رواية نوع من الحب الجزء العاشر - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
رواية نوع من الحب الجزء العاشر
للكاتبة/حنان حسن
بعدما عرفت المصيبة
الي كان ناوي عليها علاء
وعرفت انه اتفق مع قاتل ماجور
علي قتل عالية هانم
اثناء وجودنا في الحفلة
فضلت افكر ازاي امنع الجريمة دي
واخيرا وصلت لفكرة كويسة جدا
وهي اني اتصل بعالية هانم
من رقم غريب
واكلمها علي اني زوجة خالد
صاحب الحفلة
وخالد ده
هي تعرفة كويس
بحكم صداقتة لعلاء
وساعتها انا كنت عارفة
ان عالية هانم
ملهاش علاقة بزوجة خالد
يعني مش صاحبتها
للكاتبة حنان حسن
ومتعرفهاش اصلا
وقلت هكلم عالية هانم علي اساس اني زوجة خالد
صاحبة الحفلة
واعزمها علي اني صاحبة الحفلة
عشان تسيب الفيلا
وتيجي ورانا
للحفلة
وكان لازم انتظر علي المكالمةدي
واعملها بمجرد ما نخرج من الفيلا
انا وعلاء
عشان عالية ما تلحقش تتكلم مع علاء
وتقولة علي المكالمة
ولاحظت واحنا في الفيلا..
ان علاء كان بيتعامل
مع عالية هانم
بكل قسوة... وتجاهل
لدرجة حتي
انه لما قرر ياخدني ونخرج
مقلهاش احنا رايحين فين
وبصراحة.. انا كنت شايفة
ان عدم معرفتها احنا رايحين فين كان
احسن
لان ده هيسهل عليا المهمة
وهيخليني اقدر بكل سهولة
اني اخترعلها اي حاجة
تخليها تسيب الفيلا وتخرج منها
وبالفعل..
انتظرت بعد ما لبسنا
انا... وعلاء... وَمنال بنتي
وبعدها...
اخدني علاء انا و... بنتي
عشان نركب العربية
ونروح علي الحفلة
لكن الي حصل..
ان قبل ما يتحرك علاء بالعربية
عملت نفسي نسيت الموبيل..
وسيبت منال مع علاء
وقلتلتة...
اني هرجع اجيب الموبيل
لاني نسيتة جوه
وطبعا انا كنت حاطة الموبيل
في شنطتي
وبمجرد ما دخلت الجنينة
واتداريت بين الشجر
اتصلت علي عالية هانم من رقم غريب
وغيرت صوتي
وقلت... الووو...
للكاتبة حنان حسن
عالية هانم
معايا؟
ردت عالية هانم
وقالت.. مين معايا
قلت.. انا رانيا زوجة خالد بية
صديق علاء بيه
ردت عالية هانم
وقالت..
حضرتك رانيا زوجة خالد؟
الي ساكن في مصر الجديدة؟
قلت... ايوه انا
قالت.. خير؟
قلت..
الليلة عيد جوازي انا وخالد...
ردت عالية هانم
وقالت.. كل سنة وانتوا طيبين
قلت.. وانتي طيبة يا عالية هانم
بصراحة انا طلبت من علاء بيه
انه يوصل الدعوة لحضرتك
لكن هو
قالي..
انك مش متعودة تحضري سهرات من النوع ده
ومش هتقبلي دعوتي
بس انا بقي قلتلهم استحالة حضرتك تكسفيني..
وعشان كده
بتصل بحضرتك بنفسي
وبقولك... اني منتظرة حضرتك تشرفيني
الليلة
ردت عالية هانم
وقالت..
ميرسي ليكي
وشكرا علي الدعوة
لكن انا بجد تعبانة
ومش هقدر اسهر الليلة
لما لقيتها بتعتذر
وممكن متجيش
وتفضل في الفيلا
قلت.. لازم اتصرف
واقولها اي حاجة
تستفزها
عشان تخرج من الفيلا
وقلت.. احسن حل
اني اجيبها عن طريق غيرة النسوان
فا قلتلها..
يعني حضرتك بتكسفيني؟
وبترفضي دعوتي؟
خلاص براحتك
بس اتمني ميكنش رفضك ده
ميكونش
عشان انتي لسه زعلانة مني
عشان عرفتي
اني انا الي اتوسطت لعلاء بيه
في موضوع الفيلا
ردت عالية هانم
متسائلة
قالت... اي فيلا؟
وسالتني
وقالت
انتي بتتكلمي عن ايه؟
قلت... بتكلم عن الفيلا
للكاتبة حنان حسن
الي علاء بيه
اخدها لمريم هانم
جنب فيلتي
ردت عالية هانم
بدهشة وغضب
وقالت... هو علاء اخد فيلا لمريم هانم؟
قلت... ايوه
اخدلها فيلا كبيره وغالية جدا
هو انتي متعرفيش ولا ايه؟
ردت عالية هانم
وقالت... لا طبعا عارفة
وسالتني
فين عنوان الفيلا دي؟
قلت.. الفيلا بتاعة مريم هانم؟
قالت.. ايوه
قلت.. الفيلا بتاعة مريم هانم
هي الفيلا الي
جنب فيلتي بالظبط
ده حتي علاء بيه عزمنا بعد الحفلة
عشان نتفرج علي الفيلا بعد ما فرشوها
بعد ما وصلت المعلومة
الكاذبة دي
غيرت الموضوع
لاني حسيت ان عالية هانم ولعت نار
لما فهمت ان علاء اشتري ليا فيلا من فلوسها
وسالتها
حضرتك عارفة عنوان الفيلا بتاعتنا
ردت عالية هانم
وقالت..
ايوه عارفة مكان الفيلا بتاعتكم
انا وعلاء كنا وصلنا خالد بيه
للفيلا عندكم مره قبل كده
قلت.. خلاص يا عالية هانم هنتظرك
ردت عالية هانم
وقالت.. ممكن اطلب منك طلب؟
قلت.. اتفضلي
قالت.. ياريت متعرفيش علاء بيه
انك اتصلتي بيا
لاني ناوية اعملهاله مفاجئة
قلت... خلاص اوعدك اني مش هقولة
انك جاية ولا هقولة
اني اتصلت بيكي من الاساس
بس حضرتك ياريت تيجي بسرعة
عشان الحفلة بدات فعلا
ردت عالية هانم
وقالت..
انا جاية حالا
قفلت معاها
وانا بحمد ربنا
اني اخيرا...
قدرت اقنعها
بانها تيجي الحفلة وتسيب الفيلا
وبعد ما قفلت معاها
خرجت بسرعة
ورجعت لعلاء عند العربية
وسالني علاء
جيبتي الموبيل؟
وكان ساعتها الموبيل في ايدي
فا شاورتلة بالموبيل
وقلت.. اه جيبتة
فا قالي
طيب اركبي
وبالفعل ركبت
وطلع علاء بالعربية
للكاتبة حنان حسن
ووصلنا للفيلا
الي فيها الحفلة..
ودخلنا انا... وعلاء
وعرفني علي صاحبة وزوجتة
الي رحبوا بيا جدا
لكن انا مكنتش مركزة معاهم ولا سامعه هما بيقولوا ايه
وكنت مركزة تفكيري في عالية هانم
و كنت بدعي ربنا
اني اشوفها داخلة للحفلة
لكن الوقت عدي
وعالية هانم
لا حس ولا خبر
فا قلت...
احاول ادخل الحمام
واتصل بيها
من الرقم الغريب
علي اني رانيا هانم وبستعجلها
وكنت لسة هقوم
اروح الحمام
لكن قبل ما اتحرك
حركة واحده
اتفاجئت
بعالية هانم
وهي داخلة من باب الفيلا
فا حمدت ربنا
وقعدت واطمنت اخيرا
وبصيت علي علاء
لقيتة كان واقف مش واخد باله
ان عالية هانم واقفة تبصلة
لكن شوية وعنية جت عليها... وشافها
و لقيت علاء اول ما شافها... اتفزع
وخرج يجري يقابلها
وهو بيسالها...
في ايه يا عالية؟
ايه الي جابك؟
ردت عالية هانم
بغضب
وقالت.. جيت ابارك لمريم هانم
علي الفيلا الي اشتريتهالها من فلوسي
بصلها علاء بتعجب
وغضب
وقال..
ايه الطريقة
الي انتي بتتكلمي بيها دي؟
وفيلا ايه الي بتتكلمي عليها؟
وفي اللحظة دي
قربت انا منهم
واتدخلت في الكلام
وقلت..
في ايه يا جماعة؟
بلاش تتكلموا بالطريقة دي ادام الناس
واثناء ما انا كنت بفصل بينهم
لقيت خالد صاحب علاء
جاي بيسال...
وبيقول..
خير يا علاء في ايه؟
رد علاء
وقال..
مفيش حاجة
مجرد سؤ تفاهم مع عالية هانم
انا هحلة وانا بوصلها للفيلا...
رد خالد بيه
وهو بيوجه كلامه
لعالية هانم
وقال..
وليه هتمشي بدري يا عالية هانم
دي حتي الحفلة لسه مبداتش
رد علاء
وقال.. معلش يا خالد
عالية هانم
لازم تكون في الفيلا دلوقتي
للكاتبة حنان حسن
عشان في ادوية بتاخدها
قبل ما بتنام
وانا هوصلها للفيلا وارجعلكم
وبصلي علاء
وقال.. خليكي يا مريم هنا انتي والبنت
وانا هوصل عالية هانم وارجعلكم
واخدها علاء
من ايديها
وهو بيقولها..
اتفضلي يا عالية هانم
بصتلة عالية هانم
بغضب
وسحبت ايدها
من ايده بعصبية
ومشيت ادامة
وخرجوا مع بعض من باب الفيلا
ولما شوفت علاء
بياخدها من ايديها
وبيخرج بيها
من الباب
مبقتش عارفة
اعمل ايه؟
مهو لو علاء رجعها للفيلا
القاتل الماجور هيروح ويقتلها
وسالت نفسي
طيب اعمل ايه دلوقتي؟
ابلغ البوليس؟
لكن هقولهم انا مين
ولو عرفتهم بنفسي
هيتهموني بالنصب
وهبقي فتحت علي نفسي
طاقة جهنم
وفضلت اسال نفسي
طيب انقذها ازاي؟
و افكرت شوية
ومكنش فيه غير حل واحد
وهو.. اني اروح للفيلا
ولما علاء هيلاقيني في الفيلا
هيلغي المهمة
وبالفعل....
قمت وخرجت من الحفلة
بدون ما حد يا خد باله
وكنت فاكره
ان مفيش حد ملاحظ خروجي
لكن لما خرجت من باب الفيلا
سمعت زوجة خالد بيه
وهي بتنادي عليا
وقالت..
مريم هانم
قلت.. نعم
قال.. هتمشي ليه بدري كده من الحفلة؟
قلت.. معلش
اصل.. البنت الصغيرة تعبت فجاة
ولازم امشي
قالت.. لا سلامتها
وقربت مني
وقالت..
خلاص استني
لما اتصل بالسواق يوصلك
قلت.. تمام
وفعلا وصل السواق بالعربية
وقالي اتفضلي اركبي
وبمجرد ما دخلت للعربية..
حاولت اتصل بعلاء
عشان اعرفة اني في طريقي للفيلا
لكن الغريبة
اني لقيت موبيل علاء
بيديني غير متاح
وحاولت اكتر من مره
اني اعيد الاتصال
لكن كل مره
كان بيديني غير متاح
المهم..
قلت مش هياس
انا مشيت وراه علي طول
يعني هوصل للفيلا بعده علي طول
للكاتبة حنان حسن
ومش هيكون لحق عمل فيها حاجة
المهم.. بعدما ركبت مع السواق
و وصلني السواق بالعربية
لغاية الفيلا
وبعدما نزلني...
انطلق بالعربية
وسابني ورجع للحفلة
ولقيتني بقيت لوحدي ادام الفيلا
فااخدت بنتي ودخلت للفيلا
والغريبة....
اني في اللحظة دي
لقيت البوابة الحديد
كانت مفتوحة
والعربية بتاعة علاء موجودة لكن هو مش موجود فيها
واستغربت..
وسالت نفسي
ليه علاء مقفلش البوابة الحديد
زي مهو متعود
بعد ما بيدخل بالعربية
لكن قلت لنفسي
يمكن عامل حسابة انه يخرج علي طول
بعد ما يوصل عالية هانم ويرجع للحفلة
عشان كده ساب البوابة مفتوحة
ودخلت بسرعة
عشان علاء يشوفني في الفيلا
ويلغي العملية
وفتحت شنطتي عشان اخرج المفتاح
وفتحت باب الفيلا الداخلي
لكن اتفاجئت
بعد ما فتحت الباب
ان النور مقطوع
عن الفيلا
ولقيت بنتي منال
بدات تصرخ
بسبب الضلمة
فا فتحت الكشاف بتاع الموبيل
وفضلت انادي
علي علاء...
وعلي عالية هانم
لكن للاسف
محدش رد عليا
فا فضلت اتحسس طريقي
في الضلمة
لغاية ما وصلت للتابلوه الي فيه زرايرالتحكم (الاتوماتيك)
وفتحتها... عشان ارجع النور للفيلا
وبالفعل رجع النور
بمجرد ما فتحت الزرار
وبعد ما النور رجع...
بصيت حواليا
ملقتش حد في الفيلا
فا دخلت لغرفتي
وحطيت بنتي في السرير
واثناء ما كنت بحط البنت
في غرفتي
للكاتبة حنان حسن
سمعت صوت في الفيلا بره
فا قلت اكيد ده علاء
فا سيبت البنت
في السرير بتاعي
وخرجت بسرعة
عشان الحق علاء قبل ما يخرج
ويرجع للحفلة
وبمجرد ما خرجت من غرفتي
اتفاجئت بشيئ لم يكن في الحسبان
من الاخر....
اتفاجئت.....
بكارثة.........
لو عايز باقي احداث القصة ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة
حنان حسن
ياااا كوارثك
ردحذفعاليه قتلت علاء
ردحذفالجزء كتير قصير بس حلو
ردحذفياروعاتك ياحنون
ردحذف