رواية إمرأة لعوب الجزء السابع - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
رواية إمرأة لعوب الجزء السابع
للكاتبة/حنان حسن
بعدما اتفاجئت
ان محمد (الكشر) بيعيش احساس بالذنب
من ناحية ابوه
سالتة... ليه
حاسس بالذنب من ناحيتة؟
وانت المفروض دلوقتي
تبقي غضبان منه؟
قال... لاني اكتشفت حاجة
خلتني اشك اني ظلمتة
قلت... حاجة ايه؟
رد محمد
قائلا
في الفترة الاخيرة
عيشت حالة نفسية سيئة
وقفلت علي نفسي
وفي عزلتي..
بدات افكر
في كل الي حصلي
وتذكرت... خيانة منال... وابويا ليا....
ودارت في ذاكرتي
كل تفاصيل الحادثة
ومرة واحدة..
تذكرت الموبيل الخاص بمنال
الي انا محتفظ بيه من ساعة الحادثة
للكاتبة حنان حسن
ولما جيبت الموبيل
عشان اشغلة
حاولت في الاول
اني افتحة
لكن .. كان عشان يشتغل
كنت محتاج ادخل الباسورد الخاص بالموبيل
وده ميعرفوش حد غير منال
فا حاولت عدة محالولات لكن فشلت
فا حاولت افتكر
اسلوب منال
في التعامل...
مع الباسورد
فا تذكرت...
ان منال كانت موحدة الباسورد بتاعتها...
عشان متنساش اي باسورد
وافتكرت اني شوفتها مره
وهي بتفتح الاب توب بتاعها
برقم سري
كنت لسه فاكرة
ولما جربتة
اتفتح الموبيل..
بالفعل
فا دخلت علي الوتس بتاع منال تاني
وبدات اقراء المحادثات بتاعتها
بتركيز شديد
واثناء ما كنت بقراء
اتفاجئت
بمحادثة بين منال... وواحده صاحبتها
وكان واضح من المحادثة
انها هي وصاحبتها اصدقاء مقربين كمان
وطبعا اسرارهن
مع بعض
يعني بيقولوا لبعض كل حاجة
واكتر حاجة لفتت نظري في محادثتهن
جملة.... قالتها منال
لصاحبتها
فقد سالت صديقة منال
سؤال لمنال
وقالتلها
نفسي افهم انتي ازاي لسة عندك امل
يامنال
انك تتجوزي محمد الكيلاني؟
بعد ما ابوه رفض جوازكم
وقال انك سيئة السمعة؟
ردت منال وقالت
يقول الي هو عايزة ميهمنيش
ردت صاحبتها
متسائلة
للكاتبة حنان حسن
قالت....
يا بنتي ده ذم فيكي وقال... انك انسانة ساقطة
وبيعاملك كانك واحدة من الشارع
وكل ده وانتي لسه عايزة تتجوزي ابنة يا منال؟
ردت منال
وقالت
يا بنتي افهمي
محمد غني... وبيحبني وابوه هو العقبة الوحيدة
الي في طريقنا
وانا هعرف ازاي اوصل لمحمد ... واتجوزة
حتي لو اقتضي الامر اني اقتل ابراهيم الكيلاني
او ادبرلة مصيبة ازيحة بيها من طريقي
واضاف محمد
قائلا
بعد ما سمعت كلامها هي وصاحبتها
بدات اشك اني انا وابويا اتعمل علينا لعبة
بس مش عارف ازاي
استوقفت محمد
وسالتة
قلت...
تقصد تقول
ان منال هي الي كانت قاصدة
تديك الموبيل عشان تشوف الرسالة
وتشك في ابوك؟
فا توقع بينك وبينة؟
قال.. لغاية دلوقتي ده الافتراض المنطقي الوحيد
فسالتة
قلت... لكن ازاي؟
وانت بتقول
ان الرسالة كانت جاية من رقم ابوك
فعلا
بصلي محمد
وقالي... مهو ده الي انا مش قادر افهمة
والسؤال الي هيجنني دلوقتي
هو..
ازاي الرسالة اتبعتت من رقم ابويا؟
وليه ابويا خاف من رد فعلي وهرب؟
استمعت لكلام محمد وشردت بذهني
لليوم الي قابلت فيه ابراهيم الكيلاني
يوم ما كان مريض
وافتكرت... ان ابراهيم الكيلاني
مكنش معاه موبيل
يومها
بدليل انه قالي عايزك تتصلي برقم من موبيلك
للكاتبة حنان حسن
وفعلا اتصلت من موبيلي انا
وده معناه
ان في حد سرق موبيل ابراهيم الكيلاني
عشان يعمل بيه المصيبة دي
وسالني محمد
مالك؟
سرحتي في ايه؟
طبعا مكنش ينفع اقول لمحمد
علي المعلومة دي
لان مفروض ان صافي هتبقي عارفة موبيل ابوها راح فين؟
ولو محمد سالني
انا مش هعرف اجاوبة
ولقيتني بقولة
والله يا محمد انا بعد ما سمعت كلامك ده
فيه حاجة شاكة فيها
بس مترددة
اني اقولك عليها
بصلي محمد
وقالي
ياصافي انا بحكيلك دلوقتي لاني محتاجلك تساعديني.
وتفكري معايا
عشان اقدر اوصل للحقيقة
وعشان كده
لازم تقولي...
كل الي في دماغك
قلت....مفيش غير الحيزبونة
قال.. مين الحيزبونة؟
قلت.. عمتك
بصراحة كده بقي
انا حاسة ان عمتك ليها يد في الموضوع ده
رد محمد نافيا
قال.. لالا
احتمال بعيد
لان عمتي هي الوحيدة الي شهدت معايا
في النيابة
وساعدتني اني اخرج من تهمة القتل
قلت... طيب بس تعالي نحسبها بالعقل
مش انت قلت
ان عمتك اتصلت بيك... وقالتلك
انها سمعت
ان في واحد مع مراتك في البيت؟
وانت لما روحت مشوفتش حد هناك؟
قال.. ايوه
قلت... يبقي اكيد عمتك ساعتها
كانت مرتبة لكل حاجة واستدرجتك للبيت
للكاتبة حنان حسن
عشان تخلص من منال
وتشككك في ابوك
فا تضرب علاقتكم ببعض
عشان يضطر حد فيكم يقتل التاني
وفي الحالتين
هي هتخلص من اخوها ابراهيم الكيلاني
الي علاقتة بيها سيئة من زمان
سواء بالموت او السجن
بصلي محمد بتردد
وقالي
هو.. توقع محتمل
لكن بعيد شوية
عن الواقع
لان استحالة اخت تعمل كدة في اخوها
قلت...
كلامك ده في حسابات العواطف فقط
لكن في حسابات الثروة (كل شيئ جايز)
فكر محمد شوية
وقالي...
طيب نتاكد ازاي من الكلام ده؟
قلت.. انا هقولك
انت لازم ترجع تتودد تاني لعمتك
عشان تكسب ثقتها
وساعتها... ممكن تعرف الحقيقة
بطريقة او باخري
رد محمد
قائلا
بس ازاي ارجع علاقتي بيها؟
وانا اصلا....شبة طردتها من البيت
هي ومنار؟
قلت.. لا اطمن
عمتك ماركة( امير)
يعني لازقة
ومش سهل انها هتكبر دماغها منك بسهولة
وتسيبك في حالك
وخصوصا اني
انا كنت سامعة... ان عمتك (هتبيض)
عشان تجوزك انثي الخرتيت (منار)
ابتسم محمد
وقالي
ايه هتبيض دي يا صافي؟
عمتك هتبيض بردوا؟
قلت.. مجازا
اقصد انها حلم حياتها
انك تتجوز مرار بنتها صح؟
قال.. صح
قلت... خلاص
صلح علاقتك بعمتك تاني
واطلب منها ايد منار
ولما هتبقي قريب من عمتك
ابقي استدرجها عن طريق الحيلة
واعرف منها الحقيقة
لاني متاكده
ان عمتك هي الوحيدة
الي عندها الحقيقة
رد محمد
وقالي
بس انا مش هقدر اخطب منار... ولا غير منار
قلت... ليه؟
قال... عشان انا مرتبط عاطفيا بواحده
وبحبها
وعمري ما هقدر ارتبط بحد غيرها
للكاتبة حنان حسن
اول ما سمعت الجملة دي
لقيتني بقولة
تسلملي يا قلبي
بصلي محمد بتعجب
وقالي.. نعم؟
اتنبهت لنفسي
وقلت.. تسلميلي يا قلب اختك .
وعقبال يارب ما افرح بيك...
واشوفك بتتجوز الي بتحبها
وتجيب ولاد
يقولولي يا عمتو
ابتسم محمد
وقالي.. انتي طيبة اوي يا صافي
مكنتش متخيل اني هيبقي عندي اخت حنينة كده؟
بصيت لمحمد
واتنهدت تنهيدة كبيرررة
من قلبي
وقلتلة
... ربنا لوحده الي اعلم انا بحبك اد ايه
يا قلب اختك
ابتسم محمد
وقالي
انا كمان بحبك
قلتلة... بتحبني ؟
قال.. ايوه طبعا بحبك
وانا كمان منتظر اليوم الي هسلمك فية لعريسك بايدي
عشان افرح بيكي
بصيتلة بخيبة امل
وقلت....
طيب يا اخويا كتر خيرك
المهم دلوقتي
انك لازم تخطب منار
لانها
الوسيلة الوحيدة
الي هتقدر ترجع (ثقة) عمتك تاني
ده غير ان الخطوبة هتوطد العلاقة بينكم
وعمتك هتعتبرك سرها وكاتم اسرارها
بما انك هتبقي جوز المغدورة (منار)
رد محمد وهو بيعترض
وبيقول... متتعبيش نفسك
انا مش هورط نفسي في خطوبة منار
لاي سبب من الاسباب
قلت... والله انا عاذراك
لان البت متتطقش
بس دي الطريقة الوحيدة
الي هتقدر تكسب بيها ثقة عمتك
وبعدين يا سيدي
مين الي قال انك هتخطبها بجد وبحق وحقيقي؟
دي الخطوبة هتكون مؤقتة
لغاية بس ما تعرف من عمتك الحقيقة
وابقي افسخها بعد كده
فكر محمد...
شوية
للكاتبة حنان حسن
وقال...
خلاص ماشي
حددي الوقت الي يناسبك
وتعالي معايا عند عمتك عشان نخطب منار
قلت.. مين يجي معاك فين؟
قال.. انتي تيجي معايا عند عمتك
فا سالتة
قلت... انت عايزني انا اروح برجلي
عند عمتك في بيتها؟
قال.. ايوه ايه المشكلة
قلت.. مفيش مشاكل
اصل انا الضغط عندي عالي
وممكن اتجلط في اي لحظة
فا معلش روح انت
كلم عمتك
وحدد ميعاد خطوبتك بمرار
ولما ترجع ابقي قولي عملت ايه
قال.. ماشي
بس ياريت
تكون دي اخر مرة افكرك فيها
ان اسمها (منار)
مش (مرار)
قلت..
والنبي ما هتفرق يا محمد يا خويا
هي الاسم منار
والمضمون مرار
فا مش فارقة كتير
عموما روح انت لعمتك وحاول توصل للحقيقة
بس اول ما تعرف معلومة جديدة
ياريت تتصل بيا
وتقولي فورا
قال.. حاضر
وبالفعل...
اخيراا خرج محمد من عزلتة
وراح لعمتة يخطب منار
عشان يقدر يوصل للحقيقة
وفي الوقت ده
كنت انا اتاكدت
بيني وبين نفسي
من براءة محمد( الكشر) من جريمة القتل
وكده خرج واحد من التؤامين
من دائرة الشك
الي في دماغي
ويفضل ادامي دلوقتي
اتنين محمد
(محمد الطري)
وده... كئيب وكاره نفسة اوي
وكاره الي حوالية
اوي اوي اوي
والتاني
محمد العندليب
وده فرفوش....
ومجامل.... ومطبلاتي اصيل
يعني من الاخر
الاتنين عكس بعض تماما
واكيد... واحد من الاتنين هو الي قتل منال
وانا لو وصلت للقاتل فيهم
للكاتبة حنان حسن
هبقي خلصت مهمتي
وهقدر اسيب الفيلا... وابعد عن القلق ده
وكان لازم الاقي لكل واحد فيهم دخلة ادخلة منها
وقلت ابدء بالاسهل
الي هو....
محمد العندليب
عشان ده هقدر افتح معاه مجال للكلام
وساعتها....
ممكن اطلع منه باي معلومات
بس قولت ادور علي وسيلة
اتقرب بيها له
واشوف عامل مشترك يجمع بيني وبينة
وكان لازم
ادخل علي الاكونت بتاعة
ع الفيس بوك
عشان اشوف ايه الي بيستهوية
واول ما دخلت علي البروفيل بتاعة
لقيت صور قذرة وفيها مناظر
كلها زبالة
ده غير اسماء الاصدقاء الي عنده
وكلهم من النساء للاسف
من نوعية
شوشو سوستة......
وميادة تساهيل
ومن كتر الصور القذرة
كنت حاسة اني
جوه مجلة اباحية
مش بروفيل رجل ناضج....
ومن عيلة....
والمفروض انه تخطي الثلاثين
وقلت في نفسي
يادي النيلة
ده استحالة يكون
في بيني وبينة لغة حوار
عشان كده
لقيت اني كنت غلطانة لما فكرت
اني ابدء بمحمد العندليب
ومعني كده اني هضطر ابدء بمحمد الطري
ومحمد ده... شخص نكد.. وكئيب
ومكنتش عارفة هدخلة ازاي
عشان اكسب ثقتة...
واقدر اتكلم معاه
واطلع منه بمعلومات
لكن بالصدفة
وانا بفكر
لقيت محمد (الطري)
داخل من الباب
ولما شافني قاعدة
في الليفنج
مقلش حتي سلام عليكم
ودخل علي غرفتة علي طول
وانا لقيتها فرصة
للكاتبة حنان حسن
وهو في البيت دلوقتي انا وهو لوحدنا
اني ابدء اتقرب منه
باي طريقة
لان مكنش ادامي غيرة
فا مكنش ينفع اسيب الفرصة دي
تعدي من تحت ايدي كده
وبسرعة...
اتصلت بمحل للوجبات السريعة
وطلبت بيتزا كبيرة الحجم
ولما البيتزا وصلت
دخلت لمحمد الطري
وقلتلة...
محمد انا ممكن اتكلم معاك شوية؟
قال.. اسف
انا راجع من الشغل تعبان
وعايز انام
بصيتلة بابتسامة ودودة
وقلت... طيب خلاص براحتك
انا هاجل الموضوع الي كنت عايزاك فيه
شوية
لكن من فضلك
متنمش قبل ما تاكل
بصلي بدهشة
وقالي.. انتي عايزة تفهميني
انك قلبك عليا؟
وبتطمني ان كنت اكلت ولا مكلتش؟
بصيتلة بياس
وقلت... انا مش عايزة افهمك حاجة
كل الحكاية
اني عارفة ان زمانك راجع من شغلك جعان
فاطلبت بيتزا
وعملت
حسابك فيها
موقف اخوي يعني
زي ما اي اخت بتعمل مع اخوها
وعموما البيتزا في المطبخ
لو حبيت تاكل اتفضل
تصبح علي خير
وسيبتة وانا محروق دمي منه
ورجعت لغرفتي
وانا بقول لنفسي
ايه ياربي المهمة الصعبة دي؟.
انا زهقت بقي
وبدات افكر اني اخد حاجتي وامشي
لاني حسيتها مهمة شبة مستحيلة
فا دخلت غرفتي
وانا بنعي الظروف الي جابتني هنا
واثناء منا كنت في قمة احباطي
سمعت صوت جاي من ناحية باب الغرفة
وبيقول... شكرا
بصيت باتجاه الصوت
ولقيتة..
محمد الطري
فا استغربت
وسالتة
قلت... بتشكرني علي ايه؟
قال.. شكرا علي البيتزا
قلت... العفو علي ايه؟
للكاتبة حنان حسن
ده العادي بين الاخوات
قال.. طيب وانا هاكل لوحدي
مش هتيجي تاكلي معايا؟
قلت...ماشي
وبالفعل دخلت واتعشيت مع محمد
وبداء ياخد عليا
ويتكلم معايا
وانا كنت بستغل كل فرصة
ممكن تقربة من اختة صافي
وتخلية يثق فيها
ويحكيلها علي كل حاجة
واستمرت علاقتي الجيدة بمحمد الطري
لفترة
ولما حسيت بان الوقت بقي مناسب
اني
اتكلم معاه
في خصوصيات العيلة
بدات فعلا
اسالة عن كل حاجة تخص عيلة الكيلاني
وكان بيجاوب بعفوية
علي كل الاسالة
لغاية ما مرة
كنت
بتكلم معاه عن محمد الكشر
وسالتة
وقلت..
مش ناوي تحضر خطوبة اخوك محمد علي منار؟
رد محمد الطري
وقالي..
هو ازاي قدر يخطب ويتجوز بعد الي حصل لمراتة؟
استغربت من كلامة
وسالتة..
قلت. هو انت كنت تعرف ان محمد اتجوز
و فشل في جوازة قبل كده؟
ابتسم محمد الطري
وقالي...
تقصدي فشل في جوازة لما مراتة
اتقلت؟
فسالتة
قلت.. انت عرفت ازاي انها اتقلت؟
قال.. احنا كلنا هنا عارفين الموضوع ده
استغربت من جملة كلنا هنا عارفين
لان محمد الكشر
قالي ان محدش كان يعرف
قصة جوازة دي
غير عمتة وابوه فقط
ولما قالي الجملة دي
بدات اشك في محمد الطري
انه يكون هو الي قتل
بالفعل
وتاني يوم
انتهزت الفرصة
الي خرج فيها محمد الطري لشغلة
ودخلت غرفتة
عشان ادور فيها علي اي حاجة
اطلع منها بمعلومة
للكاتبة حنان حسن
واثناء ما كنت بدور في دولابة
لقيت حاجة مش هتصدقوها
لان الحاجة دي
عرفت بيها مين هو القاتل
و الحاجة دي هي........
لو عايز باقي احداث القصة
ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة... حنان حسن
تليفون ابوه
ردحذفتسلم افكارك
ردحذفروووووعه كملى بليز 🌷🌷
ردحذفالاجندة بتاعت أبوه
ردحذفجايز تليفون أبوه أو لقيت نفس كتاب الي اختفى ف ده الي عاتبان أن عمته الي قتلت مرات محمد و ليها شركاء
ردحذفموبايل أبوه او مذكراته
ردحذفروعه
ردحذف