رواية أغرب رغبة الجزء التاسع - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
رواية أغرب رغبة الجزء التاسع
للكاتبة/حنان حسن
بعدما سرد لي حلم حكاية زقزوق
واخبرني عن السبائك الذهبية
سالتة
قلت... وفين السبايك دي دلوقتي؟
قال.. السبايك مدفونة في شقة
والشقة في البيت بتاع شقيق زقزوق
وسالني حلم؟
قال.. انتي عارفة مين هو شقيق زقزوق؟
قلت... مين؟
للكاتبة حنان حسن
قال.. لو كنتي اخدتي بالك
من اسم مالك العقار
في عقد الايجار
كنتي هتلاقي ان اسمة
مسعد محمد سليمان
بصيتلة بدهشة
ولقيتني بقول
ايوه صح
مسعد محمد سليمان
(شقيق)
منسي محمد سليمان
وضربت راسي بيدي
وانا بقول...
انا ازاي مخدتش
بالي
من تشابة الاسماء ده؟
ولقيتني مش مصدقة الي بيحصل
قلت.. معقولة؟
زقزوق يبقي شقيق مسعد
صاحب البيت؟
رد حلم..
قال.. العكس
هو الصحيح
والمفروض
تقولي
مسعد يبقي شقيق زقزوق
صاحب البيت
قلت.. بس ازاي مسعد يطلع
بالظلم... و القسوة.... والجبروت ده كلة؟
رد حلم..
وقالي
زقزوق تركلك ثروة
تخليكي تعيشي طول عمرك ملكة
وهي دي القوة
الي كان يقصدها زقزوق
لما قالك القوة هتلاقيها في الارض
لانه دافن السبايك تحت الارض
ثم اضاف حلم
قائلا
زقزوق كان بيساعدني في حمايتك
وهو عايش
ومنحك ثروة تخليكي قوية بعد مماتة
واظن بعد كل الي عملة زقزوق عشانك
مفروض تردي له
ولو جزء من الجميل
للكاتبة حنان حسن
قلت.. ياريتني اقدر
فعلا
اردله شيئ من الجميل
بس
قولي ازاي؟
قال.. زقزوق عمرة ما هيرتاح في قبرة
عشان اتظلم.. ومخدش حقة من اخوه
بسبب... مرضة
وانا عايزك
تساعديني اننا ناخد حقة
عشان ينام في قبرة مستريح
قلت.. طبعا انا
موافقة
وعلي استعداد اعمل
اي حاجة
تخلي زقزوق مرتاح
في قبرة
قال.. تمام
يبقي تحطي ايدك في ايدي
وناخد حق زقزوق
من مسعد اخوة
قلت.. ماشي
بس ازاي؟
قال.. هنخلي مسعد يدوق
من الي عملة
في اخوه
وهيبقي... الجزاء من جنس العمل
وزي ما مسعد..
جنن زقزوق
ووصلة انة يتبهدل...
وينام في الشوارع
بالسنين
وجعل منه اضحوكة
والناس كلها كانت بتقول علي زقزوق مجنون
يبقي تساعديني
اننا نوصل مسعد للجنان
وينتهي مصيرة بنفس مصير زقزوق
قلت... موافقة
وبالفعل وضع حلم خطة
وقالي..
انتي عارفة طبعا
ان مسعد ضيع فلوسة علي الحريم؟
يعني مسعد ضعيف
من ناحية الجنس الناعم
للكاتبة حنان حسن
قلت...تمام وبعدين؟
وبدء حلم
يشرحلي ازاي هننتقم من مسعد
وطلب مني اني
امثل علي مسعد
وافهمة اني واحده
سهلة.. واني بشرب الخمور
بسبب احساسي بالوحده
وخصوصا
بعد ما جوزي مات...
اه نسيت اقولكم...
ان صاحب البيت
فاهم
ان زوجي الي مات
هو عادل
يعني مسعد فاهم
ان الي اتدفن
هو.... عادل
مش زقزوق
والمطلوب مني
دلوقتي
اني افهمة اني بشعر بالوحده
بعد ما جوزي مات
وكمان هفهمة اني معجبة بيه
لغاية ما استدرجة لشقتي
وبعدها.. نخدرة
ولما ينام
يجي حلم
وياخذة للشقة المحروقة
وبما ان مسعد عارف ومتاكد ان الشقة (مسكونة)
فا اي حاجة هيشوفها في الشقة
هيفهم.. انها من فعل الجان
وده طبعا هياثر علي عقلة
لانة بمجرد ما
هيفوق
هيلاقي نفسة لوحدة في الشقة...
وطبعا حلم..
هيتعامل معاه
بعد ما يحبسة جوة
الشقة المسكونة وهيجننة بشغل العفاريت
الي هيطلعة علي دماغة
ومكنش هيخرجة غير وهو مجنون رسمي
وبالفعل...
وافقت علي الخطة
وبدات بتنفيذها
كمان
بس بصراحة.. من ساعة ما حلم طلب مني اني اشترك معاه في خط عشان نعاقب مسعد
وانا بدات اشك في (حلم)
واشك في كل حاجة قالهالي
واشك انه عفريت اصلا
المهم..
للكاتبة حنان حسن
انتظرت الوقت
الي ممكن اقابل فيه مسعد علي السلم
فا شقيق زقزوق كان متعود
انه يرجع من الشغل
في توقيت محدد
كنت اعلمة تماما
وفي ميعاد رجوعة
جلست علي السلم
وكنت ماسكة في
ايدي
كاس به بعض من البريل
وادعيت اني احتسيت الخمر
حتي غاب عقلي
ولما مسعد لقاني جالسة علي باب شقتي وبضحك بدون وعي
سالني
مالك يا مدام زهراء؟
قلت...
بعيد عنك
من ساعة ما جوزي مات
وانا حاسة بوحدة
رهيبة
قال.. معقولة؟
تحسي بوحدة وانا موجود؟
قلت.. بجد؟
يعني انت ممكن تقضي الليلة معايا؟
قال.. بس كده؟
دنا اتمني
ثواني...
اطلع الحاجة الي في ايدي دي
وانزلك فورا
قلت.. خلاص.. مستنياك
بس متتاخرش عليا
قال.. مسافة ما احط الشنط دي في الشقة وانزل
وتركني مسعد وطلع علي السلم
وبمجرد ما طلع مسعد
وضعت الكاس
من يدي
وقمت من علي السلم
عشان ادخل شقتي
لانتظر مسعد
بالداخل
عشان لما ينزل نخدرة ونخده علي الشقة المسكونة
ونتركة هناك
كما هي الخطة الموضوعة
لكن بمجرد ما فتحت باب شقتي
لقيت حد فاجئني من الخلف
ودخلني للشقة
ودخل معايا وقفل الباب
ولما ركزت في الشخص
ده... لقيتة
(ام عادل)
للكاتبة حنان حسن
فسالتها
قلت.. في ايه؟
انتي بتعملي كده ليه؟
قالت..اخرسي
يا فاجرة
وقوليلي دفنتي جثتة فين؟
قلت.. هو مين ده؟
قالت.. اعترفي... وقولي عادل ابني جثتة فين ؟
وبلاش تلاوعيني
لاني لسة سامعاكي حالا
وانتي بتقولي للراجل
الي كان معاكي
ان من ساعة جوزك ما مات
وانتي حاسة بوحدة
يا ضنايا
قلت.. لالا انتي فهمتي ايه بس؟
الحكاية مش كده خالص
الي شوفتية معايا من شوية ده
صاحب البيت
الي احنا ساكنين فيه
وكنت بكلمة عشان.....
وقبل ما اكمل
وقفتني ام عادل
قالت....
انا مش جاية عشان اسمع حكايات
انا هنا عشان
اعرف فين ابني؟
وفين جثتة؟
قلت... والله العظيم ما اعرف ابنك فين
قالت... خلاص
يبقي هقتلك زي ما قتلتية
ومش هخلي حد يعرف لجثتك طريق
انتي كمان
ولقيتها خرجت من حقيبة ايدها سكينة
ورفعتها عشان تنزل بيها علي صدري
وكنت بتمني حلم يكون موجود دلوقتي وينقذني
لكن انا كنت متفقة مع حلم
انه ينتظرني في الشقة المحروقة
ولما اخدر مسعد
ابقي اخبط علي الحيطة
يعني حلم مش هيلحق ينقذني من بنت المجنونة دي
وانا كده مبقتش قادرة اقاومها
ومبقاش فيا قوة
ابعد بيها السكين عن صدري
الي هي موجهة له سلاحها
واثناء ما كانت هي مسيطرة عليا
ونايمة بجسمها عليا
للكاتبة حنان حسن
كنت بحاول اني ابعد ايديها عني بكل قوتي
وفي اللحظة دي
لقيت مسعد دخل من الباب
ورفعها من عليا
بالقوة
وبعدها... رماها في الارض
وحاولت انها تهاجمة بالسكينة
ولكنه اتغلب عليها
واخد منها السكين
وفضل يضربها بيدة
بكل قسوة
و بقت تنزف من بوقها....
ومن انحاء متفرقة
من جسدها
المهم ضربها لما افقدها العافية...
لدرجة انها خرجت من شقتي
ومكنتش قادرة تمشي علي رجلها
لكن كانت خارجة وهي بتبصلي
انا ومسعد
وكانها كانت بتتوعدنا احنا الاتنين
وبعد ما بقينا انا ومسعد لوحدنا
فا قلتلة... انا مش عارفة اشكرك ازاي انك انقذتني منها
وفي اللحظة دي
لقيتة بينظر لي نظرة شيطانية
ولقيتة قرب مني وبيحاول يتحرش بيا
وهو بيقولي..
انا علي استعداد اعمل اي حاجة
عشان ترضي عني
وهجم عليا مسعد كا الذئب الجائع
ولقيت نفسي
بتعرض للهجوم من جديد
ولكن المره دي..
من قبل وحش مفترس
ولكن.... لحسن الحظ قبل ان يتمكن مني
شوفت حلم
وهو بيمسك به من الخلف
وحقنة في رقبتة
بمخدر
مما جعل مسعد..
يترنح قليلا
ثم وقع بعدها فاقدا للوعي..
للكاتبة حنان حسن
وفي اللحظة دي
تمكن حلم
من انه ياخذة معه للشقة المسكَونة
وبعد شوية
لقيت حلم رجع
وهو بيقولي..
لازم تاخدي حذرك
من ام عادل
لانها مش.. هتبسيبك في حالك
غير لما تعرف مكان ابنها
قلت.. هو انت تعرف مكان عادل ابنها؟
قال.. ايوه طبعا
اعرف مكانة
قلت.. طيب ممكن تعرفني هو فين
عشان اقول لامة عن مكانة؟
فا تسيبني في حالي
قال.. امة مستحيل تعرف توصلة
استغربت من رد حلم
وسالتة
قلت.. ليه يعني مستحيل توصلة؟
رد حلم
قائلا
لان عادل.........
لو عايز توصل للجزء الاخير من الرواية
ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة...
حنان حسن
جميله جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا
ردحذفشو صار مع عادل معقول يكون مات؟ منتظرينك
ردحذفجميلة جدا
ردحذفجميلة يا نوتة كالعادة زى ما توقعت طلع صاحب البيت بس عادل بقى ممكن راح مع مراته التانية
ردحذفحلوه
ردحذفيسلمو ايديكي حبيبتي كتير حلوة . بانتظار الجزء الأخير
ردحذفبرافو
ردحذفم
ردحذفالجزء الاخير لو سمحتي
ردحذفالجزء الاخير لو سمحتي
ردحذفرائعة الجزء الأخير لو يمحتي
ردحذفرائعة
ردحذفبرافو
ردحذفالجزء الاخير شوقتينا
ردحذف