رواية شبة أنثى - ‏الجزء ‏الثالث

رواية شبة أنثى الجزء الثالث - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن

رواية شبة أنثى الجزء الثالث 

للكاتبة/حنان حسن 


بعدما شوفت الست فريدة في غرفة مبروكة استغربت

وقلت في نفسي

 ازاي الست فريدة في اوضة مبروكة؟

امال مين الي كان بيتكلم في الاوضة المقفولة؟

فا رجعت بسرعة
 علي الاوضة المقفولة 

وفتحتها بسرعة
 عشان اتفاجئ
 بشيئ رفض عقلي يستوعبة


للكاتبة حنان حسن



لاني شوفت ادامي الست فريدة 
في الاوضة المقفولة 

وكانت قاعدة مدياني ظهرها 
وحواليها قطط كتير 

والغريبة انها كانت بتتكلم مع القطط

بصوت واطي
 وبتشاور لهم كانهم بني ادميين 
وفاهمين كلامها

طبعا انا وقفت علي باب الاوضة

 وانا مذهولة ...وخايفة

لان الوضع كان مرعب

وسالت نفسي
ازاي الست فريدة موجودة في اكتر من مكان؟
 في وقت واحد؟


وخوفت لا يكونوا القطط دول كمان ؟.....
ربنا الحفيظ


فا رجعت بالراحة وقفلت الباب عليهم تاني 
عشان ميخدوش بالهم اني شوفتهم

و رجعت بسرعة علي غرفة مبروكة

 والمصيبة اني لقيت الست فريدة لسة قاعدة منتظراني
 في غرفة مبروكة 

ومحضرة الفرشة 
وبتقولي خدي الفرشة اهية

اخدت منها الفرشة وانا بقول في نفسي 

هي كام فريدة في البيت بس ياربي؟


للكاتبة حنان حسن



لكن انا طبعا مكلمتهاش في حاجة
 لاني كنت مرعوبة

فا اخدت الفرشة الي هنام عليها
 وروحت علي المطبخ جري...
فرشت الفرشة وحاولت انام عشان
 اهرب من الرعب الي
 انا شوفتة

لكن النوم جفاني 

ومعرفتش اغمض عيني طول الليل

لكن فضلت احايل في نفسي
 عشان انام 
واثناء منا بحاول النوم

سمعت صوت باب الشقة بيتقفل

ولقيت الست فريدة 
داخلة وكانها 
كانت في مشوار 

ولسة راجعة من برة 

لانها كانت لابسة النقاب زي ما شوفتها اول مره

وقبل ما تدخل اوضتها
سالتها؟
قلت..تؤمريني باي خدمة
 قبل ما انام يا ست فريدة؟

وانتظرت ان الست فريدة ترد عليا

 ولكنها لم تلتفت الي 

ولقيتها قعدت علي الكرسي
 وهي ساكتة
وبتبصلي

فا قربت منها
 وقلتلها
يا ست فريدة انا بكلمك انتي مش بتردي عليا ليه؟
لكن بردوا مردتش في صعب عليا الحالة الي هي فيها
اصل بصراحة...

 حالتهاكانت صعبة اوي

 بسبب انها فقدت اخوها وعيلتة 

فا قربت منها
وحطيت ايدي علي كتفها

وقلتلها...حبيبتي انا حاسة بيكي

 وعارفة انك شوفتي كتير 
خلاكي تعبتي ونفسيتك تعبت
يعلم ربنا انا اد اية زعلانة عشانك
يا ست فريدة
 لانك طيبة وتستاهلي كل خير

ده كفاية الي انتي عملتية معايا

عشان كدة
انا عايزاكي ترمي من ورا ضهرك
 وتعيشي حياتك

 انتي لسه صغيرة ....وحلوة ... والحياة ادامك
وياريت تعتبريني حد قريب منك 
ولو عايزة تتكلمي معايا اتكلمي
 ومتكتميش في نفسك
لان الكبت وحش

 وجربيني واتكلمي
 معايا
  وهتلاقي سرك في بير 

بعد ما قلت كل الكلام ده
 لقيت الست فريدة بتمسك ايدي
 الي علي كتفها 


للكاتبة حنان حسن



وبعد ما بصت علي ايدي 
بعدت ايدي عنها 

وسابتني ودخلت لاوضتها من غير ما تتكلم معايا
 كلمة واحدة

وبالرغم من تصرفها ده

الا اني بصلتها وانا بدعيلها ربنا يشفيها من الي هي فيه

ورجعت للمطبخ تاني
وحاولت انام شوية

واخيرا نجحت اني انام شوية

وصحيت الصبح علي صوت ام فريدة

وهي بتقولي...اصحي يا نعمة
 جايلنا ضيوف وعايزين ننضف البيت بدري النهاردة

فا قمت وشيلت الفرشة الي في للمطبخ

 وبدات الشغل

وبعد ما خلصت شغل البيت 
كانت فريدة وامها 
قربوا ينتهوا من تجهيز الاكل

 عشان الضيوف الي مكنتش لسة عرفت هما مين
لكن لما لقيت الست فريدة 
غزالتها رايقة
 عرفت انها فرحانة بالضيوف الي جايين

فسالتها
قلت...هما مين الضيوف الي جايين يا ست فريدة؟

ردت فريدة
 قائلة
ده زيدان اخويا والتؤم بتاعي...
 انا ....وهشام
وسالتها
قلت..هو المرحوم كان التؤام بتاعك هو كمان؟
قالت...ايوه

قلت..هو انتوا كنتوا ثلاثة تؤام

هزت راسها باسف وهي تقول.. اه لكن دلوقتي بقينا تؤامين 

 واخويا الي جاي دلوقتي زيدان اخويا ....حبيبي


للكاتبة حنان حسن



 وبالرغم من اني مش بحب مراتة
لكن فرحانة انه جاي اوي
وسالتها
قلت..وهو حضرتك مش بتحبي مراتة ليه
يا ست فريدة؟
ردت الست فريدة
قائلة
 عشان مغرورة ....وشخصيتها زبالة 

لكن انا اهم حاجة
 عندي

 ان  اخويا تؤامي جاي  اخيرا .... وهشوفة

قلت..ربنا يخليكم لبعض يا ست فريدة

وبعد شوية
لقيت الحاجة بتقول لفريدة 
 اخوكي زيدان اتصل يا فريدة 
وبيقول انه وصل هو ومراتة  ابعتي نعمة
تفتح الباب

فطلبت مني فريدة اني
اخرج افتحلهم

فطلبت منها
 اني اروح الاول البس حاجة

 بدل الحملات الي انا لابساه
 واكتافي العريانة دي


لكن فريدة صرخت فيا وهي بتقولي..

روحي بسرعة افتحي
يا نعمة
  احنا كلنا هنا بنلبس كده
واكدت ام فريدة علي كلام بنتها
 وهي بتضحك

و بتقول...
هو انتي فاكرة ان ابني ممكن يبصلك
 يا  يا بت نعمة ؟

ده عايش طول عمرة بره
 ومتجوز واحدة

 تقول للقمر قوم وانا اقعد مطرحك


 روحي يا بت بسرعة افتحي وبطلي هبل

قلت...حاضر

انا طبعا كنت خارجة افتح ومكسوفة اقابل الناس
 الي علي الباب 
وانا كده

وكنت بقول ...يا حيط داريني
و فتحت الباب زي ما الست فريدة وامها امروني...

 لكن اول  لما فتحت الباب 

وقفت متسمرة مكاني

لاني شوفت واحد ادامي
 صورة طبق الاصل من هشام
 الي في الصورة

وواضح فعلا انهم تؤام

ولما لاحظ الشاب الي ادامي اني ببصلة اوي


للكاتبة حنان حسن



لقيتة بيبتسم
 وهو بيقولي...

احنا بقي عندنا ناس حلويين في بيتنا ولا اية؟
وقبل ما ارد عليه

ظهرت واحدة ست من وراة 
وكان واضح طبعا انها مراتة

لانها بصتلي من فوق لتحت باحتقار 

وهي بتقول...

ايه قلة الزوق دي؟

 هي مش فريدة عارفة اننا جايبن؟
 ازاي يتاخروا في فتح الباب ؟
وفي الاخر تخلي 
واحدة صحبتها هي الي تقابلنا علي الباب؟

ابتسمت لها وقلت بكل ادب
لا يا ست هانم 
 انا مش صاحبة الست فريدة 
انا بشتغل هنا

بصتلي تاني باحتقار واستعلاء

ولقيتها بتقول...

ولما انتي شغالة هنا؟

 ايه المسخرة الي انتي عاملاها في نفسك دي؟

وقبل ما ارد عليها

 لقيت فريدة خرجت من جوة 
ورمت نفسها في حضن اخوها 
وهي بتقول ...
زيدان حبيبي... وحشتني اوي 
يا اخويا

وبعدما دخل الجميع للصالون

دخلت انا المطبخ وانا بقول...
فعلا فرق كبير اوي
 بين ست فريدة وست نسمة
وفضلت اجهز السفرة مع الست فريدة 

و مرة واحده 


للكاتبة حنان حسن



لقيت  زيدان بيه

 قام من مكانه ... وجه يساعدنا في تجهيز السفرة معانا

والغريبة اني كنت ملاحظة 
في عنية نظرات اعجاب 

اول مرة اشوفها في حياتي
 لاني عمري ما حد بصلي اصلا

والغريبة انه بيبصلي وهو معاه واحدة زي القمر
المهم انا طبعا  كنت بحاول مبصش ناحيتة

لاني كنت ملاحظة

 ان الست نسمة مراتة مركزة معايا
 ومع عنين  جوزها اوي

فا مصدقت اننا انتهينا من تحضير السفرة

ورحعت اقعد في المطبخ 

لكن بعد شوية

لقيت الست نسمة داخلة تعمل نسكافية

فا سالتها
قلت.. حضرتك عايزاني اعملك حاجة ؟

فا تجاهلتني الست نسمة
 ومردتش عليا..

وكانها استكبرت انها ترد عليا

فا سيبتها تعمل الي هي
عايزاة تعمله

وبعد شوية

 لقيت زيدان بية داخل المطبخ
ووقف جنب الست نسمة 
 وهو بيبتسم بكل زوق وبيقولي...

انتي اسمك نعمة؟
قلت..ايوه 

قال..ممكن تعمليلي شاي يا نعمة ؟
من فضلك
قلت..طبعا من عنيا هعمل لحضرتك شاي حالا

رد زيدان بية  مازحا 

وهو يضحك بسعادة
قال..شايفة يا نسمة 

اخيرا لقيت واحدة تقولي حاضر....
 ومن عنيا 
مش زي الفليبنيات الي جايبهملي متبرجمين علي كام كلمة

وبوزهم بيبقي شبرين


للكاتبة حنان حسن



وفي تلك اللحظة

لقيت الست نسمة بتبصلي... وهي بتكلم  زيدان بية
 بسخرية
قالت ...
الشغالات الفلبينيات بيبقوا جايين تبع مكاتب توظيف
 ومتحرين عنهم بدقة 

وعارفين اصلهم من فصلهم

ده غير انهم بيبقوا نضاف 
ومتدربين علي العمل في بيوت الناس

لكن الشغالات المصريات بيبقوا معظمهم بنات شوارع

 وبنات ليل كمان
 لو حبيت

وفي الاخر  ممكن يسرقوك .....
او يقتلوك 

نظر لها  زيدان بيه بغضب 

وهو يستعد للخروج
 من المطبخ 

وهو يقول...
لا تعليق...
بجد مش لاقي كلام ارد بيه عليكي

وبعد ما خرج زيدان بيه من المطبخ

خرجت هي كمان وراه بعد ما اخدت النسكافية
وامرتني اني اخلص الشاي بتاع زيدان

 بية واجيبة علي الصالون

قلت ...حاضر
وبعد ما خرجوا وبقيت لوحدي

لقيت نفسي
مستغربة من الست نسمة ؟
هي بتعاملني كده ليه؟

معقول تكون بتغير مني انا  ؟
هو انا بيحسبوني من ضمن الستات اصلا؟

وبعدين ليه بتغلط فيا ؟

وانا معملتهاش اي حاجة

يعني هو عشان انا غلبانة ؟
وظروفي جبرتني علي الشتغل هنا ؟
تسمح لنفسها انها تنبط عليا بالكلام
 و تسبني
 وتقول عليا بنت شوارع وبنت ليل كمان؟

ولقيت نفسي صعبت عليا نفسي
 ودموعي نزلت

واثناء ما كنت بعيط

سمعت صوت حنين اوي بيقولي

متزعليش يا نعمة 
حقك عليا انا


للكاتبة حنان حسن



فا التفت بسرعة ناحية الصوت

ولقيته زيدان بية

 وقلت في نفسي 

معقولة ؟
زيدان بيه 
لحق يغير هدومة
 ويلبس ملابس مختلفة بالسرعة دي؟

المهم..بصيت ناحيتة 

ولقيتني بقولة
خاطرك علي راسي يا زيدان بيه

انا بس الي زعلني اني حسيت اني ضعيفة.... وذليلة 

لمجرد اني بشتغل عندها 
ومقدرتش ارد عليها
 لما شتمتني 

وقالت ان الشغالات المصريات بنات شوارع وبنات ليل

ابتسم زيدان بية

وهو بيقول..
نسمة دي انسانه تعبان في دماغها
 متخديش علي كلامها

هي بس تلاقيها غيرانة منك 
عشان البيجامة الي انتي لابساها دي شكلها حلو عليكي 

قلت..معقولة
 وهو انا هاجي حاجة في جمالها ؟
دي الست نسمة زي القمر

رد زيدان بيه
 قائلا
للاسف نسمة غنية بجمال الشكل 

لكن فقيرة في جمال الروح ....والقلب

لكن انتي يا نعمة بتجمعي بين الاتنين

 عشان كده هي بتغير منك
بصيتلة باستغراب وسالتة..

قلت..حضرتك تقصد اني انا جميلة؟
قال..طبعا انتي جميلة يا نعمة 
وزي القمر 

وروحك... وبسطاتك بيزودوكي جمال

 فوق جمالك كمان

اتكسفت من كلامة 

وقلت اغير الموضوع 

فاقلت...الشاي بتاع حضرتك خلص
 اتفضل
ابتسم زيدان بية واخذ من ايدي الشاي

وهو بيقولي..تسلم ايدك يا نعمة

وتركني وخرج من المطبخ

ووقفت مذهولة وسرحانة في كلامة وانا مش مصدقة نفسي

وكنت فرحانة اوي

ايه ده يا جدعان؟


للكاتبة حنان حسن



 انا اول مرة في حياتي حد يقولي اني جميلة

ومش اي حد
 ده انسان شيك ومتعلم وزي القمر

واثناء ماكنت واقفة سعيدة ...وسرحانة

سمعت صوت الست نسمة 
وهي بتزعقلي

وبتقولي..كل ده بتعملي في كوباية شاي؟

فين الشاي الي عملتية؟

قلت..منا اديت الشاي لزيدان بية

قالت..انتي مسطولة يا بت انتي؟
ولا بتشربي حاجة؟

زيدان مين الي خد الشاي؟

 اذا كان زيدان بية بعتني اخد منك الشاي حالا

قلت في نفسي 

لا بقي دنتي بتتلككي عشان تتخانقي 

فا سيبتها... وخرجت من المطبخ
 عشان اسال زيدان بيه ادامها واكسفها

لكن الغريبة اني لما روحت لزيدان بيه في الصالون

 لقيتة رجع غير هدومة تاني 
واصبح بالملابس الي كان لابسها اول ما وصل

 ووقفت ادامة وانا مستغربة

وقلت...يا حومتي ؟

وسالتة
قلت..هو مش حضرتك اخدت مني الشاي من شوية يا بية؟

رد زيدان بيه
 قائلا
شاي ايه الي اخدتة 

انا منتظر الشاي من ساعتها يا نعمة
 اخلصي
وقفت ابصلة وانا مش فاهمة في اية الي بيحصل

لكن قلت 
بيني وبين نفسي

 ممكن يكون مش عايز يفهم الست نسمة انه كان عندي في المطبخ من شوية 

ورجعت اعمل تاني الشاي 
لكن الي صدمني وكان هيجنني اني لما رجعت  للمطبخ لقيت كوباية الشاي علي الرخامة في المطبخ
فقلت ..لا اانا اكيد عقلي تعب وبقي يحصلي توهان
 
وعدي الموضوع

 وفي اليل 

كانوا كلهم سهرانين وبيضحكوا 
ما عدي الحاجة ام فريدة كانت نايمة في اوضتها

فا وقفت اتفرج عليهم من بعيد 
لكن لقيت فريدة بتقولي تعالي يا نعمة
 اقعدي معانا 

 قلت لا يا ست انا اتكسف 

وقبل ما ترد عليا ست فريدة

لقيت الست نسمة
 جاية بتمسكني من ايدي 

وهي بتقول...


للكاتبة حنان حسن



لا متتكسفيش تعالي اقعدي ...
واشربي
 معانا من العصير السحري ده

وبعد ما اديتني الكوباية وشربت  منها
 حسيت اني دماغي لفت 

وبقيت بشوف حاجات غريبة
  وكنت شايفاهم كلهم بذيول

وبقيت بضحك زيهم بهبل
لكن مره واحدة
سمعت الست الكبيرة بتزعق

ولقيت ام فريدة بتصرخ في  الجميع 
وبتطلب من الكل يدخل ينام
وبعد ما السهرة خلصت 

دخلتني ام فريدة غرفة مبروكة
 عشان انام  فيها...

وبعد ما طفت النور وخرجت

حطيت راسي علي المخدة  
وانا لسة بضحك 

وفي تلك اللحظة 

شوفت فريدة داخلة عندي الاوضة
 وهي مغطية وشها 

ومعاها القطط بتاعتها
الي انا شوفتهم  قبل كده
وسالتها...
ايه القطط دي كلها يا ست فريدة؟

ردت فريدة
 قائلة
دول مش قطط

قلت..امال ايه دول؟

ردت فريدة 

وهي تقول

دول الاموات الي ماتوا مقتولين في عيلتنا

اترعبت من كلامها وسالتها
قلت..طيب وانتوا جايين هنا ليه؟

وعايزين مني ايه؟

قالت...عايزينك معانا
 يا قطة

ولما سمعت كلامها وفهمت قصدها
كنت هموت واتجمد من الرعب

 لولا ان الباب اتفتح

ودخل زيدان بية 


للكاتبة حنان حسن



وفضل يضربهها هي والقطط 

وطردهم بره الاوضة

وحذرهم يقربوا مني تاني

ولقيتة قرب مني 

وهو بيقولي...

هما صحيح كلهم معاكي هنا 
في البيت

لكن متخافيش 
طول منا معاكي

ولقيتة مسك ايدي وحط فيها خاتم قديم

 وهو بيقولي..

خلي الخاتم ده في ايدك 

واول ما تشعري انك 
خايفة 
او محتاجة حماية..

دوسي مرتين علي الخاتم ده

بصيتلة وانا متاكده اني في حلم 
وشوية وهصحي منه

لكن...لقيت نفسي ىهز راسي وبقول...حاضر

فا طلب مني اهدي ....وانام.... ومفكرش في الي حصل 
تاني

وبالفعل وضعت راسي علي المخدة
 ونمت ....

ولما صحيت الصبح 
عرفت طبعا اني كنت بشوف تهيؤات 
من تاثير العصير
بتاع امبارح

 الي شربتهولي ست نسمة
 عشان تعملني مسخرة وتتمهزق بيا

وقمت من علي السرير وانا دمي محروق 

من الست الي اسمها نسمة دي 

وقررت اني اروح للست ام فريدة 
واطلب منها تبعد الست نسمة عني

 لكن قلت لازم ادخل الحمام اغسل وشي الاول

وبالفعل دخلت الحمام  وحطيت ايدى تحت المية في الحوض

 ولما بصيت علي ايدي 

شوفت حاجة غريبة 
جدا
عارفين لقيت ايه؟


لو عايز باقي احداث القصة ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة
حنان حسن

التعليقات

BLOGGER: 8
  1. شكلها عايشه ف بيت كله اشباح واوووووو بجد يا حنان تسلمي ياقلبي انتي يا موززتي 😘😘😘😘

    ردحذف
  2. اكيد لاقيت الخاتم لسه في صوابعها و الي حصل معاها مش حلم 🙂🙂

    ردحذف
  3. جميله جدا جدا جدا جدا جدا جدا

    ردحذف
  4. شكل هشام دة عايش وواهمهم

    ردحذف
  5. حرام يا حنان انا خوفت قوى نزلى الاجزاء بدرى بعد كدة لو سمحتى عشان اصحاب القلوب الضعيفة اللى زيى

    ردحذف
  6. اكيد شافت ااخاتم

    ردحذف
  7. روعة تسلم ايدك

    ردحذف

الاسم

رواية ابقى معي (stay with me),7,رواية أحاسيس ممنوعة,8,رواية إحتياج أنثى,12,رواية أحضان ممنوعة,12,رواية أحضنيني,12,رواية أحيا بأنفاسك,10,رواية إغتصاب في الحلال,8,رواية أغرب رغبة,10,رواية البعض يفضلونها ساخنة,12,رواية الرغبة قبل الحب احيانا,4,رواية العشق المسموم,10,رواية المطلقة و البواب,8,رواية إمرأة لعوب,12,رواية أنفاس ساخنة,10,رواية بت شمال,10,رواية بنت ليل,10,رواية جواز عرفي,10,رواية خلف أسوار الخرابة,6,رواية دعارة مشروعة,6,رواية رغبة شرسة,9,رواية زفافي على مريض إيدز,7,رواية زواج متعة,7,رواية زواج مع إيقاف التنفيذ,5,رواية زوجة للإيجار,12,رواية شبة أنثى,12,رواية عشقتك رغما عنك,11,رواية علاقة ساخنة,9,رواية فضيحة بالدور الأرضي,5,رواية فعل فاضح,12,رواية قادر و فاجر,1,رواية لازم قبل الدخلة,6,رواية ليلة زفاف زوجي,10,رواية ليلة زفافي على أخي,10,رواية مجنون سارة,12,رواية مذكرات راقصة محترمة,5,رواية مطلوب عانس,12,رواية مطلوب مساعد قاتل,4,رواية نبض ميت,12,رواية نصف عذراء,7,رواية نوع من الحب,12,قصص و روايات,366,
rtl
item
حنان حسن - كاتبة روائية: رواية شبة أنثى - ‏الجزء ‏الثالث
رواية شبة أنثى - ‏الجزء ‏الثالث
رواية شبة أنثى الجزء الثالث - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
https://lh3.googleusercontent.com/-TTz1rE7Fkuk/X_o_maMTxEI/AAAAAAAAC8Q/g3ZDwlz_otU3UCqEAGK7y0yLmh0w_AeWQCLcBGAsYHQ/s16000/1610235799508358-0.png
https://lh3.googleusercontent.com/-TTz1rE7Fkuk/X_o_maMTxEI/AAAAAAAAC8Q/g3ZDwlz_otU3UCqEAGK7y0yLmh0w_AeWQCLcBGAsYHQ/s72-c/1610235799508358-0.png
حنان حسن - كاتبة روائية
https://www.hananstory.com/2021/01/blog-post_10.html
https://www.hananstory.com/
https://www.hananstory.com/
https://www.hananstory.com/2021/01/blog-post_10.html
true
3044855969157461923
UTF-8
تم تحميل جميع المنشورات لا توجد منشورات إظهار الكل اقرأ المزيد رد إلغاء الرد مسح بواسطة الرئيسية الصفحات المنشورات اظهار الكل مرشحه لك التصنيف الارشيف SEARCH كل المنشورات لا يوجد منشور مطابق لطلبك Back Home الأحد الإثنين الثلاثاء الأربعاء الخميس الجمعة السبت احد إثنين ثلاثاء اربعاء خميس جمعة سبت يناير فبراير مارس إبريل مايو يونيو يوليو اغسطس سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر يناير فبراير مارس ابريل مايو يونيو يوليو اغسطس سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر الآن منذ دقيقة $$1$$ minutes ago منذ ساعة واحدة $$1$$ hours ago امس $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago منذ اكثر من 5 اسابيع متابعين متابعة هذا المحتوى للعضويات المميزه الخطوة الأولى: شارك المحتوى على وسائل التواصل الإجتماعي الخطوة الثانية: اضغط على اللينك على شبكات تواصلك انسخ الكود بالكامل اختر الكود بالكامل تم نسخ الكود بالكامل Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content