رواية بنت ليل الجزء الخامس - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
رواية بنت ليل الجزء الخامس
للكاتبة/حنان حسن
بعدما خيرني شبية احمد
ما بين ان اطيعة واسلم نفسي له كازوجة
او يحكم عليا بالعمي طيلة العمر
لم يكن امامي الا التفكير في الهرب
ولما لقيت الباب اتقفل عليا
فقررت ان القي بنفسي من الشباك
لاهرب من ذلك الشخص المخيف
ولكنني بمجرد ان جريت علي الشباك
انطفئ النور
ولقيت باب الغرفة بيتفتح
وبيدخل منه كمال واحمد
الي اعادوا النور مرة اخري ...
ولما احمد شافني بحاول ارمي نفسي من الشباك
حاول ان يوقفني قبل ان اقذف بنفسي من النافذة
للكاتبة حنان حسن
و امسك بي
واعادني للداخل مرة اخري
ولما عدت للداخل
وجدت ذلك الشخص قد اختفي
ووقف كمال واحمد ينظرون الي بدهشة
لانهم كانوا متخيليين باني كنت بحاول الانتحار
و سالني كمال
قال.. انتي ليه كنتي عايزة ترمي نفسك من الشباك؟
قلت..اسمع يا كمال
انا قلت لاحمد الي بيحصلي لكن احمد مش مصدقني
انا هحكيلك كل حاجة ومن فضلك عايزاك تساعدني
عشان اخرج من هنا
رد كمال
قائلا
احكي الي حصل بالظبط
قلت ..حاضر
وبالفعل سردت لكمال كل ما حدث لي منذ ان دخلت للفيلا
وبعد ان انتهيت
نظر كمال لاحمد
وهو يقول...
اظن انت اتاكدت دلوقتي من كل الي قولتهولك قبل كده يا احمد؟
بالي اصحابي قالولي انهم شافوة هنا في الفيلا قبل كدة؟
صمت احمد
ولم يجيب علي سؤال كمال
فسالت كمال
قلت..هو كان في حد من اصحابك دخل هنا للفيلا ؟
وقعد فيها لوحده قبل كده؟
رد كمال موضحا
قال...ايوه كان ليا اتنين من اصدقائي
اضطرتهم الظروف انهم يباتوا هنا في الفيلا...
وللاسف غادروا الفيلا وتركوا حقائبهم
ولما كلمتهم في التليفون
وسالتهم هما مشيوا ليه؟
قالوا ان الفيلا مسكونة
واتاكدت من كلام اصدقائي
لما سمعت كلام الجيران
والي اكدوا هما كمان بان الفيلا مسكونة
وبالرغم من ده كله
انا قلت لاحمد كل ده
وهو بردوا مش عايز يصدقني
للكاتبة حنان حسن
وسالتة
قلت..طيب انا اعمل ايه دلوقتي
المراة العجوز حذرتني اني لو غادرت الفيلا
هتصيبني اللعنة
لاني تزوجت منهم
وانا خايفة اوي
رد كمال
قائلا
اصبري
انا هتصل باحد اصدقائي
وهو عالم روحاني
وهطلب منه
يجي دلوقتي
وهو الي هيقولنا نعمل ايه؟
قلت...تمام اتصل بسرعة من فضلك
وبالفعل..اتصل كمال باحد الاشخاص
الذي له دراية بعلم الروحانيات
لكن الغريب ان احمد كان ساكت
وكانه مش راضي عن كلام كمال
ولا كان قابل فكرة دخول العالم الروحاني للفيلا
وبعد مرور بعض الوقت
اتي ذلك العالم للفيلا
وقبل ان يدخل من الباب
اخذ جسدة يرتجف
وهو يقول
اسمحولي بالدخول
فا رد كمال عليه
قائلا
اه طبعا اتفضل ادخل
ولكن العالم الروحاني لم يدخل
وظل واقفا علي الباب
وكانه بيتحدث لاشخاص اخرين
وبعد شوية
دخل ذلك العالم الروحاني للفيلا
وطلب منهم ان ينفرد بي
فا تركنا كمال واحمد
وجلس العالم الروحاني امامي ..
وهو ينظر لي ويتاملني
وبعدها
سالني
قائلا
انتي مين؟
قلت..انا رغدة
نظر ذلك العالم بوجهي
وسالني مرة اخري؟
قال..رغدة مش اسمك
قولي اسمك الحقيقي؟
اتفاجئت بسؤال ذلك العالم الروحاني
وعرفت انه فعلا علي علم ودراية بخفايا الامور
للكاتبة حنان حسن
فقررت الا اكذب عليه
ليستطيع مساعدتي
فقلت..الاسم الحقيقي سلوي
نظر لي ذلك العالم بمكر
وابتسم ابتسامة رضا
وهو يقول..
ايوه كده يا سلوي
ساعديني وقوليلي الحقيقة عشان اقدر اساعدك
قلت..ايوه ارجوك يا عم الشيخ انا عايزاك تساعدني
وتخرجني من الكابوس الي انا عايشة فيه
رد الشيخ
قائلا
قوليلي الي حصل معاكي هنا؟
فقمت بسرد كل ما حدث لي منذ ان دخلت لتلك الفيلا
وبعد ان استمع الشيخ لما قلته له
استراح في جلستة
وهو يقول...
انا قبل ما اجي هنا بحثت في تاريخ الفيلا دي
وعرفت انها فيلا مبنية من زمان اوي
وكان اول واحد سكن
الفيلا دي كان ساحر يخاوي الجان
ويقوم بتحضيرهم في تلك الفيلا
ووقع ذلك الساحر في الحب
وكان يعشق فتاة من فتيات الليل
لكن البنت مكنتش بتحبة
وكانت طمعانه بثروتة
وفي ليلة دعاها عنده في الفيلا
فقامت بقتلة ودفنتة بحديقة الفيلا
واختفت الفتاة بعدها
ومن يومها
الجيران بيشوفوا فتيات ليل بيدخلوا للفيلا
ومش بيخرجوا تاني
وواضح ان الجان
الي سخرهم الساحر
بيقتصوا له من كل فتيات الليل
الي بتدخل للفيلا
قلت...طيب وانا ليه تصيبني اللعنة دي؟
انا مش بنت ليل؟
نظر لي العالم الروحاني وهو يقول ..
ساخرا
ده علي اساس انك بتبيعي سبح؟
احنا اتفقنا ان الصدق هو الي هينجيكي يا سلوي
يعني لازم كلامك يكون بدون كدب
للكاتبة حنان حسن
قلت...طيب ممكن تسمعني
وانا هحكيلك حكايتي من الاول؟
بس من فضلك عايزة الي هقولهولك ده
يبقي سر بيني وبينك
قال..قولي
واوعدك ان الي هتقوليه
هيبقي سر بينا
وبالفعل سردت للعالم روايتي كاملة
منذ ان انجبتني امي حتي تلك اللحظة
التي اتحدث معه فيها
واخبرتة بقصة خالد اخي
الي بيحتجزة الضابط
حتي اتي له بسر تلك الفيلا
وبعد ان سمعني العالم الروحاني
قال... اطمني يا سلوي
انا هساعدك
تخرجي من الفيلا
بدون ما تتاذي
قلت..ازاي بس ؟
والمراة العجوز قالت اني لو خرجت هتصيبني اللعنة ؟
وهعيش بوجه امراة عجوز في التسعين؟
رد العالم الروحاني
قائلا
مش عايزك تقلقي
لان اللعنة بتصيب فتيات الليل فقط
لكن المشكلة دلوقتي مش في اللعنة
المشكلة هي انك اتجوزتي من العالم السفلي
قلت طيب والزواج ده اخلص منه ازاي؟
رد العالم الروحاني
قائلا
مفيش غير حل واحد
قلت ..ايه هو الحل ده؟
قال.. الشيئ الوحيد الي ممكن يفسخ زواجك من الجان
هو انك تتجوزي واحد من (الانس )
بني ادم عادي يعني
قلت...تمام
بس انا هلاقي فين الي هيقبل يتجوزني بظروفي دي ؟
جلس العالم الروحاني صامتا قليلا
ثم قال...
سيبني افكر شوية
يمكن اشوفلك حل
وتركني ذلك العالم الروحاني وخرج من الغرفة
وبعد شوية
دخل عليا كمال
وهو يقول...
انا موافق اني اساعدك عشان تحلي مشكلتك
للكاتبة حنان حسن
قلت..مش فاهمة؟
قال..الشيخ قالي ان الحل عشان تخلصي من الورطة الي انتي فيها
هو انك تتجوزي من بني ادم عادي
وانا مستعد اجيب الماذون
و اكتب كتابي عليكي دلوقتي حالا
قلت..انت بتتكلم جد يا كمال ؟
انت موافق تتجوزني؟
رد كمال
قائلا
ايوة وهطلب الماذون حالا
وبالفعل قام كمال بطلب الماذون
واخذنا جميعا نستعد لقدوم الماذون
ولكن قبل ان ياتي الماذون
اتصل كمال باحمد لياتي باثنين من الشهود
وبعد شوية
دخل احمد ومعه اثنين من الشهود
لكن فجاة ...
رن هاتف كمال
فخرج من الغرفة ليجري تلك المكالمة
وفي تلك اللحظة
قام احمد باعطاء بطاقتة الشخصية للماذون
الذي سال احمد
قائلا
البطاقة باسم احمد
هو العريس احمد ولا كمال؟
رد احمد
قائلا
انا العريس
واسمي احمد
نظرت لاحمد بدهشة
ولكن احمد لم يكترث لنظراتي
ووضع يده بيد الماذون الذي قام باتمام الزواج
وبعد شوية
اتي كمال مهرولا من الخارج
وهو يعتذر
قائلا
معلش يا جماعة اتاخرت عليكم
فقابلة احمد
وهو يقول
ولا يهمك خلاص الماذون كتب الكتاب
فسال كمال؟
الماذون كتب الكتاب ازاي منغير العريس؟
رد احمد
قائلا
لا منا لقيتك اتاخرت فا كتبت انا كتابي علي العروسة
للكاتبة حنان حسن
نظر كمال لاحمد بغضب
وتركنا ومشي
دون ان ينطق بكلمة واحدة
وبعد ان غادر كمال الفيلا
طلبت من احمد
ان نغادر احنا كمان
لكن العالم الروحاني اعترض
قائلا
مينفعش تغادري الفيلا غير لما يدخل احمد بيكي
عشان تخلصي من زواج الجان بالعالم السفلي
قلت.. احنا كتبنا الكتاب
واعتقد اننا كده اتجوزنا
خلاص
ايه لازمة الدخلة بقي؟
رد العالم الروحاني
قائلا
يجب اتمام الزواج عشان تخلصي من الزواج
بالجن من العالم
السفلي
نظرت له بصدمة
وانا لا اعرف ماذا سافعل بشان الدخلة
ايضا
فا من المؤكد ان احمد كان يجهل امر الدخلة
وبعد شوية
انصرف الجميع
وتركوني انا واحمد بالفيلا
علي اساس اننا عرسان
ويجب ان تتم دخلتنا الليلة
وبالفعل بمجرد غادر الجميع
دخلنا انا واحمد لغرفتنا
وجلست علي السرير
وانا اقول
انا بعتذر يا احمد اني ورطتك في الجوازة دي
لكن الظروف هي الي اجبرتنا
احنا الاتنين
علي الجواز
للكاتبة حنان حسن
وانتظرت ان يرد عليا احمد
ولكنه لم يرد
ولم ينطق احمد بكلمة واحدة
فالتفت الي الخلف لاري
ما سبب صمته
لاتفاجئ ب......
لو عايز تعرف باقي احداث القصة ضع عشر ملصقات
مع متابعة باقي احداث القصة
مع تحياتي
الكاتبة...حنان حسن
لا حرام كده مبلحقش والجزء بيخلص
ردحذفلا حرام كده مبلحقش والجزء بيخلص
ردحذفحرام عليكي طيب امتعينا بجزء كمان
ردحذفياخبر ابيض هتتحوز من احمد العفريت 😂😂😂😂😂
ردحذفياريت تنزلي جزء كمان
ردحذفالجزء صغير قوي مينفعش كدا كبريه شويه
ردحذف