رواية بت شمال الجزء التاسع - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
رواية بت شمال الجزء التاسع
للكاتبة/حنان حسن
بعد ما عدت لبيت ام الغلام ودخلت غرفة عصام
عشان ابحث عن منصور وامة...
لقيت علي السرير جثة عصام مرة اخري
وروحت اهز تلك الجثة لاعرف ما سرها ؟
وتفاجات بعصام
يبتسم ويقول انا هقتلك حالا
وعندما.امسك المسدس وهم بان يطلق عليا الرصاص
تفاجاء ...بام الغلام
تقف علي باب الغرفة
وتمسك بيدها مسدس
هي الاخري
واخذت تصوب النار باتجاهنا
مما جعل عصام يضرب يدي
ليقع الموبيل
وينطفئ نوره
ليستطيع ان يهرب من نيران ام الغلام..
وبالفعل صمتت بعدها طلقات النيران
ونزلت انا سريعا ابحث عن الموبيل
الذي اخذتة من منزل فرفشة
وبعدما وجدت الموبيل
واعدت فتح الكشاف مرة اخري
وجدت بان الغرفة اصبحت خالية
ولا يوجد احد بها...
فا خرجت سريعا لابحث عن منصور
في بقية الغرف
وعندما كنت امر بالمطبخ
وجدت خالة حمدية
ودي
كانت الطباخة المفضلة لام الغلام ..
وفكرت اسال خالة حمدي عن منصور
قلت ..ازيك يا خالة حمدي
ردت خالة حمدية في تعجب
قالت...انتي ايه الي رجعك هنا تاني يا بت
انتي مش كنتي مشيتي؟
قلت ..معلش بقي
اصل فزفشة قصدتني في شغل
وانا مقدرتش اقولها لا
ردت خالة حمدية
بسخرية
قالت..والنبي فرفشة دي انا مش عارفة
لسه ربنا هيعمل فيها ايه تاني عشان
تتوب
وانتهزت ذلك التلميح الذي صرحت به خالة حمدية وسالتها؟
قلت..ايوه والله علي رايك ده مفروض
بعد ما فقدت بنت عروسة زي بنتها بسنت
بالطريقة المنيلة دي
كان مفروض تتوب من زمان
نظرت الي خالة حمدية بدهشة
وسالتني؟
قالت...انتي ايه عرفك بالموضوع ده؟
قلت مهي فرفشة مش بتخبي عني حاجة ابدا..
واردت ان اثبت لخالة حمدية بان فرفشة لا تخفي عني شيئ بالفعل
فقلت لها
دي حتي فرفشة قالتلي ان عصام تزوج من بسنت عرفي
نظرت الي خالة حمدية وتحدثت بحسرة
قالت..كبدي يا بنتي
استغل وجود البت الطفلة لوحدها في البيت
وخدها غصب
اردت مجارتها في الحديث لاعرف المزيد
عن الموضوع
قلت.. بس رجع صلح غلطتة
وتزوج منها يا خالة
ابتسمت خالة حمدية وهي تمص علي شفتيها
ساخرة
ثم
قالت...والنبي يا بنتي ما اتجوزها
ولا عمره كان هيفكر يتجوزها..
لكن لما فرفشة عرفت المصيبة
الي عملها مع بنتها
راحت واشتكت لام الغلام
الي دفعت لفرفشة قرشين
لكن لما البت حملت
باست فرفشة علي جذمة ام الغلام عشان
تستر علي بنتها
فا كتبت لها ام الغوالي عقد عرفي
باسم عصام
عشان العيل مينزلش ويبقي ابن حرام..
لكن بقي البت ماتت
هي والي في بطنها
وهي بتولد
وسالتها؟
قلت...وازاي فرفشة سكتت علي حق بنتها كده؟
ردت خالة حمدية
قائلة
ام الغوالي هي وابنها..
يا ما ظلمت ناس وياما
فضحت ولاية
قلت..وايه الي صبر فرفشة علي العيشة مع ام الغلام بعد ما بنتها مانت؟
ردت خالة حمدية
قائلة..
هتروح فين وتسيب كارها واكل عيشها الغلبانة؟
نظرت لها وانا كل شوية بتزداد امامي الصورة وضوحا
وسالتها قلت..انتي تعرفي قريب ام الغلام الي اسمة منصور ؟
قالت..ايوه طبعا عارفاه ده هو الي قتل ام الغلام
الله يرحمها
قلت..هي ام الغلام ماتت بجد؟
نظرت الي بغضب ثم سالتني؟
قالت..هو في حاجة اسمها ماتت بجد وماتت بضحك؟
قلت مقصدش
..اصلي انا سمعت انهم انقذوها
علي اخر لحظة
ردت خالة حمدية..
قالت..لا دي ماتت فعلا وجابوها من البلد
ودفنوها هنا
وانا وقفت علي غسلها بايدي
قلت في نفسي..
ده ايه ده بقي شغل الشقلبظات ده؟
امال مين الي كانت بتضرب عصام بالنار من شوية؟
قلت..بس انا شوفت ام الغلام من شوية
في البيت؟
اخذت خالة سعدية تقبض علي يدي
وهي تحذرني ان اصمت
قالت..كل الي في البيت شافوها
وقالولي نفس كلامك ده
قلت..وده معناه ايه؟
قالت..ام الغوالي روحها في البيت هنا
وطول ما القاتل حر وطليق هتفضل روحها كمان مطلوقة في البيت
قلت..انا سمعت ان الراجل قريبها الي اسمة منصور ده جه هنا ؟
وناس شافتة في البيت هنا..
الكلام ده صحيح؟
قالت..ميقدرش يجي هنا
لانه لو جه البوليس هيمسكة
وبعدين هيجي هنا ليه؟
قلت..ممكن يجي عشان الورث مثلا
مش هو قريبها الوحيد ؟
والوارث الوحيد ليها كمان؟
قالت..ام الغلام مفيش حاجة باسمها
غير البيت ده فقط
وباعت كل حاجة وحولتها لفلوس سايلة
وسالتها؟
قلت....طيب مهو هيورث الفلوس دي مش الفلوس في البنك؟
ردت خالة حمدية قائلة
ام الغلام عمرها ما حطت فلوسها في البنوك ...
وطول عمرها بتشيل فلوسها ودهبها في المخبا السري بتاعها
ود ميعرفش طريق المخبا حد غيرها
قلت..افهم من كده ان الفلوس دي كلها
ماتت في مكانها بموت ام الغوالي؟
نظرت الي المراة وهي تتحسر
قالت..ايوه والنبي يا بنتي
كانت فلوسها حرام وراحت معاها
وسالتها
قلت... هي كانت بتشتغل ايه باظبط
قالت.كانت بتطلق وبتجوز وبتموت
وبتشفي وبتخلي النسوان تحمل في الحرام باسم الجن
قلت..ينهار اسود دي كانت مصيبة سودة؟
ردت خالة حمدية
قالت..الله يسامحها بقي
واثناء حديثي مع خالة حمدية
سمعنا صراخا
وخرجنا نجري انا وخالة حمدي..
.لنري ما حدث
ولقيت واحده من النساء االتي يعملن بالمنزل..
تقول بان ام الغلام احتجزتها في الحمام
وكانت تريد خنقها
لولا انها قاومتها وخرجت سريعا
والمراة تريد المغادرة فورا
وسالتها خالة سعدية
قالت...انتي شوفتي وجهها؟
ردت المراة وهي مذعورة
قالت..ايوه شوفت وشها وجسمها كمان
مهي كانت واقفة في الحمام عريانه
نظر الجميع للمراه وهي تلم اشيائها من المنزل
لتهرب بعمرها
وشوية ولقيت فرفشة جاية بتحقق
في موضوع شبح ام الغلام الذي
يطيح بمن يعيشون بالمنزل
وقصص الجميع
الذين سمعوا عن شبح ام الغلام
ولقيت.. فرفشة اتوترت لدرجة انها
لم تاخذ بالها من وجودي معها في نفس المكان
وقامت سريعا وغادرت المكان
بالرغم من انها كانت لسه جاية من بره
ولكنني لحقت بها قبل ان تغادر
ووقفت امامها وانا اطلب منها بعض الدقائق من وقتها
وبالفعل دخلنا انا وهي لغرفتي التي كنت انام بها
قلت..ام الغوالي جتلي انا كمان وقالتلي حاجة خطيرة للاسف
قالت..حاجة ايه الخطيرة دي الي قالتهالك؟
قلت.. للاسف بتقول انها هتثار لروح ابنها منك
عشان عرفت انك انتي الي قتلتية
ردت فرفشة ساخرة
قالت..ايه الهبل الي بتقولية ده انتي كمان؟
قلت..واللهي هبل ولا حقيقة بقي معرفش
انا بوصلك رسالة قالتهالي ام الغلام
وما علي الرسول الا
البلاغ
نظرت الي فرفشة بحذر
وهي تسالني؟
قالت....انتي شوفتيها
فين؟
وقالتلك ايه بالظبط؟
قلت..انا شوفتها في حجرة عصام
من شوية وحتة كانت هتقتلني انا وهو
وفي تلك اللحظة
لقيت فرفشة تتحدث الي نفسها
وتقول..ايوه فعلا زي ما قالي بالظبط
وسالتها؟
قلت.. هو مين؟
افاقت فرفشة لنفسها وهي تسالني..قالت..قوليلي
قالتلك ايه بالظبط؟
قلت..قالتلي انها عرفت انك انتي الي قتلتي عصام
عشان
اغتصب ابنتك
التي كانت مازالت طفلة وماتت بسببة
وهي بتولد
ثم اضفت لها
قلت..
وقالت كمان انها مش هتسيبك الا لما تثار منك لانك قتلتيها وقتلتي ابنها
ردت فرفشة وهي
ترتجف
قالت..بس مش انا الي قتلتها؟
قلت..خلاص قولي مين؟
نظرت ليا فرفشة بلؤم وتركتني وغادرت
المكان
دون ان تنطق بكلمة واحدة..
ووقفت انا وكنت اود ان ابكي
لان الوقت يمضي في ذلك المنزل
دون ان اعلم اين منصور وامة؟
ولقتني برجع مرة اخري لغرفة عصام
لابحث عن المكان الذي يخرج ويدخل منه
عصام
وقلت في نفسي..
انه ربما يكون هناك مكان خفي
او سرداب في تلك الغرفة
وبالفعل دخلت الغرفة..
واخذت اتلمس الارض والحيطان
وفتشت في كل مكان في الغرفة
الي ان اجهدني البحث وجلست علي السرير
لارتاح قليلا
ووقع مني الموبيل اثناء ما كنت اجلس ..
فا نزلت لاستعيد الموبيل من تحت السرير
ولفت نظري ان المرتبة مكتظة من اسفل
ووضعت يدي علي مرتبة السرير
وفي تلك اللحظة
شعرت بجزء من المرتبة ناشف
وكان المرتبة بداخلها شيئا ما
وقررت ان اري ما بداخل تلك المرتبة
واخذت افتح المرتبة وازيل القطن والقماش
بداخلها
الي ان ظهر امامي كنز علي بابا.
وقد كانت ام الغلام تخفي اموالها وذهبها
وحصيلة شقي السنين بتلك المرتبة
وفي تلك اللحظة...
فهمت ليه اتقتلت
ام الغلام؟
وعرفت كمان ليه عصام لسة موجود في البيت ده لغاية دلوقتي
بعدما قتل ام الغلام
لكن الي مكنتش قادرة افهمة
هو ..علاقة فرفشة بقتل ام الغلام
وهل فعلا ليها علاقة
بقتلها؟
وعصام فعلا ابن ام الغلام ولا لا؟
ونظرت لتلك الفلوس الكثيرة
وقلت لنفسي.. بما ان الفلوس لسه في المرتبة
..يبقي محدش لسه عرف مكانها غيري
وقررت اني هوصل للحقيقة
من خلال تلك النقود
وساعتها هعرف مين عصام..
وهعرف كمان مكان منصور وامة
المهم ..تسللت للمطبخ
وبحثت عن شوال كبير من اشولة البصل
بالمطبخ
وشوال اخر للزبالة
واخذت اجمع في شوال البصل كل تلك الثروة
وبعدها ..وضعت الشوال في كيس القمامة الكبير
لكي يبدوا كا القمامة
وتسللت للخارج
ووضعت الشوال علي سلم الخدم
مع اشولة القمامة
الاخري
بعدما علمتة بربط رقبة الكيس بدوبار احمر
كنت قد اتيت به من
المطبخ
وتركت الجوال علي سلم الخدم
لاعود واخذة فيما بعد
ونزلت سريعا ابحث عن منصور
ولكنني لم اجد له اثر في المنزل باكملة
وروحت اعيد عليه الاتصال
ومازال الموبيل يعطيني مغلق
فا جلست علي السلم وانا ابكي
وقلت في نفسي بان منصور قد مات
واخذت اتفحص الموبيل الذي في يدي
وهو موبيل فرفشة
وسالت نفسي لماذا كانت فرفشة تخفي ذلك الموبيل
بعيدا؟
فا خطر في بالي ان اتفحص ما بداخل الموبيل
لاكتشف بالموبيل ذلك الفيديوا
الذي كان مفاجاءة
ولان ذلك الفيديوا كان بمثابة طوق نجاة
ليا انا ومنصور
وكان الفيديوا لعصام وهو يقتل ام الغلام بيدة
ولكن الملاحظ في الفيديوا ان عصام كان يتحدث مع شخص اخر
وكان عصام كان له شريكا اخر
وسالت نفسي؟؟
قلت..ولما فرفشة عارفة مين القاتل؟
ليه انكرت الموضوع ده ؟
وليه بتخفي الدليل ده؟
وليه كمان مازالت محتفظة بيه؟
ووضعت يدي علي راسي بعدما اجهدني التفكير
وفي تلك اللحظة
وجدت من يرفع يدي من علي راسي
وهو يقول تعالي معايا يا ايمان عايزاكي
وعندما نظرت باتجاه الصوت
لقيت فرفشة...تخبرني بانها وجدت منصور يتسلل حول المنزل
وهي تريدني ان امسك به معها
لنسلمة للبوليس
وكنت في تلك اللحظه اتمني اسمع اي خبر يطمني علي منصور
...وكنت ارجوا الله ان يكون
مازال بخير
وخصوصا ان قلقي عليه قد ازداد
عندما وجدت موبيلة مازال مغلقا
فا قمت معها سريعا
لنذهب الي منصور
وانا احمد الله علي سلامتة
ولقيتها اخدتني لغرفة في البدروم
ولكنها ليس بها اي شخص
وسالتها؟
قلت..فين منصور؟
وسمعت صوت ياتي من الخلف
وهو يقول..مفيش منصور لكن في عصام ينفع؟
نظرت لفرفشة باحتقار وانا اقول...
علي فكرة انا كنت عارفة
فاسالتني؟
قالت..عارفة ايه؟
قلت..عارفة ان انتي والشخص الي واقف ده
اتفقتوا مع بعض
واخترعتوا موضوع عصام ده
عشان تنتقمي لبنتك الي ماتت
بسبب عصام وامة...
اخذ عصام يضحك ويقول ساخرا
منتي شاطرة وعارفة كل حاجة اهوه؟
ابتسمت له ببرود وثقة
وانا اقول..لا ده مش السبب الوحيد
لان في سبب كمان
انتوا قتلتوا ام الغلام بسببة
رد عصام متسائلا؟
قال..ايه السبب التاني؟
قلت..الفلوس
الي ام الغلام كانت بتخبيهابعيدا عن البنوك
وطبعا عشان فرفشة
كانت من المقربين من ام الغلام
كانت تعرف ان الفلوس في البيت
لكن مكنتش تعرف فين في البيت بالظبط؟
نظرت فرفشة لعصام بعتاب
قائلة..
بقي البت اللئيمة دي تبقي عارفة عننا كل ده؟
وانت سايبها لغاية دلوقتي من غير ما تقتلها؟
نظر عصام بغضب
وقد كان يخفي في يدة سكينا
يلمع بجانب يده
ورد قائلا...
قال ..من ساعة ما دخلت البيت النهاردة
وانا مصمم اني اقتلها
لكن ظهور الشبح منعني عن قتلها..
لكن دلوقتي الشيطان نفسة مش هيحميها مني
وقبل ان يكمل عصام جملتة
سمعت صوتا ياتي من الخلف ويقول..
جرب تلمسها
او تقرب منها عشان قبرك يتفتح الليلة
ونظرت سريعا لمصدر الصوت
لاتفاجاء.. بشخص لن تتخيلوة
لو عايز باقي احداث القصة ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة
حنان حسن
رائعه ❤️❤️❤️
ردحذفاكيد منصور
ردحذفكده باقى لغز واحد وهو ازاى ام الغلام بتظهر بعد مااتقتلت
بتوفيق دائما يارب بجد رؤؤؤؤؤعه
ردحذفرائعه....... جدا
ردحذفجميله بالتوفيق
ردحذفرائعة جدا جدا بالتوفيق
ردحذفياسر او منصور
ردحذفأكثر من رائعة
ردحذففين الجزء العاشر شوقتينا اوى انا عايزه اعرف مين اللى ظهر ممكن منصور
ردحذففي انتظار الجزء العاشر
ردحذففين جزء العاشر
ردحذف