رواية جواز عرفي - ‏الجزء ‏الثالث

رواية جواز عرفي الجزء الثالث - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن

رواية جواز عرفي الجزء الثالث 

للكاتبة/حنان حسن 


بعدما فقدت امي واختي في يوم واحد..
اخذت ادم ابن اختي  الي لسة مولود

 وقررت.. اسافر اسكندرية 

عشان اثبت نسبة
 لابوه 
واجيب حق اختي وامي

وفي الطريق
 وانا في القطار
 قابلت شاب ضرير ..

 ولما سالتة عن اسم
 باسم البحرواي
 وقلتلة علي عنوانة ..


للكاتبة حنان حسن




 طلب مني انه يوصلني في طريقة  بسيارتة
 وركبت معاه بالفعل

 وبعد  الكثير من الوقت في الطريق بالسيارة.. 

وقفت السيارة بمكان مهجور..
واتفاءجات برجال ذلك الضرير
 يطلبون مني النزول من السيارة

وسالتهم..
قلت..هو ده العنوان؟

رد الشاب الضرير
 قائلا

انزلي بدون اسالة

وشعرت برعب شديد

 لان كان واضح كده اني بتخطف
 انا وابن اختي
 الصغير


للكاتبة حنان حسن




وطبعا مكنش ادامي
 في مكان مهجور
 زي ده 

غير اني امشي 
من سكات 
لغاية ما اعرف
 هما عايزين مني ايه..

وبالفعل ...دخلت معاهم لمنزل
 شبية ببيوت العرب
 من دور واحد 
ودخلوني لغرفة بها قاعدة عربي 
واجلسوني علي الارض 

وكان معي ادم
 الذي بدء يصحي ويصرخ بيدي...
وسمعت صوت رجل
 يسالني
قال...ابنك الي بيصرخ ده؟

ونظرت باتجاه الصوت 

لقيتة رجل كبير
 ذو لحية بيضاء...

وسالتة..
انتوا مين وعايزين مني ايه؟


للكاتبة حنان حسن




قال..احنا الي عايزين نسالك؟

انتي مين ؟
وتعرفي باسم البحرواي منين؟

قلت...انا معرفش باسم البحرواي

وفي تلك اللحظة
 دخل الشاب الضرير 
وهو يكذبني قائلا..

البت دي بتكدب يا ابويا

ووجه الشاب الضرير 
حديثة لي

 متسائلا؟
قال...ليه هتبدئي تكدبي بقي؟

منتي لسه كان معاكي حوالة
 وواحد من رجالتي قرائها وكانت بالامارة حوالة جيالك
 من باسم البحرواي

يعني تعرفية وبيرسلك فلوس كمان

قلت..اولا... الحوالة مكنتش جيالي انا ..


للكاتبة حنان حسن




الحوالة كانت جاية لصبري ابن عمة
 والدليل اهوه شوف الحوالة بنفسك
 يا حاج
وقدمت الحوالة للرجل ذو اللحية البيضاء

وكان واضح ان ذلك الرجل يبقي والد الشاب
 الضرير
 لانه كان بيقولة يا ابويا

وبعدما نظر الشيخ في الحوالة 

سالني.
قال..امال انتي مين؟

 وجايه بتسالي عن باسم البحرواي ليه؟

قلت..انا حكايتي طويلة اوي
 ومعتقدش تخصكم في شيئ

قال..اعتبرينا اهل باسم 

وقوليلنا انتي كنتي عايزاه في ايه؟

قلت..انا مش عايزاة هو تحديدا
 انا جايه ابحث عن اخوه صبري

قال..وعايزة صبري ليه؟


للكاتبة حنان حسن




قلت.. اسمع يا عم 
الحاج 

حضرتك باين عليك شيخ وبتعرف ربنا 
انا هحكيلك 
علي الي صبري عملة مع اهلي
  وعايزاك تجيب حقنا منه

قال..احكي كل حاجة لكن بصدق

قلت..انا هحكي كل كلمة بصدق
 ومعايا الاثباتات علي كل كلامي
 و موثقة كمان

وبدات اسرد قصة عائلتي مع صبري
 وعرفتهم ما فعلة مع امي واختي 
وطبعا ابرزت لهم كل الاوراق
 الي تثبت صدق كلامي

ونظر الاب الي ابنة الضرير وهو يقول..
اتركها تمشي يا ابني 

دي مجني عليها 
ومظلومة هي واهلها
 من عيلة باسم البحرواي زينا بالظبط

نظرت له متعجبة
قلت..هو حضرتك مش قولت انكم عيلة صبري؟


للكاتبة حنان حسن



رد الشيخ قائلا
عائلة البحراوي من الد اعدائنا 
ولينا حق عندهم زي منتي وعيلتك ليكم حق
 عندهم بالظبط 

قلت..طيب بعد الي حكيتهولك ده كله بتنصحني بابه يا حاج؟

قال.. باسم البحرواي كبير العيلة دلوقتي
 لكن لو روحتي تطلبي انصافة مش هينصفك..

لانة مش هيقدر يعادي ولاد عمة 
وممكن كمان ياخد منك ابن اختك ويقتلة 
عشان متطلبيش باثبات نسبة ويورث 

لانه اصلا واكل حقوق ولاد عمة 
فا بالتالي عمرة ما هيورث ابنك

قلت...انا مش فاهمة حاجة

قال...ومش لازم تفهمي

قومي يا بنتي خدي اول قطار وارجعي 
علي بلدك
قلت..ارجع لمين يا عم الحاج 
والواد ده هنسبة لمين ؟

وهربية ازاي في ظروفي دي؟

انا هفضل هنا 
وهفضل ورا حق الواد ده
 
ومش هرجع الا لما اجيب حقة

نظر الي الشيخ
 واخذ يفكر
ولقيت الشاب الضرير
 بيقول اقتراحا

قال...طيب ما تتركها يا ابويا
 وخليها تساعدنا نجبب اوراقنا 
الي ماسكها باسم البحرواي علينا؟

رد الاب متسائلا

قال..تقصد اية؟

قال...اقصد نزرعها في بيت باسم البحرواي 

لغاية ما تجيب الاوراق 

واهي غريبة عن البلد 

ومحدش هيعرف
 انها تبعنا ..
وساعتها هنقدر ننتقم منه وناخد حقنا

نظر الي الشيخ متاملا
وسالني؟
قال..هتقدري يا بتي تساعدينا فعلا؟

نظرت لهم وانا 
اسال
قلت حق اية؟ 
وورق اية؟
 وباسم مين؟
 الي هتزرعوني في بيته ده؟
 انا مش فاهمة حاجة
يا عم الحاج؟


للكاتبة حنان حسن




رد الشاب قائلا..
انا هفهمك كل حاجة عشان تفهمي هتعملي ايه


وفي تلك اللحظة

 تحدث الشاب و بدء بسرد قصته
قال..انا كنت بشتغل مع عائلة البحراوي..
وكنت ماسك شغلهم كله 

وكنت المدير المسؤال 
في فرع اسكندرية 

وكنت ساعتها
 خاطب واحده اسمها فريال..
ولما باسم شاف خطيبتي عجبتة
 وفضل يزغلل عنيها بالفلوس
 لغاية ما اتجوزها
 ولما انا عرفت انه اتجوزها 

افتكرتة انه غصبها علي الزواج منه
 ورحت قلبت عليه الدنيا وعملتلة فضيحة 

 وبصقت في وجهة
 ادام  البلد كلها .. 


لكن للاسف 
جاءت  فريال امام الناس كلها
 وقالت انها هي الي سعت للزواج منة

 وهو لم يغصبها يوما علي شيئ..
وبعدها..بدء باسم في الانتقام... 
وبدء بفصلي

وقبل ان يقوم  بفصلي من العمل ..
دبر ليه تهمة بالسرقة 
واخذ مني علي اثرها شيكات
 وتنازل عن قطع اراضي وممتلكات
 والا سيزج بي في السجن 

ولم يكتفي بذلك فقط ..

بل قرر يؤدبني 
بالضرب ايضا فقد ارسل رجالة 
واخذوا يضربوني ضربا مبرحا 
واخذت علي راسي ضربة تسببت لي في فقداني للبصر

نظرت له وانا اتعجب مما اسمعه

وسالتة؟

قلت وليه اتجوز خطيبتك؟
هو مش متجوز؟


للكاتبة حنان حسن




رد الشاب قائلا

باسل لم يترك فتاة في البلد تعجبة الا وتزوجها

و كام شهر ويطلقها بعد
 كده
قلت..ياااه اد كدة هو بيعشق الحريم؟

قال..لا مش عشق في الحريم..

قلت..امال ايه؟

قال...عشان الخلفة..

اصلة مبيخلفش 

ومش عايز يصدق انه مش بيخلف 
وبيقنع نفسة ان العيب من الحريم 
الي اتجوزهم

قلت..ولما اتجوز فريال خطببتك خلف منها؟

قال...لا
قلت..وطبعا طلقها بعد كام شهر؟

قال..لا 
فريال لابدة زي العقربة 

وبتسمحلة يتجوز
 لكن مش بتديلة فرصة يطلقها

وسالتة؟
ولما انت شوفت منه كل الظلم ده؟
ليه مبلغتش عنه؟

قال..واخد عليا اوراق تدخلنا السجون 
العمر كله انا وابويا 

ومش هقدر اخد حقي منه الا بعد ما اخد الورق ده

وسالتة..
قلت..وصبري واخوه
 بنفس  الجبروت ده هما كمان؟
قال..لا صبري واخوه
 اجبن من الجبن...

لدرجة انهم مش بيقدروا يطالبوا بحقهم
 في ميراث ابوهم 
من باسم
 لان ابو باسم وعمة 
كانوا شركاء 
في كل حاجة

 ولما مات ابو صبري 

مقدرش لا صبري  ولا اخوة يطالبوا بميراثهم
 من باسم 
واكتفوا بانهم ياخدوا شهرية
 زي الشحاتين

قلت..طيب وانا ايه المطلوب مني دلوقتي؟

قال..المطلوب منك تدخلي السرايا
 عند باسم البحراوي 

علي انك واحده من الخدم  وتحاولي
 تساعدينا علي استرداد الاوراق 
والمستندات
 الي واخدها عليا

قلت..وانا هستفاد ايه لما اجيبلك الاوراق دي؟

قال..ليكي عليا بمجرد ما هتجيبي الاوراق 
الي باسم البحرواي ماسكها عليا  
هجيبلك صبري تاخدي حقك منه 
وهغصب عليه كمان  ينسب الواد باسمة
 ويلتزم بمصاريفة
 لغاية ما يتخرج من الجامعة


للكاتبة حنان حسن




وسالتة؟

قلت..بس انا ازاي هدخل البيت عندهم ؟ 

رد الشيخ قائلا

هتدخلي علي انك شغالة بتاكل عيش عنده

وسالتة ثانية

قلت ..وازاي واحد شكاك زي باسم ده 
هيقبل يشغل واحده ميعرفهاش؟

قال...انا هخليكي تدخلي علي ضمانة 
ناس ثقة
قلت..مين الناس دول؟

قال...هو في اتنين من الناس
 الي باسم بيثق فيهم 

وبيتعامل معاهم
 علي طول

اولهم صاحب مكتب التخديم
 وده مكتب بيتصل  باسم بيه
 لما يكون عايز شغالة
 ولا اتنين للبيت

 ومدير المكتب ده
 راجل ثقة
 وطالما هتروحي من تبع المكتب
 باسم مش هيدور
 وراكي

قلت..والمصدر التاني

قال..دادة نواعم


للكاتبة حنان حسن




ودي الدادة  الي ربت باسم ومش بيرفض
 لها طلب مهما كان

...ده غير انه 
لازم كل يوم 
يروح يطل عليها 
في بيتها بعد ما كبرت وبطلت تشتغل عنده 
وهتلاقيه بيروح عندها
كل يوم
بعد المغرب

قلت...فين بيتها ده؟

قال...هبقي ابعت معاكي حد يوريكي البيت


قلت...وانا  هدخل للدادة  اصلا ازاي؟

قال...دي ست طيبة

 ولو قولتلها انك غلبانة وجار عليكي الزمن 

انتي وحتة العيل الي في ايدك
  ومحتاجة شغل 
هتشغلك علي طول

قلت..ماشي

وهنبدء من امتي؟

قال..احنا دلوقتي فاضل نصف ساعة 
ع المغرب
يعني يادوب نبدء  بالدادة عشان تكلمة
 ولو مقبلش طلب الداده

يبقي نشوف مكتب التخديم

قلت..
طيب ممكن اشوف صورة لباسم 
عشان ابقي عارفة شكلة؟

 واخرج له صورة لباسم يضعها علي صفحتة علي الفيس بوك 

قلت..خلاص يلا بينا
وسالني الشيخ

قال..معاكي تليفون؟
قلت...ايوه

قال...هاتي رقمك عشان نبقي علي اتصال 

قلت..اتفضل رقمي
 اهوه
وبعد ان اعطيت الشيخ رقمي
 واخدت رقمة

ارسل معي فتي صغيرا ليدلني علي بيت الدادة

وبالفعل ذهبت للدادة واشتكيت لها
 باني ارملة...ومحتاجة شغل
 عشان اقدر اكل
 واكل ابني
 وتعاطفت معي الداده 

وطلبت مني ان امر عليها الساعة العاشرة مساء

لتقول لي ماذا فعلت مع الناس
 الي هتكلمهم علي شغل ليا
وشكرتها وخرجت

وكنا ساعة المغرب

واخذت انتظر لبعد العشا
 ولم ياتي باسم
 واخذ ادم يبكي 
وانا لا استطيع ان اعد له رضعة 
لان الماء المغلي في الترمس قد نفذ

والولد فضل يبكي ..
ويصرخ 
وانا ضربت لخمة 
ومبقتش عارفة اعمل ايه؟

وكنت كل شوية انظر للساعة 
في الموبيل 
ولكن الوقت كان  يمر بصعوبة..

وفاتت المغرب 
وفاتت العشاء 
ولم يمر باسم من امامي 

فقد كنت اجلس امام بيت الدادة 
ولو كان دخل عندها كنت شوفتة

واخذ ادم يصرخ 
من جديد 
فا قمت بالاتصال بالشيخ ابو الشاب الضرير

قلت..هو ينفع امشي من امام بيت الداده 
دلوقتي
 واروح لاي قهوة اجيب منها مية سخنة 
عشان اعمل رضعة للولد؟

رد الشيخ قائلا


للكاتبة حنان حسن




حذار تتحركي من عندك لغاية ما باسم يعدي 
وتشوفيه
 بعينك وهو داخل عند الدادة

وقفلت الموبيل وظل ادم يصرخ 

مما جعلني اتعصب وانا اقول بصوت عالي..

اصبر يبني  لغاية ما يعدي باسم..
الله يقطع باسم 
والي خلفوا باسم

وهنا وجدت يد تجذبني من قفايا
 لتجعلني اقوم واقفة

 ونظرت امامي 
لاري شاب شكلة مش غريب عليا

وقلت في نفسي ...
ياربي انا شوفت الخلقة دي فين قبل كده؟

واتسعت عينايا عندما تذكرت هذا الوجة

فهو نفس الشخص الذي اعطاني الشيخ صورتة منذ بعض ساعات

انه باسم بالفعل

نظر الي طويلا 

ثم سالني..

قال..انتي كنتي بتقولي ايه من شوية؟

ولما سمعت سؤالة عرفت انة سمعني وانا بشتم

فا كان لازم ادعي العبط

قلت..امتي؟

قال..دلوقتي حالا انتي 

كنتي بتشتمي تقولي ايه؟

قلت.. اه لما كنت بقول 
الله يقطع باسم والي خلفوا باسم؟

قال..وبتقوليها تاني
 ادامي؟
قلت..ايوه عادي
 واقولها مية مرة كمان انا حرة
انا بشتم ابني

قال..ابنك اسمة باسم؟

قلتلة ايوه 
اسمة باسم
 ايه المشكلة يعني 

هو ممنوع الناس تسمي باسم ولا ايه؟
وسالني

قال..انتي مين ؟

 انا اول مرة اشوفك؟

قلت...مش ملاحظ 
حضرتك 
انك عمال تسالني من ساعة ما شوفتني
 وكانك وكيل نيابة
وسالتة
ممكن اعرف بقي انت مين وبتحقق معايا ليه؟

نظر الي باسم بتعجب وتركني ومشي ودخل لمنزل الدادة

وقلت في نفسي
 يادي النيلة
هو انا كان لازم انسحب من لساني واشتم؟

مهو كده مش هيرضي يشغلني

وبصراحة حد غيرة علي قلة ادبي دي
كان زمانة طردني من البلد كلها 

وقلت في نفسي..

مبدهاش بقي انا هروح اجيب ميه مغلية من اي قهوة
وانسي موضوع الشغل عنده خالص

ولكن قبل ان اقوم من مكاني 
وجدت الداد تخرج من بيتها وتنادي عليا

فا ذهبت لها وانا اقول
ايوه يا حاجة

قالت...تعالي انتي رزقك في رجليكي

فسالتها..
قلت..ايه لقيتي  ليا شغل؟


للكاتبة حنان حسن




قالت ..ايوه
 وصاحب الشغل عندي جوه

قلت..اه مش الاستاذ ابو بدلة الي دخل عندك من شوية ده؟

قالت...ده مش استاذ ده باسم بية 
سيد الناس كلها

قلت...لا يا حاجة انا خلاص مش عايزة اشتغل

وسالتني
قال...ليه يا بنتي مش انتي قولتي محتاجة شغل؟

قلت..لا ده كان

وفي تلك اللحظة

خرج باسم البحراوي
 علي كلامي 
مع الدادة

وهو بسالني؟

قال..انتي هنا بتعملي ايه؟

قلت..هو في ايه ؟

هو انت كل ما تشوفني تحقق معايا؟

قال..انالما اسالك يا بتاعة انتي  تجاوبي علي طول

بصراحة كلمة بتاعة حرقت دمي 
وكان لازم اردهالة

قلت.. انا كنت جاية لدادة عشان اخد شوية مية 
مغلية
اظن مفيش عند حضرتك مانع؟
قال ..وعايزة المية 
المغلية ليه؟

قلت عشان  اعمل رضعة لابني عشان جعان 
.وتقدمت الداد لتعرفني بباسم
 قائلة
ده البيه الي هيشغلك عنده

رد باسم قائلا..اشغل مين عندي دي بت هبلة

قلت..يا عم الله الغني 
عن شغلي عندك 
وبعدين الرزاق موجود

ونظرت لدادة وانا
 اسالها
قلت...
.عندك مية يا داده للواد اليتيم ده 
ولا امشي؟

وسالني باسم

قال..هو الولد ده يتيم‘؟
قلت...ايوه

قال..وانتي منين؟

قلت...انا من بلد جنبكم

 وبيتنا وقع 
وجوزي مات تحت الانقاض
 
وانا اتكتبتلي النجاة لاني كنت بولد في المستشقي...

نظر باسم لادم



للكاتبة حنان حسن




قال..خلاص تقدري تجيبي ابنك 
وتيجي تشتغلي عندي في البيت..
ابقي وصليها للبيت يادادة

وتركنا باسم وخرج

واخذت الداده تنصحني ونقولي اعمل ايه 
ومعملش ايه 
عشان اقدر احافظ علي شغلي
 في بيت باسم بيه

وبالفعل ..اخذتني الداده للسرايا 
ودخلتني المطبخ 
وبدات تعرفني علي شغلي بالمنزل
وسالت الدادة
قلت...امال فين زوجة باسم بية
قالت...ابوها مريض وهي قاعدة في منزل ابوها اليومين دول
فقلت في نفسي باني ممكن اسيطر علي تفكير باسم واحاول اجذب انتباهة في غياب زوجتة
المهم سلمتني الدادة العمل في المنزل
ومنذ ذلك اليوم وانا احاول ان اجذب انتباه
 باسم بية
 
وكنت انا اعد الايام
 والليالي
 حتي استطيع ان اصل للاوراق
 حتي انتهي واخرج من ذلك المنزل

ولكنني لم اتمكن من الوصول لاوراق
 لاني كنت علي طول حاسة اني متراقبة
  من باسم...
فقد كنت الاحظ ان باسم يضعني تحت الميكروسكوب
 وكان يراقبني عن بعد...

وقلت في نفسي
 بانه مؤكد يراقبني لانه يشك في

وفي شخصيتي الغامضة

 فا انا مجرد فتاة ظهرت في طريقة فجاءة

ومؤكد بيبحث
 ورايا
وفي يوم كنت سهرانة
 مع استاذ ادم
 الي مكنش عايز ينام
 
واخذتة لاتمشي بيه في الحديقة قليلا
 حتي ينام

وجلست به وانا اغني له...

واثناء ما كنت اغني له وجدت باسم خلفي
ويسالني
قال...انتي حملتي في ابنك ده 
بعد ما اتجوزتي باد ايه؟

قلت...بعد ما تزوجت مباشرة...
ليه؟
قال....اسمعي يا 
حبيبة
 انا هعرض عليكي عرض هو غريب شوية 
لكن
صدقيني هو في مصلحتنا احنا الاتنين

قلت...عرض ايه؟


قال...بصراحة انتي عاجباني 

وكمان انا عايز اخلف
ولد يحمل اسمي

وبما انك بطنك ولادة
بالذكور
فا انا عايز اتجوزك
وسالتة؟
قلت....تتجوزني انا؟

طيب وزوجتك لما ترجع ؟

وتعرف انك تزوجت
 الشغالة
والناس الي حواليك هيقولوا ايه؟

قال..منا هتجوزك بس مش رسمي

قلت.. مش فاهمة

قال.. زي منتي قولتي ان الناس عارفين 
انك شغالة عندي....

وطبعا وضعي ميسمحش اني اتجوز الشغالة 

بتاعتي....
عشان كده انا هتجوزك عرفي

ولو حملتي وجببتي
 الولد
انا هشهر جوازنا 

ومش بس كده 
لا... دنا هخليكي مليونيرة وصاحبة املاك

وهحقق ليكي اي طلب تطلبية


للكاتبة حنان حسن




وسالتة؟

قلت اي طلب؟
قال....اي طلب حتي لو طلبتي روحي
فا فكرت باني لو وافقت علي طلبة..
ساطلب منه ان ياتي لي بحقي من صبري

وباسم يقدر علي ذلك بالفعل
وسالتة
قلت...ولو معرفتش اجيبلك الولد؟

قال....هفطع العقد العرفي وكانة مكنش 
وهطلقك...لكن مش هعترف بزواجنا
ونظر الي وهو
 يسالني

قال....قولتي اية

ووقفت حائرة
 امام عرضة
وبدء يلح عليا في الاجابة
 علي سؤالة
قال....قولتي ايه؟
وبعد ان فكرت طويلا

 قلت........

لو عايز باقي احداث القصة ضع عشر ملصقات
مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة
حنان حسن

التعليقات

BLOGGER: 12
  1. تسلم ايديك

    ردحذف
  2. كل رواياتك أجمل من بعضها بجد أكثر من رائعة

    ردحذف
  3. تسلم ايدك روايةشيقة

    ردحذف
  4. روعاتك يا حنون

    ردحذف
  5. بسم الله ماشاء الله عليكي دايما عندك افكار جديده ومشوقة اتمنى لكي التوفيق والنجاح

    ردحذف
  6. بسم الله ماشاء الله عليكي دايما عندك افكار جديده ومشوقة اتمنى لكي التوفيق والنجاح

    ردحذف
  7. بسم الله ماشاء الله عليكي دايما عندك افكار جديده ومشوقة اتمنى لكي التوفيق والنجاح

    ردحذف
  8. تسلم ايدك اكثر من رائعه

    ردحذف
  9. تحفه بجد استمري

    ردحذف
  10. كل قصصك جميله ومشوقه ويارب بلتوفيق

    ردحذف
  11. تحفة سلمت يداكِ بالتوفيق ان شاء الله تعالى

    ردحذف

الاسم

رواية ابقى معي (stay with me),7,رواية أحاسيس ممنوعة,8,رواية إحتياج أنثى,12,رواية أحضان ممنوعة,12,رواية أحضنيني,12,رواية أحيا بأنفاسك,3,رواية إغتصاب في الحلال,8,رواية البعض يفضلونها ساخنة,12,رواية الرغبة قبل الحب احيانا,4,رواية العشق المسموم,10,رواية المطلقة و البواب,8,رواية أنفاس ساخنة,10,رواية بت شمال,10,رواية بنت ليل,10,رواية جواز عرفي,10,رواية خلف أسوار الخرابة,6,رواية دعارة مشروعة,6,رواية رغبة شرسة,9,رواية زفافي على مريض إيدز,7,رواية زواج متعة,7,رواية زواج مع إيقاف التنفيذ,5,رواية زوجة للإيجار,12,رواية شبة أنثى,12,رواية عشقتك رغما عنك,11,رواية علاقة ساخنة,9,رواية فضيحة بالدور الأرضي,5,رواية فعل فاضح,12,رواية قادر و فاجر,1,رواية لازم قبل الدخلة,6,رواية ليلة زفاف زوجي,10,رواية ليلة زفافي على أخي,10,رواية مذكرات راقصة محترمة,5,رواية مطلوب عانس,12,رواية مطلوب مساعد قاتل,4,رواية نبض ميت,12,رواية نصف عذراء,7,قصص و روايات,313,
rtl
item
حنان حسن - كاتبة روائية: رواية جواز عرفي - ‏الجزء ‏الثالث
رواية جواز عرفي - ‏الجزء ‏الثالث
رواية جواز عرفي الجزء الثالث - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
https://lh3.googleusercontent.com/-D0Ed0EMxoGc/X3PEaeLpvUI/AAAAAAAACR4/pRgtUBUSYAMzWU_TE84tHMZUzqCEzWFjACLcBGAsYHQ/s16000/1601422438834673-0.png
https://lh3.googleusercontent.com/-D0Ed0EMxoGc/X3PEaeLpvUI/AAAAAAAACR4/pRgtUBUSYAMzWU_TE84tHMZUzqCEzWFjACLcBGAsYHQ/s72-c/1601422438834673-0.png
حنان حسن - كاتبة روائية
https://www.hananstory.com/2020/09/blog-post_30.html
https://www.hananstory.com/
https://www.hananstory.com/
https://www.hananstory.com/2020/09/blog-post_30.html
true
3044855969157461923
UTF-8
تم تحميل جميع المنشورات لا توجد منشورات إظهار الكل اقرأ المزيد رد إلغاء الرد مسح بواسطة الرئيسية الصفحات المنشورات اظهار الكل مرشحه لك التصنيف الارشيف SEARCH كل المنشورات لا يوجد منشور مطابق لطلبك Back Home الأحد الإثنين الثلاثاء الأربعاء الخميس الجمعة السبت احد إثنين ثلاثاء اربعاء خميس جمعة سبت يناير فبراير مارس إبريل مايو يونيو يوليو اغسطس سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر يناير فبراير مارس ابريل مايو يونيو يوليو اغسطس سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر الآن منذ دقيقة $$1$$ minutes ago منذ ساعة واحدة $$1$$ hours ago امس $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago منذ اكثر من 5 اسابيع متابعين متابعة هذا المحتوى للعضويات المميزه الخطوة الأولى: شارك المحتوى على وسائل التواصل الإجتماعي الخطوة الثانية: اضغط على اللينك على شبكات تواصلك انسخ الكود بالكامل اختر الكود بالكامل تم نسخ الكود بالكامل Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content