رواية ليلة ‏زفافي ‏على ‏اخي - ‏الجزء ‏الثالث

رواية ليلة زفافي على أخي الجزء الثالث - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن


رواية ليلة زفافي على أخي الجزء الثالث

للكاتبة/حنان حسن


بعد ما عرفت من امي ان همام مش ابويا..
 وانها وقعت في الخطيئة مع خلف ...

للكاتبة..حنان حسن

حاولت ساعتها اهرب  زي ما امي نصحتني...

 لكن قمر اخدتني عندها في البيت عشان اخدمها ..

للكاتبة..حنان حسن

وانا وافقت اني افضل في البيت لسببين

اولا.. لان مكنش في مكان ليا تاني اروح فيه

وثانيا وده الاهم..اني اخد حق امي من قمر وهمام

واستمريت اخدم قمر لمدة خمس سنين.. 

وشوفت في السنين دي عذاب وذل ومهانه اضعاف ما امي شافت.. 
وكنت كل يوم بيزيد اصراري اكتر اني انتقم من الناس دي

للكاتبة..حنان حسن

وكنت عايشة وصابره.. والي كان مصبرني علي عيشتي دي هي رقية صحبتي.. 
ودي كانت بنت واحده غلبانة بتخدم في بيت العمدة معايا

رقية الوحيدة الي كنت بضحك معاها وافضض لها وكانت اكتر من اختي 

وكانت بتحاول ديما تشيل الشغل عني عشان تخفف عليا الشقا 
بالرغم من انها هي كمان كانت بتشقي وتتعب في مقابل القليل من الطعام.. 

وبالرغم من قلة الطعام فا اننا كنا نقتسمه معا..

للكاتبة..حنان حسن


وفي يوم وانا قاعدة لقيت رقية صحبتي جاية مفزوعة ومنهاره من العياط وشعرها منكوش وملابسها ممزقة..

لما شوفت رقية بالمنظر ده اتفزعت وسالتها

قلت.. مالك يا رقية؟

قالت وهي ترتجف..هجم عليا ومقدرتش عليه يا بدرية

قلت..انتي بتقولي ايه يا بت؟ مالك

قالت..ما خلاص مبقتش بت يا بدرية مبقتش بت

للكاتبة..حنان حسن

قلت..تقصدي ايه يا حزينة؟

قالت..ابن همام هجم عليا وانا بنظف له غرفتة فوق واخدني غصب

رديت.. وانا الطم علي وجهي..

قلت..انتي بتقولي ايه يا حزينه ؟ دي مصيبة وحلت علينا

للكاتبة..حنان حسن

قالت وهي تبكي ..
والنبي اوعاكي تعرفي حد بالي حصل يا بدرية

قلت.. لازم امة تعرف عشان تخلي ابنها يستر عليكي.. يا اما هفضحهم في البلد كلها

للكاتبة..حنان حسن

اخذت رقية تتوسلي وتقولي بلاش تقولي لاي حد
ولكني اردت ان اساعدها لتاخذ حقها

وبالفعل ذهبت لقمر واخبرتها بامر ابنها وما فعله مع رقيه

للكاتبة..حنان حسن

وما كان منها الا ان طيبت خاطري لاول مره لها منذ ان دخلت ذلك البيت..لتخدعني

ووعدتني بانها ستهتم بالامر بنفسها وستجعل ابنها يصلح غلطتة

وفي الليل..سمعت صرخات مكتومة... 
وخرجت اجري علي حجرة رقيه ..

وقد ظننتها ما زالت تبكي حزنا علي ما حدث لها

للكاتبة حنان حسن

ولكنني تفاجاءات بهمام وهو جاسم علي صدرها الضعيف
 ويقوم بكتم انفاسها 

وكانت قمر تقف تشاهده بجبروتها المعتاد..

فوجدت نفسي اجري علي رقيه لانقذها من بين ايديهم 

ولكن زوجة همام احتجزتني هي ابنها  لكي لا اصل لها 
وقيدوني وقاموا بتكميم فمي حتي لا اقوي حتي علي الصراخ...

للكاتبة..حنان حسن

وبعد قليل ..شاهدت يدي رقية تقع بجانب جسدها الهزيل لتعلن بان رقيه قد فارقت تلك الحياة اللعينة.. 

التي لم ناخذ منها سوي الفقر والقهر والذل والحرمان

وبعد ان انتهي الامر..اقتربت مني قمر لتهمس في اذني بصوتها البغيض وانفاسها الكريهة لتقول لي  في ود مصطنع


متزعليش عليها دي خاطية وكان لازم تدفع ثمن خطيئتها 

وبعدين دي راحت ولا جت حتة خدامة.. ملهاش ثمن

لكن انتي يا بدرية  ست البيت ده
 لانك بنت همام..عشان كده لازم تنسي الي شوفتية دلوقتي 
عشان ارضي عنك واجوزك ولدي فتحي..

للكاتبة..حنان حسن

سمعتها وانا لا ارد عليها 

وقد كانت عيني متعلقة برقية التي استقرت علي ارض الغرفة جثة هامدة 

وقد اخذ همام يعطي الاوامر لرجالة لياخذوها ويدفنوها ..
وامرهم بانهم بعدعودتهم 
من دفنها يدعون  .. بانها طفشت من البلد ..بعدما جلبت لاهلها 
وذلك لانها قد  سلمت جسدها  لاحد  المزارعين الذي لم يعرف احد عنة شيئ 

للكاتبة..حنان حسن

وبالفعل اخذوا يحملون جثمان رقية الطاهر المعتدي عليه..
وبداءوا يبعدوا به عن نظري ليدفنوها تحت التراب..
وليدفنوا معها جريمتهم

ولكنني توقف الزمن معي في هذه اللحظة..
لانني قد اقسمت علي نفسي بانني
لن يغيب ذلك المشهد عن عيني ما حييت حتي اقتص لرقية ولامي ولنفسي من 
هؤلاء الجبابرة


للكاتبة..حنان حسن

وفعلا قررت اني ابدء في الانتقام..
ومش اي انتقام ...ده انتقام لامؤخذة ..ولاد الحرام 

منا خلاص عرفت من امي  اني بنت حرام

وفضلت افكر ابدء منين الانتقام  وابدء بمين ؟
لغاية..ما الصدفة ارسلتلي.. فتحي ..ابن قمر

طبعا انتوا عارفين فتحي ابن قمر الي عاش واتربي واتنعم في بيت همام..علي حس امة الست قمر

للكاتبة حنان حسن

فتحي ده بقي كان هيموت عليا ..
وكان بيعشق التراب الي انا بمشي  عليه.. 
والغرابة اني برغم حبه ليا  ده كله الا اني مكنتش بطيق اشوف وشة

للكاتبة..حنان حسن

لكن بعد موت رقية بشهر..ابتداءت الشغل علي فتحي ابن قمر...

وبدات احاول  اغرية واشوقة ليا متبعة جميع الوسائل.. متبعة المثل الي بيقول ( شوق ولا تدوق )يعني اغرية واطمعه واعشمة  دون ان ينال مني شيئ..

لغاية ما اتعلق بيا وبقي هيموت عليا

للكاتبة..حنان حسن

طبعا قمر كان من مصلحتها انها تجوزني لفتحي..عشان الورث الي انا ورثتة من امي..وكمان الورث الي لسه  هورثة من ابويا.. المفروض لان هما كانوا فاهمين اني بنت هماما وهورثة بعد ما يموت فا بالتالي بمجرد  لما فتحي هيتجوزني ... 
هتروح ليهم باقي ثروة همام

للكاتبة..حنان حسن

دي كانت حساباتهم ومخططاتهم هما ..لكن انا كان ليا حسابات تانية وتخطيط تاني خالص

عشان كده كان لازم ابدء الشغل مع همام وقمر وابنها

وطبعا زي منتوا عارفين..

ان اهم من الشغل..تظبيط الشغل
وعشان اقدر انتقم منهم كان لازم افرقهم اولا 

فا بدات اشكك قمر في همام
وهقولكم عملت ايه..

للكاتبة..حنان حسن

فتحي كان شاب فاسد  وتلفان بسبب الفلوس الي امه كانت ملغمة جيوبه بيها 

والمخدرات كانت مش بتفارق جيبه 
وانا كنت علي طول بلاغيه وبنكشه وكنت بخليه يريل عليا

وفي يوم طلبت من فتحي انه يقلع هدومة عشان انا نويت ارضي عنه واطفي شوقة..وفعلا صدقني فتحي 
ومكدبش خبر وقلع في الحال...
بس انا عملت نفسي بهزر معاه واخدت هدومة وقفلت الباب عليه 

للكاتبة..حنان حسن

وخرجت...وساعتها فتشت هدومة واخدت كل المخدرات الي فيها..وبعدها رميت له هدومة وانا عامله نفسي اني بتدلل عليه..

واخدت المخدرات.. وحطيتها لهمام في علبة الحبوب بتاعتة الي كان بياخد منها كل يوم قبل ما ينام..
وبعد ما همام اخد العقاقير المخدرة.. اخذ يتصرف بعته وبدون وعي حيث اصبح مغيب وهو تحت تاثير المخدرات ..

فا قمت بخلع ملابسة كلها واتفقت انا وام رقيه ان نستدرجة حتي يدخل غرفة الحريم التي ينمن بها الخادمات في الليل 

..وبمجرد ما دخل همام عاريا علي النساء.. اخذنا نصوت انا وام رقية لنصيب باقي الحريم بعدوي الصراخ 

للكاتبة حنان حسن
وفي تلك اللحظة..

..تاتي قمر مهروله علي ذلك الصوت وتجد همام علي ذلك الحال..
وتطلب الطلاق بعد تلك الفضيحة التي سمعت بها البلده كلها واصبحت علكة علي كل لسان..
لا وايه ..عندنا في البلد الناس كرمة اوي وبيزودوا علي الكلمة مية كلمة ..

للكاتبة..حنان حسن

من الاخر احنا ناس بلدنا الي المثل قال عليهم 

(بيحبلوا البغل)
 يعني مستبعدش ان يكون حد منهم  طلع علي همام بان المشي عريان والهجوم علي الحريم في نصف الليل من هواياته الي بيمارسها كل يوم..

ده لو مطلعش مخلف من كل واحده فيهم طفلين كمان ...

للكاتبة ..حنان حسن

المهم ..ان الموضوع ده اتسبب في طلاق قمر من همام وفضيحتة ادام البلد  كلها

 مما جعل قمر تطرده خارج االبيت  وده كان اول مسمار يتدق في نعش قمر

لاني كنت ناوية ابدء بالمسمار التاني علي طول بصراحة

وبدردوا باسلوب ولاد الحرام

بس المرة دي  عشان اقدر انتقم من قمر وابنها  اضطريت اني اعمل  حاجة افظع 

للكاتبة..حنان حسن

و بردوا بطريقة متطلعش غير من ولاد الحرام 

عارفين عملت ايه؟
هقولكم

 طلبت حاجة بسيطة.. خالص من ام رقيه التي كانت تساعدني من اجل الانتقام لابنتها

والطلب .هو ان تبحث في القرية عن اكثر امراة مروجة للاشعات 

...وتتحدث معها علي انها    قد رات بام عينها قمر قد قامت بطرد همام والخلاص منه من اجل ذلك الرجل الذي ياتيها ليلا.. 

للكاتبة..حنان حسن

 وطبعا سرعان ما انتشر الخبر كا النار في الهشيم

مما جعل الخبر يصل لهمام الذي جن جنونه ..
فقد قال في نفسة بان قمر قد اخذت اموالة لتتمتع بها مع رجل اخر في الحرام 

فا اتي همام ليسالني
قال...انا جاي اسالك واتاكد منك  من الكلام الي بسمعة  لانك ..انتي بنتي وانا عارف ان اي حاجة هتمسني هتمسك انتي كمان... 
ومش هترضي  انك تكدبي علي ابوكي ولا تغشية
عشان كده 
 انا عايز اعرف منك الحقيقة  وتقوليلي ان كان الكلام الي شائع في البلد عن قمر صحيح ولا لا؟

للكاتبة..حنان حسن

قلت..هقولك ايه بس يا ابويا.. 

قمر فاجرة وبتعمل الي هي عايزاه 
وعشان كده اتلككت وطلبت  منك الطلاق عشان تفوق لنفسها وتمشي علي حل شعرها
 بعد ما استحوذت علي معظم ثروتك ...
لكن هنقول ايه بقي الامر خرج من ايدك يا ابويا 

ومفيش ادامك غير انك تسكت اصلك يعني هتقدر تعمل ايه؟

للكاتبة..حنان حسن

نظر الي همام وبعينية شرار 
كفيل  ان يحرق قريتنا باكملها

وتركني همام وصعد الي اعلي

ودخل ليهجم علي قمر ويقتلها 
ولكن فتحي ابنها حاول ان يتصدي له وحاول حماية امه 
فا ثار همام وجن جنونة وحاول ان ينال منها 
ويطعنها بالسكين  التي احضرها معه ليغسل عاره وينتقم منها لاستحواذها علي امواله التي اخذتها منه

للكاتبة..حنان حسن

ولكن فتحي اراد ان يحول بينه وبين امة. .
فا تلقي فتحي الطعنة بقلبة وسقط قتيلا علي اثرها..

مما جعل  قمر تقف مذهولة وغير مصدقة لفقدها لابنها الوحيد. 

وبذلك يكون مات فتحي وذهب همام للسجن استعدادا لاعدامة.. ولم 
يتبقي سوي قمر

ودي بقي كان ليها الكوم الكبير من المعزة

وبدات.. اخطط للنيل منها ولكن منعني عنها مؤقتا شيئ لن تصدقوه..
للوصول لباقي احداث القصة.. ضع عشر ملصقات..مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
حنان حسن

التعليقات

الاسم

رواية ابقى معي (stay with me),7,رواية أحاسيس ممنوعة,8,رواية إحتياج أنثى,12,رواية أحضان ممنوعة,12,رواية أحضنيني,12,رواية أحيا بأنفاسك,10,رواية إغتصاب في الحلال,8,رواية أغرب رغبة,10,رواية البعض يفضلونها ساخنة,12,رواية الرغبة قبل الحب احيانا,4,رواية العشق المسموم,10,رواية المطلقة و البواب,8,رواية إمرأة لعوب,12,رواية أنفاس ساخنة,10,رواية بت شمال,10,رواية بنت ليل,10,رواية جواز عرفي,10,رواية خلف أسوار الخرابة,6,رواية دعارة مشروعة,6,رواية رغبة شرسة,9,رواية زفافي على مريض إيدز,7,رواية زواج متعة,7,رواية زواج مع إيقاف التنفيذ,5,رواية زوجة للإيجار,12,رواية شبة أنثى,12,رواية عشقتك رغما عنك,11,رواية علاقة ساخنة,9,رواية فضيحة بالدور الأرضي,5,رواية فعل فاضح,12,رواية قادر و فاجر,1,رواية لازم قبل الدخلة,6,رواية ليلة زفاف زوجي,10,رواية ليلة زفافي على أخي,10,رواية مجنون سارة,12,رواية مذكرات راقصة محترمة,5,رواية مطلوب عانس,12,رواية مطلوب مساعد قاتل,4,رواية نبض ميت,12,رواية نصف عذراء,7,رواية نوع من الحب,12,قصص و روايات,366,
rtl
item
حنان حسن - كاتبة روائية: رواية ليلة ‏زفافي ‏على ‏اخي - ‏الجزء ‏الثالث
رواية ليلة ‏زفافي ‏على ‏اخي - ‏الجزء ‏الثالث
رواية ليلة زفافي على أخي الجزء الثالث - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
https://lh3.googleusercontent.com/-RSTW2bkC8VE/Xvi1WHawPvI/AAAAAAAABOg/r3Q9DqADWJYliDs0zNSFvJ2kdBcPg44FACLcBGAsYHQ/w278-h320/1593357654348427-0.png
https://lh3.googleusercontent.com/-RSTW2bkC8VE/Xvi1WHawPvI/AAAAAAAABOg/r3Q9DqADWJYliDs0zNSFvJ2kdBcPg44FACLcBGAsYHQ/s72-w278-c-h320/1593357654348427-0.png
حنان حسن - كاتبة روائية
https://www.hananstory.com/2020/06/blog-post_47.html
https://www.hananstory.com/
https://www.hananstory.com/
https://www.hananstory.com/2020/06/blog-post_47.html
true
3044855969157461923
UTF-8
تم تحميل جميع المنشورات لا توجد منشورات إظهار الكل اقرأ المزيد رد إلغاء الرد مسح بواسطة الرئيسية الصفحات المنشورات اظهار الكل مرشحه لك التصنيف الارشيف SEARCH كل المنشورات لا يوجد منشور مطابق لطلبك Back Home الأحد الإثنين الثلاثاء الأربعاء الخميس الجمعة السبت احد إثنين ثلاثاء اربعاء خميس جمعة سبت يناير فبراير مارس إبريل مايو يونيو يوليو اغسطس سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر يناير فبراير مارس ابريل مايو يونيو يوليو اغسطس سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر الآن منذ دقيقة $$1$$ minutes ago منذ ساعة واحدة $$1$$ hours ago امس $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago منذ اكثر من 5 اسابيع متابعين متابعة هذا المحتوى للعضويات المميزه الخطوة الأولى: شارك المحتوى على وسائل التواصل الإجتماعي الخطوة الثانية: اضغط على اللينك على شبكات تواصلك انسخ الكود بالكامل اختر الكود بالكامل تم نسخ الكود بالكامل Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content