رواية عشقتك رغما عنك الجزء الحادي عشر - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة
بعد ما دخلت غرفة المكتب علي ايهاب بيه.. لقيتة بيقولي.. اقعدي ياريم عشان عايزك في موضوع مهم..
قلت.. اتفضل
قال.. انتي عايزة اختك رغد ترجعلكم بكره او بعده بالكتير؟
قلت في لهفة.. طبعا ياريت
قال.. خلاص يبقي تعملي الي هقولك عليه
وبدء يشرح لي دوري في الخطة التي وضعتها المباحث في القبض علي عصابة تجارة الاعضاء والنيل منهم وعلي راسهم الشيخ
للكاتبة..حنان حسن
..وبدء ايهاب بيه في الشرح..
قال..احنا حطينا جميع تليفونات وموبيلات الشيخ تحت المراقبة ده غير اميلاتهم وحساباتهم الاكترونية واصبحت كل مكالمتهم بتتسجل لحظة بلحظة ..ومن خلال المكالمات دي قدرنا نتوصل لمعلومات خطيرة..ومنها اننااكتشفنا ان الشيخ بيقود شبكة لتجارة الاعضاء ..وللاسف بيجذب ضحاياه عن طريق شركة عمالة
قلت.. لا وضح اكتر معلش مش فاهمة
قال..حاضر هفهمك.. واخذ يشرح لي الامر ببساطة
قال.. الشيخ استغل ثقة الناس وتحديدا الناس (الغلابة) في اسمه وسمعتة علي انه رجل بر وتقوي.. وانشأ شركة وهمية.. تحت مسمي ..شركة (توظيف)..وبيوهم الناس البسيطة الي محتاجين فرصة عمل بانه بيوفر فرص عمل لفئة عمرية معينة وبيشترط انه اي حد بيتقدم لهم انه يؤخذ منه عينة دم بحجة انهم يتاكدوا من خلوه من فيرس c وطبعا العينة دي بتكون لهدف تاني خالص وهو التاكد من ان الضحية يصلح لاخذ اعضائة اولا.. وكمان بيشترط انه يذكر في السي في (السيرة الذاتية) بتاعة المتقدم للوظيفة..بانه يذكر مكان اقامتة وظروفة الاجتماعية وان كان ليه اخوات او وحيد..من الاخر عشان يتاكدوا لو في حد هيدور عليه او لا؟
وطبعا بيتقدم الالاف لطلب الوظايف دي.. والي بيلاقوه يصلح جسديا ومقطوع من الاهل او غلبان وظروفة صعبة ومفيش حد هيبحث عنة.. بيكون ده هو الضحية المختارة وبيبداؤ يستدرجوه للمكان الي هينفذوا فيه العمليه ده طبعا بعد ما بيخدروه كليا ..
للكاتبة..حنان حسن
قلت.. ينهار اسود.. وازاي انتوا تعرفوا عنهم كل ده ومتقبضوش عليهم يا فندم؟
قال.. لازم يتمسكوا متلبسين يا ريم.. وعشان كده انا قررت استعين بيكي؟
قلت.. معلش انا لغاية دلوقتي مش فاهمه.. حضرتك قلتلي اول ما دخلت ان اختي رغد ممكن ترجعلنا بكره او بعده بالكتير.. صح؟
قال.. ايوه انا قلت كده صح
قلت ..ايه بقي علاقة كل الي حضرتك قلته بقصة رغد اختي وازاي هترجع وهترجع منين ؟
للكاتبة.. حنان حسن
قال.. اصبري يا ريم واسمعي الي هطلبه منك من غير اسالة كتير.. وانا اوعدك بشرفي ان رغد هترجع لو عملتي الي هطلبة منك صح
قلت.. اتفضل اطلب اي حاجة وانا مستعدة اعمل اي حاجة بس اختي ترجعلنا تاني
قال.. عايزك تروحي ..تقدمي علي طلب شغل.. في شركة التوظيف بتاعتهم وياريت تلبسي عباية بسيطة جدا
.. عشان يبان الموضوع انك واحده غلبانة وبتدور علي اي شغل..
قلت.. لكن الشيخ عارفني انا وصباح وعارف شكلنا
قال.. الشيخ مش بيروح الشركة خالص ..والي متولي امر الشركة هو المدير بتاعها واسمة عثمان.. الشيخ بيروح يشيك علي الشغل في الاخر مكان تاني خالص وهو الي بيجروا فيه العمليات بتاعتهم ديما
وطبعا هما دلوقتي غيروا المكان الي بيعملوا فيه العمليات من ساعة رغد ما شافتهم.. الشيخ بيروح مكان العمليات فقط عشان يشوف طلعوا بكام عضو من الضحية .. الي وقعت تحت ايديهم وبيتعاقد مع المستوردين ..تقدري تقولي انه تبع منظمة كبيرة لتجارة الاعضاء
قلت.. وبعد ما اروح واتقدم للشغل..طيب منا ممكن ..اترفض ومتقبلش في الشغل؟
للكاتبة.. حنان حسن
قال.. لا هتتقبلي وبترحاب كمان
قلت .. ليه حضرتك متاكد كده؟
قال.. عشان احنا رصدنا.. من خلال حساباتهم علي النت..ان اخر طلبية وصلتلهم من دولة في الخليج بيطلبوا منهم كلية.. لشخصية مهمة وعلي استعداد يدفعوا اي مبلغ.. لكن للاسف فصيلة دم الشخصية دي نادرة.. ولازم..يلاقوها في اسرع وقت
ده غير ان لازم المتبرع يكون مش كبير في السن ومش مريض باي امراض خطيرة.. وشوية مواصفات صعبة جدا انها تتوفر في شخص واحد
قلت.. وده بقي هعملة انا ازاي؟
قال.. في مرشد تابع لينا زرعناه عندهم ..وانتي لما تروحي هيقوم بتبديل العينات عشان يعتقدوا ان عينتك مطابقة للمريض الي هيشتري منهم الكليه.. ده غير ان سنك مناسب والمرشد بتاعنا هيظبطلهم المواصفات بتاعتك في التقرير بحيث ان يتطابق عليكي الشروط بالظبط ده غير انك هتكتبي في السي في بتاعك ما يفيد بانك ملكيش حد وتقريبا مقطوعة من شجرة
للكاتبة..حنان حسن
قلت.. وطبعا هيتعاملوا معايا علي اني الضحية المتوفر فيها جميع الشروط المطلوبة وهيبدءوا ياخدوني علي المكان الي بينفذوا فيه جريمتهم؟
قال.. بالظبط وهو ده الي الي احنا عايزينة بس عشان نقبض عليهم متلبسين ونجيب الشبكة كلها..لان برغم كل المعلومات الي عندنا دي وبرغم بمعرفتنا باعضاء العصابة كلها وبرغم التسجيلات لكن لازم يتقبض عليهم متلبسين ياريم..
قلت..فهمت..لكن كده ممكن ......
قال.. خايفة؟
قلت.. بصراحة ايوه.. بس انا ميهمنيش يحصلي ايه المهم اجيب اختي.. وارجعها وسطنا تاني
قال.. وانا اوعدك ان اختك هترجع بمجرد ما تنجحي في مهمتك دي... واوعدك كمان اننا هنكون معاكي لحظة بلحظة ومش هنسيبك ليهم ولا هنمكنهم منك بانهم يأذوكي باي شكل
قلت.. طيب وهنبدء من امتي؟
للكاتبة..حنان حسن
قال.. بكره الصبح هتروحي تقدمي الطلب..وقبل ما هتمشي من هنا هقولك هتعملي ايه بالظبط
قلت.. خلاص يا فندم من الصبح هتلاقيني جاهزة انفذ اي حاجة هتؤمرني بيها
قال.. مش عايز صباح تعرف اي حاجة عن كلامنا ده
قلت.. حاضر
قال..خلاص روحي نامي عشان تصحي بدري وتكوني جاهزة ياريم
بعدما غادرت غرفة ايهاب بية..بصراحة كنت حاسة اني مرعوبة من الي ممكن اواجهة بكره.. لكن قولت لنفسي.. ايه يعني اسوء حاجة ممكن تحصلي؟هموت مثلا؟مش مهم طالما اختي هترجع وتبقي بامان مع صباح.. انا اخواتي اغلي عندي من حياتي نفسها.. صحيح احنا غلابة ومعندناش حماية ولا ضهر ولا سند.. لكن ربنا زارع في قلبي انا واخواتي حبنا لبعض ..وجه وقت اني ابقي حماية وضهر لرغد الي اتحرمت من ابوها وامها وملهاش اخ يحميها.. غيرنا و انا هنا عشان احميها واحمي صباح كمان حتي لو حياتي كانت هي الثمن انهم يعيشوا في امان.. وتوكلت علي الله وروحت انام عشان اصحي بدري عشان اجيب اختي
للكاتبة..حنان حسن
وفي صباح ..اليوم التالي.. كنت واقفة في مكتب ايهاب بيه لانتظر التعليمات التي سامشي عليها وانفذها بدقة..
وبالفعل املي عليا ايهاب بية جميع التعليمات المطلوبة.. واعطاني جهازا صغيرا بحجم دبوس صغير .. لاضعة في طرحتي البسيطة التي كنت ارتديها علي عباية رثة تبدي بانني فقيرة الحال جدا.. وكان ذلك الجهاز ينقل بالصوت والصورة كل ما يدور اينما تواجدت انا ..لكي يصور كل ما يحدث في المكان بالصوت والصورة كما اعطاني ايضا بطاقة شخصيةبرقم قومي عليها صورتي تحمل اسم زينب عبد المجيد وتبدوا البطاقة وكانها حقيقيه وليست مزورة
وبالفعل خرجنا انا وايهاب بيه وقد قام بتوصيلي..لمكتب..التوظيف التابع للشيخ..وبعد ما دخلت.. وجدت موظفة تجلس بالاستقبال..للرد علي الاستفسارات..فا اقتربت منها وافهمتها بانني اريد ان احصل علي فرصة عمل ..فنظرت الي.. وطلبت مني بطاقتي الشخصية ولما اخذتها.. تفحصتني جيدا ثم اخرجت ورقة تشبة استمارة للتعين وطلبت مني ان ابدء لملاء البيانات وبالفعل قمت بملاءها بالطريقة التي امرني بها ايهاب بيه..
للكاتبة..حنان حسن
وبعد ان اعدت اليها الاستمارة وقد ملائتها بالمعلومات المتفق عليها..اخذتها وطلبت مني ان اذهب الي المعمل لياخذوا مني عينة دم بحجة التاكد من خلوي وسلامتي من فيرس سي .. وبالفعل ذهبت الي المعمل وقد كان معي ايهاب بية لحظة بلحظة من خلال الميك وكان يتحدث الي وانا اسمعة من خلال الجهاز الذي كنت اضعه في طرحتي ولكنني كنت استمع للتعليمات فقط دون النطق باي كلمة
وبعد ان وصلت لمعمل التحاليل.. اشار الي ايهاب بيه ان اذهب لذلك الشاب الاسمر الذي يقف خلف الحاجز الزجاجي.. واطلب منه عينه بعد ان انظر بعينية طويلا.. وانا اقول والنبي يا غالي عايزه اعمل التحليل ده.. وكان يجب ان افعل ذلك لكي يعرف هذا المرشد انني انا الشخص المراد تطابق عيناتة وبياناته بعينات مريض الكلي الخليجي.. وبالفعل فقد فهم ذلك المرشد واخذني بجانبة لياخذ مني عينة.. ثم قال.. اتفضلي استريحي عند السكرتيرة ونتيجة التحليل.. هتجيلك بعد دقايق ..وفعلا بعدها بشوية لقيت.. المرشد خارج بتقرير ..بعينة الدم.. واعطاها للسكرتيرة التي اعطتها بدورها للمدير.. الذي ما لبث دقائق الا وطلب مقابلتي وبعد ان دخلت عليه مكتبه..
قال .. تعالي يا... اسمك ... ونظر في الاستماره التي بها البيانات وقال.. اسمك زينب؟
قلت.. ايوه يا باشا..
قال بابتسامة باردة..انتي منين يا زينب؟
قلت.. من حتة اسمها كفر لاعجر يا باشا
قال وفين كفر لاعجر دي يا زينب
قلت.. لا يا باشا دي مش ع الخريطة
وكان يجب ان ابدوا كا فتاة بسيطة ووحيدة ومقطوعة من شجرة..فا نظر الي وقال..
قال... انتي عايزة تشتغلي ايه بقي يا زينب؟بتعرفي تعملي ايه يعني؟
قلت..اي حاجة يا باشا انشلة انضف شقق او اشتغل في مكتب حلو زي ده كده ..يعني اي شغلانة والسلام بس يكون ليا حتة انام فيها
للكاتبة..حنان حسن
قال.. ليه واهلك هيوافقوا انك تباتي بره البيت يا زينب؟
قلت.. لا يا باشا انا مليش اهل اصلا ومكنش ليا الا خالتي ولما ماتت بعيد عنك.. جوز خالتي طردني ومش لاقية حتة ابات فيها
طبعا البغل.. شافني صيد عظيم.. وفرصة رائعة لاتمام صفقة الكلية المفقودة.. ثم قال وهو مازال يحتفظ بتلك الابتسامة الباردة
قال.. خلاص انتي هتشتغلي بس لازم الاول نعملك شوية فحوصات عشان نتاكد انك خالية من الامراض المعدية.. وبعد كده هنشغلك علي طول
قلت.. وانا اتعمد الاستعباط..
قلت.. يا سنة سوخة يعني همشي دلوقتي ؟
قال.. لا انتي هتروحي المعمل وهتعملي الي هيطلبوه منك وتستني بره لما تطلع نتيجة الفحوصات
قلت.. ماشي يا باشا
ثم ضغط ذلك المدير الغير ادمي..علي جرس علي مكتبة.. لتدخل السكرتيره ويهمس لها ببعض الكلمات التي تجعلها تنظر الي متفحصة وتقول..تعالي معايا يا شاطرة
فذهبت معها وكان ايهاب بيه يتابع معي ثانية بثانية..كل ما يحدث..وعندما عدنا الي المعمل.. وجدت ذلك المرشد ياتي الينا مهرولا ليتلقفني قبل ان ياتي احد غيره لاخذ العينات مني واجراء والفحوصات عليا
وبعدما دخلت.. معه كان قد جهز تقريرا مسبقا ليدخل به للمدير مرة اخري..وفي هذة اللحظة امر مدير شركة التوظيف احد المساعدين له بان ياخذني لمكان الوظيفة..او هاكذا اوهمني عندما قال لي
روحي معاه يا زينب وهو هيوديكي البيت الي هتشتغلي فيه وتاخدي مرتب عال وكمان هيكون فيه بيات واكل علي حسابهم طبعا شكرتة ودعيتله وانا في نفسي بقول ربنا يحرقك
للكاتبة.. حنان حسن
وخرجت مع الراجل في طريقنا لغرفة العمليات بتاعتهم طبعا
وكده المفروض
جاءت اللحظة الحاسمة..وبالفعل اخذني هذا الرجل الذي كان يشبة فتوات السينما المصرية حيث كان طويلا وعريضا ووجهة يوحي بانه بلطجي عتيد الاجرام وخريجا للكثير من السجون..
وعندما ركبت معه السيارة حدث شيئ لم يكن بالحسبان..........
للوصول للجزء الاخير.. ضع عشر ملصقات.. مع متابعة صفحتي الشخصية
ملحوظة.. بالنسبة للناس الي بتطلب مني اني انزل الاجزاء كلها مره واحده حابة اقولكم اني بحب اشوف تفاعلكم معايا ومدي استحسانكم للقصة ورغبتكم في سرد باقي الاحداث فا من فضلكم اصبروا عليا وكافؤني بتعليقاتكم الجميلة فا كلمة واحده منكم تعني لي الكثير
مع تحياتي
الكاتبة....
حنان حسن
جميلة اوى
ردحذفتم
ردحذف