رواية عشقتك رغما عنك الجزء الرابع - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة
اول ما وصلنا للاسكندرية.. وتحديدا مكان الشالية الخاص بام رحيم.. زوجة الشيخ .. وقفنا علي الباب وضربنا الجرس.. وكانت المفاجاءة لما الباب اتفتح اننا لقينا الشيخ هو الي بيفتح لينا..مع ان ام رحيم كانت قالت لصباح ..قبل ما رغد اختي تسافر معاها.. انها عايزه رغد معاها عشان الشيخ مشغول وصعب يسافر اسكندرية معاها.. وانها هتكون في اسكندرية لوحدها عشان كده كانت عايزة رغد اختي ونس ليها..
المهم..بعد ما الشيخ فتح لينا الباب بنفسة.. اتفاجاء بوجود راجل معانا لان زوجتة طبعا كانت مفهماه اني انا واخواتي ملناش حد ومقطوعين من شجرة
نظر الشيخ..الي ايهاب بية..وهو يسال بعينية وكانه يقول.. مين ده وبيعمل معاكم ايه؟
فاتقدمت انا بسرعة وعرفتة بينا
قلت.. انا ريم ودي صباح اخوات رغد وده الاستاذ ايهاب جارنا جه معانا يوصلنا في طريقة .. ابتسم الشيخ ابتسامة خفيفة وهو بيفتح لينا الباب وبيشاور بيدة لندخل
وفعلا دخلنا وقبل ان نجلس ..سالتة
قلت..هو ايه الي حصل لرغد بالظبط؟
قال الشيخ..اتفضلوا اقعدوا وانا هقولكم كل حاجة بس الاول خلي الراجل الي وصلكم وزمانه تعبان من المشوار ياخد واجب الضيافة ويلحق مشوارة وبلاش تعطلوة معاكم وكان طبعا يقصد بكلامة ده ..ايهاب بية
رد..ايهاب بيه بعدما لاحظ ان الشيخ لا يريد ان يتحدث في الموضوع امامة..
فقال.. انا صحيح جارهم ..لكن انا وريم في حكم المخطوبين ومينفعش امشي واسيبها هي واختها الا لما ارجعهم زي ما جيبتهم...وبص للشيخ وقال.. اتفضل اتكلم وطمنهم علي اختهم واعتبر الواجب بتاعك وصل
نظر الشيخ لايهاب بية نظرة غضب وعدم ارتياح..ثم
قال..اختكم جت مع زوجتي..ام رحيم.. عشان تساعدها في رعاية رحيم هنا في المصيف..واختكم كانت فرحانة بالمصيف والبحر وام رحيم كانت عايزاها تستمتع.. فا سابتها تنزل المية كل يوم طول الاسبوع الي قعدوة هنا ..وفي اخر يوم ..اختكم نزلت المية ومظهرتش بعدها مع انها كانت سايبة هدومها مع ام رحيم..وفضلنا ندور عليها كتير وبلغنا خفر السواحل وبعتنا غواصين يدوروا في المكان الي نزلت فيه ملقوهاش ولا لقوا حتي جثتها ..واحنا جيبنكم دلوقتي عشان تشوفوا وتدورا تاني بنفسكم في المكان الي غرقت فيه
استوقفة ايهاب بية ثم
قال..معلش عندي سؤال
قال الشيخ..اتفضل
قال ..ايهاب بية ..هي مش مفروض ان رغد كانت جاية هنا مخصوص عشان تراعي ابن حضرتك وتخلية يستمتع بالمصيف وتبقي ملازمة الولد ليل نهار؟
قال الشيخ.. ايوه
رد ايهاب بية
قال..امال ازاي لما رغد غرقت كانت لوحدها والولد مكنش معاها ولا هي كانت جاية عشان تنزل الميه بس؟
رد الشيخ في غضب
قال..تقصد اية؟
قال.. مفيش انا بسال بس سؤال جه علي بالي ثم اضاف..اه صحيح بالمناسبة..انتوا عملتوا بلاغ للشرطة بانها غرقت؟
قال الشيخ ساخرا..وهو احنا كنا اتاكدنا انها غرقت ولا حته شوفنلها جثة؟ وبعدين تعالي هنا انت بتتكلم كده ليه وتقصد ايه من اسالتك دي؟
رد ايهاب بية..
قال.. بقول ان البنت عندكم وفي مسؤليتكم يعني انتوا مسؤلين عن غيابها ادامنا وادام القانون
رد الشيخ ببرود ..
قال..عندك ما يثبت انها كانت شغالة عندنا؟
نظر اليه ايهاب بية وهو يهم بالوقوف ثم
قال..انا هطلع من هنا علي قسم الشرطة وهما الي هيحددوا ان كنت مسؤال عن غيابها او لا..ثم نظر الينا انا وصباح وقال يلا بينا
وخرجنا من بيت الشيخ..
للكاتبة..حنان حسن
خرجنا من بيت ذلك الشيخ الذي توحي تعابير وجهة بالريبة والشك بانه له يد في اختفاء رغد
وبعد ما ركبنا جميعا العربية.. كان عزت بيه ساكت وبيفكر في حاجة فا حبيت اقطع الصمت ده
قلت.. هو حضرتك شايف ايه؟
قال.. الراجل ده وراه حاجة ومش مرتاح من ناحيتة
قلت.. انا كمان بدات اشك فية وخصوصا لما افتكرت الكلام الي قالتهولي رغد قبل ما تسافر معاهم
فرمل ايهاب بيه السيارة وهو بينظر ناحيتي..ثم
قال.. كلام ايه؟
قلت..رغد اول يوم تشتغل عندهم فيه ..نزلت تلاعب ابنهم في الدور الارضي تحت والولد اختفي منها ..ولما راحت تدور عليه ..بصت بطريق الغلط في شباك.. ووجدت ثلاثة اشخاص بيقطعوا جثة راجل.. دي حتي رغد يا قلبي كانت خايفة جدا وقالت انها مش هتروح عندهم تاني..
قال.. ولية خلتوها تروح تاني؟
قلت ..تاني يوم جت ام رحيم بنفسها واخدتها من صباح بحجة انها تبقي معاها عشان هي مسافرة لوحدها عشان الشيخ مش فاضي يروح معاهم بسبب شغلة..ورغد قالت ليا انا بس باليل ولما صحيت ملقتش رغد وصباح سابتها تسافر لانها مكنتش تعرف حاجة عن الحكاية الي قالتها رغد
استمع ايهاب بية لكلامي بتركيز في كل كلمة ثم
قال..كده وضحت المسألة..ووضح
وحرك مفاتيح السيارة مرة اخري وهو يقول.. احنا لازم نطلع علي اقرب قسم شرطة..
قالت صباح
هنروح قسم الشرطة ليه يا ايهاب بية
قال.. عشان واضح كده ان اختكم اتعرضت للقتل ..والموضوع مش غرق بس
وفعلا دخلنا قسم الشرطة.. وايهاب بية طلب مقابلة مأمور القسم شخصيا.. ودخل عنده لوحده الاول وفضلنا انا وصباح اختي منتظرين بره لغاية ما استدعانا المأمور عشان ياخد اقوالنا.. بصراحة كل الي في القسم كان بيعامل ايهاب بية باحترام شديد حتي المأمور..وكانوا مهتمين بالبلاغ الي قدمناه جدا ووجة المأمور اوامر مشددة بالبحث عن رغد..بعد ما اخدوا مننا صورة لها تساعدهم في البحث ..وطبعا ايهاب بيه طلب منهم انه يكون معاهم في تواصل معاهم لفك رموز القضية دي ..
وبعدها خرجنا كلنا من قسم الشرطة ..ولقينا ايهاب بيه بيقولنا..اسمعوا
اختكم دلوقتي في عداد المفقودين.. والشرطة هنا هتقوم بالبحث عنها من خلال صورتها الي اخدوها منكم..
وبالنسبالي انا فا هتولي التحقيق في القضية من القاهرة عشان افتش بيتهم والمكان الي شافته رغد..لكن انتوا دلوقتي مينفعش تفضلوا هنا.. ولازم تنزلوا معايا مصر دلوقتي
قالت صباح..وهنمشي من غير ما نعرف حاجة عن اختي؟ امال كنا جايين ليه؟
قال..اختك مش معروف مكانها فين.. والبوليس اول ما هيتوصل ليها هيتصل بينا يعني وجودكم هنا ملوش اي لزمة ده لو مكنش خطر عليكم كمان ..
طبعا وافقنا اننا نرجع مع ايهاب بيه بعد ما اقتنعنا بكلامة
واحنا راجعين.. كنت قاعدة في الكرسي الي جنبة.. لان ايهاب بيه واحنا بنركب فتحلي الباب الي جنبة..وفي طريق العوده كنا باليل والطريق شبة فاضي.. وصباح اخدت امل في حضنها في الكرسي الي ورا وناموا.. وانا كنت مركزة اوي مع ايهاب بيه من غير ما ابص عليه مباشرة..لكن كنت مركزة معاه وفي ملامحة ..وقوتة وشخصيتة الغريبة.. فا برغم من انه كان قاسي معايا قبل ما نسافر وتشوفة تقول معندوش قلب ومش بيعرف الرحمة..الا اني حسيت دلوقتي انه في قلبة رحمة وحنية للاسف عمري ما قابلتهم قبل كده وكنت بسال نفسي وانا جنبة.. يا تري لو مكنتش جيت معانا وحمتني انا واختي كنا هنعمل ايه وكناهنتعامل ازاي مع الناس دول؟
المشكلة..اني كنت لاول مره في حياتي بشعر اني ليا حد يحميني..لا وايه ده مش اي حد.. ده ايهاب بيه بجلالة قدرة..
مش عارفة ليه كنت حاسة انه مركز معايا بجنب عينة زي منا كنت مركزه معاه بس طبعا كدبت احساسي العبيط ده.. وفضلنا كده لغاية ما وصلنا مصر وروحنا ووصلنا انا وصباح اختي لغاية البيت كنت ملاحظة انه مركز معايا
وبعد ما وصلنا ونزلنا انا وصباح من العربية.. قربت من شباك العربية عشان اشكره علي تعبة معانا طول اليوم
قلت.. والله العظيم مش عارفة اشكر حضرتك ازاي ولا واقولك ايه علي تعب حضرتك معانا طول اليوم
قال.. بلاش عبط.. ادعي بس نلاقي اختك قريب ان شاء الله
قلت ..يارب
قال..يلا اطلعوا واقفلوا عليكم كويس انتي واختك
طبعا مش عايزه اقولكم اني كنت قربت اعيط من حنيتة دي وانا بقوله حاضر
وبعد ما اخدت صباح وكنا لسه هنطلع لقيته بينادي بكل حنيه
قال.. ريم..
قلت..نعم
قال.. تعالي بكره بدري عشان امل
قلت وانا ابتسم ..حاضر بكره من النجمة هكون عند حضرتك
وطلعنا انا وصباح وبعد مافتحنا الشقة..مش هتصدقوا لقينا ايه؟؟؟
مع تحياتي
حنان حسن
تم
ردحذف