانا امد يدي لاصافحها.. معقولة الجمال ده؟لا دا انت زوقك حلو اوي يا احمد ..ازيك يا قمر
نظرت الي سهر بكل تعالي وغرور وقالت دون ان تمد يدها ناحيتي... اهلا
رجعت يدي للخلف بعدما رفضت سهر ان تصافحني..وتجمدت في مكاني من شدة الخجل والاحراج فقد كانت في قمةالبرود وقلة الزوق.. تركتهم وعدت لغرفتي دون ان انطق بكلمةواحدة
وكانت ابنتي ابنة الثلاث سنوات تلعب في غرفتي تركتني وخرجت لتلعب مع عمها (زوجي) وحملها احمد وهو يدللها ويلعب معها.. فقالت سهر بصوت عالي هي دخلت وبعتتلك البنت وانا فاهمه الحراكات دي كويس
ووجدت نفسي انهار بالبكاء فما الذي فعلتة بنفسي؟وكيف تساهلت في حق نفسي هكذا؟الست انا ايضا امراة وانسانه ومن حقي اعيش واحب واتحب.. وفجاءة تذكرت ابنتي وخوفي عليها وحرصي علي مستقبلها.. فا مسحت دموعي وحمدت ربي اني احسن حالا من الكثيرات من الارامل وقطع حبل افكاري هذا صوت الجرس وانتظرت ولم اخرج لافتح لان احمد في البيت واكيد هيفتح... وشوية لقيت في حد بيتكلم وبيضحك في الريسيبشن ..خرجت من غرفة النوم وفتحت الباب ووجدت احمد جالس في الرسيبشن ويضحك بصوت عالي مع سهر حبيبتة.. واضح جدا انه طلب منها لتاتي ليعاقبني علي رفض طلبة بتفعيل الزواج.. ولكنني ادعيت الاه مبالاه ورسمت ابتسامة عريضة علي وجهي بعدما عرفني احمد علي حبيبتة
قال ..اعرفك يا عبير علي سهر قلت وانا امد يدي لاصافحها.. معقولة الجمال ده؟لا دا انت زوقك حلو اوي يا احمد ..ازيك يا قمر
نظرت الي سهر بكل تعالي وغرور وقالت دون ان تمد يدها ناحيتي... اهلا
رجعت يدي للخلف بعدما رفضت سهر ان تصافحني..وتجمدت في مكاني من شدة الخجل والاحراج فقد كانت في قمةالبرود وقلة الزوق.. تركتهم وعدت لغرفتي دون ان انطق بكلمةواحدة
وكانت ابنتي ابنة الثلاث سنوات تلعب في غرفتي تركتني وخرجت لتلعب مع عمها (زوجي) وحملها احمد وهو يدللها ويلعب معها.. فقالت سهر بصوت عالي هي دخلت وبعتتلك البنت وانا فاهمه الحراكات دي كويس
للكاتبة.. حنان حسن
سمعت احمد يطلب منها ان تخفض من صوتها ولكنها لم تسمع له وقالت.. اسمع يا احمد.. انت قولتلي انك تزوجتها مضطرا وتركتهاعلي ذمتك لتكون خادمة ليكم ولابنتها...بصراحة بقي انا مش عايزها هنا ولما احب اجيب خدامين يخدموني هبقي انقيهم انا علي زوقي ..
طبعاانا سمعت الكلام ده كله ودمي اتحرق وحسيت بجرح واهانةلمشاعري فقررت ان اعطيها درسا لتذكره طول عمرها... فاغسلت وجهي وفتحت دولابي ولبست قميص نوم ساخن وقد كان قصيرا ويظهر جمال جسمي وانوثتي الطاغية ووضعت بعض من مساحيق التجميل(ميكب) وخرجت امشي في دلع بالغ واخذت انادي علي نادين ابنتي بصوت رقيق واحمد ينظر الي وهو غير مصدق لما يري وكانت سهر كادت ان تصاب بازمة قلبية حينما شاهدتني علي هذا النحو وقررت ان اقضي عليها تماما عندما اقتربت من احمد ووضعت يدي علي صدرة وسالتة ايه يا بابي انت متدايق ان نادين قاعدة معاكم؟
قال احمد.. لا خالص
قلت لنادين.. وانا اجذبها لناحية احمد... شوفتي يا نونو بابي بيحبك ازاي؟
ضمت نادين علي يد عمها وقالت انا بحبك اوي...
طبعاانا سمعت الكلام ده كله ودمي اتحرق وحسيت بجرح واهانةلمشاعري فقررت ان اعطيها درسا لتذكره طول عمرها... فاغسلت وجهي وفتحت دولابي ولبست قميص نوم ساخن وقد كان قصيرا ويظهر جمال جسمي وانوثتي الطاغية ووضعت بعض من مساحيق التجميل(ميكب) وخرجت امشي في دلع بالغ واخذت انادي علي نادين ابنتي بصوت رقيق واحمد ينظر الي وهو غير مصدق لما يري وكانت سهر كادت ان تصاب بازمة قلبية حينما شاهدتني علي هذا النحو وقررت ان اقضي عليها تماما عندما اقتربت من احمد ووضعت يدي علي صدرة وسالتة ايه يا بابي انت متدايق ان نادين قاعدة معاكم؟
قال احمد.. لا خالص
قلت لنادين.. وانا اجذبها لناحية احمد... شوفتي يا نونو بابي بيحبك ازاي؟
ضمت نادين علي يد عمها وقالت انا بحبك اوي...
للكاتبة حنان حسن
حملهااحمد وقبلها وقال وانا كمان يا حبيبتي بحبك اوي...
وقفت بجانب احمد ونادين وحاوطتهم بيدي وهمست في اذن احمد وانا اتحسس وجهة ببطء
قلت.. ربنا ما يحرمنا من بعض وقبلت احمد علي خده
وكان احمد كمن اصابه شلل في التفكير والحركة والكلام فلم ينطق بكلمة من شدة استغرابة لما افعلة.. اما الافعي الرقطاء مكانت تستعد للانقضاض وهي تصرخ وتقول بعلو صوتها.. ايه الاستهبال يااحمد وايه الي الست هانم بتعملة ده؟خلي بالك انا مش هسكت علي تصرفات بنات الشوارع الي هي بتعملة ده وكانت طبعا بتشير الي
وفي تلك اللحظة.. قررت ان اخذ حقي وارد الاهانه لها في الحال
قلت بطبقة صوت اعلي من صوتها بمراحل .. قلت وانا اشير باصبعي الي احمد اسمعي يا حلوة ..ده بيتي وده جوزي ومش هسيبة ولا هيسبني طول العمر وانتي ضيفة عندي طالما مش محترمة البيت وصاحبة البيت الي انتي فيه.. يبقي اتفضلي اطلعي بره...
وقفت بجانب احمد ونادين وحاوطتهم بيدي وهمست في اذن احمد وانا اتحسس وجهة ببطء
قلت.. ربنا ما يحرمنا من بعض وقبلت احمد علي خده
وكان احمد كمن اصابه شلل في التفكير والحركة والكلام فلم ينطق بكلمة من شدة استغرابة لما افعلة.. اما الافعي الرقطاء مكانت تستعد للانقضاض وهي تصرخ وتقول بعلو صوتها.. ايه الاستهبال يااحمد وايه الي الست هانم بتعملة ده؟خلي بالك انا مش هسكت علي تصرفات بنات الشوارع الي هي بتعملة ده وكانت طبعا بتشير الي
وفي تلك اللحظة.. قررت ان اخذ حقي وارد الاهانه لها في الحال
قلت بطبقة صوت اعلي من صوتها بمراحل .. قلت وانا اشير باصبعي الي احمد اسمعي يا حلوة ..ده بيتي وده جوزي ومش هسيبة ولا هيسبني طول العمر وانتي ضيفة عندي طالما مش محترمة البيت وصاحبة البيت الي انتي فيه.. يبقي اتفضلي اطلعي بره...
للكاتبة..حنان حسن
استمعت الي وهي غير مصدقة لاذنيها وقبل ان تفيق من صدمتها كررت جملة الطرد مرة اخري بصوت اعلي (قولتلك اطلعي بره) تجمدت في مكانها هي تنظر لاحمد متمنية ان ينقذ كرامتها ولو بكلمة واحده.. ولكن احمد بصراحة لم ينطق بكلمة اعتراض علي اهانتي لها بل ولم ينطق باي كلمةمن الاساس.. وفي هذة اللحظة كنت قد ذهبت انا الي الباب وفتحتة لها لتخرج وبالفعل اخذت حقيبة يدها واخرجت وهي تتوعد برد الاهانه حيث كانت تقول(انا هوريكي) وخرجت وخرج خلفها احمد واغلقت الباب خلفهم بشدة وكاني تخلصت من الاتنين.. لكن الي كان محيرني ساعتها... ليه احمد معترضش علي الي انا عملتة؟ وازاي تقبل مني اهانتي ليها؟... وقلت لنفسي يمكن خوفة من اني افضحة عند والدتة واهلة هو الي منعه من الاعتراض علي اني اهنتها؟
للكاتبة.. حنان حسن
المهم عدي الموقف ولكنني شعرت براحة كبيرة بانتصاري علي تلك المغرورة المتعجرفة.. وكنت متاكدة اني بالي عملتة ده مش هشوف احمد عندي هنا تاني في شقتي دي لكن الي حصل اني لقيت الجرس بيرن وفتحت ومش هتصدقوا لقيت مين......
يتبع
يتبع
حلوة متلك يا قمر كملي بسرعة
ردحذف