رواية مذكرات راقصة محترمة الجزء الثالث - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,روا قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
رواية مذكرات راقصة محترمة الجزء الثالث
للكاتبة/حنان حسن
بعد ما الشيخ صاحب المصنع رضي عني لما افتكرني بركة ووشي حلو عليه..
قام بترقيتي لدرجة مديرة لمكتبة..
للكاتبة..حنان حسن
لكن المشكلة اني لما اترقيت وجيت جنبة في مكتبة..بدات اعرف بلاوي منيلة بستين نيلة عنة
واهمها انه عايش في الحرام مع السكرتيرة بتاعتة بقالهم ثلاث سنوات..
للكاتبة..حنان حسن
وده عرفتة من خلال واحدة شغالة معانا هنا في المصنع بتعشق تلميع الاوكر
وكمان عرفت انه بيتعاطي المخدرات..ووارد جدا انه يكون بيتاجر فيها كمان
للكاتبة..حنان حسن
ده غير علاقاتة المشبوهة مع تجار الاسلحة والقوادين وتجار المخدرات
يعني بسم الله ما شاء الله مش فاضلة غير انه يتاجر في الرقيق الابيض عشان يبقي مجرم شامل..
للكاتبة..حنان حسن
ساعتها لقيت اني لو نجحت فعلا اني اطلق نادية زوجتة منه يبقي انا كده هكون خدمتها وعملت فيها جميل كمان
للكاتبة..حنان حسن
وبصراحة بعد ما عرفت عنة كل المعلومات المنيلة دي
قررت اني اخدها من قصيرها واسيب المصنع وامشي..
للكاتبة.حنان حسن
وفعلا اخدت القرار لكن كان لازم اخترع مبررات
من غير ما اعرفة اني عرفت عنة حاجة
وده عشان البت الي انا عرفت منها كل حاجة متتاذيش
فافكرت اني اكلم ..عماد ابن عم الشيخ صاحب المصنع وده كان شريكة في المصنع
للكاتبة..حنان حسن
لكن كان انسان تقي وصالح وبيعرف ربنا وكان بيغض البصر وكان متدين جدا ومتعصب كمان
للكاتبة حنان حسن
ده غير ان الشيخ عماد كان باين انه مش راضي عن كل تصرفات ابن عمة لدرجة انه عايز يفض الشركة معاه
وفعلا روحت لاستاذ عماد وقولتلة اني بستاذنة اني هسيب المصنع
قال..ليه يا اخت عائشة هو في حد زعلك؟دنا حتي عرفت ان الشيخ خلاكي مديرة مكتبة
للكاتبة..حنان حسن
قلت..مهو بصراحة انا لقيت ان الشغل هنا مش هيناسبني
قال.. انا فاهمك يا اخت عائشة وعارف السلوك المشين الي بيتبعة ابن عمي مع كل بنت بتيجي المصنع هنا
قلت..نعم؟
قال..من غير ما تشتكي انا حاسس الي ممكن تكون بتعاني منه بنت محترمة وبريئة زيك..
للكاتبة..حنان حسن
اردت ان اوضح وجهة نظري ولكن استاذ عماد لم يعطيني الفرصة
فقلت..لا مهو الحقيقة يا استاذ عماد الي انا عايزة اقولهولك هو.. ...
في ذلك الوقت قاطعني الاستاذ عماد
ثم قال وهو ينظر الي بشفقة
مشكلتك يا اخت عائشة انك لسه مش بتعرفي تتعاملي مع الذئاب البشرية..نظرا لنقائك وفطرتك البريئة..
للكاتبة..حنان حسن
وللاسف..الي زيك مش هتعرف تتعامل مع امثال ابن عمي
لكن انا اوعدك اني هساعدك اني مخليهوش يقرب منك
ومن النهاردة انتي هتبقي مديرة مكتبي انا
للكاتبة..حنان حسن
وفي اللحظة دي دخل الشيخ صاحب المصنع بعد ما سمع كل كلمة قالها عماد ابن عمة..
قال..الشيخ لابن عمة عماد
ازاي تسمح لنفسك تاخد الموظفات بتوعي يا عماد؟
رد استاذ عماد..
قال..انت عندك موظفات كفاية وبصراحة انا كنت محتاج الاخت عائشة
للكاتبة..حنان حسن
قال الشيخ ..
لاحظ يا عماد اني سايبك تزودها بقالي مده وبعمل نفسي مش واخد بالي من تجاوزات كتير اوي
قال عماد..لا اتفضل اعمل الي انت عايزة وشوف انت هتقدر تعمل ايه؟
قال الشيخ ..لا اقدر اعمل كتير يا عماد ..
ولاحظ اني عارف من زمان انك ليك صلة بجماعة داعش الارهابية ..ومكبر دماغي ..
للكاتبة..حنان حسن
في الوقت الي لو واحد غيري كان عرف المعلومة دي كان زمانه بلغ عنك من زمان
عندما سمعت ذلك الحديث حديث الذي كانوا يتحدون فيه بعضهم البعض
قلت في نفسي ..
يعني يارب
هو يامخدرات ودعاره مع الشيخ الكاجوال؟
يا اما .. عماد الي منضم لجماعة داعش؟
مفيش وسط؟
للكاتبة...حنان حسن
واستمر العراك بين الشيخ الكاجوال واستاذ عماد
وفضلوا الاتنين يتحدوا بعض..
لغاية ما الشيخ عماد مسكني من ايدي وخلاني اقف خلف ظهرة وهو يقول
للكاتبة..حنان حسن
انسي انك تفكر بانك تاخد الموظفة دي بالذات تشتغل معاك وتعمل معاها الي بتعملة مع الاخريات
نظر الشيخ الكاجوال الينا انا والشيخ عماد بغيظ شديدثم تركنا وخرج
واضطريت طبعا اقعد مع الشيخ عماد الي بدات اكتشف فعلا انه متعصب ومتشدد في افكاره
للكاتبة ..حنان حسن
وفي الوقت ده..لقيت بعض الاخوة المتشددين دخلو المكتب عند الشيخ عماد..
وفهموه ان ابن عمة اصبح خطر عليهم ولازم يخلصوا منه
ولقيت الشيخ عماد بيقولهم خلاص متشيلوش هم..انا لقيت الي هيجاهد في سبيل الله ويخلصنا من هذا الفاسق..
للكاتبة..حنان حسن
طبعا انا فهمت من كلام الشيخ عماد انه يقصدني انا بالجزئية بتاعة الجهاد دي لانه كان بيبصلي وهو بيتكلم
وبالفعل ..اقترب مني الشيخ عماد ليسالني..
انتي انسانه مؤمنة وملتزمة وبتغيري علي دينك يا اخت عائشة صح
في اللحظة دي بالذات..كان نفسي اقولة..مفيش الكلام ده دنا راقصة وسافلة وشمال كمان واسمي شوشو..
وكل معلوماتي عن الجهاد هو..جهاد ومحمود في فيلم( واه اسلاماه)
للكاتبة.. حنان حسن
لكن لقيت نفسي بقولة وانا ببلع ريقي..
قلت.. هو انت عايز مني ايه بالظبط يا شيخ عماد؟
قال..عايزينك تساعدينا..في التخلص من ابن عمي الي تحالف مع الشرطة ضدنا
قلت..ايوه بس انا مش فاضية خلال اليومين دول
قال..ليه وراكي ايه؟
قلت.. عندي زميلة في الكفاح
اسمها شهيرة مراجيح ..
وسمعت انها مريضة وكان لازم ازورها لانها وش الخير عليا
للكاتبة..حنان حسن
دي حتي هي السبب في وجودي هنا دلوقتي
عشان كده لازم ازوها وهي تعبانة
وعندما شاهدت الغضب علي وجه استاذ عماد الذي قد لاحظ ترددي
قلت.. عموما اوعدك اني مش هغيب اكتر من يومين
وبعد لما ارجع انا تحت امرك
للكاتبة..حنان حسن
قال.. اسمعي يا اخت عائشة مفيش وقت لازم العمليه تتم الليلة
واتفضلي شوفي الاخوة هيطلبوا منك ايه ونفذية حالا
قلت..حاضر بس بعد اذنك هروح الحمام
للكاتبة..حنان حسن
ولما دخلت الحمام فكرت اتصل بمين عشان يشور عليا ويقولي هخرج ازاي من الورطة دي؟
وملقتش ادامي غير شهيرة مراجيح
للكاتبة..حنان حسن
فا اتصلت بيها..ولما ردت عليا كان واضح ان في ايديها حتة شغل ..
لان كان واضح ان في حد جنبها بيزغزغها ..
يعني الهانم كانت بتواصل حياتها وشغلها عادي ورمياني انا هنا وسط القتلة والارهابييين
المهم لما ردت عليا شهيرة
قلت .. الوويا شهيرة
قالت..اهلا ازيك يا شوشو
قلت..شوفتي شورتك
السودة وصلتني لفين؟
قالت.. ايه الي حصل؟
قلت..ابن عم الشيخ طلع ارهابي
قالت..ابن عم الشيخ مين؟
قلت..هشرحلك بعدين المهم
دلوقتي..الشيخ عماد
عايزني اقتل الشيخ الكاجوال
قالت شهيرة..الشيخ الكاجوال مين؟
قلت ..يابنتي هشرحلك بعدين
المهم دلوقتي تقوليلي هعمل ايه مع الشيخ عماد؟
قالت ..عماد مين؟
قلت..مش هينفع اشرحلك تفاصيل
للكاتبة..حنان حسن
..دلوقتي عايزاكي تقوليلي ازاي اتفادي اني
انفذ مهمة الجهاد الي امروني بيها واقتل الشيخ ؟
واعمل ايه؟
للكاتبة..حنان حسن
قالت..بصي انا مش فاهمه منك حاجة..بس الي فهمتة ان الارهابين عايزينك تعملي معاهم عمليه جهاديه صح؟
قلت..ايوه بالظبط كده
يا بنت الاية يا شهيرة؟
باين عليكي خبرة يا بت
وعملتي عمليات جهادية قبل كده صح؟
للكاتبة..حنان حسن
قالت.. يااااه كتير
قلت..ايه نوع الجهاد الي كنتي بتجهادية يا اختي؟
قالت..جهاد النكاح
واخذت تضحك السفلة
قلت..اقفلي يا واطية انا غلطانه اني اتصلت بيكي اسالك اصلا
وبعد ان اغلقت مع شهيرة الموبيل
للكاتبة..حنان حسن
فكرت اني احل الموضوع بنفسي..عشان اخرج من الورطة دي
عارفين عملت ايه؟
هقولكم
اتصلت بالشيخ الكاجوال
واخبرتة بان عماد يتربص به ومعه بعض الارهابين
عشان يقتلوه
للكاتبة..حنان حسن
و سالني الشيخ الكاجوال
وقال..انتي ليه اتصلتي بيا وحذرتيني يا عائشة مع انك ملتزمة زيهم؟
قلت.. اصلي انا كنت واحده من الجماعة لكن انشقيت عنهم
قال..شكرا يا عائشة انا هفضل مديونلك طول عمري
للكاتبة..حنان حسن
قلت..طيب اتصرف بقي بسرعة لانهم مصرين علي انهم يخلصوا عليك الليلة
وبعد ان حذرتة
للكاتبة..حنان حسن
رجعت انا بسرعة لمكتب الاستاذ عماد الذي كان مازال يجتمع بالاخوه الارهابين
فا اسرع الشيخ الكاجوال وعمل اتصالاتة واخبر الشرطة بكل شيئ..
وقامت الشرطة بدورها واهجمت علي المصنع علي الفور..
وقاموا بالقبض علي الجميع
للكاتبة..حنان حسن
..وعندما شاهدني رجال المباحث اجلس مع الارهابين بالمكتب
ارادوا ان يسالوني عن سبب تواجدي معهم؟
لكن الشيخ الكاجوال اراد ان ينقذني من ان يتم القبض عليا معهم ..فنوه لرجال البوليس
قال..لا دي كانت تبع الجماعة الارهابية لكن انشقت عنهم
قلت في نفسي.. اللهي يجيلك صاروخ يشوقك في معاميعك ياشيخ
هي مين الي كانت مع الجماعة وانشقت يا ابن الغبية؟
للكاتبة..حنان حسن
ووجدت نفسي..اصرخ امام الجميع واقول
لا يا فتدم انا مش تبع اي جماعة قسما بالله
رد الضابط ساخرا
قال.. امال انتي ايه؟
قلت..يا فندم انا راقصة وسافلة ومنحلة قسما بالله
للكاتبة..حنان حسن
وفي اللحظة دي ظن الجميع بانني اقول ذلك فقط لاخرج من الورطة واهرب من الاعتقال..
ولقيت الشيخ الكاجوال بيقترب مني ويهمس في اذني قائلا
ايوه كده شاطرة خليكي مصرة علي اقوالك دي في النيابة
قلت..نيابة؟
هي فيها نيابة ..اللهي يجيلك ويحط عليك يا بعيد
للكاتبة..حنان حسن
وبالفعل لقيت البوليس بيحط الحديد في ايدي و اتقبض عليا معاهم
ولما خرجنا للشارع ونحن مكبلين بالاغلال لقيت عشرين عربية.. امن مركزي وثلاثين بوكس وخمسة عشر دبابه ده غير القناصة الي كانوا علي الاسطح تقولش جايين يقبضوا علي اسامه بن لادن؟؟
للكاتبة حنان حسن
وطبعا البركة في الشيخ الكاجوال ابن المفضوحة الي راح قالهم اني تبع الجماعة بس انشقيت...
للكاتبة..حنان حسن
وكنت هروح في ستين داهية لغاية ما حصلت حاجة مش هتصدقوها.....
لتكملة باقي احداث القصة..ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
للكاتبة..
حنان حسن
جميله جدا آلله يعطيكي العافيه والصحة يا رب
ردحذفالجزء الرابع
ردحذفتم
ردحذف