رواية أحيا بأنفاسك الجزء الرابع - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
رواية أحيا بأنفاسك الجزء الرابع
للكاتبة/حنان حسن
بعدما طلعت للدور الثاني من الفيلا
عشان اجيب رقم الموبيل من حسين عشان
اتصل بميار بنتي واطمن عليها
فتحت اكتر من باب في الدور الثاني
لكن لقيتهم مقفولين بالمفتاح...
لكن الباب الثالث اتفتح معايا
ولما الباب اتفتح
للكاتبة حنان حسن
اتصدمت لاني شوفت وضع مخل بالاداب
ادام عنية
اصلي شوفت ادامي في الغرفة
حسين.. ومعاه واحدة
وكانوا الاتنين في وضع مخل بالاداب
وكان حسين وجهة للباب
والبنت الي معاه ظهرها للباب...
يعني انا شوفت وجه حسين
وظهر البنت
وطبعا ملحقتش اشوف وجهها
لان حسين بمجرد ما لاحظ
ان في حد فتح عليهم الباب
غطاها بالفراش الي علي السرير
ولما شاف اني انا الي فتحت الباب
قرب بسرعة من الباب عشان يوزعني
قبل ما ادخل للغرفة
وانا طبعا عملت فيها مش بشوف
ومشوفتش هو معاه مين
ومعرفتش هو بيعمل ايه
وفضلت انادي
قلت...يا استاذ حسين
لقيتة جه جنبي
عشان مدخلش اكتر
من كده
وهو بيقولي
اهلا مدام جرمين
اي خدمة؟
قلت.. كنت عايزة منك طلب
قال.. دلوقتي؟
اصلي انا كنت هنام
للكاتبة حنان حسن
قلت.. معلش الطلب مينتظرش للصبح
لاني مش هيجيني نوم
وبعدين الطلب الي انا هطلبة منك
مش هياخد وقت منك
وانت بتعملة
قال.. خير
طلب ايه؟
قلت... عايزة رقم حمدي
في لندن
او رقم ميار
قال... للاسف يا مدام جرمين...
حمدي منبه عليا متخديش الرقم
لغاية ما يجي وتقعدوا مع بعض
وتسوي معاه كل المسائل
عشان النفوس تصفي بينكم
قلت...لكن انا عايزة اطمن علي بنتي
ارجوك يا استاذ حسين اديني الرقم
عشان اتصل واطمن عليها
ولا اقولك بلاش تديني الرقم
اتصل انت بيهم وخليني اسمع صوت بنتي
واطمن عليها
بصلي حسين
وكان واضح انه زهق مني
وكان عايز يخلص مني ويوزعني باي شكل
ولقيتة بيقولي
مش عارف اقولك ايه
يا مدام جرمين
بس اصل الموبيل بناعي اتسرق مني امبارح
و راح بكل الارقام الي عليه
طبعا انا كنت عارفة انه بيكدب
لاني كنت شايفة الموبيل بتاعة
محطوط ادامي علي التسريحة
جنب المفاتيح
للكاتبة حنان حسن
لكن مكنش ينفع اني اعرفة اني شايفة الموبيل
فا ادعيت اني مصدقاه...
وشكرتة...
وسيبتة... وفضلت اتحسس طريق العودة بالعصاية
ولقيتة فرح.. اني خرجت من الغرفة
وقفل الباب
ورايا بسرعة...
َورجع للاخت الي كانت معاه
عشان يخرجها من تحت البطانية
قبل ما تفطس وتموت مخنوقة
المهم.. انا نزلت وانا دمي
محروق منه
لاني شوفت في عنية الاصرار علي انه ميدنيش رقم حمدي
ولا رقم ميار
وكان َاضح ان الاصرار متفق عليه
ولقيتني مفيش ادامي غير اني اصبر
فعلا اسبوع... او عشرة ايام
لغاية ما بنتي ترجع مع ابوها من السفر
وكنت هدخل
لغرفتي
لولا اني لمحت محمد واقف بيبص عليا
فا عملت نفسي مش شايفاه طبعا..
َوفكرت اني... ممكن احاول اخد رقم حمدي من محمد شقيقة
وكان لازم افتعل الحيلة مع محمد
عشان اطلب منه الرقم
وعملت نفسي اني بنادي علي حد من الخدم
وفضلت اتحسس طريقي للمطبخ
وكنت ملاحظة انه متابعني
وجاي ورايا
وفضلت انادي علي الشغالة
ولقيت محمد بيرد عليا
قال..
تؤمريني باي خدمة
يا جرمين هانم؟
قلت...انت حمادة؟ مساعد الطباخ صح؟
ابتسم وقالي
ايوه صح
انا حمادة
قلت.. ممكن يا حمادة تعملي كوباية ليمون
قال.. بس كده؟
للكاتبة حنان حسن
دقايق واكون عملت لحضرتك الليمون
قلت...تمام
وسحب محمد كرسي من تحت البار
وهو بيمسك ايدي وبيقولي...
تعالي اتفضلي
اقعدي
وقرب مني محمد
وهو بيحاول يخليني اجلس علي الكرسي
ولما اقتربنا من بعض اوي
لقيتة بيبص في عنيا
وشوفت ملامح وجهة كويس
وشميت ريحة عطرة
وكنت عايزة الزمن يقف شوية
عشان افضل ابصلة... واتامل... ملامحة اكتر
وكنت شايفاه هو كمان وهو بيتاملني
وبيبص في عنيا
ولقيتة بيقولي
حلوه اوي
قلت.. هي ايه دي؟
قال... القعدة في المطبخ
هتعجبك... وهتلاقيها حلوه اوي
قلت.. فعلا؟؟؟
لقيتة بيبتسم
وهو بيقول... فعلا
وسابني محمد وانشغل بعمل الليمون
وبعد ما انتهي
لقيتة جايب كاس ليمون
ولقيتة مسك ايدي
وحط فيها كاس الليمون وهو بيقولي
اتفضلي
قلت.. شكرا
واستغليت الوقت
الي محمد واقف معايا فيه في المطبخ
وسالتة
قلت... هو انت كنت بتتكلم جد لما قلتلي انك ممكن تقدملي اي خدمة
انا عايزاها؟
قال.. اه طبعا
عايزة ايه
اؤمريني وانا انفذ
فورا
فسالتة؟
قلت.. قد الكلام ولا فشاخ حنك؟
للكاتبة حنان حسن
قال... نعم؟
قلت.. اقصد يعني قد كلامك
ولا فنجري بق؟
قال...لا طبعا قد الكلام وجربيني
قلت..حلو اوي
تعرف تجيبلي رقم حمدي جوزي في لندن؟
فضل محمد يتلفت حوالية
بعد ما سمع الطلب
الي انا عايزاه منه
وفي الاخر..
لقيتة بيقولي
هو انتي معاكي موبيل
قلتلة اه اهوه
فا اخد مني محمد الموبيل
وشوفتة وهو بيكتب رقم في موبيلي
وفرحت وقلت انه بيكتبلي رقم حمدي
لكن لقيتة
بيرن علي نفسة
وكتم صوت موبيلة
عشان
انا ما اخدش بالي
ومعرفش انه اخد
رقمي
وطبعا انا عملت نفسي مشوفتش حاجة
وبعد شوية
لقيتة بيغير الموضوع
قال....ايه رايك لما تكملي الليمون بتاعك ع البول في الهواء؟
قلت.. يعني هتجيبلي الرقم
ولا ايه؟
فاسالني
قال.. رقم ايه؟
قلت.. ايه يا حمادة مالك؟
قال... مالي؟
فيا ايه؟
للكاتبة حنان حسن
منا زي الفل اهوه
قلت....اصلك من شوية كنت عامل فيها رجل المهات الصعبة
وجربيني... ومش عارف ايه
واول ما سمعت طلبي عملت فيها من بنها
قال... ايوه بس انتي عارفة اني مجرد عامل في الفيلا
و معرفش الدكتور حمدي معرفة شخصية
يبقي ازاي هيبقي معايا رقمة؟
قلت..اه فعلا نطرية منطقية فعلا
وفي اللحظة دي
عرفت اني محاولتي مع محمد.. فشلت
فا قمت من علي الكرسي
ومديت ايدي له بكاس الليمون
وانا بقول.. شكرا علي الليمون يا حمادة
قال.. انتي زعلتي
ولا ايه؟
قلت.. وهزعل ليه يا حمادة؟.
انت فعلا متعرفش الدكتور حمدي
وبالتالي اكيد رقمة مش معاك
هزعل ليه انا بقي ؟
وتركت محمد واقف متدايق من نفسة
وخرجت من المطبخ
وانا بتحسس طريقي بالعصاية
لغاية ما وصلت لغرفتي
ولما دخلت لغرفتي
جلست علي السرير
وانا حاسة بقلق مخلي النوم مجافيني
فا حطيت راسي علي المخدة
وانا بفكر هعمل ايه
عشان اطمن علي بنتي؟
وفي اللحظة دي
ملقتش غير حل واحد
وهو اني
للكاتبة حنان حسن
انتظر... لما الست الي مع حسين
تنزل من عنده
واعمل انا اي حيلة عشان
اجيب الموبيل بتاع حسين
من غرفتة
بدون ما يشعر
ايوه عارفة ان دي
سرقة
بس كان لازم
اسرق الموبيل بتاع حسين
باي طريقة
عشان اخد منه رقم حمدي
وانتظرت فعلا لما شوفت واحدة ست نازلة من فوق
وبعدما اتاكدت
ان الكل نام
طلعت للدور التاني
واخدت معايا ولاعة وقطعة قماش
كنت لقيتهم في المطبخ
وفضلت ادور علي غرفة مفتوحة
ومفيهاش حد
ولما لقيت غرفة فاضية
ولعت في قطعة القماش
ورميتها في الغرفة
الفاضية
والنار اتسببت
في خروج دخان كثيف.. من الغرفة
وريحة الدخان جعلت الجميع يخرجوا من الغرف
ويبحثوا عن مصدر الدخان
وطبعا كان من المؤكد ان حسين هيخرج من غرفتة هو كمان
وفي الوقت ده
انا كنت متدارية في احد الحمامات
بالدور العلوي
وبراقب غرفة حسين من بعيد
وبمجرد ما شوفتة
خارج من غرفتة
دخلت انا بسرعة عشان اخد الموبيل
للكاتبة حنان حسن
لكن لما دخلت
اتفاجات
بان الفتاة الي كانت مع حسين
ما زالت في الغرفة
وواضح ان الي نزلت ادامي
كانت واحدة تاني
خالص
بس مش دي المشكلة
المشكلة اني لما بصيت علي وجه البنت
الي كانت في غرفة حسين
اتفاجئت بشىئ لن تتوقعوة......
لو عايز باقي احداث الرواية ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة
حنان حسن
اكيد بنتها
ردحذفبنتها؟؟؟
ردحذفبس ماتكون بنتها
ردحذفجميله جدا جدا جدا جدا جدا جدا
ردحذفميار
ردحذفميار أو ام حمدي
ردحذفجميلة وشكرا
ردحذفياريت تنزلي جزء كمان من فضلك
ردحذفتحفه جدا
ردحذفيلا يا حنان نزلي البارت الخامس إحنا مستنيين
ردحذفتحفه
ردحذف