عشقتك ‏رغما ‏عنك ‏| ‏الجزء ‏الخامس

رواية عشقتك رغما عنك الجزء الخامس - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة

بعد ما تركنا ايهاب بيه..امام البيت وطلعنا انا واختي صباح لشقتنا.. فتحنا الباب واذا بنا نتفاجاء بوجود ..رسالة جوه الشقة علي الارض وكان واضح ان حد مدخلها لنا من تحت عقب الباب..اول ما صباح اخدت الظرف الي فيه الرسالة
قالت.. ايه ده ياتري مين باعتلنا جواب؟

للكاتبة حنان حسن

وبعد لما صباح فتحت الرسالة ..لقيتها بتصرخ وبتقول الحقيني يا ريم شوفي ايه الي مكتوب
اخذت منها الرسالة ..وقراتها وكان فيها الاتي..

اخواتي وحبايبي..صباح وريم.. انا عارفة انكم قلقانين عليا
لكن انا بطمنكم وبقولكم انا بخير متخافوش واطمنوا ..كلها شوية وهرجع لكم تاني ..اناعارفة انكم هتشكوا ان مش انا الي كتبتلكم الرسالة..لكن انا هقولك امارة ياريم ..وهي اخر كلام كان بينا قبل ماتسيبيني وتدخلي تنامي في اخر ليله ليا عندكم ..لما قولتيلي .. (مقولش  الكلام ده لاي حد مهما كان)

اظن كده بعد الامارة دي انتي صدقتي يا ريم ان الرسالة مني عشان تطمني وتطمني اختك اني بخير

ملحوظة مش عايزة اي حد غيركم انتوا الاتنين  يعرف بامر الرسالة دي ولا حتي حد يعرف انكم تعرفوا عني حاجة خالص  عشان متعرضوش حياتي للخطر

اختكم رغد.

بعد ما خلصت قرأءة الرسالة.. بقيت انا وصبا ح مستغربين من الرسالة لدرجة اننا كنا هنتجنن..وكنا بنسال مية سؤال.. اهمهم..
هي فعلا رغد حية ترزق وبخير؟
وياتري هي فعلا الي بعتت لنا الرسالة دي ؟
قالت صباح.. ما يمكن..في  حد بيلعب بينا لغرض معين؟
لكن انا رديت عليها..
قلت.. لا فعلا الامارة الي اختك كتباها في الرسالة صح جدا والكلام ده فعلا حصل مني ليها اخر لحظة كنت معاها ومكنش حد معانا
ردت صباح..
قالت..طيب ولما هي بخير وعايزة تطمنا عليها..مجتش ليه ؟وطمنتنا بنفسها؟ وليه تبعت رسالة بالطريقة الغريبة دي؟

قلت..واضح انها خايفة من حاجة.. بدليل المكتوب في الرسالة.. لما قالت ..اننا ممكن نعرضها للخطر لو عرفنا حد بالرسالة 

ردت صباح
قالت..طيب هي فين دلوقتي وعند مين؟..دي يا قلب اختها طول عمرها لا كانت بتخرج ولا بتعرف حد 

وفضلنا انا وصباح نسال بعض مليون سؤال وكلهم مفيش ليهم اجابة..

ولقيت صباح بتسالني اهم سؤال
قالت..طيب المفروض بقي احنا هنقول لايهاب بيه علي الرسالة ولا لا؟

قلت.. ايوه طبعا لازم نقوله عشان يبقي عارف كل حاجة

ردت صباح
قالت..لا ياريم احنا كده ممكن نعرض اختك للخطر لاننا منعرفش هي ظروفها ايه دلوقتي وخصوصا انها نبهت في الرسالة علي اننا منعرفش حد خالص
وبعدين تضمني منين ان ايهاب بيه لما يطمن انها عايشة وبتبعت رسايل ..ميكبرش دماغة ويخلي المباحث تبطل تدور عليها؟

ده غير ان المباحث ممكن تشك فيا انا وانتي اننا سبب غيابها وندخل في سين وجيم واحنا مش اد بهدلة الاقسام يا ريم

قلت.. يعني ايه؟

قالت.. ياريم كده كده المباحث بتدور عليها ..هنخليهم يبحثوا عنها بطريقتهم .. واحنا نستني نشوف اختك هترجع بعد يومين فعلا زي ما قالت ولا ايه؟ مش هنخسر حاجة لما نصبر ..مش يمكن نلاقيها مره واحده دخلت علينا واحنا قاعدين؟
ولو فاتت فترة واختك مجتش نبقي نبلغ البوليس بالرسالة دي

بصراحة انا مكنتش عارفة افكر من الي كنا فيه ده.. فا ملقتش ادامي غير اني اوافق  صباح في كلامها ورايها ده وامري لله..

في اليوم التالي.. بعد ما وصلت لبيت..ايهاب بيه.. كنا لسه بدري اوي وكنت محتارة ارن الجرس دلوقتي وازعج ايهاب بيه واصحية من النوم ولا اقعد شوية ع السلم واستناه لما يصحي؟..
لكن الي خلاني ارن الجرس ..هو اني لقيت عم صلاح حارس العمارة.. جاي..بيسالني سؤال حشري 
قال.. ازيك .. ياريم
قلت.. الحمد لله يا عم صلاح
قال.. هو البية رجعك تشتغلي هنا تاني بعد الي حصل؟
طبعا مردتش عليه وكاني مسمعتش سؤالة المستفذ ده
ولقيت نفسي برن الجرس علي ايهاب بيه اكتر من مره عشان اهرب من تطفل عم صلاح البواب..
وفجاءة لقيت ايهاب بيه بيفتح ..وكان واضح انه لسه صاحي من النوم..
قلت وانا اشعر بالذنب اني ازعجتة وصحيتة بدري اوي كده
قلت.. اسفة والله انا مكنتش عايزة اجي بدري اوي كده بس حضرتك نبهت عليا اني اجي بدري عشان امل
لكن اتفاجاءت انه بيبتسم ..بمنتهي الرقة وبيقول..لا بالعكس انا قلقان من بدري ومستنيكي

قلت.. نعم؟
قال.. عشان افطر.. اعمل ايه؟ منتي عودتيني علي اني افطر من الطعمية بتاعتك السخنة 
قلت.. حالا هكون مجهزة لحضرتك الفطار

للكاتبة حنان حسن

ودخلت بسرعة.. علي المطبخ وبدات اجهز الفطار وفي عز منا بحاول اجهز الفطار بسرعة ومشغولة..  لقيت ايهاب بية واقف علي باب المطبخ وبيستاذن بالدخول..
قال..   اعمليلي فنجان قهوة يا ريم  قبل الفطار لاني صاحي مصدع بعد المشوار بتاع امبارح ده

قلت .. انا طبعا مقدرة مشوار امبارح المجهد الي خلي حضرتك تصدع ده...لكن اسفة.. بردوا ممنوع القهوة قبل الفطار..
نظر الي وهو يبتسم ..ثم
قال..ايه ده بقي ان شاء الله..انتي هتحطي قوانينك هنا وهتجبريني امشي عليها كمان ولا ايه؟

قلت.. لا خالص..مفيش ممنوعات حضرتك هنا غير السجاير والقهوة الي قبل الاكل

قال ..يسلام والسجاير كمان هتتحمكي فيها؟
قلت.. والله يا فندم السجاير والقهوة علي معدة فاضية مضريين جدا علي الصحة

سالني.. وهو يبتسم 
قال ..انتي متعلمة لغاية اية يا ريم؟

قلت.. انا مش عندي اي شهادات لاني مدخلتش مدرسة اصلا لكن انا روحت لمركز محو امية..وعلمت نفسي القراءة والكتابة وكنت بحب اقراء جدا لدرجة ان اي حد بيتكلم معايا بيفتكر اني معايا شهادة كبيرة كمان

طبعاانا كنت بتكلم مع ايهاب بية وانا بجهز الفطار وبمجرد ما انتهيت من الفطار.. حطيتة علي الصينية
وكنت هخرج عشان احطة ع السفرة برة

سالني ايهاب بيه سؤال مفاجاء ..
قال..مفيش اخبار عن رغد؟

رديت وانا متوترة..
قلت..اخبار زي ايه؟
قال.. الست.. ام رحيم متصلتش بيكم وقالت حاجة عنها تاني؟

بصراحة كان نفسي اعرفة موضوع الرسالة الي ارسلتها رغد.. لكن لقيت نفسي بفتكر كلام صباح وبرد عليه..

قلت... لا 

قال.. متقلقيش ان شاء الله هنوصل لمعلومات عن سر غيابها ده قريب اوي

قلت.. يارب

للكاتبة.. حنان حسن
بعد ما انهي.. ايهاب بية..الفطار ..طلب مني فنجان القهوة بتاعة..
قلت.. حالا يا فندم قبل ما تلبس حضرتك عشان تروح شغلك ..هكون عملت القهوة

قال.. لا ياريم..انا مش هاروح الشغل النهاردة.. واعملي حسابك في ضيوف عندنا النهاردة
قلت.. اعمل حسابي في الغداء.. علي كام فرد مثلا؟
قال.. انا وهما 4وانتي وانتي وامل....يعني كلنا كده هنبقي 6 
قلت ..من عنيا حاضر ..ثم تركني ليدخل مكتبة وينهمك في عملة
وانا بمجرد ماخليت امل تخلص فطارها كله .. ابتدات في تجهيز الغداء عشان اعمل اكل يشرفة ادام ضيوفة .. وقبل ما انتهي من تجهيز الاكل بدقائق ..رن الجرس وكان واضح ان الضيوف وصلوا
لقيت ايهاب بية.. خارج من غرفتة بعد ما لبس واستعد لمقابلة الضيوف.. ووجدتة يقول..خليكي يا ريم انا هفتح
رجعت تاني للمطبخ عشان افنش علي الاكل واحط اخر اللمسات استعداد لفرش السفرة
واول ما خرجت من المطبخ.. عشان  اجهز السفرة .. لمحت الضيوف الي جاين لايهاب بية..
وشوفت اتنين هوانم واحده كبيرة في السن وواحدة شابة صغيرة..ومعاهم شاب ..عرفت بعدين ..ان دي عمتة وابنها وبنتها..
المهم روحت عند السفرة وجهزتها ..وكنت ملاحظة ان وجودي لفت انتباههم.. اصل بصراحة لبسي وشكلي مش بيقول اني شغالة خالص.. لدرجة ان ابن عمتة كان بينظر ليا باعجاب شديد و كان ايهاب بية ملاحظ الحكاية دي بدليل انه لما كان ايهاب بيه بيكلم ابن عمتة.. لقاة مش مركز معاه وكان بيبص ناحيتي.. فا لقيت ايهاب بيه بيقولة في ايه بقولك ركز معايا هنا.. ساعتها انا اتحرجت جدا وبمجرد ما جهزت الاكل علي السفرة ..دخلت المطبخ ومخرجتش تاني اثناء ما كانوا بياكلوا..
الغريبة ان امل بنت ايهاب بية كانت طول الوقت قاعدة معايا في المطبخ ومش عايزة تروح تقعد معاهم علي الرغم من نداءتهم المتكررة عليها..الا انها كانت رافضة تخرج لهم وكانها كانت رافضة تقعد معاهم.. لغاية ما مشيوا بعد العشاء بكتير كمان..

وفي المساء بعد ما مشيوا الضيوف..لقيت ايهاب بية داخل عندي المطبخ ثم
قال ..تسلم ايدك يا ريم الاكل عجب عمتي جدا ..
قلت.. الف هنا
قال.. عمتي دي ياريم هي االوحيدة الي باقية ليا من عيلتي هي واولادها..
قلت..واضح ان هما كمان بيحبواحضرتك جدا
قال.. سامح بية ابنها الي كان هنا ده مهندس معماري ولسة مش عايز يتجوز لغاية دلوقتي.. 
قلت.. اكيد كان مستني لما اختة تتجوز الاول
قال..لا مهي اختة كمان لسة متجوزتش.. بالرغم من انها اتقدم لها ناس كتير.. اصلها يا ستي مبيعجبهاش العجب..
ابتسمت وقلت.. ربنا يوفقها..
ابتسم وقال.. طيب اعملي لي بقي فنجان قهوة لو سمحتي ياريم

قلت.. حاضر
عملت القهوة ونيمت امل ولبست ودخلت لايهاب بيه ثم
قلت..بعد اذنك انا همشي بقي يا ايهاب بيه
قال..متخليكي الليلة دي يا ريم ..بصراحة استغربت من طلبة ده 
قلت..اخليني فين؟
قال.. الوقت اتاخر ومينفعش تنزلي دلوقتي..ممكن تتصلي بصباح وتفهميها الي حصل.. وعرفيها انك هتباتي هنا
قلت.. وهبات فين هنا وازاي؟
قال.. باتي مع امل في اوضتها دي حتي هتفرح اوي
قلت.. لا يا فندم مينفعش ابات بره البيت ..وبعدين احنا لسه بدري والوقت مش متاخر اوي كده
وسيبتة..وخرجت ..وانا بغير الموضوع وبقول..حضرتك تحب اجي الساعة كام الصبح بالظبط عشان مفضلش واقفة علي الباب؟
قال..تعالي ياريم خدي
ومد يده واخرج ميدالية بها حزمة من المفاتيح واخرج لي نسخة من مفتاح الشقة ومد يده ناحيتي
نظرت الي يده ثم
قلت... ايه ده؟
قال.. دي نسخة من المفتاح عشان لما تيجي تبقي تفتحي ومتصحنيش الفجر تاني
ابتسمت ثم اخذت المفتاح من يده ثم
قلت .. حاضر وخرجت من عند ايهاب بيه وركبت تاكسي..لكن وانا في طريقي للبيت فضلت افكر في كل الي حصل من اول اليوم وازاي  المسافة قربت بينا ..وازاي سمح  ايهاب بيه .. بان  جسر الثقة يتمد بينا لدرجة انه يعطيني نسخة من مفتاح الشقة وفضلت سرحانة بخيالي لغايةما

ذهبت الي بيتنا

للكاتبة ..حنان حسن

واول ما دخلت بيتنا... لقيت صباح مستنياني
قالت.. اتاخرتي كده ليه يا ريم

قلت.. معلش اصل ايهاب بيه كان عنده عزومة النهاردة

قالت..بلاش تتاخري تاني ..كفاية عليا قلقي وقهرتي  علي غياب اختك.. الي مش عارفة اروحلها فين ولا اجيبها منين و اخذت تبكي وجعلتني ابكي معها

قلت.. حاضر مش هتاخر تاني..ورغد هترجع ان شاء الله قريب اطمني حبيبتي وحضنتها وطيبت خاطرها قبل ما تنام

وفي صباح اليوم التالي.. لقيت الموبيل .. بتاعي بيرن..
رديت
قلت.. الووو
وكانت المفاجاءة لما عرفت ان المتصل  هو ........

مع تحياتي
الكاتبة..
حنان حسن

التعليقات

الاسم

رواية ابقى معي (stay with me),7,رواية أحاسيس ممنوعة,8,رواية إحتياج أنثى,12,رواية أحضان ممنوعة,12,رواية أحضنيني,4,رواية إغتصاب في الحلال,8,رواية البعض يفضلونها ساخنة,12,رواية الرغبة قبل الحب احيانا,4,رواية العشق المسموم,10,رواية المطلقة و البواب,8,رواية أنفاس ساخنة,10,رواية بت شمال,10,رواية جواز عرفي,10,رواية خلف أسوار الخرابة,6,رواية دعارة مشروعة,6,رواية رغبة شرسة,9,رواية زفافي على مريض إيدز,7,رواية زواج متعة,7,رواية زواج مع إيقاف التنفيذ,5,رواية عشقتك رغما عنك,11,رواية علاقة ساخنة,9,رواية فضيحة بالدور الأرضي,5,رواية فعل فاضح,12,رواية قادر و فاجر,1,رواية لازم قبل الدخلة,6,رواية ليلة زفاف زوجي,10,رواية ليلة زفافي على أخي,10,رواية مذكرات راقصة محترمة,5,رواية مطلوب عانس,12,رواية مطلوب مساعد قاتل,4,رواية نبض ميت,12,رواية نصف عذراء,7,قصص و روايات,268,
rtl
item
حنان حسن - كاتبة روائية: عشقتك ‏رغما ‏عنك ‏| ‏الجزء ‏الخامس
عشقتك ‏رغما ‏عنك ‏| ‏الجزء ‏الخامس
رواية عشقتك رغما عنك الجزء الخامس - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة
https://lh3.googleusercontent.com/-I6moiBAYYUg/Xu09ScggUoI/AAAAAAAABAE/nPJtdfeKInUwGkcEyE_LHf2zdd5fGsNWgCLcBGAsYHQ/w395-h400/1592606022781279-0.png
https://lh3.googleusercontent.com/-I6moiBAYYUg/Xu09ScggUoI/AAAAAAAABAE/nPJtdfeKInUwGkcEyE_LHf2zdd5fGsNWgCLcBGAsYHQ/s72-w395-c-h400/1592606022781279-0.png
حنان حسن - كاتبة روائية
https://www.hananstory.com/2020/06/blog-post_71.html
https://www.hananstory.com/
https://www.hananstory.com/
https://www.hananstory.com/2020/06/blog-post_71.html
true
3044855969157461923
UTF-8
تم تحميل جميع المنشورات لا توجد منشورات إظهار الكل اقرأ المزيد رد إلغاء الرد مسح بواسطة الرئيسية الصفحات المنشورات اظهار الكل مرشحه لك التصنيف الارشيف SEARCH كل المنشورات لا يوجد منشور مطابق لطلبك Back Home الأحد الإثنين الثلاثاء الأربعاء الخميس الجمعة السبت احد إثنين ثلاثاء اربعاء خميس جمعة سبت يناير فبراير مارس إبريل مايو يونيو يوليو اغسطس سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر يناير فبراير مارس ابريل مايو يونيو يوليو اغسطس سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر الآن منذ دقيقة $$1$$ minutes ago منذ ساعة واحدة $$1$$ hours ago امس $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago منذ اكثر من 5 اسابيع متابعين متابعة هذا المحتوى للعضويات المميزه الخطوة الأولى: شارك المحتوى على وسائل التواصل الإجتماعي الخطوة الثانية: اضغط على اللينك على شبكات تواصلك انسخ الكود بالكامل اختر الكود بالكامل تم نسخ الكود بالكامل Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content