رواية خلف أسوار الخرابة - ‏الجزء ‏الرابع

رواية خلف أسوار الخرابة الجزء الرابع - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن

رواية خلف أسوار الخرابة الجزء الرابع 

للكاتبة/حنان حسن 


بعد ما الظروف اجبرتني علي اني اكتب كتابي علي سمية اختي

 وكنت انوي بيني وبين نفسي اطلقها بعدما انقذ الموقف وانقذ اختي من الموت وشريف اخويا من الفضيحة...

للكاتبة..حنان حسن

وكنت انوي ان اطلقها في اليوم التالي 
ولكنني في ليلة الدخلة  ذهبت في  النوم وصحيت بعدها لقيت سمية تنام بجانبي بقميص نوم 

واخبرتني بانني قد اتممت زفافي عليها..
وطبعا انا اتصدمت واتعرضت لحالة نفسية صادمة من  جراء تلك الكارثة .

للكاتبة..حنان حسن

.وعندما اتي عادل صديقي ليزورني اخبرتة بمشكلتي وسردت له قصتي 

قلت..انا كنت ضحية لانانية امي وجحودها وبسببها اترميت في الشارع طول عمري
 ونمت واتربيت في الخرابة مع الكلاب وبسبب امي بردوا اتفرقت عن اخواتي عن بعض ..وهما دلوقتي ميعرفوش اني اخوهم 

للكاتبة حنان حسن

وشرحت لعادل ازاي الظروف اضطرتني اني اتجوز اختي
 وانها تحمل مني كمان  

واخذت ابكي ندما واقول انا في ورطة ملهاش حل

 وكنت في تلك اللحظة اعتقد  بانني وحدي انا وعادل  بالمنزل

 بعدما خرجت امي وسمية للتسوق وكان الجميع بالخارج..

للكاتبة حنان حسن

وبعدما سردت مشكلة زواجي من اختي  وحملها مني  لعادل
 وسالتة..؟
قلت..قولي اعمل اية يا عادل في المصيبة دي ؟

واتصرف ازاي؟

وقبل ان يجيب عادل سمعت صوتا ياتي من وراء الباب الموارب ويقول..
ولا مصيبة ولا حاجة يا عم ملحوقة...

ونظرنا انا وعادل بسرعة  خلف الباب لنجد  بانه سيد سرنجة...

وكانت صدمة لي ان يعرف ذلك الكلب حقيقتي ومن اكون..

وجلست مصدوما من المفاجاءة
 ولم انطق بكلمة ..فا نظر لي سيد سرنجة.

للكاتبة حنان حسن

.ووهو يقول
مالك يا عم متاثر كده؟

انا مش عايزك تقلق خالص 
سرك في بير
 ولا كاني سمعت حاجة..

في تلك اللحظة..نظر الينا عماد واستاذن وتركنا وخرج

فا اقترب مني سيد سرنجة وهو يقول..
احسن انه مشي عشان نتكلم براحتنا

للكاتبة..حنان حسن

نظرت له دون ان اجيب بكلمة وانتظرت ليبدء هو بالكلام لاعرف ما براسة..

وبدء سيد سرنجة يقول ما عنده

قال..انا بعد الي سمعتة منك ومن حكايتك عن الي امك والي  عملتة معاك 

عرفت اد ايه انت محروق منها 
وطبعا انت راجع تنتقم منها..
.نظرت له بدون ان انطق واخذت انتظر لينهي حديثة كلة..

للكاتبة حنان حسن

.انتظر قليلا ليفكر سيد سرنجة في شيئ ما
 ثم بداء يقول ما عنده بصراحة..

قال..انت مصدوم كده ليه يبني ؟
ما قولتلك سرك في بير ..وعشان تطمن انا كمان هقولك علي سر محدش يعرفة...

بصراحة انا بعرف واحدة تانية علي امك
 وعايز اتجوزها لكن مش عارف اتجوزها
 وانت جيتلي من السماء عشان تفكلي عقدتي وتحل مشكلتي

للكاتبة حنان حسن

كان واضح من كلام سرنجة انه عايزني اقدمله ثمن مقابل سكاتة علي السر الي هو عرفة 

وكنت عايز اعرف الي في دماغ سرنجة عشان كده قولت امشي معاه للاخر


قلت..وانا في ايدي ايه اعملهولك في موضوع جوازك ده؟

قال..امك ياسيدي شرانية ولو عرفت اني اتجوزت هتطلب الطلاق ده طبعا غير الفضيحة الي هي ها تعملهالي 

وده غير شرها الي مش هامن منه

للكاتبة حنان حسن

قلت خلاص طلقها

قال..مينفعش اطلقها لاني عامل بوليصة تامين علي الحياة باسمها ب5مليون جنية 
ولو طلقتها هتروح عليا البوليصة بعد كده

سالتة في سخرية
قلت..وانت بقي عايزني اقنعها انها تسيبك تتجوز؟

قال..لا عايزك تساعدني

قلت..اساعدك ازاي؟

قال..انت هتساعدني اني اقبض قيمة البوليصة 

قلت..ايوه بس ازاي انا اعرف ان البوليصة دي مش بتتصرف غير بعد الوفاة؟

للكاتبة..حنان حسن

رد سيد سرنجة مؤكدا لافكاري

قال..بالظبط كده انا بقي عايزك تساعدني في اني اقتلها 
وانت كده كده كنت جاي تنتقم منها 
وبدل ما تنتقم مجانا لا ..

انا بمجرد ما هتساعدني اني اتخلص منها هدفعلك مليون جنية  

للكاتبة حنان حسن

نظرت له بعدما فهمت ما براسة

قلت..انا الي اعرفة انك راجل شغلتك القتل ليل نهار..
اشمعني زوجتك يعني الي متردد انك تقتلها؟

قال..للاسف شركة التامين لو شكت ان في شبهة قتل من ناحيتي هترفض تدفعلي بوليصة التامين 

ومكن التحقيقات تكشفني ويتقبض عليا
 وممكن اتعدم فيها

قلت..واشمعني انا الي فكرت فيا وتخيلت اني  هقدر اساعدك؟

للكاتبة..حنان حسن

قال..لانك انت جوز بنتها امام الجميع
 ومفيش ليك مصلحة في قتلها
 وبعدين يعني لو انت خارج معاها بتوصلها في مشوار وبالصدفة حصل عطل في فرامل العربية وانت نطيت وهي ماتت محدش هيشك فيك يا بطل

للكاتبة حنان حسن


 وبكده هتبقي انت اخدت حقك منها
و  كسبت كمان مليون جنية بعد ما انا اقبض البوليصة 

واقدر انا بعد كده اتجوز بدون ما اخاف من حاجة 

نظرت لسرنجة بعدما انتهي من حديثة وانا افكر 

ووجدتة يسالني عن راي؟

فا اردت ان اعرف عاقبة رفضي

قلت..طيب وان رفضت؟
قال..معتقدش انك بالغباء ده
 لان ساعتها شريف اخوك هيعرف انك اتجوزت اختك ودخلت عليها
 ومش كده وبس
 لا دي حامل منك كمان 

يعني ساعتها امك  الي اتسببت في تشريدك و رميك في الشارع في الاول هي نفسها الي هتساعد شريف في قتلك

 ده غير الفضيحة الي هتتوصم بيها العيلة الكريمة بعد ما تظهر صورة اختك سمية علي مواقع التواصل الاجتماعي ومكتوب فوق الصورة اخت تتزوج من اخيها وتحمل منه ..

للكاتبة حنان حسن

واخذ سرنجة يضيف ساخرا
يانهار اسود دا انتوا هتبقوا تريند ع الفيس بوك ياراجل

طبعا بعد ما سمعت كلام سرنجة اتاكدت باني معنديش رفاهية الاختيار..

يعني لازم ادخل جوه اللعبة واشارك والا سرنجة هيفضحني انا واخواتي ونبقي تريند ع الفيس بوك زي ما قال

للكاتبة حنان حسن

فا سالتة؟
قلت..طيب هو مش المثل بيقول لو عشقت اعشق قمر ولو سرقت اسرق جمل؟

قال..تقصد ايه؟

قلت..مهو يعني مش من العدل انك تقبض 5مليون من البوليصة وتعطيني مليون واحد فقط

قال.. عايز كام؟

قلت..نصف قيمة البوليصة

قال..لا كتير
 هديلك اتنين مليون وده اخر كلام

للكاتبة..حنان حسن

قلت..وانا ايه يضمنلي انك هتدفعلي بعد ما اقتلها؟

قال..كلمة شرف

قلت..مبتتصرفش عندي

قال..يعني ايه؟

قلت..انا تربييتي في الخرابة
 علمتني اني متعاملش بالشرف
 ولا باخد بكلمة الشرف

خلينا في وصل الامانة اضمن

للكاتبة..حنان حسن
قال..اديلك وصل امانه من هنا عشان تروح تشتكيني من هنا؟

قلت..هكتبلك في مقابل  وصل الامانة ورقة باعتراف ليا اني انا الي قتلت امي

 ولو انا لعبت بوصل الامانة تقدر انت تقدم اعترافي للنيابة يا معلم

للكاتبة. حنان حسن

نظر الي سرنجة بعدما فكر قليلا..

ثم اخرج دفتر صغيرا من جيبة وقلم
 وكتب وصل امانة ب200الف جنية وكتب عليه امضائة

 وبعدها كتب ورقة اعتراف بقتل امي واخذ امضائي علي الورقة 
واخذ كل منا ضمانته غلي الاخر 
واتفقنا بان يدفعلي سرنجة 200الف جنية بعدما اقتل امي ويصرف هو بوليصة التامين ..

للكاتبة حنان حسن

وبعد ما خرج سرنجة لقيت الحلقة بتضيق علي رقبتي وكنت اشعر بانني اصبح ظهري للحائط ولا اعرف اين المفر

وارتديت ملابسي وخرجت لاشم بعض الهواء
 لافكر مع نفسي ماذا سافعل؟

للكاتبة حنان حسن

 وبعدما خرجت اتصلت علي عادل
 لاتحدث معه لينزل ويقابلني في اي مكان

 ولكنه اعتذر بانه لايستطيع النزول لان امة مرضت فجاءة وهو بجانبها

 فا اخذت منه عنوانه وذهبت سريعا لبيتة لناخذ امة انا وهو  ونقوم بالكشف عليها 

للكاتبة حنان حسن

وعندما وصلت لباب شقتهم ورنيت الجرس
 فتحت لي فتاة في قمة الوداعة والبرائة..

وكانت تبلغ من العمر في حدود العشرين عام..
سالتها
مش ده بيت عادل؟
قالت..ايوه ..
حضرتك كريم صح؟
استغربت جدا انها عارفة اسمي الحقيقي 

وقلت اكيد ان عادل قد سرد لها كل ما قلتة له
قلت..ايوه انا
قالت انا اخت عادل.. اتفضل 
قالت.. هو نزل يجيب دكتور لماما  وزمانه جاي

قلت..سلامتها ممتك مالها؟

قالت مره واحده لقيناها اغمي عليها

قلت متقلقيش خير ان شاء الله

قالت استائذنك دقيقة هشوف ماما

دخلت بعدما اشارت لي بيدها لاجلس علي اريكة في الصالة 

 وبعدما جلست اخذت انظرلذلك  البيت البسيط المريح

 الذي يوجد به راحة نفسية ودفء وسلام كم.. تمنيت ان احظي بهم فا اول ما لفت نظري هي تلك السجادة الخاصة بالصلاة وواضح ان من بالبيت يلتزمون بالصلاة..

للكاتبة حنان حسن

وايضا لاحظت علي تلك الفتاة احتشامها في ملابسها وخجلها الذي كان يضفي علي جمالها جمال اخر..

واخذت اتامل المنزل الذي يعيش فيه عادل وامة وتلك الملاك الذي فتح لي الباب منذ قليل

وشوية ووصل عادل ومعه الطبيب الذي قام بالكشف علي امة وقال ان الاغماء كان بسبب ان الضغط قد علي عليها مرة واحده وخرج من عندها بعدما اعطي لها دواء يحسن من حالتها وكتب علي روشتة اخذتها انا من يده بعدما حاسبته علي ثمن الكشف.

للكاتبة حنان حسن

.فقد كان عادل ظروفة المادية صعبة بسبب تحمل مسؤليتة لامه المريضة واختة في ان واحد.. 

المهم بعدما نزلت وصرفت الروشتة وعدت واخذت امة الدواء ونامت 

اخذت اتحدث مع عادل الذي طلب من اختة لاميس ان تعد لنا الشاي..

وعرفت من خلال عادل بانه وحيد امة وليس له اخوات ذكور ويعيش في تلك الشقة البسيطة بالايجار القديم ويعيش فيها هو وامه واختة فقط
 وهو من يعولهم ويصرف عليهم ..

المهم قعدت عند عادل شوية ونزلت لكنني لم اذكر له شيئا عن العرض الذي عرضة عليا سرنجة بشان قتل امي

للكاتبة حنان حسن

وعندما عدت الي المنزل لقيت سرنجة بيفتحلي وبيقول ..

اخيرا ربنا فتح عليك وخرجت من البيت عشان تهوي نفسك بره شوية؟

وبدء ..يسالني كنت فين؟
ولما اخبرتة اني كنت عادل 

قال..الواد ده بقي بيعمل مصلحة لنفسة من شغلنا وبياخد الزباين للدكتور الاجنبي الي بيدفعله اكتر مننا ده غير لسانة الي فاضحنا كل شوية في كل حتة

للكاتبة حنان حسن

قلت..خلاص اطرده ومشية من الشغلانة دي

رد سرنجة عليا وقد لمعت في عينية نظرة تنم بان هناك فكره قد طراءت بعقلة
وتاني يوم..

خرجت من البيت وذهبت لاقضي اليوم مع شريف اخويا الذي فرح كثيرا بخروجي من المنزل بعد حالة الاكتئاب الذي كنت فيها..
قال..اخيرا رجعت لشغلك يا بطل؟

قلت.. معاك يا معلم
قال..ايوه كويس انك جيت لان عادل بتصل بيه وموبيلة مغلق  النهاردة ومجاش لغاية دلوقتي وكنت عايز حد يغيرلي فلوس

للكاتبة حنان حسن

وكويس انك جيت عشان تقوم انت بالمشوار ده علي ما البية يعطف عليا ويجي

قلت..ماشي..

وفعلا ذهبت لاقضي لشريف تلك المصلحة
 وقضيت اكثر من مشوار اخر 

حتي وجدت رقم غريب يتصل علي  الموبيل بتاعي..ولما رديت لقيت المتصل هو سرنجة

قلت..الوو
قال..ايوه يا بلال انا سرنجة تعالي عايزك
قلت..اجيلك فين 
قال..العيادة
قلت..حاضر جايلك حالا

للكاتبة حنان حسن

وفعلا ذهبت للمشرحة الخاصة بسرنجة او مايسميها العيادة..

لاجده يخبرني بانه قد اعد كل شيئ وعمل خطة لاقتل بها امي..

واثناء شرحة لكيفية الخطة اتصلت امي به لتخبره بانها امام باب العيادة بالعربية وانها تحتاج لبعض النقود..

واستاذني سرنجة بان يذهب لها ليعطي لها النقود لانه لا يريد ان تاتي هي وتراني عنده لكي لا تشك في شيئ..

وبعدما خرج سرنجة وجدت علي مكتبة بعض الدوسيهات للحالات التي ياخذ منها الاعضاء بمساعدة بعضزالاطباء معدومي الضمير

 واخذت افتح وافر  في تلك الملفات حتي تفاجاءت بصورة عادل ولقيتهم عاملين له ملف ومكتوب عليه من الخارج الحالة 252

للكاتبة حنان حسن

وفتحت الملف لاجد اشعة وتحاليل بتاريخ اليوم وده معناه ان عادل معاهم هنا دلوقتي
 وممكن يكونوا بيجهزوة للعمليه 
وبسرعة قفلت الملف ودخلت بسرعة علي غرفة العمليات لانظر بداخلها لاصدم بتلك المفاجاءة...

لو عايز باقي اجزاء القصة..ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة
حنان حسن

التعليقات

BLOGGER: 2
  1. روعة كملي بليز

    ردحذف
  2. روعه ياريت جزء كمان انتي اتاخرتي علينا في الروايه دي يا جميل

    ردحذف

الاسم

رواية ابقى معي (stay with me),7,رواية أحاسيس ممنوعة,8,رواية إحتياج أنثى,12,رواية أحضان ممنوعة,12,رواية أحضنيني,5,رواية إغتصاب في الحلال,8,رواية البعض يفضلونها ساخنة,12,رواية الرغبة قبل الحب احيانا,4,رواية العشق المسموم,10,رواية المطلقة و البواب,8,رواية أنفاس ساخنة,10,رواية بت شمال,10,رواية جواز عرفي,10,رواية خلف أسوار الخرابة,6,رواية دعارة مشروعة,6,رواية رغبة شرسة,9,رواية زفافي على مريض إيدز,7,رواية زواج متعة,7,رواية زواج مع إيقاف التنفيذ,5,رواية عشقتك رغما عنك,11,رواية علاقة ساخنة,9,رواية فضيحة بالدور الأرضي,5,رواية فعل فاضح,12,رواية قادر و فاجر,1,رواية لازم قبل الدخلة,6,رواية ليلة زفاف زوجي,10,رواية ليلة زفافي على أخي,10,رواية مذكرات راقصة محترمة,5,رواية مطلوب عانس,12,رواية مطلوب مساعد قاتل,4,رواية نبض ميت,12,رواية نصف عذراء,7,قصص و روايات,269,
rtl
item
حنان حسن - كاتبة روائية: رواية خلف أسوار الخرابة - ‏الجزء ‏الرابع
رواية خلف أسوار الخرابة - ‏الجزء ‏الرابع
رواية خلف أسوار الخرابة الجزء الرابع - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
https://lh3.googleusercontent.com/-qtzseH_19QY/Xxa-N0w5TOI/AAAAAAAABoM/Iwv-FOgTHeMoDo-lf4Dm4oKIQH2rdCNcACLcBGAsYHQ/d/1595326002734481-0.png
https://lh3.googleusercontent.com/-qtzseH_19QY/Xxa-N0w5TOI/AAAAAAAABoM/Iwv-FOgTHeMoDo-lf4Dm4oKIQH2rdCNcACLcBGAsYHQ/s72-c-d/1595326002734481-0.png
حنان حسن - كاتبة روائية
https://www.hananstory.com/2020/07/blog-post_21.html
https://www.hananstory.com/
https://www.hananstory.com/
https://www.hananstory.com/2020/07/blog-post_21.html
true
3044855969157461923
UTF-8
تم تحميل جميع المنشورات لا توجد منشورات إظهار الكل اقرأ المزيد رد إلغاء الرد مسح بواسطة الرئيسية الصفحات المنشورات اظهار الكل مرشحه لك التصنيف الارشيف SEARCH كل المنشورات لا يوجد منشور مطابق لطلبك Back Home الأحد الإثنين الثلاثاء الأربعاء الخميس الجمعة السبت احد إثنين ثلاثاء اربعاء خميس جمعة سبت يناير فبراير مارس إبريل مايو يونيو يوليو اغسطس سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر يناير فبراير مارس ابريل مايو يونيو يوليو اغسطس سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر الآن منذ دقيقة $$1$$ minutes ago منذ ساعة واحدة $$1$$ hours ago امس $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago منذ اكثر من 5 اسابيع متابعين متابعة هذا المحتوى للعضويات المميزه الخطوة الأولى: شارك المحتوى على وسائل التواصل الإجتماعي الخطوة الثانية: اضغط على اللينك على شبكات تواصلك انسخ الكود بالكامل اختر الكود بالكامل تم نسخ الكود بالكامل Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content