رواية فعل فاضح الجزء العاشر - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
رواية فعل فاضح الجزء العاشر
للكاتبة/حنان حسن
بعدما قررت اغادر المنزل الملعون ده
واتركة بكل الالغاز الي فيه...
قلت بانني يجب ان اخذ الورقة البيضاء
الي مضيت عليها
قبل ان اغادر ذلك المنزل..
هي صحيح الامضاء باسم سالي
وانا اسمي (اية)
لكن البطاقة المزورة بتاعتي
فيها صورتي
والبطاقة مع صاحبة المنزل والتوقيع بتاعي
للكاتبة حنان حسن
يعني مش هيبقي امضاء علي ورقة بيضاء
فقط
ده هيبقي فيه تزوير كمان
المهم ....
عقدت العزم علي ان اتي بالاوراق بتاعتي
وانتهزت الفرصة
التي كانت تتناول فيها صاحبة المنزل العشاء..
ودخلت لغرفتها ...
ولكن بعدما دخلت للغرفة..
تفاجات... بوجود باب صغير
بغرفة تلك المراة..
فا قمت بفتح الباب...
وتسللت لتلك الغرفة
السرية
وعندما نظرت من شباك تلك الغرفة
وجدت بالداخل مفاجاءة
اصابتني بالصدمة
لان ذلك الشخص كان
هو...
(ملاكي الحارس)
فا قلت في نفسي
معقولة؟؟
انا مش مصدقة عنيا
انت كمان معاهم؟
انت كمان... طلعت مع صاحبة المنزل الليئيمة وعصابتها ؟
وتراجعت للخلف
وانا غير مصدقة لما اراه
وكان يجب ان اعود سريعا من حيث اتيت
دون ان يراني ذلك
الرجل
ودون ان يعلم احد
بانني قد علمت بوجود ملاكي الحارس في تلك الغرفة
وبالفعل... عدت سريعا
وخرجت من غرفة صاحبة المنزل كما دخلت ..
وقررت ان اتماشي مع ملاكي الحارس
للاخر
عشان اعرف هو بيمثل عليا دور الملاك ليه؟
وذهبت لباب المنزل
من الخارج
واقتربت من الجهه الخلفية
للكاتبة حنان حسن
القريبة من الغرفة السرية ...وجلست علي الارض
واخذت ابكي بصوت مرتفع
حتي يسمعني ملاكي الحارس
وبعد شوية
لقيت ملاكي الحارس واقف جنبي
وبيقولي بغضب...
انا مش قولتلك مية مرة قبل كده ... بلاش تخرجي لوحدك بليل؟
نظرت له وانا اتحقق من ملامحة
قلت....انا عايزاة اهرب
من البيت ده
لكن لازم اخد الورقة والبطاقة بتوعي
قال.. طيب ما تاخديهم وتهربي؟
قلت...مش عارفة
اجيبهم من صاحبة المنزل
وسالتة
قلت. اعمل ايه؟
ممكن تساعدني؟
نظر الي ووضع يدة علي راسي...
حيث كان يقف امامي
وهو يقول...
اطمني ...وبطلي عياط خلاص
هساعدك واجيبهملك
للكاتبة حنان حسن
امسكت بيدة لاتحقق من الجرح
الذي كنت قد ضمدتة له سابقا
ولكنني لم اجد اي جرح
فا قلت...
انا مهما قولتلك من كلمات شكر
مش ها وفي لك حقك
وسالتة...
قلت..
فاكر يوم ما كنت مجروح عندي في الغرفة؟
قال...ايوة فاكر
قلت...يومها انا اعطيتك الكوفية الصوف
الحمراء
وربطهالك علي ايدك فاكرها؟
قال بتسالي عليها ليه دلوقتي
قلت...اصلي يمكن امشي بكره
والكوفية دي عزيزة عليا
عشان
بتاعة امي الله يرحمها وكنت عايزاها
رد ملاكي الحارس قائلا
ايوه فاكرها
هي كانت معايا فعلا
لكن ضاعت مني
نظرت له بعدما تاكدت من شيئا في راسي
قلت..ولا يهمك..
فداك مية كوفية
المهم دلوقتي ياريت تساعدني في موضوع الورقة والبطاقة بتاعتي
وترجعهم لي
من صاحبة المنزل
قال ..حاضر
وتركت ملاكي الحارس وعدت لغرفتي
وجلست علي السرير
وانا اسال نفسي
قلت...معقولة؟؟؟؟
الراجل الي انا كنت معتقدة بانه الملاك الحارس
طلع بيكدب عليا ؟؟
ومش هو الراجل الي انا عالجتة
لما كان مجروح ؟
بدليل ان الي كان معايا من شوية
ايده سليمة..
لكن التاني الجرح بتاعة كان كبير
ومن المستحيل انه يختفي في كام اسبوع
ثانيا انا لما كدبت عليه واخترعتلة
موضوع الكوفية
ودي طبعا قصة وهمية
ومكنش في كوفيه ولا الشخص التاني اخد مني كوفية..
وبالرغم من كده الراجل ده قالي ايوه
انه اخد الكوفية
وضاعت منه
معني كده
ان الشخص ده استغل الشبة الشديد
الي بينة وبين الراجل الي انا عالجتة....
وادعي انه هو
وبيردلي الجميل
واصبح ملاكي الحارس
وفي هنا اكتر من
سؤال
اولا ...هو ليه بيعمل كده؟
ثانيا..ياتري كل المعلومات الي قالها ليا
كدب هي كمان؟
للكاتبة حنان حسن
يعني مثلا...مفيش عفاريت فوق زي ما هو قالي؟
طيب..جثة سيد الجنايني راحت فين؟
ومين الراجل شبية سيد الي كان لابس جلابية زي بتاعته؟
واخذت اسال نفسي
بحيرة
قلت. بقي ملاكي الحارس مطلعش ملاكي الحارس؟
وطلع راجل مجرم مع العصابة الكبيرة دي
طيب ازاي؟
امال ازاي كان بيحميني .من المتحرشين الي في البيت المهجور؟
وازاي كان بيطلب مني علي طول مخرجش من البيت لوحدي؟
وكمان كان كل ما بيقابلني بيطلب مني اني اهرب من المنزل؟
ده غير الرسايل الي كان بيرسلها ليا عشان ينبهني للخطر؟
ومن ضمن الرسايل دي
كانت الرسالة الي نبهني فيها من الثعبان
وكان تنبيهة ليا صادق بدليل
ان لما سارة نامت مكاني ماتت
بدالي في السرير
يعني كل ده كان كدب؟؟؟
طيب يعني كده ان سارة عايشة ولا ميتة؟
ويعني مممكن تكون شادية مع سارة وسيد الجنايني
ونديم كمان ممكن يكون معاهم؟
ممكن فعلا يكون نديم اختفي هو كمان
بدليل ان مصطفي كان بيجي يسال عن نديم
بس هما فين؟؟؟؟
وبيختفوا يرحوا فين؟
ولقيت نفسي انتفضت واقفة
وقلت...انا لازم اطلع الدور التاني
واشوف في ايه؟
لكن رجعت اقول لنفسي
انا مالي ...
خليني في حالي بدل ما اختفي انا كمان
للكاتبة حنان حسن
انا اهم حاجة اوصل الورق بتاعي وامشي
من هنا....
في اسرع وقت
قبل ما ابقي انا كمان واحده من ضحايا البيت ده
وقلت في نفسي
باني سانتظر للغد
وساحاول للمرة الثانية
ان ادخل لغرفة
صاحبة المنزل
بمجرد ما تخرج من
الغرفة
هدخل اجيب الاوراق الخاصة بيا...
وبعدها ساغادر ذلك
المنزل فورا
ونمت في تلك الليلة علي هذا الاساس
وفي الصباح
استيقظت علي صوت محرك سيارة بالخارج
ونظرت من النافذة ورايت شخصا ينزل من سيارة فارهة
ويرتدي بدلة شيك جدا
ويبدوا عليه الثراء
وبالرغم من انني رايت سيارتة.. وبدلتة ...ووجهاتة
الا اني لم استطيع ان اري وجهة
لان ظهرة هو
ما كان ناحيتي
وقلت في نفسي
ياتري ضحية جديدة ده كمان ولا ايه؟
المهم دخل ذلك الرجل للمنزل
واخذني الفضول لاعرف من ذلك الرجل؟
فا خرجت سريعا
من غرفتي
لاعرف ما قصة ذلك
الرجل ؟
ولكنني تفاجات
للكاتبة حنان حسن
بانه يصعد للدور الثاني
وتعجبت من ذلك الامر ؟؟؟
وطبعا.. قلت في نفسي
بان ذلك الرجل مفقود لا محالة
لانه صعد للدور الثاني..
لان كل من يصعد لا ينزل مره اخري
وجلست علي الكرسي
وانا مندهشة
واسال نفسي
مين ده ؟
وطالع فوق ليه؟
وشوية ولقيت صاحبة المنزل بتنادي عليا
قلت...نعم
قالت..نظفي غرفة بتطل علي الشارع وحضريها؟
قلت...ليه؟
قالت...وانتي مالك انتي؟
اعملي الي بقولك عليه من سكات
قلت..حاضر
اي خدمة تاني؟
قالت..
قبل ما تنظفي الغرفة اعمليلي فنجان قهوة وهاتيه علي الصالون
قلت...حاضر
وبالفعل دخلت المطبخ لاعد فنجان القهوة
وخرجت بعدها
من المطبخ وانا احمل فنجان القهوة
ولما ذهبت لصاحبة المنزل بالصالون
تفاجاءت ...
بان معها ضيف
ولما نظرت للضيف الذي كان يعطي ليا ظهرة
وجدت انه هو نفس الرجل الذي صعد منذ قليل للدور الثاني
وكان يجلس معها
فا اخذني الفضول
وقلت في نفسي
انني يجب انا اري وجه ذلك الرجل
لاعرف من يكون؟
وحالا
وبالفعل اقتربت من ذلك الرجل
وانا اسالة
قلت...تحب تشرب ايه ؟
للكاتبة حنان حسن
وبمجرد ان سمعني ذلك الرجل
التفت الي ونظر في وجهي
ورايت وجهة انا ايضا
وطبعا انا صعقت بمجرد ما ان رايت ذلك الضيف وقررت اطلع الدور الثاني فورا
لان ذلك الشخص
هو......
لو عايز باقي احداث القصة
ضع عشر ملصقات
مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة
حنان حسن
جميل جدا ..الغموض بيزيد كل حلقة
ردحذفكملي
ردحذفالله عليكي
ردحذفجميلة بس الغموض أوفر وانا إتلخبطت وتهت خالص وعلشان أربط الخيوط كلها مع بعض لازم أستني لما تخلص الرواية وأقرأها كلها على بعضها
ردحذفالجزء صغيرة جدا
ردحذفكان جوز امها صح 🤔
ردحذفالجزء صغير جدا ياريت تكملي
ردحذفيوم كامل الجزء واحد وكمان صغير القصة بنتوه منها الحقينا بجزء انتى لو سمحتى
ردحذفالغموض كتر قوي كدة لازم وعالاقل تحلي لغز كل حلقة مش سيبه تحلي الالغازكلها لاخر حلقة
ردحذفالمهم بعد كل الالغاز دى يبقى الحل مقنع يا حنان مش زى كل مرة
ردحذفالغموض زاد
ردحذففي انتظار الجزء الجديد تأخرتي علينا اليوم
ردحذففين الجزء الجديد
ردحذفتم
ردحذف