رواية قادر و فاجر - ‏الجزء الحادي عشر

رواية قادر و فاجر الجزء الحادي عشر - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن

رواية قادر و فاجر الجزء الحادي عشر

للكاتبة/حنان حسن


بعدما تلقيت مكالمة من ضابط الشرطة
 وطلب مني حضوري انا وزوجتي 
واخبرني بانهم قد وجدوا الدادة
 ويجب نحضر انا وزوجتي من اجل
 ان تحدث مواجهة بيننا وبين الدادة

وبالفعل ذهبت 
ولكنني لم اخذ معي
 زوجتي امل
 لانها كانت قد وقعت علي السلالم
 ولم تستطيع ان تاتي معي

وطلب الضابط من العسكري ان يدخل الدادة

وعندما دخلت الدادة ورايتها بعيني

صدمتني المفاجاة
 لان الدادة كانت( سيدة)...

او شبيهة سيدة
 التي كنت قد تزوجتها ولم ادخل بها



للكاتبة حنان حسن



ونظرت لها في ذهول

 وانا انطق باسمها
سراا ...بيني وبين نفسي

قلت...سيدة؟؟؟؟

نظر الي الضابط 
وهو يسالني 
قائلا
الدادة دي كانت بتشتغل عندكم صح؟
رديت قائل
حضرتك انا زي منتا شايف مش بشوف
لكن ملك  ممكن تقول لحضرتك 
ردت ملك قائلة
ايوه يا فندم 

 دي الدادة  الي كانت بتشتغل في بيت عنتر بيه
واسمها  شيماء 

قلت في نفسي 
واضح انها غيرت اسمها عشان لما حد  ينادي عليها ادامي


رد الضابط بسؤال 
اخر لسيدة

قال..الشهود قالوا ان الدادة كانت واقفة اثناء ما الولد وقع من البلكونة..

ايه اقوالك يا شيماء؟

ردت سيدة وهي تبكي

قالت..
والله ما كنت جنبة وهو بيقع
ولا كنت في البلكونة من الاثاث لحظة ما وقع

واخذت تبكي 
وتقسم
 قالت...والله ما لي اي علاقة بموت الولد

واخذت سيدة تتوسل
 لملك 
وهي تقول 
قوليلهم يا ملك اني برىئة 

انتي اكتر واحدة عارفة اني بريئة

واقتربت سيدة من اذني وهي تقول...
...ارجوكم متظلمونيش ربنا عالم اني بريئة

وفي تلك اللحظة

تحدثت ملك وشهدت شهادة حق

قالت...انا عايزة اشهد شهادة حق 
عشان ربنا ميحاسبنيش علي كتم الشهادة

رد الضابط
 متسائلا
انتي مين الاول ؟
و صفتك ايه في المنزل؟

قالت...انا ملك 
وامي بتشتغل في بيت عنتر بيه
 واحنا مقيمين في المنزل انا وامي
 وشيماء كانت بتشتغل دادة في نفس البيت

 ويوم الحادثة 


للكاتبة حنان حسن



امل هانم زوجة  عنتر بية طلبت مننا
 انا والدادة شيماء

 اننا نروح نشتري لعبة لاحمد 
لانه كان علي طول بيطلب اللعبة دي
ومدام امل
 وقالت لينا منعرفوش اننا هنجيب اللعبة
 عشان كانت عايزة تعملهالة مفاجاءة ..
ومشينا من البيت انا والدادة 
والولد كان لسه عايش 
وبعد ما رجعنا اتفاجئنا بالحادثة
 وسمعنا من الناس ان الولد وقع من البلكونة

وانا متاكدة ...ان استحالة تكون الدادة 
هي الي قتلت الولد 

ولاحتي  كانت معاه في البلكونة اصلا 

لانها كانت معايا 

ونظر الضابط لملك
وسالها ؟
قال...يعني الدادة فضلت معاكي طول فترة منتوا بتجيبوا اللعبة؟

يعني مغبتش عن عينك دقايق مثلا؟

ردت ملك قائلة
اطلاقا
الدادة فضلت معايا من ساعة ما خرجنا
 نجيب الهدية لغاية ما رجعنا

رد الضابط 
متسائلا
وايه عرفك ان الولد كان عايش قبل ما تخرجوا

ردت ملك قائلة

احنا نزلنا انا والدادة 
والولد كان واقف في البلكونة
و كان بيعملنا باي باي من البلكونة

نظر الضابط باتجاهي 
 وهو يسالني
قال..ايه رايك يا عنتر بيه في شهادة ملك؟

قلت..انا كمان بستبعد ان تكون الدادة هي الي قتلت الولد
ومش بتهمها باي اتهام

رد الضابط 
قائلا
كدة بقي انا هضطر افرج عن الدادة 
بناء عن شهادتكم دي ...

وانتهي تحقيق الضابط معي  
وبعدما انهيت كلامي مع الضابط
خرجت من القسم

واتصلت بالمحامي بتاعي
 وطلبت منه 
ياتي لكي يعجل بخروج سيدة 
ويضمنها ...
لانها ليس معها بطاقة


للكاتبة حنان حسن



وجلست في السيارة انتظر خروج سيدة

بعدما طلبت من السائق ان ياخذ ملك ويوصلها للمنزل بتاكسي
 ويعود لي بمجرد ان اتصل عليه
قال...حاضر يا فندم

وبعد ما السائق اخذ ملك ومشي

جلست بسيارتي
 واخذت انتظر خروج سيدة وبعد شوية...
لمحت سيدة خارجة من باب القسم

فا نزلت من سيارتي
 وقمت بمفاجئتها... حيث وضعت يدي علي كتفها من الخلف
 وانا اقول

تعالي معايا يا سيدة

صعقت سيدة واصابها الذهول
 بعدما التفتت ووجدتني مبصر وامسك بها

قالت سيدة بقلق.. وتوتر
حضرتك 
عايز مني ايه؟

قلت..اركبي من سكات
 بدل ما اخدك جوه
 القسم 
واحكيلهم حكايتك معايا من الاول

نظرت الي سيدة 
باستسلام
ودخلت الي السيارة

واخذتها وانطلقت بالسيارة لمكان هادئ
 وطلبت منها ان تعترف لي بكل شيئ
 والا اخذتها لقسم الشرطة
 
واتهمتها بالتحايل والنصب ولفقت
 لها المزيد من التهم ايضا

ردت سيدة 
قائلة
قبل ما احكي اديني الامان
واوعدني
 مهما كان الي هتعرفة مش هتاذيني 

قلت...ماشي ..
اوعدك مش هاذيكي لو قولتي كل الحقيقة 


للكاتبة حنان حسن



بس لو كدبتي عليا في كلمة واحده
 هسجنك يا سيدة

قالت انا هحكي ليك كل حاجة

وبدات سيدة تسرد قصتها من الاول

قالت..انا مش سيدة

قلت...ازاي انتي مش 
سيدة ؟

امال انتي تبقي مين؟

ردت قائلة

انا شهد بنت سيدة

قلت...بنتها؟ 
يعني انا اتجوزت بنت زوجتي السابقة؟
 الله يخربيتك ده حرام شرعا ولا يجوز؟

ردت شهد قائلة

منا عشان كده مكنتش بخليك تلمسني 
وكان مجرد عقد باطل ملوش اي لازمة
وسالتها
قلت..وكنتي بتعملي كده ليه؟

قالت... اصبر عليا وانا هحكيلك من الاول

قلت... صبرت..
اتفضلي احكي

قالت..امي لما ابوك استغل فقرها وضعفها 
و اجبرها انها تتجوزك.. 

كانت اكبر منك بكتير لدرجة انها كان عندها بنت في سنك تقريبا..
من زواج سابق لها

لكن ابوك كان عايز يرضي رغبات ابنة 
بجوازة مؤقتة 
(علي ما تفرج )

عن طريق جواز متعة 
لمدة كام شهر
 مقابل قرشين هيرميهم لها وبعد كده 
يتفض المولد والموضوع ينتهي
 وانت تطلقها وخلاص

دي السهولة  الي ابوك كان بيفكر بيها...
وكان متخيل ان الامور هتمشي كده

لكن مكنش عامل حسابة انك تتعلق بيها ..وتحبها وكمان تحمل منك

وعشان ابوك كان ظالم ومفتري
اول ما عرف ان امي حامل
 طرد امي وهددها


للكاتبة حنان حسن



 وقالها لو قربت من منك تاني هيقتلها 
هي والي في بطنها  

وفعلا امي سمعت الكلام...

وبعدت  عنكم
وبعدها ...ولدت سعد 

وكنا ساعتها مش معانا ثمن رغيف عيش..
وسعد ساعتها كان مولود بالصفراء
 وكان لازم يتعالج لا يموت

فا اضطرت امي تروح لابوك تاني
 عشان تستعطفة
 وتطلب منه يدفع لها نفقة للولد 
عشان تعالجة بيها...

لكن ابوك كان مفتري
 وظالم
 لدرجة انه طلب من رجالتة ياخدوها يولعوا فيها ويقتلوها بعيد 

وفعلا رجالة ابوك اخدوا امي
 في منطقة مهجورة
وحاولوا يقتلوها وولعوا فيها بالفعل
ولولا مرور سيارة في الطريق بالصدفة

 لولا انها نجت من الموت 

لكن للاسف 
كانت النار اكلت وجهها
و اتشوهت
 قبل ما يسعفوها

وطبعا ناس غلابة زينا مكناش هنعرف ناخد معاكم حق ولا باطل ..

فا قررت امي تعرف ابوك انها ماتت 
في المستشفي عشان ميبعتش رجالتة يخلصوا عليها تاني

فا روجنا اشاعة بان سيدة ماتت في المستشفي

وسالتها
قلت...لكن صاحب ابويا قالي ان سيدة ماتت فعلا 

واخدني وذهبنا معا واتينا  بسعد من بيت ناس جيرانكم

ردت شهد قائلة
ايوه مهي دي كانت تمثيلية وكان صاحب ابوك مشترك معانا فيها
 عشان كان متعاطف مع ظروف امي

لانه كان عارف الظلم الي وقع من ابوك عليها

 وكمان كان عايز سعد يتربي في عز ابوة 
وياخد ميراثة


للكاتبة حنان حسن



قلت...كملي

قالت....بعد ما امي اتشوهت مبقاش حد بيرضي يشغلها 

وكانت امي مش عارفة تاكل وتشرب هي وسعد اخويا
فا اخدتها عندي

وكنت انا ساعتها متجوزة من واحد عاطل ..

ولما امي جت تقعد عندي سعد هي  اخويا
 جوزي قالي ...
بقي انا مش راضي اخلف واجيب حتة عيل 

عشان مش معايا فلوس اكلة ؟

هتجيبيلي انتي امك هنا بابنها؟
وكان عايز يطردهم لكن انا تشاجرت معه 
فاطلقني زوجي وطردني انا وامي وسعد

وفي تلك االحظة 
اقسمت.. لاخد حق امي وسعد 
وحق بهدلتنا 
منك انت وابوك

وساعتها انت كنت اتجوزت الست امل
 وابوك غصب عليك تتركها هي كمان

فا قررت اني اجي اشتغل عندكم 
واسرق  من بيتكم الي اقدر عليه 
عشان اقدر اكل انا وامي وسعد 

 واهو يبقي اخدنا حاجة من حق امي واخويا 
الي عندكم
فا بحثت عن وسيط يوصلني بابوك
عشان اقدر ادخل بيتك

فا كلمت صاحب ابوك الطيب 
وطلبت منه يشوفلي شغلانة في بيتكم.....

لكن اول ما ابوك شافني افتكرني امي سيدة

 لان الشبه بيني وبين امي كبير اوي...
وقال حرفيا..انتي شبة واحده اعرفها اسمها سيدة
تقريبا نسخة طبق الاصل
ولولا سيدة اتشوهت وماتت لا قولت انك هي

فا نظر ليا ابوك وهو بيسالني..
قال.. انتي تقربي لسيدة؟

قلت...سيدة مين يا بيه؟

 انا معرفش حد اسمه 
سيدة
وساعدني صديق ابوك في الكدبة
وقال..باني ابنة واحد صاحبة اتوفي من فترة
وتركني وحيدة ومفروض اني بدور علي شغل

وعايزة اكل عيش

طبعا ابوك قال يستغل الشبة ده 
ويفهمك باني  انا سيدة 

لانك ايامها كنت في حالة نفسية صعبة 
وكنت بتهدد بالانتحار...

وفعلا اتجوزنا انا وانت 


للكاتبة حنان حسن



وكانت امي بتيجي كتير
 هنا 
عشان تاخد مني مصاريف ليها ولسعد  
عشان ياكلوا ويصرفوا

واستوقفتها هنا 

متسائلا
قلت...يعني المراة المشوهة الي كنت بشوفها
 في الشقة واحنا متزوجين دي كانت سيدة؟
ردت سيدة مؤكده علي كلامي
قالت...ايو...
والي كانت بتخرج من باب الشقة
 اول ما بتشوفها كانت سيدة امي
واصافت شهد
قائلة
 لما انت كنت بتتجوز اي عروسة 
كانت امي بتفضل في شقة العروسة  عشان ترعبها 

 وتطفشها... وتضطر العروسة تطلب الطلاق منك

وسالتها؟؟

قلت..وجولنار ؟

قالت ..مالها؟
انتوا الي قتلتوها صح؟
رد شهد نافية

قالت لا طبعا احنا مقتلنهاش
هي... ماتت لما شافت امي وشافت وجهها المشوة 
وافتكرتها عفريت 

واحنا مكناش نعرف ان قلبها خفيف وممكن تموت من الخوف
نظرت لها وانا اريد ان ارضي فضولي
قلت..
سؤال
قالت..اتفضل اسال
قلت...
يوم فرحي علي اخر عروسة 
انتي رفضتي اني انزل للعروسة 
وبعدها قولتيلي ان في ناس بيقتلوا ابوك تحت
ردت شهد قائلة
ايوه حصل
قلت...السؤال هنا بقي

انتي عرفتي ازاي؟  ان كان في حد عايز يقتل ابويا؟
او ان في مجرمين تحت اصلا؟
ردت شهد 
قائلة
انا وامي كنا متعودين اننا قبل ليلة الزفاف
 امي تستخبي في غرفة العروسة
 عشان تخرج وترعبها 

والعروسة تطلب الطلاق وتقول حقي برقبتي

وفي الليلة دي
 امي كانت مستخبية في غرفة العروسة 
وسمعتها وهي بتتكلم مع رجالة معاها 
 كانت مخبياهم في  الشقة 

عشان يتربصوا بيك 

..وكانت العروسة بتتفق مع المجرمين دول 
انهم يطلعوا يقتلوا العريس 
بمجرد ما يشوفوه
 داخل للشقة..

فا اتصلت امي بيا بالتليفون

وساعتها قولتلك قول لابوك هو الي يطلع 

وبصراحة كنت عايزة انتقم من ابوك

وسالتها
قلت..امال ليه قولتيلي الحق ابوك 
وخلتيني انزل انقذة

ردت شهد قائلة

ساعتها انت كنت عايز تتمم دخلتك عليا 
وكان لازم ابعدك عني واهرب من طلبك  باي وسيلة 
فا قولتلك ان ابوك في
 خطر
وسالتها
قلت.. وطبعا ابويا مات بنفس الطريقة 
 الي ماتت بيها جولنار


للكاتبة حنان حسن



 لما شاف امك 
وبسببها اتصاب بازمة
 قلبية صح؟

ردت شهد قائلة
احنا سمعنا ابوك وهو بيقول ..انك لو مرجعتش سعد لامة هيقتلة

ويوم ما ابوك مات...
 امي كانت رايحة تاخد سعد من بيتك 
 عشان كانت خايفة عليه من بطش ابوك 
لكن ابوك لما شافها افتكرها عفريت سيدة الي هو
 قتلها 
وده الي اتسبب بموتة بسبب
 اصابتة ازمة قلبية  

وسالتها؟

قلت...وامك ازاي تبقي  عارفة ان بنتها متزوجة من زوجها السابق

وسكتت
بالرغم من انها عارفة انه حرام ولا يجوز
 زواج البنت بمن تزوج 
بامها
 لانه بيكون متحرم عليها؟

ردت شهد 
قائلة
بمجرد ما ابوك  عرض عليا الزواج منك
 وانا اتفقت مع امي علي خطة
 تمكنا من استرجاع حق امي واخويا منك انت وابوك
وفي نفس الوقت 
ننتقم منك ومن ابوك
وسالتها
قلت..خطة ايه؟

ردت شهد 
قائلة
الخطة..كانت اني افهمك انك لا يمكن تلمسني الا لو اثبتلي
 انك قادر وفاجر 
وطبعا احنا  كنا عارفين انك ضعيف وخايب
  وعمرك ما هتبقي قادر ولا فاجر 
وبالتالي عمرك 
ما هتلمسني 
وخططنا اننا نورطك في النصب علي الحريم 

وبصراحة ...استفدنا انا وامي
 من موضوع النصب علي زوجاتك الاغنياء 
واخذنا انا وامي فلوس كتير من وراه

والاستفادة الاهم 

ان عمليات النصب دي اتسببتلك
 ان اعدائك انت وابوك اصبحوا كتير

 وهو ده الي احنا كنا عايزينة

وسالتها
قلت..ولما انتوا اخدتوا الي انتوا عايزينة

ليه اوهمتوني ان سيدة ماتت 
وتركتوا سعد  عند جيرانكم؟

ردت شهد 
قائلة
كنا عايزينك تعترف بوجود ابنك
 وتنسبة ليك
وكمان عشان يبقي ابنك المعترف بيه ...
ويبقي وريث شرعي ليك... 
واضافت شهد
قائلة
احنا كنا هنسيبلك سعد يتربي معاك 
واحنا مطمنين علي مستقبلة معاك

لغاية اليوم الاسود الي سمعنا فية 
ان اخويا مات مسموم

وسالتها

قلت..وعشان كده قتلتوا احمد ابني
 انتقاما لموت سعد؟

ردت شهد نافية

قالت...لا والله ما قتلنا احمد 
ولا نعرف مين الي قتلة

قلت...انتي كدابة


للكاتبة حنان حسن



لانك جيتي ودخلتي البيت  واشتغلتي دادة 
مخصوص عشان تقتلي احمد
وسالتها
قلت..ولا نسيتي  لما شاف امك  و اغمي عليه
 و هددتيني  وقولتي ادامك مهلة اسبوع 
و لو مجبتش حق سعد هتفقد عيالك الاتنين؟

ردت شهد 
قائلة
يومها..امي كانت هتتجنن علي ابنها الي مات
 وكان واضح ان الي قتلة اصحاب منفعة
 من موتة 
وانت كنت ساكت عنهم مجاملة ليهم 
واحنا بس كنا عايزينك تسعي في انك تجيب حق اخويا
 وتنتقم من الي قتلة 

كنا بنهدد بس
 عشان حق سعد ميروحش

لكن مكناش هنقتل احمد بجد

نظرت لها 
وانا اقول...
تفتكري انا هصدقك بعد كل الي عملتية
 معايا انتي وامك؟

ردت شهد 
قائلة
اقسم بالله
 لا انا ولا امي لينا اي صلة بموت ابنك

واظن ملك شهدت ادامك بالحقيقة...
واحنا صحيح وزناك علي النصب 
علي زوجاتك السابقات...

لكن ربنا انتقم مننا
 وراح مننا سعد في لحظة

 يعني اخدنا جزائنا
وتوسلت لي شهد
 قائلة
ارجوك انت وعدتني

 بانك هتديني الامان 
ومش هتاذيني

نظرت لها
 وانا اقول...
تقدري تمشي

نظرت لي شهد وهي غير مصدقة

قالت..بجد ممكن
 امشي ؟
قلت..ايوه منتي قولتيها من شوية
ربنا عاقبكم واخد منكم سعد ..
هعمل انا ايه فيكم تاني؟

وبعدين مين عالم
 ما يمكن لو كنت انا مكانكم وحد عمل معايا كده 

كان ممكن اعمل اكتر من الي انتوا عملتوه

فتحت شهد باب السيارة 

وهي تنظر الي 
وتقول..
علي فكرة انا كنت عايشة في بيتك 
وشوفت الناس الي عايشين حواليك
وعايزة احذرك
لانك عايش جحر تعابين

خلي بالك من نفسك

نظرت لها وانا اهز راسي واقول...عارف

وتركت شهد بعدما انزلتها 
من السيارة


للكاتبة حنان حسن



وعدت بالسيارة امام قسم البوليس مره اخري

 واتصلت بالسائق
 الذي اتي لي بعد قليل..

وعاد بي الي المنزل

ولكن قبل نزولي من السيارة
 سمعت صراخا ياتي من داخل منزلي

وسالت السائق

قلت...هو الصراخ ده خارج من منزلنا
 احنا يا اسطي محمود؟

قال ايوه يا بيه
ثم قال... يا ساتر استر 
دي حتي واحدة من الشغالات
 خارجة تصوت اهية...

ونزل بسرعة اسطي محمود من السيارة
وساعدني علي  النزول 

ولقيت الشغالة جاية بتصرخ وهي بتقول...
دبحوها يا بيه ....دبحوها

فزعتني كلمات الخادمة 

وسالتها
 مين دي الي دبحوها؟؟؟؟
قالت......

لو عايز اخر جزء من القصة ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي 
الكاتبة
حنان حسن

التعليقات

BLOGGER: 8
  1. امل ولا ملك اللي دبحوها يا تري

    ردحذف
  2. طب بذمتك دى قافلة تقفلبها طب مين إللى دبحوها طيب 🤔🤔🤔🤔🤔

    ردحذف
  3. دبحو امل اكيد

    ردحذف
  4. كملي من فضلك

    ردحذف
  5. طب كملى بقا على الأقل نزلى حلقتين مش حلقة عايزة اعرف من اللى دبحوها

    ردحذف
  6. بسرعة الجزء اللي بعده

    ردحذف
  7. رواياتك كلها تحفة بس جزء واحد فى اليوم حرررررام

    ردحذف
  8. ياريت الجزء اللي بعده بسرعه لو سمحتي

    ردحذف

الاسم

رواية ابقى معي (stay with me),7,رواية أحاسيس ممنوعة,8,رواية إحتياج أنثى,12,رواية أحضان ممنوعة,12,رواية أحضنيني,4,رواية إغتصاب في الحلال,8,رواية البعض يفضلونها ساخنة,12,رواية الرغبة قبل الحب احيانا,4,رواية العشق المسموم,10,رواية المطلقة و البواب,8,رواية أنفاس ساخنة,10,رواية بت شمال,10,رواية جواز عرفي,10,رواية خلف أسوار الخرابة,6,رواية دعارة مشروعة,6,رواية رغبة شرسة,9,رواية زفافي على مريض إيدز,7,رواية زواج متعة,7,رواية زواج مع إيقاف التنفيذ,5,رواية عشقتك رغما عنك,11,رواية علاقة ساخنة,9,رواية فضيحة بالدور الأرضي,5,رواية فعل فاضح,12,رواية قادر و فاجر,1,رواية لازم قبل الدخلة,6,رواية ليلة زفاف زوجي,10,رواية ليلة زفافي على أخي,10,رواية مذكرات راقصة محترمة,5,رواية مطلوب عانس,12,رواية مطلوب مساعد قاتل,4,رواية نبض ميت,12,رواية نصف عذراء,7,قصص و روايات,268,
rtl
item
حنان حسن - كاتبة روائية: رواية قادر و فاجر - ‏الجزء الحادي عشر
رواية قادر و فاجر - ‏الجزء الحادي عشر
رواية قادر و فاجر الجزء الحادي عشر - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
https://lh3.googleusercontent.com/-Q8q1W6wTfHE/X4mrZG6ha5I/AAAAAAAACag/5GxQyaIaPqE1iT42Kg0sObV47JjJqCVngCLcBGAsYHQ/s16000/1602857821502780-0.png
https://lh3.googleusercontent.com/-Q8q1W6wTfHE/X4mrZG6ha5I/AAAAAAAACag/5GxQyaIaPqE1iT42Kg0sObV47JjJqCVngCLcBGAsYHQ/s72-c/1602857821502780-0.png
حنان حسن - كاتبة روائية
https://www.hananstory.com/2020/10/blog-post_16.html
https://www.hananstory.com/
https://www.hananstory.com/
https://www.hananstory.com/2020/10/blog-post_16.html
true
3044855969157461923
UTF-8
تم تحميل جميع المنشورات لا توجد منشورات إظهار الكل اقرأ المزيد رد إلغاء الرد مسح بواسطة الرئيسية الصفحات المنشورات اظهار الكل مرشحه لك التصنيف الارشيف SEARCH كل المنشورات لا يوجد منشور مطابق لطلبك Back Home الأحد الإثنين الثلاثاء الأربعاء الخميس الجمعة السبت احد إثنين ثلاثاء اربعاء خميس جمعة سبت يناير فبراير مارس إبريل مايو يونيو يوليو اغسطس سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر يناير فبراير مارس ابريل مايو يونيو يوليو اغسطس سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر الآن منذ دقيقة $$1$$ minutes ago منذ ساعة واحدة $$1$$ hours ago امس $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago منذ اكثر من 5 اسابيع متابعين متابعة هذا المحتوى للعضويات المميزه الخطوة الأولى: شارك المحتوى على وسائل التواصل الإجتماعي الخطوة الثانية: اضغط على اللينك على شبكات تواصلك انسخ الكود بالكامل اختر الكود بالكامل تم نسخ الكود بالكامل Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content