رواية شبة أنثى الجزء الثاني - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
رواية شبة أنثى الجزء الثاني
للكاتبة/حنان حسن
بعدما عرفت المصيبة السودة الي انا اتحطيت فيها
والجوازة المهببة الي انا اتجوزتها
وان عريسي حسان متجوز غيري ثلاثة
وانا الرابعة..
وعرفت انه بيتقدم للبنات الي كبرت في السن
لان اهلهم بيتساهلوا في جوازهم
عشان يشغلنا في البيوت
ويقبض من ورانا
و طلبوا مني زوجاتة اني اغير هدومي
ادامهم عادي ...
عشان اقضي اول ليلة في دخلتي
في نفس الغرفة الي هما كلهم قاعدين فيها وبيناموا فيها
فا طبعا انا رفضت
وقلت مستحيل اغير ادام حد
فقاموا زوجاتة
باغلاق باب الغرفة
واتجمعوا عليا كلهم
عشان يهجموا عليا
فسالتهم ؟
وانا في منتهي الفزع من مناظرهم
للكاتبة حنان حسن
قلت...انتوا هتعملوا ايه؟
ردت عديلة مراتة وقالتلي
احنا سمعنا انك بنت بنوت
والدخلة لازم تبقي بلدي
وانا طبعا
لما سمعت كلامها
وشوفتهم وهما بيهجموا عليا
فضلت ارقع بالصوت
واقول... الحقوني يا ناس
حد يغيثني يا خلق
وفي اللحظة دي
سمعنا باب الغرفة
وهو بيخبط بطريقة قوية
تشبة خبطات رجال الشرطة
علي الباب اثناء ما بيهجموا علي المجرمين
والخبط كان جامد
لدرجة ان الباب كان هيتكسر
فا توقف حسان و زوجاتة
ورفعوا ايديهم عني
عشان يشوفوا مين الي بيخبط علي الباب بالمنظر ده؟
وسال حسان بتردد
قال...مييين؟
ردت امراة من خلف الباب بغضب
وهي تقول
...افتح يا زفت يا حسان..
فاوقف حسان في هلع يرتجف ..
بعدما سمع صوت تلك المراة
والاغرب من كده ان حريمه كمان كانوا مرعوبين منها
وفضلوا يسكتوني
ويقوليلي
اسكتي
واقتربت مني عديلة وهمست في اذني
وهي تقول
للكاتبة حنان حسن
اوعي تعملي اي صوت احسن دي ولية مجنونة
رسمي
وممكن تقتلنا كلنا
ومش هتاخد في حد فينا
دقيقة واحدة حبس
وواضح انهم كانوا فاكرين الست هتزهق وتمشي
لما محدش يرد عليها
لكن الي حصل
انها زادت في الخبط علي الباب
ولما خاف حسان علي الباب لا يتكسر
فتحلها الباب
ولما بصيت ناحية الباب
شوفت واحدة ست عفية..
لابسة نقاب اسود
في اسود
ووقفت الست
علي الباب
لا راضية تدخل
ولا راضية تمشي
ومكتفية انها تبص ناحيتنا فقط
وكانها كانت جاية علي صوت صراخي
وكانت عايزة تشوف احنا بنعمل ايه
في الاوضه ؟
وايه موضوع الصراخ الي سمعتة
من شوية؟
فا انتهزت انا فرصة خوفهم منها
وجريت عليها... وقولتلها..
الحقيني يا ست هانم ربنا يسترك
انا
مش من هنا
والراجل ده وحريمه عايزني اقعد معاهم بالعافية
والنبي ساعديني ارجع لاهلي
ربنا يسترك
بعد ما استمعت تلك المراة لتوسلاتي...
لقيت عنيها بدات تخرج دخان
من شدة الغضب
للكاتبة حنان حسن
واقتحمت الاوضة واقتربت مني
ومسكت ايدي
عشان تاخدني معاها ونخرج
فا امسك حسان زوجي بيدي
وهو يقول...
بصوت منخفض
من شدة خوفه وقلقة منها
قال..ياست هانم
متسمعيش كلامها دي مراتي علي سنة الله ورسولة
والليلة دخلتنا
فا بصتلة الست المنقبة بصة فيها عصبية
الدنيا
وراحت ضرباه علي ايده
الي كان ماسكني بيها
...وشدتني من ايدي واخدتني وخرجنا ..
ولما مشيت معاها
اكتشفت انها ساكنة في نفس العمارة
وفي نفس الدور الارضي
هي كمان
لكن شقتها واخده الدور الارضي تقريبا كله
لاني لما دخلت شقتها لقيتها واسعة اوي
وفيها عفش جميل
من بتاع الناس الاكابر
حاجة كده زي الي بيجي في التليفزيون
لكن الغريبة..
اني لما دخلت عندها الشقة
وقفلت الست الباب..
لقيتها سابتني في الصالة لوحدي
ودخلت اوضه
وقفلت بابها عليها
وسابتني لوحدي في الصالة
وفضلت واقفة وانا بتلفت حوليا...
وكنت هخرج امشي
لكن
حبيت اشكرها
واستاذنها اني امشي
وبصراحة اكتر
كنت عايزة
اطلب منها ثمن تذكرة المواصلات لبلدنا
للكاتبة حنان حسن
وفضلت انادي
واقول..ياست هانم
وخبطت علي باب الغرفة
الي دخلت فيها
لكن الباب بتاعها متفتحش...
ومردتش عليا
فا رجعت تاني اقف في نفس المكان الي سابتني فيه في الصالة
لكن وانا برجع
اتفاجئت
بباب غرفة تاني
بيتفتح
وبيخرج منه ست كبيرة
عجوزة وشكلها كده مريضة..
فا سالتني
انتي مين وايه الي جابك هنا؟
قلت..السلام عليكم يا ست هانم
انا مدخلتش هنا لوحدي
الست بنتك هي الي دخلتني هنا
والله يا ست
قالت..وفريدة بنتي جابتك هنا ليه؟
فا بصيتلها
وسالتها
قلت..انا حكايتي طويلة اوي يا ست ام فريدة
ممكن اقعد واحكيهالك؟
ابتسمت الحاجة ام فريدة
وهي بتشاورلي
وتقولي...اقعدي
فا مصدقت الست الطيبة دي تقولي اقعدي
للكاتبة حنان حسن
وروحت قاعدة تحت رجليها...
وفضلت احكيلها حكايتي من اول طقطق لغاية سلاموا عليكم
فا بصيتلي الست
بشفقة
وراحت قالتلي
تلاقي فريدة بنتي شافت الي حصل معاكي من شباك المنور
فا اتعصبت وراحت هجمت علي البواب
لان شباك غرفتة
بيطل علي شباك المطبخ بتاعنا
اصل... فريدة بنتي بتكرة حسان البواب ده اوي
وضربتة اكتر من مرة قبل كدة
لدرجة انها في مرة من المرات دول
جابتلة ارتجاج في المخ
قلت ربنا يحمي الست فريدة
و يارب ديما تبقي نصيرة للغلابة
ردت ام فريدة
قالت..اصلها يا قلبي من يوم الحادثة
وهي عصبية
واول ما حد بيعصبها الي عليها بيطلعوا
قلت...سلامتها الست فريدة هي عليها عفاريت؟
ردت ام فريدة
قائلة...
ادعيلها بالشفاء
يا...
انتي قولتلي اسمك ايه؟
قلت..خدامتك نعمة
وعندي طلب عند حضرتك متعشمة فيكي تعملهولي
قالت..خير عايزه ايه يا نعمة؟
للكاتبة حنان حسن
قلت..عايزة ارجع بلدنا واعيش عند ابويا
ومراة ابويا تاني
ومش عايزة حد يرجعني عند حسان
لانة... عايز يشغلني في بيوت الناس
ويقبض من ورايا
ردت ام فريدة
قالت..بس كده جوزك من حقة شرعا ...وقانونا انه يغصبك ترجعي وتعيشي معاه
في غرفتة مع حريمة
طالما كتب كتابة عليكي
محدش يقدر يمنعه عنك
نزلت تحت رجلها
وانا ببوسها
قلت..ابوس رجلك يا ست ام فريدة
ما تخليه ياخدني عندهم تاني
ردت الحاجة
وقالت...لاحول ولا قوة الا بالله
طيب اسمعي هو فيه حل تاني
قلت..حل ايه؟
قالت..انتي ممكن تستفادي من نزولك للقاهرة... وتشتغلي ....وتحوشي قرش لنفسك
وساعتها هيبقي ليكي ذمة مالية خاصة بيكي
و هتقدري تستقلي بذاتك
وتتحرري من قيود التبعية
قلت..يعني ايه؟
معلش يا ست وضحي كلامك؟
قالت..لما الست بتشتغل وبيكون ليها ماهية او ...راتب خاص بيها
وبيبقي معاها قرش بيخليها تحس انها قويه
لانها بتعتمد علي نفسها ومش بتحتاج لاهلها ...
ولا لجوزها
قلت..ايوه ...
بس انا هشتغل اية هنا ؟
دنا بفك الخط بالعافية؟
ردت ام فريدة
قالت..هو مش جوزك حسان عايزك تشتغلي في البيوت؟
للكاتبة حنان حسن
قلت..ايوه
قالت..خلاص اشتغلي لكن لحسابك انتي
مش لحسابة هو
قلت..طيب ولو مرديش؟
قالت..امشي معاه بمبدء الي يزعل نسلخ وشة
قلت..معلش فهميني اكتر
قالت..مش انتي اصلا مستبيعة ؟
وعايزة تطلقي و ترجعي لبلدكم؟
قلت..ايوه
قالت..خلاص اشتغلي هنا
واكسبي
ولما حسان يطلب منك الراتب بتاعك ارفضي
وقوليلة
لو مش عاجبك طلقني
قلت..يعني حضرتك شايفة اني افضل هنا ومرجعش البلد؟
قالت..الافيد ليكي انك تشتغلي في القاهرة
وتعملي قرش
بدل ما تروحي لمراة ابوكي تتحكم فيكي
تاني
وتشغلك مرمطون ببلاش
استغلي مجهودك ده هنا واكسبي فلوس مقابل تعبك
لانك كمان لو سافرتي مراة ابوكي هتشمت فيكي
وهتشغلك في البيت تاني خدامة بدون مقابل
وبدل ما بتشتغلي في بيت ابوكي من غير فلوس
اشتغلي هنا لحسابك
وبدل ما حسان يستفاد من جوازة منك
استفادي انتي من جوازك منه
قلت..بس انا هشتغل هنا فين؟
انا معرفش هنا اي حد
لاني لسة اول مرة انزل القاهرة النهاردة؟
وقبل ما الحاجة تجاوب علي سؤالي
سمعت الجرس بيرن
فقلتلها..
ابوس ايدك يا ست ام فريدة
لو كان ده هو حسان متخليهوش ياخدني والنبي
لغاية ما اشوف طريقة اقدر اهرب بيها من هنا
ردت ام فريدة بثقة وهي بتقولي
متخافيش يا نعمة
تعالي اقفي ورايا
لما افتح الباب
وبالفعل فتحت ام فريدة الباب
واتفاجئت بحسان جوزي
للكاتبة حنان حسن
الي دخل يعيط
وهو بيوطي علي ايد ام فريدة
يبوسها...
وهو بيشتكي من الي الست فريدة عملتة في الاوضة عنده
ردت الست ام فريدة بحسم
وسالتة
قالت...انت اية مشكلتك انت وزوجتك دلوقتي ياحسان ؟
رد حسان بادب القرود
قال...انا جايبها من البلد ياست... عشان تعيش زي ما باقي الحريم عايشين معايا
وتشتغل زي ما هما بيشتغلوا في البيوت
وفي تلك اللحظة
سالتني الست فريدة
قالت..وانتي ايه مشكلتك مع جوزك دلوقتي يا نعمة؟
قلت...انا عمري ما هقبل اعيش معاه في غرفة واحدة
وزوجاتة كلهم عايشين معانا
ردت الست ام فريدة عشان تحسم المشكلة دي
قالت... بصراحة يا حسان نعمة عندها حق
انها متقبلش تعيش معاك في اوضة فيها زوجاتك الثلاثة
نايمين معاك فيها
وعشان كده لازم توفرلها اوضة خاصة بيها
قال ..منين بس يا ست الكل؟
منتي عارفة الظروف
فا رديت انا باصرار
قلت...وانا مش هتمم جوازي منك
غير لما تجيبلي اوضة اعيش فيها لوحدي
قال..ده اخرة المعروف الي عملتة فيكي ؟
ده بدل ما تبوسي ايدي اني اتجوزتك؟
بعد ما كنتي معنسة وجيبتك من الفلاحين للقاهرة؟
وفي تلك اللحظة
اتفتح الباب
وخرجت الست فريدة المنقبة مرة تاني
من غرفتها
وهي بتصرخ في حسان وبتقولة...
هو انت فاكر انك عملت فيها جميل ؟
عشان اتجوزتها يا
عاطل ؟
ياالي النسوان بتشتغل وبتصرف عليك؟
ده جوازها منك
ابتلاء ليها
وتكفير ذنوب يا معفن
وقف حسان يرتعش
وفي الاخر بصلي وسالني؟
قال..اسمعي يا بنت الناس
هي كلمة ابرك من الف
هتيجي تعيشي معايا في الاوضة
زي ما نسواني الثلاثة عايشين ...وتشتغلي... وتساعدي
في المعيشة زيهم ؟
للكاتبة حنان حسن
اهلا وسهلا
مش هتعيشي زيهم يبقي هرمي عليكي يمين الطلاق... واخليكي ترجعي لمراة ابوكي
تبهدلك تاني؟
بصيت لحسان بتحدي
وانا اقول...
لا يا منيش راجعة للاوضة
الي انت عايش فيها مع حريمك الثلاثة...
وبعدين انا لية اكشف عورتي ادام الحريم؟
ومتهددنيش انك هترجعني لبيت ابويا تاني
لان علي راي المثل..
قعدة الخزانة ولا الجوزاة الندامة
نظر لي حسان بغضب
وهو يقول..
بقي كده؟
طيب..روحي وانتي طالق بالثلاثة
وتركني حسان وخرج بعد ما طلقني
وفي تلك اللحظة
نظرت لي ام فريدة بشفقة
للكاتبة حنان حسن
وهي تقول...
لا حول ولا قوة الا باللة
ليه كده يا فريدة يا بنتي بس ؟
ما كنتي سيبتيه
يصطفي مع مراتة بدون ما نتدخل بينهم
يعني عاجبك انه طلق البنت الغلبانة دلوقتي بسببنا؟
وفي تلك اللحظة
بمجرد ما سمعت فريدة كلمات اللوم والعتاب
من امها..
فضلت تشاور علي نفسها
وهي بتقول..
بردوا انا السبب؟
انتي كل حاجة تقولي عليا اننا السبب؟
وخلعت فريدة عن وجهها النقاب
ليظهر وجهها الطفولي الرائع الجمال
فقد بدت فريدة انثي مثل البدر في تمامة
ولكنها قعدت جنب الحيطة
وهي بتعيط ...وتصرخ
وفي الاخر اصابتها بعض التشنجات
ولما امها قربت منها عشان تهديها...
بدات فريدة تتكلم بصوت غريب
ولهجة مش مفهومة ...
فا طلبت مني ام فريدة
اني انادي لمبروكة من المطبخ...
بسرعة
فا طلعت اجري علي المطبخ
ولقيت واحدة ست واقفة بتطبخ
فا قلتلها..تعالي يا حاجة مبروكة بسرعة
الست ام فريدة عايزاكي
لكن مبروكة مبصتش حتي ناحيتي
فا شكيت انها تكون مش بتسمع
فا وقفت ادامها وفضلت اشاور لها بايدي
عشان تيجي معايا تكلم ام فريدة
وبالفعل فهمت كلامي وجت معايا
واول ما وقفت مبروكة ادام فريدة...
فضلت فريدة تتكلم باصوات غريبة..
مره بصوت طفل صغير
للكاتبة حنان حسن
ومرة بصوت راجل
ومرة بصوت واحدة ست
وكان واضح فعلا ان الست فريدة ملبوسة زي ما امها قالت
ولقيتني بقول لنفسي
اتاري حسان كان خايف منها
هو ونسوانة الثلاثة
لكن بصراحة..
مبروكة دي واضح ان في ايديها الشفاء..
لان بمجرد ما مبروكة ركزت نظرها في نظر فريدة
والاتنين عنيهم جت في عنين بعض
الا وفريدة رجعت تتكلم بصوتها الناعم الرقيق مرة تانية
ولقيت فريدة بتسال امها بكل هدوء
قالت..بجد يا ماما انا كنت سبب في اذية حد تاني؟
ضمتها امها لحضنها وهي بتبكي
وقالتلها لا يا حبيبتي هي نصيبها معاه لحد كده
وفي تلك اللحظة
لقيت فريدة بتبصلي..
وهي بتبتسم
وبتقول...فعلا يا ماما هي ربنا بيحبها
انها خلصت من بني
ادم اناني.... وانتهازي زي حسان ده
ومدت فريدة ايديها بااتجاهي
وهي بتشاورلي
وبتقولي...اعملي حسابك يا نعمة من النهاردة انتي هتشتغلي عندنا هنا
في البيت
انا سمعت حكايتك وانا قاعدة جوة
وهديكي مرتب كبير عشان محدش يقدر يتحكم فيكي تاني
لا اهلك ولا اي حد
ردت الام بحزم
قالت..مينفعش يا فريدة نعمة تشتغل هنا
انتي ناسية مبروكة؟
ردت نعمة وهي تبتسم
قالت...مبروكة طيبة وعمرها ما هتعترض
لما هتلاقينا بنفك كرب او بنساعد حد محتاج مساعدة
للكاتبة حنان حسن
كررت ام فريدة تاني تحذيرها
وهي تقول..
طيب بردوا عشان خاطري
استاذني مبروكة
لانها ممكن متوفقش وساعتها الدنيا هتطين فوق دماغنا
فريدة سمعت الكلمتين من امها
وفضلت محتفظة بابتسامتها
وهي تقول...
حاضر
هسالها وتركتنا فريدة ومشيت
وانا بصراحة
كنت مستغربة من الي بيحصل
وبسال نفسي
مين مبروكة الشغالة دي الي مدينها الاهمية دي كلها؟
وياتري بياخدوا رايها في كل حاجة في حياتهم ؟
ولا انا بس الي ممكن مبروكة كانت هتعترض علي شغلي عندهم؟
واثناء ما كنت بسال نفسي
لقيت فريدة خرجت من جوة
وهي بتقول لامها
ان مبروكة معندهاش مانع
اني اشتغل في البيت عندهم
ولقيت ام فريدة
بتقولي
خلاص يا نعمة
انتي من النهاردة هتبقي واحدة من البيت ده
واحنا هنعلمك كل الي مفروض تعملية هنا
واخدتني فريدة معاها لغرفتها
واديتني بيجامة باكتاف عارية
وطلبت مني اني ادخل استحمي والبسها
وبعد ما استحميت ولبست البيجامة
الجميلة دي
حسيت اني بقيت واحده تانية خالص
حسيت اني بقيت شبة البنات ...والستات الحلوه
المهم بعد ما خلصت حموم
اتكسفت اخرج من الحمام
بالبيجامة دي
اصلها كانت بحملات واكتافي كلها كانت عريانة
لكن الي شجعني اني اخرج بيها
ان الست فريدة كانت لابسة حاجة شبهها
وكمان احنا كنا كلنا ستات في البيت
ومفيش راجل معانا
للكاتبة حنان حسن
المهم دخلت بعد ما خلصت
مع الست فريدة
عشان...
تعرفني علي البيت عندهم
وابقي عارفة مكان كل حاجة
واخدتني ودخلنا للصالون
ولفت نظري انهم حاطين صورة كبيرة في الصالون
لشاب في العقد الثالت
من العمر
ومعاه في الصورة واحدة ست في نفس عمرة
ومعاهم كمان طفلة
بس لاحظت ان علي الصورة شريطة سودة
فسالت الست فريدة
قلت..قرايبكم دول يا ست فريدة؟
بصت الست فريدة في الارض بحزن
وقالت...ده اخويا هشام ومراتة وبنتة الله يرحمهم
قلت...الله يرحمهم
وسالتها
هما ماتوا صغيريين كده؟
ردت فريدة بصعوبة
وقالت...الله يرحمهم ماتوا في حادثة عربية
كلهم
هو... ومراتة.... وبنتة
وهما راجعين من المصيف
قلت ...الله يرحمهم يا ست فريدة
هزت الست فريدة ىاسها وداست علي زرار النور
وخرجت وقفلت نور الاوضة
وهي بتقول...
الله يرحمهم
وخدتني الست فريدة ودخلتني في غرفة صغيرة
جنب المطبخ
وهي بتقول...دي غرفة مبروكة
لو عايزة تنامي في الاوضة نامي
فيها يا نعمة
فقلت في نفسي
هي مبروكة دي شكلها مرعب اصلا
وممكن غرفتها تكون كلها عفاريت
فقلت...لا يا ست فريدة معلش
انا هنام في اي حتة
انشلة المطبخ
بس بلاش اوضة مبروكة
فقالتلي خلاص الي يريحك
لو عايزة تنامي في المطبخ الليلة
افرشي.... و نامي
لغاية ما نشوفلك بكرة مكان تنامي فيه
قلتلها ماشي
المهم بعد ما اتعشينا قعدت شوية مع ام فريدة
وسالتها
هي الست فريدة متجوزة؟
ردت ام فريدة
قالت..ايوه متجوزة بس جوزها سايبها عندي شوية
عشان اعصابها تعبانة من ساعة الحادثة
قلت ربنا يصبر قلبكم يارب
بصتلي الحاجة
وسالتني
قالتلي...هو انتي ليه بتسالي كتير؟
للكاتبة حنان حسن
قلت..انتي زعلتي يا ست انا اسفة
قالت...شرط عشان تشتغلي هنا لازم متساليش وتبقي في حالك
ميغركيش فريدة دلوقتي في حالتها الطبيعية
لكن انتي متعرفيش لما بتتعصب
والحالة بتجيلها بتبقي عاملة ازاي؟
قلت...خلاص يا ست
انا مش هسال بعد كده عن اي حاجة تاني
فقالت..خلاص روحي نامي
عشان تصحي بدري
وتنضفي بدل مبروكة عشان مبروكة
سافرت بلدها
قلت حاضر
وفعلا
دخلت للمطبخ لقيت الست فريدة نسيت تجيبلي فرشة
في المطبخ ...
فقلت ادخل لغرفة مبروكة
عشان اخد اي حاجة انام عليها
في المطبخ
لكن الغريبة اني وانا رابحة لغرفة مبروكة .....عديت علي اوضة تانية
كانت مقفولة
وسمعت صوت الست فريدة بتتكلم مع راجل جوه الاوضة دي
فا قلت يلهوي يظهر الست فريدة جتلها الحالة تاني
ودلوقتي مبروكة مش موجودة
فا ربنا يستر
وتذكرت في اللحظة
دي
كلام ام فريدة
لما قالتلي خليكي في حالك
وفعلا. قررت اروح لغرفة مبروكة
عشان اجيب حاجة افرشها في المطبخ
للكاتبة حنان حسن
وفتحت غرفة مبروكة لكن اتفاجئت
بالست فريدة في غرفة مبروكة
بتىتسم ليا
وهي بتقولي
تعالي يا نعمة
انا مستنياكي من ساعتها
عشان تاخدي الفرشة
وقلت ..يلهوي يا امه
لما الست فريدة هنا ؟
امال مين الي كان في الغرفة المقفولة؟
وبصراحة مقدرتش امنع نفسي
ولا قدرت اصبر
ورجعت للاوضة الي سمعت فيها الاصوات
عشان اشوف مين الي في الاوضة المقفولة؟
ولما وصلت للاوضة المقفولة
وفتحتها ...
مصدقتش نفسي
لما فتحت الباب....
لاني شوفت حاجة لا يتصورها عقل......
لو عايز باقي احداث القصة
ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة
حنان حسن
روعةة
ردحذفروعة قصصك دائما
ردحذفشافت ايه
ردحذفدايما في نجاح علي طول
ردحذفجميله جدا جدا جدا جدا جدا جدا
تحفه
ردحذف