رواية أحضنيني - ‏الجزء ‏الثالث

رواية أحضنيني الجزء الثالث - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن

رواية أحضنيني الجزء الثالث 

للكاتبة/حنان حسن 


بعدما اطعمتني شدايد الفطير بايدها ...

وقالت لي كلمات غير مفهومة
 توحي بشيئ من
  التهديد ...
تركتني شدايد وخرجت 
من الغرفة ...

وبعد مرور بعض الوقت

سمعت  صراخا بالخارج

ولقيت خالة شمس جاية غرفتي تاخد ملاية وهي تبكي وتعدد

فسالتها؟

هو في ايه؟

ردت خالة شمس
 قائلة
في اتنين من العائلة
ماتوا

نظرت لها بفزع
 وسالتها؟
قلت...مين الي مات؟


للكاتبة حنان حسن




ردت خالة شمس 
قائلة
بكر ابن عمك ...وهياتم زوجة رفاعي

نظرت لها باندهاش
 وسالتها
ماتوا ازاي الاتنين مرة واحدة؟

ردت خالة شمس
 قائلة
هما الاتنين صحيوا بدري

 وكل واحد خرج من غرفتة 
وشدايد كانت بتخبز
وبتجهز الفطار 

وبمجرد ما فطروا فضلوا يصرخوا من بطونهم 

واصابتهم تشنجات
 واخذت والرغواي تخرج من افواههم 
لغاية ما قطعوا النفس

 ولما رفاعي جوزك جاب  حكيم الصحة
قال انهم ماتوا الاتنين

بعد ما القت خالة شمس ذلك الخبر عليا 
وخرجت من الغرفة...

بصراحة مزعلتش علي حد فيهم 
وخصوصا اني اعتبرت ده انتقام اللهي من بكر ابن عمي
 قصاد ما فعلة بفيروز شقيقتي
 وكمان هياتم كانت شخصية زبالة

ولم اهتم لامرها

ولكن ما كان يشغلني
هو ما حدث قبل وفاة بكر وهياتم

وهو ما فعلتة معي شدايد

وذلك الفطير التي قامت باطعامي له بيدها 
وكلمات التهديد والوعيد التي قالتها لي
 حينما قالت
اني غلطت غلطة عمري اني هددت شدايد واغضبتها وانها  اخدت حقها مني


للكاتبة حنان حسن




وتذكرت ايضا ما فعلة ناصر جلابية
 عندما قام بتبديل الفطائر

وعندما جمعت الاحداث ببعضها ...
فهمت ما حدث
والي حصل هو ..اني بعدما قمت بتهديد شدايد بنت عمي اني هبلغ عنهم  

واتهمها بمقتل فيروز

دبرت لي طريقة للقتل لتخلص مني للابد

وقامت بالاستيقاظ مبكرا قبل الجميع  

وخبزت بعض الفطائر  

واخذت فطيرتان من وسط الفطائر التي قامت بصنعها

 ووضعت  السم في تلك الفطائر التي قدمتهالي

 ولكن ناصر جلابية قام بتبديل الفطائر 
قبل ان يستيقظ الجميع
 من النوم
 وواضح انه اتي بالفطير الجيد الذي ليس به شيئ

ودخل عندي ليضعة امامي
 
واخذ الفطائر المسممة واعادها لصينية الافطار التي سيفطرون بها

وكان واضح ان بكر استيقظ من نومة مبكرا 
وخرج من غرفتة  واجلس ليفطر

كما خرجت هياتم من غرفتها ايضا 
وجلست تتناول الافطار 

 وطبعا الاتنين اكلوا من الفطير المسمم

بعد ما فهمت ما حدث ابتسمت
 وانا اقول
( من حفر حفرة لاخية وقع فيها)

ولكن استوقفني شيئا غريبا

وهو موقف ناصر جلابية

واخذت اقول في نفسي

انا احترت من امر الشاب ده؟
ازاي عرف بامر الفطير المسموم؟

وازاي واحد مجنون يتصرف بالطريقة الذكية دي؟

واية الي يخلية يفكر انه ينقذني اصلا؟

هو الشاب ده مجنون؟
 ولا بيستعبط ؟
ولا مكشوف عنة الحجاب بجد؟
 زي ما رفاعي قالي؟

وفي تلك اللحظة

لقيت الباب بيتفتح


للكاتبة حنان حسن




وبيدخل عليا عمي الهواري ..وشدايد ..ورفاعي.. وجميلة..
وخالة شمس.. وباقي اخوات شدايد
وتقدروا تقولوا العيلة كلها كانت في غرفتي

ولقيت شدايد بتسالني بغضب
قالت..حطيتي السم في الفطير ليه  يا مغدورة؟

نظرت لها وانا لا افهم ما تقول؟

قلت..انتي بتقولي ايه؟

ردت شدايد
 قائلة
انتي الي خبزتي الفطير 

وحطيتي السم لضرتك في الفطير
 عشان كنتي غيرانة منها 

قلت..فطير ايه؟
 وسم ايه؟
 وهخبز ازاي وانا مش بقدر اتحرك اصلا؟
ثم اضفت 
قلت...وبعدين انتي الي خبزتي 

وانتي الي دخلتي ليا الفطير الصبح
 واكلتيني بنفسك بعد ما خبزتي

ردت شدايد
 متسائلة
قالت ...حد يصدقها دي اني انا ادخلك فطير وكمان 
اوكلك بيدي؟

ثم سالتني شدايد

قالت..انتي فاكرة لما تنكري جريمتك وتالفي رواية من دماغك؟
 حد هيصدقك؟

ردت جميلة وهي توجه لي الاتهام
 قائلة
انا بنفسي شايفاكي وانتي قاعدة ادام الفرن وبتخبزي الفطير النهاردة
 يا ايمان 
وبالامارة كان  الصبح بدري

ورد رفاعي زوجي
 قائلا
انا كمان كنت عارف انك بتغيري من هياتم وبشهد انك كنتي عايزة تقتليها

وفي تلك اللحظة

نظرت شدايد لخالة شمس
وهي تسالها
قالت..مين الي خبز النهاردة يا خالة شمس؟

ردت خالة شمس بعدما وضعت عينيها بالارض 
قالت...
الست ايمان هي الي خبزت الفطير
ثم اضاف عمي
قائلا
الكل هنا شاهد بانك انتي طلبتي انك تخبزي الفطير المشلتت 
وطبعا انتي كنتي عايزة تخبزي عشان تقدري تحطي السم لضرتك وتقتليها 


للكاتبة حنان حسن




لان محدش هنا له مصلحة في قتل هياتم ضرتك غيرك

والكل هنا شاهد عليكي

اخذت ابكي بحرقة
 وانا اقول...
حرام عليكم
 انتوا كلكم عارفين اني مش بقدر اتحرك 

هقوم واروح لغاية الفرن واخبز ازاي بس؟

ونظرت لعمي وانا اتوسل
 له واقول..
يرضيك يا عمي بنت اخوك تتحبس ظلم؟

نظر عمي لي بعدما استغفر ربنا

 ثم نظر لشدايد
ثم قال
اسمعي يا شدايد
ايمان صحيح غلطت انها قتلت ضرتها
 واتسببت في قتل ابن عمها بسبب الغيرة

لكن في الاول والاخر
 هي بنت اخويا 
وانا مقدرش ابهدلها 

وعشان كده 
احنا كلنا هنقول ان الي خبزت هي المرحومة هياتم 

وكلنا هنشهد انها كان عقلها تعبان
نظرت الي شدايد وهي تقول...
.انا لو كان عليا عايزاكي تتشنقي
 بسبب جريمتك دي

 لكن انا مقدرش ارفض طلب لابويا الهواري ابدا

ردت جميلة 
قائلة
وانا كمان يا عمي هشهد بالي تقول عليه

رد رفاعي
 قائلا
خلاص يبقي انتي كمان يا خالة شمس تشهدي بان الي خبز الفطير هي هياتم

وتشهدي كمان بان  هياتم كان عقلها تعبان

وقف الجميع بعد ذلك الاتفاق الجماعي ينظرون لراي
 فيما قالوه للتو؟

وسالني رفاعي زوجي
 قائلا
شوفتي بعينك حنية عمك وولاد عمك عليكي عاملة ازاي يا ايمان ؟


للكاتبة حنان حسن




 ادينا كلنا عارفين انك غلطانة 
لكن هنلبسها للغلبانة الي ماتت 
عشان ننجي بنت عمنا

قلت..بس يا جماعة انتوا بتقولوا انكم هتتهموا هياتم بالجنون
 واكيد اهلها هينفوا الكلام ده ويكذبوة

نظرت ليا جميلة وهي تقول ساخرة
قلبك ابيض يا حبيبتي

 اطمني ...هياتم ملهاش اهل اصلا 
ومقطوعة من شجرة

وبعد ما اتفقوا جميعا علي تلك الجريمة الجديدة

اقتربت مني شدايد
وهي تضع يدها علي كتفي وتسالني 

قالت...مين الي خبز الفطير النهاردة الصبح يا ايمان؟

نظرت لها وانا اري بعينيها قوة وجبروت 
جديرين بان يلقوا بي الي المهالك

ورديت عليها وانا مرغمة

قلت..هياتم هي الي خبزت الفطير

ابتسمت شدايد 
وهي تقول
شاطرة يا ايمان

اقترب مني عمي
 وهو
 يقول...المباحث كلها هتبقي هنا دلوقتي

عايزين كلنا تبقي  شهادتنا واحده
 وكلامنا واحد
واتفق الجميع وقالوا امين

وبالفعل ..بعد دقائق معدودة..
دخل رجال المباحث
 الذين.. اخذوا يحققوا مع الجميع 
وكان علي راسهم ذلك الضابط
 الذي كانوا ينادونة 
ب(مهاب باشا)

 وكنت انا اجلس علي كرسيا المتحرك

 واشاهد تلك الجثث المغطاه بالملايات

 وورجال المباحث ينتشرون بكل مكان بالمنزل

وكنت الاحظ بان مهاب بيه كان يرمقني بنظرات جانبية 
وكانه كان يرتاب بامري


للكاتبة حنان حسن




وكنت كلما شاهدته ينظر ناحيتي يدب الرعب في قلبي
ومش عارفة ليه كان مركز معايا انا بالذات ؟

يمكن عشان انا الوحيدة الي مش بعيط
 واصوت زيهم؟

اصل بصراحة 
كل نساء المنزل كن سينفطرن من البكاء والنحيب المفتعل

 ولكنني لم اكن حزينة علي اي منهم
 بل كنت اشعر بان ما حدث هي شيئ من العدالة الالهية 
وكنت مرتاحة
 واشعر بالرضا

ولم .. ولن ازرف دمعه واحده
علي اي منهم

وواضح ان ذلك الضابط قد لاحظ ذلك

ووجدتة يقترب مني وهو يسالني؟

قال..انتي اسمك ايه؟

قلت..ايمان

قال..انتي تقربي ايه للمرحوم بكر يا ايمان؟

قلت..ابن عمي واخو زوجي

رد الضابط 

متسائلا
مين زوجك؟

قلت..رفاعي ابن عمي يبقي زوجي

رد الضابط
 متسائلا
والمرحومة تقربلك ايه؟

قلت..مراة زوجي

نظر الي الضابط كثيرا 

بعدما قلت له بانها ضرتي
ثم سالني؟

قال...الناس هنا بيقولي ان هياتم كانت مجنونة

 وممكن تعمل اي حاجة تضر بيها نفسها
 او تضر غيرها

هي فعلا كانت مجنونة؟

نظرت له ولم اقوي علي شهادة الزور

قلت..انا معرفش عنها حاجة
رد الضابط 
متسائلا
قال..ازاي متعرفيش عنها حاجة؟
 هي مش مراة زوجك؟

قلت..ايوه هي زوجتة 
بس هي عروسة جديدة 

ولسة جاية البيت جديد

وبعدين هي من بلد تانية ومعرفش عنها اكتر من اسمها
رمقني الضابط بنظرة غريبة 
ثم اكتفي باستجوابي الي ذلك الحد


للكاتبة حنان حسن




وقبل ان يتركني ليتحدث مع فردا اخر من افراد العائلة
اتي له احد رجال الشرطة بزجاجة بها عقار ما

 كان قد وجدها اثناء ما كان بيفتش الدولاب الخاص بهياتم
وطبعا كان واضح ان دي زجاجة السم التي وضعت منها شدايد في الفطير

وقامت بدسها في دولاب هياتم لتثبت بانها هي من قامت بدس السم بالفطير

نظر الضابط لتلك الزجاجة 
قليلا
ثم ذهب باتجاه عمي ليقوم بالتحدث معه

وذهب لعمي واخذ ينهال عليه بالاسالة
 وكنت الاحظ بان الاسالة تخصني 
لاني كنت اراهم ينظرون باتجاهي
 وهم يتحدثنون

وبعدها... امر الضابط مهاب بنقل الجثث للمشرحة 

واخذت التحقيقات مجراها 
واخذ الضابط
 يستدعي جميع افراد العائلة 
ليستجوبهم 

ولم تسفر التحقيقات عن شيئ 
سوي شهادة الجميع بان هياتم كانت مريضة نفسيا وهي من كانت تقوم بالخبيز في ذلك اليوم 
 وقد وضعت السم بالفطير وقد اكد علي ذلك زجاجة السم التي وجدوها في دولاب هياتم
 مما اسفر عن حفظ القضية 
وماتت الحقيقة ودفنت مع هياتم وبكر

وفي تلك الاثناء

اتي الي البلد الابن الرابع لعمي 
وهو الدكتور (حازم)

وطبعا الدكتور حازم كان حاجة تانية
 ومختلف عن اخواتة تماما

فقد كان رجلا متعلم ...ومثقف ...ويختلف بتفكيرة 
ورقي اخلاقة 
عن الجميع

وطبعا الدكتور وصل للبلد بعدما سمع عن الي حصل لاخوة وزوجة اخوة

وقرر ان يستمر بالبلد ويفتح عيادة بها بالفعل

وكان يقضي كل وقتة واهتمامة في انشاء تلك العيادة

وبعد مرور شهرين

اخذت الاحظ بان جميلة تتعمد استفزازي واثارة غضبي
كما كانت تتعمد ايضا ان تطيل الجلوس والحديث مع رفاعي زوجي

وكنت اشعر بان رفاعي بدء يميل بقلبة لها

وكنت كلما نظرت لهما كانت جميلة  تضحك وتستفزني اكثر 
وعندما واجهت رفاعي بذلك الشعور .. 
واعترضت علي ما يحدث 


للكاتبة حنان حسن




قال بغضب ..
انتي متقرنيش نفسك بيها لانها واحدة حلوة

وفيها الروح 
ولسة عايشة ومن حقها تدلع وتشوف نفسه

لكن انتي اتحكم عليكي بالموت من زمان

وانتي في قعدتك دي

وبعد ما اتصدمت بذلك التصريح
 الذي صدمني به رفاعي 

قررت اني اسكت عن اي حاجة
 بشوفها او اسمعها

وفي تلك الاثناء...
بدات جميلة تعاني من بعض التعب
 ولما ذهبت لتكشف اخبرها الطبيب بانها حامل

وكان الجميع يهلل لذلك الخبر
 وخصوصا عمي الهواري
 
واخذ يعد الايام والشهور حتي ياتي ابن بكر 

وبالفعل وضعت جميلة ولد

وبعد ما ولدت جميلة

بدات تفعل المستحيل لتتزوج من رفاعي
 ظنا منها انها ستعيش في الثراء
 وستتزوج من زين الرجال
يا حبيبتي متعرفش الوكسة


المهم ..بدات جميلة تذهب للداجالين
 وتاتي بالاعمال
 التي كانت تعملها بالفرقة لتفرق بيني وبين زوجي 

واعمال اخري بالمحبة
لتدسها لرفاعي زوجي


وكانت  تدس لي تلك الاعمال في غرفتي

 حيث وجدت اكثر من مرة العديد من تلك الاعمال 

ولكنني لم اعقب علي تلك الافعال الحمقاء
 لاني كنت اعرف بانها خزعبلات
 ونصب من الدجالين
 الذين ياخذون فلوس بدون فائدة

وقلت في نفسي
 ان لو رفاعي تركني وتزوجها
فذلك سيكون بفعل قلة اصلة
 ودنائتة
 وليس من فعل تلك 
الاعمال


للكاتبة حنان حسن




المهم...
لقيت رفاعي فعلا داخل عليا 
وهو بيقولي
 ان عمي الهواري امر بانه لازم يتجوز من جميلة
لان زواجة من جميلة شيئ محتوم

عشان يربي ابن اخوة

فا نظرت له بكسرة... وقهر وانا اقول..
انا متفجاتش علي فكرة

رد رفاعي 
قائلا
عموما انا بقولك بس
 عشان مترجعيش تقوليلي  مقولتليش ليه؟

قلت..ساخرة

عداك العيب يا ابن عمي

وبالفعل تزوج رفاعي من جميلة

التي كانت تكرر ما كانت تفعلة هياتم

حيث كانت تتفنن في اغاظتي
 واستفزازي ...باساليب حواء 
وكيد النساء

بل وزادت علي ذلك 
بان اشترطت علي رفاعي بان يطلقني
 لكي ترضي عنة

وبالفعل قام رفاعي بتطليقي ....طلقة بانة

وطبعا انا مكنش امشي من بيت عمي 
لاكثر من سبب 
اولا لان مكنش عندي مكان تاني

ثانيا ...لاني قاعدة في حق ابويا

ثالثا ...حالتي الصحية كانت جابراني اني استمر في العيشة في بيت عمي 

وكمان عمي الهواري امر ببقائي بالمنزل

وفي يوم..
كان ناصر يبحث عن خالة شمس
 ويطلب بعض الماء 
من المنزل 
فقامت جميلة بطردة من المنزل وشتمة ونعتتة بالعبيط

فا استفذ الامر ناصر
و جمع الطوب من الارض واخذ يلقيها بالطوب
حتي سال دمها
فا غضبت جميلة

و ذهبت لخالة شمس 

واخذت تقول لها
 خدي الواد ده وامشي من هنا انتي  وابوه 

وعندما سمعت بما حدث
 من خالة شمس

 تدخلت في الامر

وقلت لجميلة...
مش هيحصل


للكاتبة حنان حسن




نظرت جميلة الي  بسخرية
وهي تقول...
بتقولي ايه يا حلوة؟


قلت..بقولك ناصر جلابية مش هيمشي ولا اهلة 
هيمشوا من هنا

نظرت جميلة الي في تحدي وهي تقول...
هنشوف مين فينا كلامة هيمشي

وذهبت جميلة.. لرفاعي وهي تبكي
 وتقول..الحقني يا رفاعي
 الواد ناصر
 دخل عليا غرفة النوم 

ولقيتة عايز يحضني

 و.........ومش قادرة 
اقول الباقي

ثار رفاعي ...واخذ يبحث عن ناصر 
وقد طار عقلة من راسة

ولكن الهواري الكبير كان يجلس في محيط الدار وسال رفاعي
 عن سبب ثورتة؟

فا سرد له ما قصتة 
وما ادعتة زوجتة جميلة

فا غضب الهواري
 وامر بالبحث عن ناصر فورا
وكبر الموضوع
 والجميع ظل  يبحث عن ناصر الغلبان
 لكي يقدموة قربانا تحت اقدام جميلة 
لينالوا رضاها

ولكنني ...ما كنت لاسمح لهم بان يقتربوا من ذلك الشاب المريض المظلوم

وقررت اني اتعامل مع جميلة
 بنفس اسلوبها

وهو ...كيد النساء

ونظرت بجانبي

فا وجدت خالة شمس
 تبكي من ذلك الظلم الذي وقع عليها
 هي وابنها وزوجها

فا فكرت بسرعة

وذهبت لدرجة التسريحة بتاعتي
 واخذت تلك الاعمال التي كانت جميلة تدسها بغرفتي
سابقا
وكنت اعرف جيدا نقاط الضعف لكل فرد في ذلك المنزل
وكنت اعرف ايضا ان شدايد
اكثر شيئ تكرة في هذة الدنيا 
هو ان يقوم اي شخص بعمل الاعمال لها 
وبيكون ساعتها بمثابة عدو حقيقي لها

وانتهزت تلك الفرصة

وسالت خالة شمس

 ان كانت تريدني ان اخرج ابنها من تلك الكارثة
 التي حلت عليهم؟

فا جثت خالة شمس علي ركبتها وهي تتوسل لي
لانقذ ابنها من الموت
في
فسالتها..عن اسم الدجال التي تذهب له جميلة
فقالت..اسمة( بشندي)
فا طلبت من خالة شمس
 ان تضع اثنين من تلك الاعمال 
بغرفة شدايد

وواحد منهم بغرفة رفاعي

والباقي في غرفة جميلة نفسها
واكدت علي خالة شمس
 ان تقوم بفعل ذلك بسرية تامة
وبالفعل ...وضعت خالة شمس تلك الاحجبة في الاماكن التي قلت لها عليها

وخرجت من غرفتي  علي صوت ناصر جلابية
 عندما سمعتة يصرخ 
بعدما امسكوا به


للكاتبة حنان حسن





للكاتبة حنان حسن




وقمت بالصراخ فيهم وانا اقول...سيبوة
ناصر بريئ

وجميلة بتفتري عليه

عشان جه وقالي علي الاعمال والاحجبة الي هي بتعملها لشدايد 
ولرفاعي زوجي
 وللبيت كله

ردت جميلة بغضب

قالت..اخرسي قطع لسانك
كدابة في اصل وشك

اقترب عمي مني
 وسالني
قال...هي ايه الحكاية بالظبط؟
قلت..يا جماعة ناصر جه وقالي انه شاف جميلة وهي بتحط الاعمال في غرفة شدايد

فا انا اخدت جميلة علي جنب 
وقولتلها بلاش تعملي اعمال لشدايد بنت عمي وكفاية الي هي فيه

حرام عليكي يا جميلة شدايد هتتنيل حياتها اكتر من كده ايه؟

لكن جميلة ركبت دماغها

ولما جميلة عرفت ان ناصر جلابية قالي علي سرها 

وعرفت اني ممكن اقولكم وافضحها
 فقالت تلبس ناصر مصيبة وتطرده من البيت

رد عمي
 قائلا
وايه الدليل علي كلامك؟

قلت..والله الاعمال الي هي عملتها لبنت عمي شدايد
 ناصر قالي انة شاف  جميلة وهي بتحطها في غرفتها
واكيد هتلاقوا الاحجبة في غرفة شدايد
وغرفة رفاعي

وغرفتة جميلة اكيد فيها الدليل علي مصيبتها 

وكمان قالي عن الدجال الي بتعمل عنده السحر
واسمة (شمندي)

وياريت تسالوا الدجال شمندي اذا كانت جميلة راحتله ولا لا؟

نظرت شدايد لجميلة بغضب

وذهبت لتبحث في غرفتها

وبعد قليل 
اتت شدايد بتلك الاعمال من تحت المخدة


للكاتبة حنان حسن




واخذت شدايد  تضرب في جميلة 
حتي اعدمتها العافية 

وامرت  رفاعي بان ياخذ منها ابنها الرضيع 
ويقوم بحبسها وحدها

و يمنع غنها الاكل والشرب حتي تري فيها امرا

وطبعا رفاعي عشان ندل ...وواطي... وجبان
 استجاب لاوامر شدايد

وطبعا ناصر جلابيةاتعتق من الموت المحقق ظلما 
بسبب جميلة

وبعد ما انتهي 
 الامر

 وانصرف الجميع 

جلست وحدي في محيط الدار 
وكان ناصر جلابية يقف في زاوية 
وهو يرمقني بنظرات
 غريبة

وبعد شوية..
لقيت
ناصر جلابية

بينظر لي وهو يبتسم 

ويقول... ايمان حلوة
 تاخد حاجة حلوة

ابتسمت له وانا
 اقول..
انا مش عايزة حاجة حلوة يا ناصر 
انا انقذت حياتك زي منتا انقذت حياتي

اقترب مني ناصر وهمس في اذني 
قائلا

ادخلي هتلاقي الحاجة الحلوة علي سريرك

وتركني ناصر بعدما قال تلك الكلمات الغريبة

فا حركت عجلات الكرسي واتجهت لغرفتي

لاتفاجئ
 بشيئ لن تصدقوه.........


لو عايز باقي اجزاء القصة
ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة
حنان حسن

التعليقات

BLOGGER: 10
  1. جميله بس الجزء صغير ايمان وجدت ايه فيروز

    ردحذف
  2. واو ايه يا حنان الجمال ده تسلم إيدك

    ردحذف
  3. جزء تاني والنبى روووووووعه

    ردحذف
  4. كمان جزء بليز حنان الحلوه 😘😘😘😘

    ردحذف
  5. جميل جدا بننسي شوية دوشة الحياة وبننفصل معاكي يا رائعة

    ردحذف
  6. غير معرف12/02/2020

    اول مره بعلق... روايه ججميله جداااا بتمنى تنزلي الجزء الرابع بسرعه الفضول قتلني ����

    ردحذف
  7. روعة حقيقي كملي يا حنون.

    ردحذف
  8. روعه قصثك استاذه حنان بارك الله فيك وذادك علم من فضله.

    ردحذف
  9. جميله قوي بس ممكن تنشريها ع الجروب ع طول

    ردحذف

الاسم

رواية ابقى معي (stay with me),7,رواية أحاسيس ممنوعة,8,رواية إحتياج أنثى,12,رواية أحضان ممنوعة,12,رواية أحضنيني,12,رواية أحيا بأنفاسك,10,رواية إغتصاب في الحلال,8,رواية أغرب رغبة,10,رواية البعض يفضلونها ساخنة,12,رواية الرغبة قبل الحب احيانا,4,رواية العشق المسموم,10,رواية المطلقة و البواب,8,رواية إمرأة لعوب,12,رواية أنفاس ساخنة,10,رواية بت شمال,10,رواية بنت ليل,10,رواية جواز عرفي,10,رواية خلف أسوار الخرابة,6,رواية دعارة مشروعة,6,رواية رغبة شرسة,9,رواية زفافي على مريض إيدز,7,رواية زواج متعة,7,رواية زواج مع إيقاف التنفيذ,5,رواية زوجة للإيجار,12,رواية شبة أنثى,12,رواية عشقتك رغما عنك,11,رواية علاقة ساخنة,9,رواية فضيحة بالدور الأرضي,5,رواية فعل فاضح,12,رواية قادر و فاجر,1,رواية لازم قبل الدخلة,6,رواية ليلة زفاف زوجي,10,رواية ليلة زفافي على أخي,10,رواية مجنون سارة,12,رواية مذكرات راقصة محترمة,5,رواية مطلوب عانس,12,رواية مطلوب مساعد قاتل,4,رواية نبض ميت,12,رواية نصف عذراء,7,رواية نوع من الحب,12,قصص و روايات,366,
rtl
item
حنان حسن - كاتبة روائية: رواية أحضنيني - ‏الجزء ‏الثالث
رواية أحضنيني - ‏الجزء ‏الثالث
رواية أحضنيني الجزء الثالث - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
https://lh3.googleusercontent.com/-xIqzXo4Wr14/X8andDHHhjI/AAAAAAAACtc/_dI_0f9V2WEe1Oj13W7L_u-eyoaggUqfgCLcBGAsYHQ/s16000/1606854512647198-0.png
https://lh3.googleusercontent.com/-xIqzXo4Wr14/X8andDHHhjI/AAAAAAAACtc/_dI_0f9V2WEe1Oj13W7L_u-eyoaggUqfgCLcBGAsYHQ/s72-c/1606854512647198-0.png
حنان حسن - كاتبة روائية
https://www.hananstory.com/2020/12/blog-post.html
https://www.hananstory.com/
https://www.hananstory.com/
https://www.hananstory.com/2020/12/blog-post.html
true
3044855969157461923
UTF-8
تم تحميل جميع المنشورات لا توجد منشورات إظهار الكل اقرأ المزيد رد إلغاء الرد مسح بواسطة الرئيسية الصفحات المنشورات اظهار الكل مرشحه لك التصنيف الارشيف SEARCH كل المنشورات لا يوجد منشور مطابق لطلبك Back Home الأحد الإثنين الثلاثاء الأربعاء الخميس الجمعة السبت احد إثنين ثلاثاء اربعاء خميس جمعة سبت يناير فبراير مارس إبريل مايو يونيو يوليو اغسطس سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر يناير فبراير مارس ابريل مايو يونيو يوليو اغسطس سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر الآن منذ دقيقة $$1$$ minutes ago منذ ساعة واحدة $$1$$ hours ago امس $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago منذ اكثر من 5 اسابيع متابعين متابعة هذا المحتوى للعضويات المميزه الخطوة الأولى: شارك المحتوى على وسائل التواصل الإجتماعي الخطوة الثانية: اضغط على اللينك على شبكات تواصلك انسخ الكود بالكامل اختر الكود بالكامل تم نسخ الكود بالكامل Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content