رواية مجنون سارة الجزء الثالث - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
رواية مجنون سارة الجزء الثالث
للكاتبة/حنان حسن
بعدما شعرت بالرعب
وانا في اوضة فريحة
خرجت بسرعة
واتوجهت... لغرفة قدرية
عشان ابات معاها
الليلة دي
لكن الغريبة
اني لما قربت من غرفة قدرية
سمعت صوت في اوضتها...
وكان الصوت لراجل...
فا توقعت ان يكون الصوت لصدام
فا خبطت علي الباب
وانتظرت انهم يفتحوا
لكن محدش فتحلي
فا خبطت تاني
للكاتبة حنان حسن
وبعد شوية...
لقيت الباب اتفتح
ولقيت قدرية واقفة ادامي
وهي ماسكة الباب بايدها
عشان مدخلش
وكانت لابسة قميص نوم عريان
كاشف درعاتها وصدرها
والقميص كان مكشوف لدرجة
اني شوفت في صدرها عقد جديد من الخرز
الاحمر
والعقد لفت نظري
لانه الخرز الاحمر الي في العقد كان
بيلمع
فا قلت في نفسي
اكيد طالما قدرية
مهتمة بنفسها كده
ولابسة الاحمر... والاخضر
يبقي ناووين هي وصدام جوزها
انهم يباتوا مع بعض الليلة دي
وعشان كده
صدام كان بيزحلقني... وبيفهمني
انه هيتاخر بره
عشان ابات انا الليلة
دي مع فريحة
وهو يبات في اوضتة
مع مراتة
ولما قدرية لقيتني واقفة ببصلها
لقيتها بتسالني
عايزة ايه يا سارة؟
ايه الي خلاكي تسيبي جوزك تاني؟
قلت... انا بصراحة خايفة اوي...
و مش هقدر ابات في الاوضة دي تاني
لوحدي يا قدرية
وعايزة ابات معاكي الليلة
ردت قدرية
قائلة....
بطلي شغل العيال ده
وروحي نامي
لغاية ما صدام يرجع من برة
ويبات مع اخوة
استغربت لكلامها
وسالتها؟
قلت... صدام يرجع منين؟
مش صدام جوه في الاوضة عندك؟
قالتلي.. لا
صدام لسه مرجعش من برة
بصيتلها شوية
للكاتبة حنان حسن
وبعدين سالتها
قلت.. امال مين الي جوة؟
قالتلي.. مفيش حد
جوة
واتفضلي بقي روحي نامي في اوضتك
عند جوزك
وخلي بالك من جوزك
عشان صدام ميزعلش منك
وقبل ماارد عليها
قفلت الباب في وشي
ولما لقيت نفسي
لوحدي
فضلت واقفة ادام بابها
وانا مستغربة
ازاي قدرية بتقول ان صدام لسه مرجعش من برة؟
وانا سامعة حد معاها جوه بوداني
ولقيتني بقول لنفسي
انا مالي بقي هشغل نفسي ليه؟
انا هقعد هنا علي الكنبة الي في الصالة
لغاية مايشوفولي حل
اصلي انا...
مش هرجع للاوضة الي فيها فريحة لو حصل ايه
وفضلت قاعدة علي الكنبة وخايفة
ميخرجوش من الاوضة غير الصبح
وانا مش عارفة هعمل ايه
ولا هرجع الاوضة عند فريحة تاني ازاي؟
بعد الرعب الي انا شوفتة؟
وقررت اني مش هرجع للاوضة تاني
لغاية ما صدام يخرج
واقولة علي الي حصلي
في الاوضة عند فريحة
وا شوف هيفسرلي الي حصل ده باية؟
ولقيتني... معنديش حل غير اني انتظر صدام
لما يخرج
وانا كنت متاكده انه كان جوه الاوضة
بس قدرية كانت بتقولي انه لسه مرجعش عشان تطرقني
وريحت جسمي علي الكنبة الي في الصالة
وانا بقول
وادي قاعدة
ولقيتني بستلقي علي الكنبة
وغمضت عيني
وغصب عني
روحت في النوم
لكن قلقت علي انفاس ساخنة بتلهث
بجانب وداني
وسمعت صوت بينادي عليا بصوت واطي
للكاتبة حنان حسن
سارة... سارة
فا فتحت عنيا بسرعة
واتفاجئت.. ادامي الدكتور تاني
فا انتفضت من مكاني
وبصيتلة بفزع
وانا بقول ... انت ايه الي جابك هنا؟
قرب مني الدكتور
وهمس في وداني
وهو بيقول
قلتلك انتي نصيبي
وانا مش هسيبك
قلت.. انت عايز ايه مني بالظبط؟
فضل ملتزم الصمت
وهو بببصلي بطريقة مخيفة
وبعدين قال
ولو عايزة تنقذي فريحة من الي هو فيه
اطلبي الطلاق
وساعتها انا هعفوا عنة
وهرحمة
بصيتلة بدهشة
وسالتة
قلت.. يعني افهم من كده
انك انت السبب
في الحالة الي فيها فريحة دلوقتي؟
بصلي الدكتور حاتم بدون ما يرد
وسابني ومشي
وفضلت قاعدة افكر
في الدكتور حاتم
الي بيظهر في البيت كل شوية
بدون ما حد يعرف بَوجودة في البيت
وقررت اني
اقول لصدام.. وقدرية
علي الي الدكتور حاتم
وطريقة كلامة ليا الي تخوف... وتقلق
وقررت اني اخبط علي قدرية في الاوضة
عشان احكيلها واقولها علي الي حصل
لكن قبل ما اقوم من مكاني
لقيت صدام رجع من
بره...
واستغربت
وقلت لنفسي
للكاتبة حنان حسن
ايه ده؟
ازاي صدام كان بره؟
امال مين الي في الاوضة مع قدرية؟
وَ فضلت ابصلة
وانا بحاول استوعب... وافهم
الي بيحصل
ولما شافني صدام
قاعدة علي الكنبة في الصالة
لقيتة بببصلي باستغراب
ونادي عليا
وسالني..
ايه الي مقعدك عندك هنا يا مراة اخويا؟
وليه سايبة جوزك لوحده؟
قلت.. كويس انك جيت
لان في حاجات كتير حصلت..
عايزة اقولك عليها
قال... تعالي الاول
نبص علي فريحة
الي انتي سايباه لوحدة
قلت... ماشي
وبالفعل.. رجعت مع صدام
لاوضة فريحة
ولقينا فريحة كويس ومحصلوش حاجة
وبعد ما صدام اطمن علي اخوة
بقينا في الاوضة انا وصدام لوحدنا
ولقيتها فرصة
اني اقوله علي كل الي حصل
وبدات بموضوع الدكتور
عشان صدام يشوفلة صرفة معاه
و يوقفة عند حده
وسالته؟؟
قلت.. ممكن اعرف
مين الي بيسمح للدكتور حاتم
انه يدخل البيت ويروح... ويجي براحتة كده؟
بصلي صدام بدهشة
وسالني
قال..مين دكتور حاتم؟
قلت.. الدكتور حاتم
الي اتقدملك.. قبل كده
عشان يطلب ايدي منك وانت رفضتة
رد صدام..
وقالي..
ايوه فاكرة...
انتي ايه الي فكرك بيه دلوقتي؟
للكاتبة حنان حسن
قلت... الدكتور ده
كل شوية بشوفة هنا في البيت
وبيتصرف علي حريتة وكانة في بيتة
ده غير انه
بيتكلم معايا بطريقة جريئة و.....
وقبل ما اكمل كلامي
لقيت صدام وقفني عن الكلام
وهو بيسالني
قال... انتي متاكده
ان الي كنتي بتشوفية هنا في البيت..
هو الدكتور حاتم؟
الي اتقدملك قبل كده؟
قلت ايوه طبعا
انت مش مصدقني
ولا ايه؟
انا هكدب عليك ليه؟
بصلي صدام
بدهشة
ولقيتة بيقولي
انا مش بقول انك بتكدبي
بس ممكن تكوني كنتي بتحلمي مثلا
لان الي انتي بتقولية
ده
مستحيل يحصل
في الحقيقة
قلت.. يا سلام
وانت جايب الثقة الجامدة في الدكتور حاتم ده منين كده
ان شاء الله؟
قال.. مش مسالة ثقة
بس انا متاكد
انه مستحيل يكون الي انتي بتقولية ده
حصل لسبب واحد
قلت.. ايه هو؟
قال.. لان الدكتور حاتم (مات)
من اكتر من شهرين
بصيتلة بدهشة
ولقيتني بردد كلمتة
وبقول.. مات ؟
مات ازاي؟
امال مين الي لسة كان بيكلمني؟
قبل انت ما تيجي من شوية؟
رد صدام
قائلا
مفيش حد كلمك ولا حاجة
انتي بس تلاقيكي عنيكي غفلت شوية
وحلمتي بالدكتور حاتم....
واتهيالك انك شوفتي الدكتور في الحقيقة
قلت... طيب والكيس الاسود؟
الي صحيت لقيتة علي راسي؟
قال.. كيس ايه؟
قلت.. كنت نايمة هنا في الاوضة
وصحيت من النوم
لما حسيت حد بيلمس ايدي
ولما فتحت عيني
لقيت كيس اسود
علي راسي
للكاتبة حنان حسن
فا رميت الكيس علي الارض
وخرجت من الاوضة
وهو ده الي خلاني اروح انام في الصالة
ولما روحت في الصالة نمت شوية تاني
ولقيت الدكتور ببصحيني
واتكلم معايا
صدقني كان حقيقة مش حلم
بصلي صدام
وهو بيقولي
كلامك ده بياكد الشك الي كان في دماغي
وسالتة
قلت... شك ايه؟
قال.. لما الدكتور حاتم طلبك للجواز
وانا رفضت..
كنت بسمع انه بيجي الحوش هنا كتير
عشان يتقابل فيكي ويشوفك فا زعلت واعتبرتة بيغفلني
فا نبهت علي الشباب في الحوش
انهم لو شافوه يضربوه علقة
عشان يحرم يجي هنا تاني
وسالني.. صدام
قال.. فاكره اليوم الي الرجالة ضربوة فيها ادامك وانتي واقفة
قلت.. ايوه فاكره
قال.. اهو في اليوم ده
جه هنا
الدكتور فعلا
والرجالة في الحوش ضربوه... وهددوه
بانه لو رجع هنا تاني
هيخلصوا عليه
وباين كده
موضوع انة انضرب ادامك ده
خلي نفسة اتكسرت
لان الرجالة افتروا عليه
وسففوة التراب..
ادام عنيكي
وفعلا.. بطل بعدها يجي تاني هنا خالص
لكن في يوم
واحد من الي شغالين معانا
كان علي علاقة طيبة بالدكتور
ويعرفة كويس
لقيتة جاي
بيقولي..
الدكتور حاتم مات
ولما سالتة مات
ازاي؟
قالي
للكاتبة حنان حسن
ان الدكتور بعد العلقة الي خدها
صعبت عليه نفسة
وفضل قافل علي نفسة
مده كبيرة
وفي الاخر
ولع في نفسة ومات
وبعدها لقوه سايب رسالة
بخط ايدة
بيقول فيها انه( انتحر)
لكن كان في حاجة غريبة
قلت.. حاجة ايه؟
قال.. جوه الرسالة كان سايب سبحة كبيرة
بالخرز الاحمر
قلت.. ويعني ايه الكلام ده
وليه حط السبحة جوة رسالة الانتحار؟
قال.. مش عارف
ده الي حصل
والكل استغرب لموضوع السبحة
والخرز الاحمر
ومحدش فهم معناها
قلت.. يمكن عشان حالتة النفسية كانت وحشة كان بيتصرف بدون تركيز؟
او ممكن كان نسيها جوه الرسالة؟
قال.. منا قلت زيك كده
لكن بدات اشك
لما الواد سلامة الي ضرب الدكتور حاتم
وقع في الترعة من كام يوم
ولماخرجوا سلامة
من الترعة... لقوة ميت
واستغربنا ان سلامة يرمي نفسة في الترعة
ولما شكينا
انه يكو اتخانق مع مراتة
كا العادة
علي مصروف البيت
فا قلنا يمكن اتخنق من حياتة
ورمي نفسة في الترعة
لكن لما سالنا
مراتة
قالت انه قبل ما يخرج من البيت..
كان بيضحك معاها
وعلاقتة بيها
زي الفل
وقالت..
حتي بالامارة جابلي العقد ده
ولما شوفنا العقد
لقيناه السبحة الي كان سايبها الدكتور بنفس الخرز احمر
واضاف صدام
قائلا
وبرضوا مخدتش ولا اديت
لما شوفت العقد
للكاتبة حنان حسن
وقلت يمكن العقد فيه شبة من السبحة؟
لكن كلامك يا سارة دلوقتي خلاني
اشك
ان في حاجة غريبة بتحصل
وسالتة
قلت.. تقصد ان العقد
هو نفسة السبحة
الي الدكتور حاتم
تركها في رسالة الانتحار؟
قال.. ايوه
قلت.. ما يمكن الدكتور عايش؟
وممكن يكونوا لحقوة ومتتش
قال.. استحالة
لاني انا الي دفنتة بايدي
وبعدين لو الموضوع
موضوع انتقام؟
كان زمانة قتلني
انا وقدرية اختك
لانه عارف اننا الي زقينا عليه الرجالة عشان يقتلوة
استغربت لكلام صدام
وقبل ما ارد عليه
سمعت الموبيل بتاع صدام
بيرن
وانشغل عني صدام َراح يرد علي الموبيل
وفضلت انا افكر في كلامة
وفي موضوع العقد
الي فية( الخرز الاحمر)
ومرة واحده
افتكرت قدرية
وافتكرت اني شوفت في صدرها عقد فية خرز احمر
وكمان افتكرت اني سمعت حد معاها في اوضتها
ولقيت نفسي
قمت بسرعة
اجري علي اوضة قدرية
وفتحت الباب بسرعة
واول ما دخلت الاوضة اتفاجئت ب......
لو عايز باقي احداث القصة ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة
حنان حسن
ممكن تكون ماتت قدرية؟ وحاتم بينتقم
ردحذفقدرية ماتت
ردحذفجميلة جدا
ردحذفجميله جدا جدا جدا جدا جدا جدا
ردحذفقدرية ماتت
ردحذفروعة حقيقي مبدعة
ردحذف