رواية كان في و خلص يا بيبي الجزء السادس - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
رواية كان في و خلص يا بيبي الجزء السادس
للكاتبة/حنان حسن
...
ان شوقي عريسي جاي في الطريق
..جهزت ولبست فستان الفرح
لكن قبل ما يوصل شوقي....
اتفاجئت....
بهند حقنة
جاية تجري عليا
وبتقولي....
الحقيني يا فريدة في
مصيبة حصلت
قلت..ايه الي حصل؟
مصيبة ايه؟
ردت هند
وقالت...
في شخص... اتصل بيا من شوية
من رقم غريب
ولما سالتة انت مين؟
لقيتة بيقولي....
انا زوج فريدة
للكاتبة حنان حسن
فا اعتقدت ان الي بيكلمني
هو... شوقي
فا سالتة
وقلت... انت شوقي؟
قال..لا
فسالتة تاني
وقلت...
امال انت مين؟
قال...انا مجنون فريدة
وعايز اكلمها عشان فرحنا الليلة
وكان مصمم انه يتواصل معاكي
يا فريدة
لكن انا لما طلب انه يكلمك
هزقتة ....
وقلتلة ...انه لو اتصل تاني هبلغ عنه
واضافت هند
قائلة
لكن لقيتة بيهددني
وقالي..
انه عارف كل حاجة عننا
فا عملت نفسي مهمنيش من كلامة
وقلتلة....
اني هحط رقمك في الحظر عشان متتصلش تاني
لكن اتفاجئت
انه بيقولي...
انا مش هتصل
انا هاجي لغاية عندكم ...
وحالا...
وجايبلكم معايا هدية كمان
وطلب مني اني افتح الشباك عشان اشوف هديتة
ولما فتحت الشباك
لقيت حاجة غريبة جدا مش هتصدقيها
قلت..حاجة ايه؟
ردت هند
وقالت
تعالي شوفي بنفسك
فاروحت بسرعة علي الشباك
لقيت صورة ليا بالحجم الطبيعي
ومكتوب جنبها
زوجتي الحبيبة فريدة
يارب ديما
معايا للابد يا بيبي
واليافتة كانت ملفتة ...
لانها كانت يافتة كبيرة... ومتحركة
بالنور والالوان
وكان واضح ان احدهم دفع لشركة الاعلانات ....والدعاية
عشان تعرضها
واستغربت من الي بيحصل ده
وكنا خايفين انا وهند ...
لا شوقي يجي
ويشوف الصورة والتعليق
والجوازة تبوظ
و بصيت لهند
للكاتبة حنان حسن
وسالتها؟؟
قلت..مين المجنون الي عمل الصورة و كتب الكلام ده؟
قالت..
ياريتها جت علي اد الصورة والكلام المكتوب
المصيبة ....
انه عايز يقابلك دلوقتي حالا..
وشوقي عريسك زمانة جاي
قلت ...وعايز يقابلني ليه؟
قالت.. معرفش
واضافت هند
قائلة
المشكلة دلوقتي....
انا خايفة لا يكون الشخص ده عارف فعلا بالي احنا بنعملة
في اللحظة دي
لقيتني بمسك الموبيل وبتصل بسهام
وقلتلها ...علي الي حصل
وبعد ما سهام عرفت بامر الشخص ده
و حسيت انها قلقت جدا ....
لكن مكنش ينفع ان سهام تيجي الفيلا
و تشوف الشخص ده مين وعايز ايه؟
لان شوقي لو شاف سهام معايا كانت كل حاجة هتبوظ
ولقيت سهام
بتقولي...
حاولوا تقابلوا البني ادم ده بسرعة
وتشوفوا هو اترمي علينا من انهي داهية
بس انجزوا لان شوقي علي وصول للفيلا عندكم
قلت...حاضر
وبالفعل...اتصلت هند حقنة بالشخص الغريب ده
وطلبت منه يجي عشان نتكلم معاه
والغريبة انه
في مسافة كام دقيقة لقيناه عندنا في الفيلا
للكاتبة حنان حسن
واول ما دخل
لقيتة شاب ابيض البشرة ...نحيف بعض الشيئ
و في اواخر العشرينات تقريبا
لكن لفت نظري انه داخل وهو مركز عنية عليا انا بالذات
وكان واضح انه يعرفني فعلا..
لانة سلم عليا وهو مبتسم
وقالي ..
ازيك يا فريدة وحشتيني
بصيتلة وانا مستغربة
وسالتة
قلت..وحشتك ؟
هو انت تعرفني قبل كده؟
رد الشاب بثقة
وهو ما زال محتفظ بالابتسامة الغرببة الي وجهة
وقال...
معقولة يا فريدة نسيتي حب عمرك بالسرعة دي؟
بصيتلة بغضب
وقلت...
انت هتستهبل يا بني ادم انت ولا ايه؟
وفي اللحظة دي
ردت هند
وقالت...
واضح كده انك نصاب
وجاي تعمل علينا نصباية
عشان كده...
انا هبلغ عنك البوليس
وفي اللحظة دي
قلب الشاب علي الوش التاني
ولقيتة بيشوط فيا انا... وهند
وقال.. استهبال ايه؟.... ونصباية ايه ؟....وبوليس ايه؟....
الي عايزين تبلغوه؟
افصلي يا بت انت وهية
احسنلكم
بدل ما اطلعلكم زغلول
رديت بغضب
وقلت...لا انت فعلا باين عليك قليل الادب ....و لازم تتربي
رد الشاب المختل
وقال..
مين ده الي عايز يتربي يا موزمامزيل
ما تهدي يا ولية انتي وهي ...
احسن وربنا ....
انا لو قلبت عليكم لا اطلعلكم (زغلول)
بصتلي هند ...
وهي مصدومة من اسلوبة القذر في الكلام
وسالتني
وقالت...مين المتخلف ده ؟
للكاتبة حنان حسن
رديت عليها...
وانا فضولي هيجنني
وقلت...انا ميلزمنيش اعرف مين المتخلف ؟
انا عايزة اعرف مين زغلول؟
رد الراجل المختل
وقال...
انا اقولك مين زغلول
وبصلي بنظراتة الغريبة
الي كانت بتاكد انه مجنون بجد
وقال..زغلول ده العفريت
الي عليا
اصل انا مخاوي بعيد عنكم
وعليا عفريت ابن حرام
لو طلعتة عليكم هينططكم انتوا الثلاثة
بصيت حواليا
وقلت..احنا اتنين علي فكرة
قال... انا شايفكم ثلاثة
وبعدين
متركزيش يا موزموزيل
بصيتلة بقرف
وسالتة
قلت...انت جاهل صح؟
بصلي الشاب المختل
وقالي..
العلم في الراس مش في الكراس يا ابلة
ردت هند بعصبية
وقالت
المهم انجز وقول انت عايز ايه دلوقتي؟
رد الشاب المختل
وقال...ان كان عليا انا مش عايز حاجة
اسالوه هو
قلت....هو مين؟
قال..زغلول
ردت هند بعصبية
وسالتة
قالت...وزفت زغلول عايز ايه؟
بصلها بغضب
وقال..عايز فريدة مراتي
وسالتة هند وهي في منتهي الغضب
وقالت..
فين ؟ فريدة مراتك دي؟
شاور الشاب المختل باتجاهي
وقال..هي دي فريدة مراتي
وفي اللحظة دي
حسيت اني جيبت اخري
فا اتعصبت عليه
وصرخت في وشة
وقلت..
اسمع يا جدع انت
شغل الاستهبال ده ...
تروح تعملة علي حد تاني
لكن احنا مش هنصدق التخاريف بتاعتك دي
اتصدم الشاب المختل من صوتي العالي
للكاتبة حنان حسن
وطلع قعد علي تربيزة السفرة وربع رجلية
وهو بيكلم نفسة
ويسالها...
انا بقول تخاريف؟
انا يا زغلول بقول تخاريف؟
يعني انا كداب؟
خلاص يبقي بين كرامة يا زغلول
عشان تثبتلهم
انك صادق
وفضل الشاب المختل
ساكت شوية
وبعدين بصلي
وقال ... ابعدي من تحت النجفة يا فريدة
احسن النجفة الي فوقك هتقع
بعد دقيقة واحده
بعد ما سمعت كلامة... قلقت
و بسرعة بعدت من تحت
النجفة
وبالفعل وقعت النجفة
ولو كنت ما زلت واقفة تحت النجفة
كانت هتقع عليا
وطبعا اتفزعنا انا وهند وفضلنا نبص لبعض
وبعد شوية
بص الشاب المختل لهند
وقال....
بصي من الشباك يا موزمازيل هند
واطمني علي العربية بتاعتك الجديدة
اصلها هتولع حالا
وقبل ما الشاب المختل ينتهي من تحذيرة
سمعنا صوت انفجار قوي بالخارج
ولما بصت هند من الشباك
شافت العربية بتاعتها فعلا وهي بتولع
وكانت مشتعلة في جراج الفيلا
وبسرعة جري السواق... والبواب... والطباخ
وكل الي بيشتغلوا في الفيلا
عشان يسيطروا علي النار
وفضلت هند حقنة
تصوت... وتعيط
علي العربية الجديدة
لكن انا قلتلها مش وقتة خالص الي هي بتعملة ده
لان كان فاضل دقايق وشوقي يوصل
و لازم نشوف...
هنتصرف مع الشاب المختل ازاي
قبل ما شوقي يوصل
فا قلت للشاب المختل
اسمع ياااا اخ انت
انا كده خلاص صدقت انك مخاوي
بعد ما بينت كرامة
انجز بقي بسرعة وقول انت عايز ايه
لاننا مستعجلين
رد الشاب المختل
وقال...منا قلتلكم
اني عايز اتجوزك يا فريدة
قلت...تمام
انت طلبت تتجوزني
وانا بعتذر
وبقولك اني مش هينفع اقبل طلبك
لاني مكتوب كتابي
و الليلة دخلتي
للكاتبة حنان حسن
رد الشاب المختل ببساطة
وقال...
وايه المشكلة لما تتجوزيني
انا كمان؟
استغربت من سؤالة
الي بياكد انه انسان مش طبيعي
وقلتلة...
معقولة ابقي متجوزه واتجوز تاني؟
بصلي الشاب المختل بلؤم
وقال...
تقصدي تتجوزي ثالث
وهنا سالتة
قلت..تقصد اية بكلامك ده
انا مش فاهمة حاجة؟
رمقني الشاب بنظرة ما كرة
وهو بيقول..
لكن انا فاهم كل حاجة
بامارة العرسان الاتنين
شوقي .... وصلاح
وفي اللحظة دي
اتاكدنا انا وهند حقنة
ان الشاب المختل فعلا فاهم وراسي علي كل حاجة
فا استسلمت
وقلتلة
ماشي انت كل كلامك صح
ممكن بقي
تقولي ..
انت مين ؟
و ليه عايز تتجوزني؟
بصلي الشاب بقرف
وسالني؟؟
وقالي...
انتي فاكره اني انا الي عايز اتجوزك ؟
قلت..ايوه انت من شوية قلت انك عايز تتجوزني
رد المختل
وقال..
ليه هرمرم علي اخر الزمن؟
ولا انا اصلا هبص لاشكاال المعفنة دي؟
قلت...الصبر يارب
وسالتة؟
قلت...
امال انت عايز ايه مني دلوقتي؟
للكاتبة حنان حسن
رد الشاب
وقالي
قلتلك مش انا
الي عايز
ده زغلول الي عايز يرمر...
وهو الي عايز يتزوجك
وراسة والف سيف ان
الزواج يكون الليلة
بصيت لهند ولقيتها مصدومة
زي بالظبط
وسالته
قلت...طيب وان رفضت
شرف جوازي من زغلول؟
بصلي وهو مبتسم
وقالي...
يبقي هتزعلي زغلول
ولو زغلول زعل...
يبقي انتي الي الجانية علي نفسك
بصراحة تهديدة خوفني انا وهند
فا فكرت هند شوية
واخدتني علي جنب
وقالتلي..
احنا نا خده علي اد عقلة
وانتي تعملي نفسك موافقة
علي الزواج من زغلول
وتقعدي معاه ادام الماذون
ونوهمة اننا كتابنا الكتاب الليلة
واهو الماذون هيبقي راجل ممثل
وكده كده الجواز مش هيكون بحق وحقيقي
واضافت هند
قائلة..
ان طالما الشاب المعتوه ...
عرف سرنا
يبقي لازم مصيرة يبقي
زي مصير شوقي ....وصلاح
وطلب الشاب ان الجواز يكون
الليلة وحالا
فا اتصلت علي سهام
وشرحتلها الي حصل
فقالتلي...
لازم ناخد الشاب المخلول علي اد عقلة...
عشان الفضيحة
ولازم كمان يكون اول واحد
في ازواجي
يشرب العقار عشان نخلص منه بسرعة
قلت....
.لكن ازاي هتجوزه دلوقتي؟
وشوقي الي زمانة علي وصول هنعمل ايه فيه؟
ردت هند حقنة
وقالت..
شوقي لما يجي ...هيتلهي شوية في الحريق
الي في الجراج
يعني معانا شوية وقت
تكوني اتجوزتي البغل ده واديتيله العقار وخلصنا منه كمان
وبالفعل
اخبرت الشاب المختل
للكاتبة حنان حسن
اني موافقة علي الزواج من زغلول
واخدتة وروحنا علي غرفة جانبية
ودخل الشيخ الي جايباه هند حقنة
واوهمنا الشاب المعتوه اننا كتبنا الكتاب
ودخلت هند حقنة علينا في الغرفة
وهي بتزغرط وجايبة العصير للعرسان
وغمزتلي علي كوباية بعينها
وعرفت انها حاطة العقار في العصير للشاب المعتوه
لكن عرفت انها اضافت علي العقار ماده مخدرة عشان يتخمد شوية
وبالفعل....لما شرب العصير وراح في سابع نومة
وبمجرد ما انتهينا من الشاب المعتوة ونيمناه
استقبلت العريس التاني
الدكتور شوقي ...بتاع المسالك البولية
وكررنا السيناريوا وقام الماذون (المضروب) بكتب الكتاب
وبعدها ...اخدني الدكتور شوقي ودخلنا انا وهو لغرفتنا
وكان المقرر اني بمجرد ما ادخل الغرفة اسقية العصير
لكن الي حصل...
اني مجرد ما دخلت الاوضة
مع الدكتور شوقي
عيني جت علي السرير
ولمحت شيئ عليه
ولما ركزت في الي علي السرير
اتصدمت بمفاجئة لا يمكن تتخيلوها
لو عايز باقي احداث الرواية
صلي علي رسول الله
وضع عشر ملقصات تشجعني علي سرد المزيد من الاحداث
مع تحياتي
الكاتبة...حنان حسن
ياترى ايه اللى موجود ع السرير
ردحذفعليه افضل الصلاة والسلام
ردحذفاللهم صل وسلم على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين
ردحذفاللهم صلي وسلم على سيدنا محمد
ردحذفروايه جميلة جدا والله وحشتنا روايتك
ردحذفأزال المؤلف هذا التعليق.
ردحذفمنتظرييين
ردحذفمنتظرينش
ردحذفتم
ردحذف