رواية رغبة شرسة الجزء السادس - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
بعد ما محسن زوج نيفين كتب لي بعض الارقام علي الرمال
وذكر لي اسم وليد ابني مرتان..
ثم قال لي سامحيني ...قبل ان يموت اكثر من مره
من ساعتها وانا الشكوك بدات تتسرب الي قلبي في
كل الناس
واولهم.. المقربين ليا
للكاتبة..حنان حسن
وتاكدت شكوكي تلك...
حينما ذهبت لبائعة الجرائد واكدت لي ان محسن هو من قام بخطف وليد ابني
بمساعدة..
رجل اخر كان يجلس بالسيارة التي استعملوها في خطف ابني
للكاتبة..حنان حسن
وقطعت الشك باليقين ..عندما ذهبت لنيفين وسالتها فا اعترفت لي
بانها كانت تعلم بكل ذلك..
ولما سالتها
..ليه مقولتليش عن المعلومات دي قبل كده عشان نبلغ البوليس؟
قالت..مكنش ينفع ابلغ البوليس لان في مصيبة اكبر
للكاتبة..حنان حسن
قلت..هي ايه المصيبة الاكبر كمان لسه؟؟
قالت..انها اكتشفت.. ان الديون الي كانت علي محسن كانت لبعض تجار المخدرات..
للكاتبة..حنان حسن
والديون دي بسبب بضاعة كانت مع محسن ومدفعش غير نصف ثمنها فقط..علي امل ان يصرف البضاعة..
ويسدد الباقي بعد ذلك...
ولكن حدث ما لم يكن في الحسبان..
حيث علم البوليس بامر تلك المخدرات بعدما اصبحت في حوزة محسن ..وبعدما اعطاها لبعض رجالة كي يقوموا ببيعيها
والبوليس قبض علي اتنين من رجالة محسن الي كانت المخدرات معاهم ساعتها
للكاتبة..حنان حسن
..لكن رجالة محسن لم يذكروا اسم محسن في التحقيق
ونسبوا البضاعة لنفسهم ..
فا قبض البوليس عليهم وحرزوا جميع البضاعة
وبعدها التجار الي كانوا مدينين محسن بنصف فلوس البضاعة..اعتبروها دين عليه وهددوه بانه لو مدفعش الدين الي عليه هيقتلوه
للكاتبة..حنان حسن
واعتقد فعلا انهم نفذوا تهديدهم ..ولم يكن ضرب النار العشوائي ده بالصدفة
لاني شاكة بان تجار المخدرات هما الي قتلوه
وطبعا لو بلغنا البوليس دلوقتي عن موضوع محسن وزياد..هيبدءوا يحققوا في القصة كلها..وهيتكشفوا بان زوجي محسن كان بيتاجر..في المخدرات
وانتي عارفة وضعي كا طبيبة وسمعتي وسمعة عيلتي
ممكن يحصلهم ايه؟
للكاتبة ..حنان حسن
بعد ما استمعت لكلامها وانا مصدومة وغير مصدقة..لما سمعته.
.سالتها
قلت..وانتي ازاي لما عرفتي ان محسن بيتاجر في المخدرات..فضلتي مستمرة معاه وعايشة علي ذمتة بعدها؟
قالت..صدقيني يا سالي انا كل الكلام الي بقولهولك ده معرفتوش غير قبل ما محسن يموت بيوم او يومين..
ومحسن لم يقل لي انه بيتاجر في المخدرات غير لما انا سمعت شهادة المراة بائعة الجرايد وطلبت منه يروح يشهد في البوليس بموضوع زياد بس محسن كان خايف ومتردد لان امره ساعتها كان هيتفضح
للكاتبة..حنان حسن
قلت. يعني المفروض دلوقتي انتي بتطلبي مني اني اسيب ابني تاية وانسي امره تماما عشان سمعتك وبرستيجك..انتي يبقي زي الفل ادام الناس وانا ابني يتحرق مش مشكلة صح؟؟؟
للكاتبة..حنان حسن
قالت..انا مقولتش كده طبعا
انا كل الي عايزاة اننا منذكرش اسم محسن خالص في الموضوع
قلت..وانتي فاكرة ان كلام بائعة الجرايد مش هيوصل للبوليس؟ ده ان مكنش وصل فعلا؟
وزمان طبعا الست شهدت بان محسن جوزك هو الي استدرج وليد
قالت..لامحنا هنقول ان محسن هو فعلا الي استدرج وليد لزياد ..عشان البوليس يبحث عن وليد علي اساس صح
للكاتبة..حنان حسن
لكن مش هنقول ايه الظروف الي اضطرت محسن يقبل بخطف وليد وتسليمة لزياد
عشان لو البوليس عرف بتجارة محسن للمخدرات..هتبقي فضيحة كبيرة لعيلتي كلها وانتي عارفه ومقدرة حساسية الموقف طبعا
للكاتبة..حنان حسن
واخذت نيفين تتوسل لي..بان لا اذكر شيئا عن ما سمعته منها بشان تجارة محسن للمخدرات.. فقبلت طلبها امام كل تلك التوسلات
للكاتبة..حنان حسن
وبعد قليل ..تركت نيفين ودخلت لغرفتي ..لاستلقي واخذ قسطا من الراحة حتي استطيع التفكير بعدما فقدت التركيز
وبمجرد ما وضعت راسي علي المخدة..رن جرس الموبيل وكان المتصل هو حضرة الظابط الذي يحقق في حادث اختفاء وليد
للكاتبة..حنان حسن
قمت بسرعة لارد علي المكالمة امله.. بان يكون هناك اخبار عن ابني
قلت..الوو
رد الظابط
قال..الوو مدام سالي ياريت لو تيجي حالا في امور جديدة جدت في حادثة اختفاء وليد
للكاتبة..حنان حسن
قلت حاضر هكون عند حضرتك حالا
وفعلا .. وصلت لمكتب الظابط في سرعة البرق لاعرف ما هي الاخبار الجديدة؟
رواية رغبة شرسة كاملة
وعندما دخلت مكتب الضابط..طلب مني ان اجلس
وبدء الضابط في الحديث
للكاتبة..حنان حسن
قال..عندي اخبار جديده وغريبة في نفس الوقت
قلت..ايه هي الاخبار دي؟
اخرج الضابط من جيبه صورة..لوليد ابني وقربها مني..
ثم سالني
قال..انتي شوفتي الصورة دي قبل كده؟
اخذت الصورة من يدي الضابط وبمجرد ان رايت ابني بالصورة ..دمعت عيناي فقد كانت الصورة لوليد وهو يجلس وحده بسيارة ملاكي ..
فا اخذت احتضن الصورة وانا اسال
قلت..الصورة دي لوليد ابني بس انا مشوفتهاش قبل كده.. حضرتك جيبتها ازاي ومنين؟
للكاتبة..حنان حسن
قال..احنا كان لازم ندور ونكثف البحث ورا كل المحيطين بيكي ..وكل من كانت ليكي بيهم علاقات..
ولما عملنا تحرياتنا عن طليقك الثاني..واسمه هشام عبد المجيد...
وجدنا انه انسان محل لاي شبهة لانه اعماله كلها مشبوهة
وعليه اكثر من حكم في اكثر من قضية مشابهة.. ومنها خطف اطفال وطلب فديه من ذويهم وغيرها من القضايا المماثلة التي تشير بان هشام اقدم علي اختطاف الاطفال اكثر من مره
لكن المحامي بتاعة كل مره كان بيخرجة من القضايا دي من خلال ثغرة من ثغرات القانون...
للكاتبة..حنان حسن
وبعد ما اتكدنا من المعلومات دي
ساعتها حطناه تحت المراقبة واستصدرنا امر من النيابه بتفتيش منزلة وسيارتة. وبعد التفتيش ..وجدنا الصورة دي
للكاتبة..حنان حسن
وبعد فحص المعمل الجنائي للصورة اكتشفنا انها صورة جديده التقطت بعد اختفاء وليد
للكاتبة..حنان حسن
قلت..يبقي هو الي خطف ابني حسبي الله ونعم الوكيل..
ثم اخذت ابكي بحرقة وانا اسالة
قلت..عرفتوا منه فين وليد؟
قال..احنا لسه بنحقق معاه
قلت..انتوالازم تستجوبوه وتعرفوا منه ابني فين؟
قال..احنا عملنا كده فعلا لكن هو بينكر اصلا انه له اي علاقة بالصورة..
بالرغم من ان الصورة ملتقطة لوليد في سيارتة
قلت.. وايه اكد لكم ان الصوره اتخدت في سيارة هشام؟
للكاتبة..حنان حسن
قال الصورة كانت ماخوذة من مسافة تمكننا من رؤية ارقام العربية والحروف الهجائية عليها ايضا ..ذلك بخلاف لونها وموديلها
وكمان لما سالنا عن السيارة بمواصفاتها دي في المرور..
وجدنا ايضا بانها ملك لهشام
وبالرغم من كل ذلك الا ان هشام طليقك مازال ينكر اي علاقة له بالصورة او بخطف وليد من الاساس
للكاتبة..حنان حسن
قلت..طيب ما يمكن الصورة متركبة؟
قال ..لا احنا اتاكدنا من الصورة بانها صورة حقيقية وليست مركبة وتاريخ التقاط الصورة بيشير لانها التقطت امبارح فقط
قلت..افهم من كده ان وليد ابني لغاية امبارح كان كويس وبخير؟
واخذت ابكي وانا اشكر الله
واقول الحمد لله يارب
للكاتبة..حنان حسن
نظر الي الظابط..ثم اجاب
قال..فعلا احنا اهم معلومة توصلنا ليها من خلال الصورة دي ان وليد لغاية امبارح كان بخير
قلت.. يبقى اكيد يا فندم هشام هو اللي خطف وليد ..
او حتي يعرف هو فين؟..
لازم تستجوبوه وتعرفوا منه ابني فين ؟
للكاتبة..حنان حسن
قال...هيحصل لكن دلوقتي عايز منك حاجة مهمة جدا..مفيش حد غيرك يقدر يعملها ..لو كنتي عايزة نوصل لوليد بسرعة
قلت ايه هو الطلب ده؟
وقبل ان يجيب الضابط
للكاتبة..حنان حسن
يرن الموبيل الخاص به ليرد الضابط بعدما تتغير ملامح وجهة ..
وهو يسال من يتحدث معه علي الهاتف ويقول.....
قال..انت متاكد من انه اتوفي فعلا؟
ثم ازدادت ملامح الظابط عبوسا وهو يقول ..طيب اتحفظوا علي الجثة لغاية ما اجيلكم
وعندما انهي الظابط حديثة..وضع وجهه بالارض
وقال...للاسف يا مدام سالي مش عارف اقولك ايه
قلت..وليد ابني صح؟؟؟
رد الظابط قائلا.............
لمعرفة باقي احداث القصة..ضع عشر ملصقات..مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة..
حنان حسن
الله ينور
ردحذفحلوة قوي
ردحذفأسلوب جذاب ورائع
ردحذفأسلوب جذاب ورائع
ردحذفأسلوبك حلو ورائع
ردحذفToooop
ردحذفاسلوب حلو والفكرة جديدة
ردحذفماشاء الله قصصك جميله
ردحذف❤️❤️❤️❤️❤️
ردحذفجميله جدا كملي بسرعة
ردحذف