رواية أحضان ممنوعة الجزء الثاني - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
رواية أحضان ممنوعة الجزء الثاني
للكاتبة/حنان حسن
بعدما دخلت مع سارة الي الغرفة
التي ننام بها انا وهي
لاري ماذا تريد مني..
وجدتها تشير الي الحائط وهي تقول..
بللغة الاشارة.
.انظري سريعا..الي ذلك الشخص الذي يهددنا
قلت..ومن يكون ذلك الشخص؟
قالت انها.. امي
تقف وتمسك بسكين وتهددنا بالذهاب من ذلك المنزل
والا ذبحتني انا وانتي
وعندما وجدت سارة بانني لم اصدقها..
امسكت بيدي وقربتها من الحائط ..
فا صدمتني المفاجئة
لانني شعرت باني لمست حافة سكين حاد
كاد ان يذبح يدي ...
فا سبحت يدي سريعا
وانا اقول..ايه ده ؟
هو الموضوع بجد
ولا ايه؟
وعدت للورا وانا
اسال سارة
بفزع
قلت...انتي متاكده
من انك شايفة امي
امامك ياسارة؟
نظرت الي سارة وهي تهز راسها بذعر
وقالت بلغة الاشار ..ايوه
اري امي تقف امامي مباشرة
والشرر يتطاير من عينيها
فسالتها؟
قلت..وهي عايزة ايه مننا دلوقتي؟
قالت..تريد ان نرحل من هنا فورا
فا نظرت لها وانا ارتجف
وقلت.. لها بللغة الاشارة
اسمعي يا سارة
احنا مش هنقدر نمشي من هنا
لاننا معندناش مكان نروحة تاني غير هنا
وبالنسبة لموضوع الحاجات الي انتي بتشوفيها..
فا دي اكيد تهيؤات
من تاثير حالتك النفسية
فاهزت سارة راسها
بالرفض
وهي تعترض علي كلامي
فا قسوت عليها ونهرتها ..وانا اقول
احنا هنفضل هنا وده اخر قرار يا سارة ..
انتي سامعة؟
نظرت سارة الي وبعينيها دموع الكسرة والقهر
وتركتني وخرجت من الغرفة...
وفي الليل
تركت سارة في الغرفة ودخلت لاخد شاور
قبل ان انام ...
واثناء ما كنت استحم لمحت خيالا خارج باب الحمام
و شعرت بان هناك عين تتلصص عليا من خلف باب الحمام
وانا علي ذلك الحال..
فا انتفضت وارتديت ملابسي
وكنت اعتقد بان ذلك الخيال لسارة اختي ..
فا اخذت انادي عليها لاري ان كانت هي من
بالخارج ..
ولكنها لم تجيب
وفي تلك الاثناء
سمعت صراخا بالخارج
واخيرا...
سمعت صوت ارتطام جسم ثقيل علي الارض
ثم انطفاء النور عن المنزل باكملة
فا لم انتظر حتي اكمل ارتداء ملابسي
بالكامل
وخرجت سريعا اتخبط في ذلك الظلام
وانا منهارة لاطمئن علي سارة...
وخرجت مهرولة وانا
انادي
...سارة ..سارة
وذهبت لغرفتنا انا
وهي لابحث عنها
وكان الظلام حالكا ..
فا لقيت نفسي اتكعبلت في شيئا بالارض ..
وجلست علي الارض واخذت اتحسس ذلك الشيئ
وصعقت عندما وجدتة جسد بني ادم
فا اخذت اهز في ذلك الجسد
وانا انادي علي اختي
واقول سارة قومي
يا سارة
وفي تلك اللحظة...
لقيت هشام ياتي علي صوت صراخي
بعدما عاد النور مرة
اخري
واخذ ينظر للشخص الذي يرقد بين يدي ..
فا نظرت انا ايضا سريعا
لما بين يديا
لاتفاجاء ..
بانها جثة رجل مقتول
يدفس راسة بين
يديا
ودماءة تغرق المكان
فا صعقني ذلك
المنظر
والقيت بتلك الجثة علي الارض
وظهر وجة ذلك الرجل القتيل
لاتفاجاء... بعدها بانهاجثة زوج خالتي ...
ولقيتني اخذت اصرخ بهيستريا..
وانا انادي علي سارة
اختي
وهنا وقف هشام ينظر في ذهول..
واخذ.. يسالني
قال..انتي عملتي ايه يا مجنونة؟
نظرت لهشام دون ان اجيبة واستمريت انادي علي سارة
لاخذها ونهرب من ذلك المكان
وقلت في نفسي .. انني يجب ان اخذ اختي ونرحل من هنا فورا..
فا كل شيئ هنا يدعوا اليي الرعب ..
من اول زوج خالتي الذي كان يبدوا عليه
الجنون
بتصرفاتة الا منطقية..
التي ادت الي مقتلة..
الي تلك الاشياء التي كانت وتراها سارة اختي
وعشان كده لازم امشي انا وسارة
وروحت انادي علي سارة في كل مكان
ولكنني لم اجدها
وروحت افتح ابواب الغرف المغلقة
التي كان حامد
يتكلم لاشخاص غير موجودين بها ...
ولكنني لم اجد بها اي احد
ولكنني لفت نظري ورقة ملقاة علي ارض الغرفة مكتوب فيها
الاتي..
سارة اختك معايا
يا مي
لو عايزاها اقتلي هشام وتعالي خديها
امضاء..امك
اخذت الرسالة وذهبت لهشام وانا ابكي
وا قول ..انا لازم ابلغ البوليس
لان الي كتب الرسالة دي عايزني اقتلك
نظر الي هشام بتعجب
قائلا
هتبلغي عن نفسك عشان يعدموكي؟
نظرت له وانا غير مستوعبة ما يقول
قلت..يعدموني ليه؟
رد هشام قائلا..
لان دم ابويا... مغرق ملابسك
والسكينة عليها بصماتك..
ده غير اني انا كمان هشهد عليكي
وسالتة
بعدما صدمني كلامة
قلت..انت بتقول اية؟
هو انت شاكك اني قتلت ابوك؟
قال..انا مش شاكك..
دنا متاكد
قلت..بس انا مقتلتش حد
قال..خلاص ابقي حاولي تثبتي الكلام ده
علي ما يكونوا شنقوكي
قلت...حرام عليك
انا عملت فيك ايه؟
عشان تعمل فيا كده؟ وتتهمني ظلم
رد هشام قائلا..
اسمعي يا مي انا ممكن اتغاضي عن قتلك لحامد
واساعدك ندفنة في الصحراء
ومحدش هيعرف بموتة
واوعدك كمان اني انسي
الي حصل
وكمان اوعدك اني هرجعلك سارة اختك
وسالتة ؟
قلت..انت تعرف مكان سارة؟
قال..انا معرفش مكانها
لكن عندي الي يعرف مكانها
قلت..ارجوك يا هشام انا عايزة اختي رجعهالي
رد هشام قائلا
قال.. قولتلك انا معرفش اختك فين..
.بس هخلي كل معارفي واصدقائي
يبحثوا عنها وهرجعهالك
لكن بشرط
قلت..شرط اية
قال..تسمعي كلامي في كل الي هطلبة منك
قلت وايه هي طلباتك؟
قال.... تساعديني امشي علي رجلي تاني
وسالتة؟
قلت..وانا هقدر اعمل كده ازاي؟
قال..بالتعويذة
قلت..تعويذة اية؟
قال..في تعويذة قراءها حامد عليا وحبسني في مكاني
وسالتة؟
قلت..وحامد ابوك يعمل فيك كده ليه؟
قال..حامد مش ابويا
نظرت له بدهشة وانا
اقول..لما انت مش ابن خالتي ؟
امال انت مين؟
وفين ولاد خالتي الثلاثة؟
ولية كنت عايش مع حامد
كل الفترة دي
نظر الي هشام وبدء يسرد قصتة..
رد هشام قائلا
حامد كان بيسخر الجان عشان يبقوا تحت امره
..لكن هما اشترطوا عليه انهم
ياخدوا عيالة الثلاثة ويقدمهم للجان
كاقربان
في مقابل انهم يكونوا تحت امرة
ويعملوا كل الي يامرهم
بيه
وفعلا قدم عيالة الثلاثة للجان
وسالتة ؟
قلت..عمل اية في ولاده؟
قال..اتخلص منهم في الغرفة
الي كان بيقف يتكلم معاهم من ورا بابها
وقراء عليهم التعويذة بعدما
اغلق عليهم الباب
...وبعدها فتح الباب وكانوا قد اختفوا جميعا
ومن يومها وبدء جنانة وولعة بعالم الجن يزداد..
لغاية ما امر الجان انهم ياتوا له
بيكي انتي واختك.. ليقدمكن قربان للجان
قلت..معني كده انه ممكن يكون اخد اختي سارة قربان؟
قال..معتقدش
بدليل انه مات ..
لانه لما بيقدملهم قربان بيكافؤة
مش بياذوة
قلت..علي كده بقي الي جابنا هنا ده كان واحد من الجان؟
ومكنتش حامد؟
رد هشام
قائلا..معرفش
وسالتة..؟
قلت...وانت ايه صلتك بحامد؟
وتعرفة منين؟
قال..انا كنت عايش مع زوجة ابي وابنتها
وارادت ان تزوجني
ابنتها
التي كانت تعشقني
بجنون
ولكنني رفضت
وقررت اني اتزوج من فتاة اخري..
فا اتت تلك المراة لحامد وطلبت منه ان يعمل لي عمل
يجعلني قعيدا ويربطني بذلك الكرسي
ولا اقدر علي الزواج
باخري ..
وبالفعل قراء حامد تعويذتة عليا ..
بعدما حضر الجان امامي
..وساعتها قالي حامد اني هفضل طول عمري محتجز عنده
الي ان اقبل بالزواج من ابنة زوجة ابي
بامرمن الجان
ثم اضاف هشام
قال..الي عرفتة من حامد وعفاريتة
اني هفضل في حبستي دي لغاية
ما تاتي فتاة ما وتستطيع فك السحر عني..
عن طريق التعويذة
قلت..وانا هعرف منين التعويذة الي ممكن تطلق اسرك وتقومك من قعدتك دي؟
قال.. السحر الي اتعملي كان بالعشق الاسود
وميفكش سحر العشق الاسود...
غير التعويذة
ومعاها حتة من قطر صاحب العشق الاسود
قلت...انت بتقول ايه؟ انا مش فاهمه ولا كلمة؟
قال..مش هيقضي علي العشق الاسود
غير تعويذة وحتة من القطر
قلت..وانا هعمل ايه بالظبط
قال..انتي مطلوب
منك
تجيبي التعويذة بتاعة العشق الاسود من بيت زوجة ابي عشان نحرقة
وبعدها هسيبك تمشي انتي واختك
قلت ..يعني انت عايزني
اروح لزوجة ابوك وبنتها واجيب
التعويذة وقطعة من ملابسهم او شعرهم؟
قال..ايوه
قلت..وفين بيت زوجة ابوك ده؟
قبل ما اقولك علي بيت زوجة ابويا لازم اقولك علي سر خطير
قلت..سر ايه
قال..فاكرة لما سارة قالتلك امبارح انها شافت امك في الغرفة؟
قلت..ايوه
قال...سارة مكنتش بتكدب
لاني انا كمان شوفتها
وتقريبا هي الي.........؟
لو عايز باقي احداث القصة ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة
حنان حسن
يا عيني عليك يا مي انت في موقف لا تحسدي عليه
ردحذفيا عيني عليك يا مي انت في موقف لا تحسدي عليه
ردحذفعنجد جمييييييله جدا تسلم أناملك الذهبية
ردحذفكتير حلوة يسلمو ايديكي
ردحذف