رواية فعل فاضح الجزء الرابع - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
رواية فعل فاضح الجزء الرابع
للكاتبة/حنان حسن
بعدما قرات رسالة التحذير من ملاكي الحارس
كما ادعي مرسل الرسالة...
ذهبت ابحث عن صاحبة المنزل لاريها تلك الرسالة...
ولكنني لم اجد صاحبة المنزل
فا ذهبت ابحث عنها في غرفة نديم
ولكنني لم اجد نديم في غرفتة
هو الاخر
فا ذهبت لغرفة صاحبة المنزل نفسها
ولكن عند باب غرفتها سمعت همسا بالداخل
فا وقفت قليلا
امام بابها...
وسمعت صوتا مالوفا لرجل يتغزل في امراة
ويقول لها ...بانه يحبها
ويريد ان يتزوجها ..
كما سمعت تلك المراة
تقول اخرج من هنا
قبل ان ياتي احد فا يراك
في تلك اللحظة
كاد الفضول ان يقتلني
فقمت بفتح الباب بسرعة و علي غفلة....
فا شاهدت منظرا غريبا..
.شاهدت نديم يحتضن فتاة في العشرين من عمرها...
للكاتبة حنان حسن
وفهمت فيما بعد بان تلك الفناة
هي سارة وهي من جاءت علي اثر الاعلان
مثلي تماما
ووقفت انظر لهما
وانا في منتهي الحرج
لانهم توقفا مندهشين لدخولي
المفاجاء عليهم
وشعرت باني متطفلة بعض الشيئ
ولقيت نديم بيعتذر لي بشدة
وبيقولي...
اسف حبيبتي
اصل سارة كان عندها مشكلة
وانا كنت بسمع مشكلتها
استمعت لاعتذازة
وتعجبت منة
وتعجبت اكثر من كلمة حبيبتي
لان المفروض اني انا الي كنت اعتذر
علي تطفلي
لكن قبل ان ابدء بالاعتذار
تفاجاءت... بصاحبة المنزل تاتي من خلفي
وهي تسال... عما حدث ؟
وسبب وقوفي امام بابها؟
وقبل ان ان ابرر لها سمعت
نديم يرد عليها
قائلا ..
ارجوكي يا ماما فهمي سالي...
لانها باين فهمت غلط
وافتكرت اني انا وسارة في بينا حاجة
نظرت له وانا ابتسم
واقول...
حضرتك انا مش محتاجة حد يفهمني حاجة
للكاتبة حنان حسن
انت حر تعمل الي يعجبك
نظر نديم لامة
وهو غاضب
وقال..شوفتي؟
مش بقولك فهمت غلط...
.ارجوكي يا امي فهميها الحقيقة
ردت الام
قائلة...
انا مش فاهمة دماغك يا نديم
يهمك في ايه؟ ان كانت تفهم غلط
ولا تفهم صح
ولا متفهمش خالص؟
وهي الموضوع يخصها في ايه اصلا؟
رد نديم
قائلا...
يخصها يا امي ..
لانها.... زوجتي
ضربت الام علي صدرها..
وهي
تسالة
قالت...انت بتقول ايه يا نديم؟
نظرت له وانا غير مستوعبة لما يقول
وسالتة ...
قلت..هي مين الي
زوجتك ؟
انت بتتكلم عن ساره الي واقفة دي صح؟
رد نديم
قائلا
لا يا سالي..
انا بتكلم عنك انتي انا دخلت عليكي
وبشهد الله انك زوجتي امام اللة
وبشهد كمان امام الناس عشان الكل يشهد علي جوازنا
نظرت لامة..
لاري ان كان ابنها معتوها وهي تعلم
بانه يهذي ام ماذا؟
ولقيت صاحبة المنزل بتجذبني من يدي
وتاخذني لخارج الغرفة وهي
تسالني؟
قالت ..الكلام الي بيقولة نديم ده صحيح؟
قلت...نديم مين ؟
وجواز ايه؟
لا طبعا مفيش الكلام ده محصلش
انا معرفش ابن حضرتك بيقول كده ليه
هو اكيد ميقصدنيش
للكاتبة حنان حسن
ردت صاحبة المنزل
قائلة...
اسمعي يا بنتي
لو كان ابني لمسك ودخل عليكي
بجد قولي..
لان ابني مريض بمرض خطير
والدكتور قال ان مرضة معدي
نظرت لها وقد تجمد الدم بعروقي
لانني قد تذكرت...تلك الليلة
التي استيقظت فيها وتفاجات
بنديم في سريري
وكنت اعتقد بانه حلم او كابوس
وتركتها ودخلت لنديم وسالتة؟
قلت...انت ليه بتقول انك جوزي؟
نظر نديم لسارة
وطلب منها ان تخرج من الغرفة
وتتركنا وحدنا
نظرت لي سارة من فوق لتحت
ورمقتني بنظرة ازدراء
وخرجت من الغرفة بالفعل
وبعدما خرجت سارة
نظر الي نديم قائلا..
لاني فعلا جوزك يا
حبيبتي
ودخلت عليكي في الليلة اياها
بالامارة... لما قومتي ولقيتيني جنبك
وفضلتي تصرخي
وانا ليلتها تركتك وخرجت لغاية ما تهدي
استمعت امة لكل ما قاله ابنها نديم
وجلست علي السرير مصدومة...
وهي تقول
نديم
رد نديم
قال...نعم يا امي
ردت صاحبة المنزل
قائلة
ممكن تروح ترتاح في غرفتك
نظر الي نديم طويلا
ثم تركنا وخرج
وكنت اقف انا كا تمثال من الشمع
متجمدة من شدة الصدمة
للكاتبة حنان حسن
ونظرت لصاحبة المنزل
وانا مازلت غير مصدقة
قلت..الي بيقولة ده لا يمكن يكون حصل
ردت الام
قائلة ..ياريت يا بنتي فعلا يكون محصلش
لان ابني مريض ومرضه معدي
وممكن.......
قلت.. تقصدي ممكن اكون اتعديت منه؟
ردت الام قائلة...
اسمعي يا بنتي... لسه في امل
انه يكون نديم بيتوهم
قلت...مش فاهمة؟
قالت انا هفهمك
...نديم ابني من كتر مهو بيحلم بالزواج
احيانا بيحلم احلام يقظة
وبيعيش الرغبة الي هو بيتمناها
في احلام اليقظة
نظرت لها وانا قلبي يدق سريعا
واطرافي تكاد تتجمد من التوتر والقلق
قلت...لكن انا فعلا تذكرت انه دخل غرفتي
في ليلة
وولما استيقظت كان نديم نايم جنبي في الفراش
نظرت لي الام بدهشة..
بعدما صدمتها كلماتي
قالت..خلاص ابقي شوفي لو ظهرت عليكي
اي اعراض
عشان ساعتها هتعرفي
ان كان نديم دخل عليكي واصابتك العدوي
ولا نديم ابني كان بيتخيل زي العادة
للكاتبة حنان حسن
وتركتني صاحبة المنزل وغادرت
ووقفت وحدي
قدماي لا تقويان علي حملي
من شدة التوتر
وبعد قليل
ذهبت للمطبخ لاشرب بعض الماء
لان شعرت بان ريقي قد جف
ولا استطيع التنفس بسهولة
وبعد ان دخلت للمطبخ
وجدت..
ساره بتنظر لي نظرات عدائية
وكاننا انتزعت منها شيئا يخصها
واخذت بعض الماء وشربتة
وانا ابكي..
ولقيت سارة بتقولي يا حبيبتي
متزعليش نفسك
اوي كده
وخلي عندك روح رياضية
نظرت لها ولم ارد عليها بكلمة واحده
لاني لم اكن املك من التركيز
ما يمكنني من فهم ما كانت تقصدة
وذهبت لغرفتي
وانا ابكي
و واضرب علي وجهي
وانا اقول ...يا نهار اسود ....يا نهار اسود..
واخذت ابكي ..
وحينما اتي
عم عبوده ليخبرني بان صاحبة المنزل
تريدني
قلت له بان يخبرها بانني مريضة
ولن استطيع العمل اليوم
واخذت ابكي بالساعات
حتي ذهبت في النوم
ولم افق من تلك الغيبوبة
الا علي صوت ضرب وتكسير بالخارج
فا قمت مفزوعة وخرجت لاري ما يحدث...
وتفاجاءت بمصطفي الذي كان يضرب نديم سابقا
يقوم بتحطيم المنزل بالخارج
للكاتبة حنان حسن
والعجيبة..ان صاحبة المنزل تقف متفرجة
ولا تعترض علي ما يفعلة
وسمعته يقول...لصاحبة المنزل
اسمعي ادامك مهلة ثلاثة ايام
ولو منفذتيش الي طلبتة منك
انا هولعلكم في البيت ده
وتركهم ومشي
وتعجبت من امر ذلك الشاب الذي يدعي مصطفي
فكل مره اراه فيها بذلك المنزل
اجده يهجم علي من بالمنزل
و يكسر... ويهدد ...
ولا اعرف لماذا يصمت الجميع
علي ما يفعلة ذلك الشاب
وعندما كنت اقف بخارج غرفتي
جذبتني صاحبة المنزل من يدي
ودخلت بي علي غرفتها وهي تقول..
اسمعي يا سالي
انا عارفة انك مرعوبة من ساعة موضوع نديم
...وعارفة كمان انك زمانك شاكة ان العدوي اتنقلتلك منه
عشان كده انا عايزاكي تهدي خالص
لغاية ما نديم يفوق من الغيبوبة
ونسالة تاني ونتاكد منه ..
وسالتها
قلت..هو نديم دخل في غيبوبة؟
ردت صاحبة المنزل
قائلة...
ايوه بسبب الي عملة فيه مصطفي
قلت...وحضرتك سيباه لوحده في غيبوبتة دي؟
ردت صاحبة المنزل
قائلة
الدكتور بتاعة ودكتور التحاليل والممرضة عنده جوه
طبعا انا اول ما سمعت جملة طبيب التحاليل
طلبت من صاحبة المنزل
ان تسمح لي ان
اقابلة
بعدما ينتهي عملة مع ابنها
هزت صاحبة البيت راسها بالموافقة
وهي تقول...حاضر
بصراحة كنت اريد ان اطمئن
ان كنت اصيبت بالعدوي
ام لا؟
وكنت متعجلة جدا ان ااجري تلك التحاليل
للكاتبة حنان حسن
وبعد شوية تركتني صاحبة المنزل وذهبت
لغرفة ابنها المريض
...وذهبت انا وسارة لنلملم بقايا الزجاج المتناثر
ونعيد ترتيب المنزل
الذي اتلفة مصطفي البلطجي..
وبعد ان انتهينا من تنظيف المنزل
ذهبت لغرفتي لاغير ملابسي
بعد التنظيف
وما خلفة مصطفي من دمار
وعندما ذهبت لغرفتي
تفاجات برسالة اخري
من ملاكي الحارس
كتب فيها
لو عايزة تعرفي سر الدور الدور العلوي
افتحي الشباك هتلاقي رسالة ..
وانتي تعرفي منها كل حاجة
نظرت للشباك
وذهبت سريعا لافتحة
ولما فتحتة وجدت علي الشباك وردة فقط
ولم اجد شيئا اخر فا
امسكت بالوردة
وقربتها من انفي لاشمها
وبمجرد ان شممتها شعرت بالدوار
فا امسكت بالشباك لكي لا اقع..
وفي تلك اللحطة
تفاجاءت
بمن يمسك بي ويغمض عيني
ويضع حقنة ما بذراعي جعلتني اغيب عن الوعي بعض الوقت
ولم اعرف من ذلك الشخص
ولا ما فعله بي اثناء ما كنت مغشيا عليا
وبعدها افقت علي خبط الباب
قلت...مين؟
ردت صاحبة المنزل
قائلة
انا يا سالي افتحي
اخذت اترنح حتي وصلت لباب الغرفة
وفتحتة
ووقفت انظر لصاحبة المنزل
قلت...نعم؟
قالت..هو ايه الي نعم؟
انتي مش طلبتي مني انك تقابلي طبيب التحاليل؟
للكاتبة حنان حسن
قلت...ايوه فعلا
قالت...اتفضلي
وذهبت معها بالفعل وانا احاول
انا اضبط اتزاني
وبعدما دخلت للطبيب
قال...اؤمريني
استجمعت شجاعتي ونظرت لطبيب التحاليل
وانا اقول...
انا حصلت بيني وبين نديم علاقة حميمة...
ولازم اعمل تحليل
عشان اطمن ان كنت اتعديت منه
ونقل الي العدوي ولا لا؟
نظر الي باسف
قائلا
ايوه فعلا ..لازم تطمني وفي اسرع وقت
قلت..هو حضرتك
ممكن تبدء في عمل التحاليل دي امتي؟
قال..اي وقت انتي عايزاة
قلت...ياريت دلوقتي
لو ينفع....
قال...تمام
تعالي ادخلي للممرضة وخليها تاخد منك العينات
وبالفعل اخذت الممرضة ما طلبه الطبيب من عينات وخرجت للطبيب
وسالته
قلت...امتي النتيجة بتاعة التحاليل هتظهر
قال....
هحاول اخلصهالك بسرعة
قلت... امتي يعني؟
وهاخدها من حضرتك
ازاي؟
قال..بمجرد ما تخلص هتصل بيكي
واقولك علي النتيجة بالتليفون
للكاتبة حنان حسن
ثم امسك موبيله وهو يقول..
هاتي رقمك وخدي رقمي
وبالفعل اعطيت له رقم هاتفي واخذت رقمة
وتركني الطبيب وغادر المنزل
وجلست انا ابكي حالي
...وانا انظر لنديم وهو طريح الفراش
ينتظر الموت وانا في طريقي
لان اكون بمكانة
واعاني مثلما يعاني نديم
كانت عينايا ونظراتي مسلطة علي نديم
الذي كان يمسك بيد سارة وهي تقف بجانة
وكنت ابكي
وكنت الاحظ بان سارة تنظر الي
وبعينيها شماتة لا اعرف سببها
المهم ذهبت لغرفتي
لانتظر نتيجة التحاليل
كا من ينتظر قرار اعدامة او برائتة
وبمجرد ان دخلت غرفتي واغلقت باب الغرفة...
جلست علي الارض خلف الباب
وانا اقول استر يارب....
وفي تلك اللحظة
سمعت طرقا علي الباب
فا قمت من مكاني وفتحت الباب
ووجدت عم عبودة ياتي بكوب اللبن
فا اخذتة منه وكنت ساغلق الباب خلفة
ولكنني وجدته ينظر الي بطريقة غريبة
فسالتة
قلت..في حاجة يا عم عبودة؟
رد عليا قائلا
لا يا بنتي مفيش...
وتركني وغادر
وكنت ساغلق الباب
الا اني سمعت صاحبة المنزل
وهي تامر الطباخ
بان يجهز الطعام لسارة ونديم معا
للكاتبة حنان حسن
فا تعجبت من تلك المراة
ومن كل الجنون
الذي يحدث في ذلك المنزل
فا قلت في نفسي مسكينة سارة
واضح انها متعرفش حاجة عن خطورة
مرض نديم ولازم انبهها
قبل ما يعمل معاها الي عمله معايا
فا ذهبت لغرفة نديم
حيث تجلس سارة
وطلبت من سارة ان تاتي معي
لاخذ رايها في شيئ
ولما خرجت معي خارج الغرفة...
قلت...انتي زي اختي وانا لازم احذرك
وجودك هنا خطر عليكي حاولي تنفدي بجلدك
اوعي تخلي نديم يلمسك
نظرت الي سارة
وقالت بسخرية
وانتي بقي قلبك عليا اوي كده؟
قلت ايوه والله قلبي عليكي اسمعي كلامي....
.نديم مرضة معدي ومينفعش يتجوز
وفي تلك اللحظة
سمعت صوت صاحبة المنزل ياتي من خلفي
وهي تسالني
قالت..بتقولي ليها ايه يا سالي؟
ردت سارة
قائلة
سالي كانت بتغلط فيكم وبتحذرني من حضرتك انتي ونديم
وبتقول ان نديم بيه مرضة خطير
وانا طبعا عارفة انها كدابة
وبتقول كده من غيرتها
نظرت صاحبة المنزل باتجاهي بغضب
وهي تقول..
اتفضلي روحي نامي
والصبح هيكون ليا كلام تاني معاكي
للكاتبة حنان حسن
قلت...انا مش هقدر انام غير لما الدكتور يتصل بيا ويقولي علي نتيجة التحاليل
قالت..اتفضلي
وانتظري المكالمة بتاعتة في غرفتك
وبالفعل تركت سارة وصاحبة المنزل
ودخلت غرفتي وشردت بذهني
في كل ما حدث منذ مات ابي
حتي تلك اللحظة
ولكن ايقظني من شرودي هذا رنين الموبيل
وامسكت الفون لاتاكد من رقم المتصل
ايوه هو رقم طبيب التحاليل
قلت...الوووو
ايوه يا دكتور
حضرتك خلصت التحليل؟
طيب ونتيجة التحليل ايه؟؟؟؟؟
بتقول ايه ؟؟؟؟
لو عايز تعرف باقي احداث القصة ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة حنان حسن
ياااه عالتشويق هموت واعرف بليييز متتاخريش علينا و تسلمي يااارب علي المجهود الرائع ده
ردحذفروعة وشيقة جدا كملي
ردحذفجميلة وروعة ارجوكى فصل جديد بالليل بليييييز
ردحذفجميله جدا جدا كملي
ردحذفروعة
ردحذفياريت تكملي
ردحذفتم
ردحذفاحسنتي
ردحذفممتعه جدا ومشوقة تسلم ايدك منتظرين بارت انهارده
ردحذف