رواية شبة أنثى الجزء العاشر - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
رواية شبة أنثى الجزء العاشر
للكاتبة/حنان حسن
بعدما ما اترعبت من المعلومات إلى عرفتها عن مبروكة
قررت ارجع بسرعة لغرفة الست فريدة
لكن قبل ما اوصل لباب اوضتها
سمعتها بتتكلم مع واحدة وتقولها..
انا لازم اقتلك انتي كمان
واخلص منك
زي ما قتلتة
فا دخلت بسرعة..
فا دخلت بسرعة عشان اشوفها بتكلم مين؟
وللأسف..
اتفاجئت أن الست فريدة
بتكلم نفسها
لاني ملقتش حد معاها في الغرفة
فا صعبت عليا...
وقلت في نفسي
للكاتبة حنان حسن
مسكينة ست فريدة واضح ان نفسيتها تعبانه
لان كل الي حصلها وحصل لأهلها مكنش قليل
وواضح انها متحملتش الصدمات
وعقلها تعب
وفي اللحظة دي
قربت من الست فريدة وسالتها؟
قلت.. انتي بتكلم مين يا ست فريدة؟
قالت.. بكلم مين؟
انا مش بكلم حد
قلت.. امال كنتي بتقولي لمين انك هتقتليها هي كمان؟
قالت.. ايوة انا كنت فعلا بخوفها
و بقولها كده عشان تبطل تهددني
كل شوية انها هتفضح السر
قلت.. سر ايه؟
قالت.. انتي غبيه؟
انا بقولك سر
يبقى ازاي عايزاني اقولك عليه؟
عرفت طبعا ان الست في فريدة عقلها لسع وبدأت تخرف
فا بدأت اتعامل معاها زي ما بنعامل الأطفال
واخدها على اد عقلها
قلت.. صح انا فعلا
انا غبيه
طالما سر يبقى مينفعش اعرفه
وفي اللحظة دي
لقيت الست فريدة قربت مني
وهي بتترعش
وكانت عاملة..
زي الطفلة
إلى بتتحامي فيا
قالت.. انا خايفة يا نعمة
اخدتها في حضني
وقلتلها..
متخافيش..
وحدي الله يا ست فريدة
انا معاكي...
ومش هسيبك....
وهحميكي بعمري
كمان
بصتلي الست فريدة وعيطت
فا طبطبت عليها
للكاتبة حنان حسن
وقلتلها.. اطلعي على السرير وحاولي
تنامي شوية
قالت.. انا خايفة انام لانها ممكن تيجي وانا نايمة
وتاذيني
ارجوك يا نعمة خليكي معايا
قلت متخافيش انا معاكي
ومسكت ايدها واخدتها للسرير
عشان تنام شوية
وقلتلها... انا هفضل معاكي في الاوضة صاحية
ومش هنام
وهفضل احرسك طول الليل
وطلعت الست فريدة على السرير
وحطت رأسها على المخدة
وبمجرد ما اطمنت اني جنبها
راحت في النوم
اتاري الست فريدة كانت خايفة تنام يا قلبي
وقمت قفلت باب الغرفة علينا بالمفتاح..
.. ونمت جنبها للصبح
وصحيت من النوم
على صوت الموبيل
بتاع الست فريدة
ولقيتها لسه نايمة
فا خوفت ليكون زيدان بيه جرالة حاجة
وحد من المستشفي بيتصل
بالست فريدة
فا قلت ارد علي الموبيل
وبمجرد ما قلت
الووو
سمعت صوت واحدة ست..
بتضحك
وهي بتقولي..
انا عارفة انك مش عارفة تنامي
وانا مش هخليكي تنامي تاني
لاني هوصلك...
وهقتلك
زي ما قتلتية
وحرمتيني منه
وبعد الكلام الغريب إلى الست دي قالتة
اتقفلت المكالمة
وطبعا كان واضح ان الكلام
كان موجه للست فريدة
واستغربت
و بدأت اسأل نفسي
مية سؤال
ياترى مين الست دي؟
وليه بتتكلم مع الست فريدة بأسلوب التهديد ده؟
للكاتبة حنان حسن
ومين الشخص الي الست فريدة
قتلتة؟
وفهمت ساعتها أن الست فريدة مكنتش بتتوهم...
لما قالت إن في واحده بتهددها
وأنها خايفة منها
لكن ليه الست فريدة ساكته
علي الست دي؟
وليه متبلغش البوليس؟
وافتكرت لما الست فريدة قالتلي...
انها خايفة احسن الست تفتش السر
فقلت.. سر ايه؟
معقولة الست فريدة تكون قتلت حد فعلا؟
وسألت نفسي
قلت.. طيب وبعدين هعمل ايه في المصيبة الجديده دي كمان؟
بصراحة.. انا مكنتش ناوية... اني اقول... على المكالمة دي للست فريدة
عشان نفسيتها التعبانة
لأنها لو كانت سمعت المكالمة
كانت ممكن تتعب اكتر من كده
المهم اخدت الموبيل
وبعدتة عن الست فريدة
واستنيت لما الست فريدة تصحى من النوم
واخدتها معايا
و روحنا للمطبخ
فطرنا
وبعد ما شربنا الشاي
لقيت الست فريدة بتقولي
هاتي الموبيل يا نعمة
عشان
اتصل بالمستشفى
واطمن على حالة زيدان اخويا..
فا روحت جيبتلها الموبيل
ولما بصت في الموبيل
سألتني؟
قالت.. انتي رديتي على الرقم
الي كان بيتصل بيتصل بيا ده؟
قلتلها
ايوه
اصلي افتكرتة اتصال من المستشفى
وحضرتك كنتي نايمة
فا رديت
ولقيتها واحدة ست
لكن ملحقتش تعرف انا مين
لأنها رمت كلمتين
للكاتبة حنان حسن
وبعدين قفلت قبل ما ارد عليها
وسالتني
قالتلي.. هي قلتلك ايه؟
قلت... هي افتكرتني حضرتك فضلت تهدد...
وتقول كلام خايب
وسالتها
قلت.. دي باين عليها ست محراث شر
هي مين الست دي يا ست فريدة؟
دمعت فريدة ومردتش عليا
فا اقتربت منها
وقلت.. يا ست فريدة احنا دلوقتي مفضلناش غير بعض
ودي باين عليها ست سوو
وانتي مش هتقدري تقفي أقدامها لوحدك
قوليلي مين دي؟
وخليني ابقى معاكي في الصورة
عشان انتي واضح ان نفسيتك تعبت
من الي انتي حقناه في نفسك
وبعدين جربي تحكيلي
مش يمكن اقدر اساعدك؟
بصتلي فريدة برعب
وقالت..
الست دي تبقي حماتي..
وبتتهمني اني قتلت ابنها
قلت.. وهو جوزك فين اصلا
يا ست فريدة؟
قالت.. كان مسافر في دولة في الخليج
وفجاءة
اتقطعت اخبارة...
وبطل يتصل بيا
ولا بيها....
ومن ساعتها وهي بتتهمني...
اني قتلتة
وكل شوية بتهددني زي ما سمعتيها كده
قلت.. طيب وانتي تفتكري جوز حضرتك راح فين؟
قالت.. معرفش...
معرفش... معرفش
ولما لقيتها بدأت تتعصب تاني
قلتلها.. خلاص.. خلاص
هوني على نفسك
ومن النهاردة تبطلي تردي علي الست دي
ولا اقولك؟
مترديش على أرقام غريبة خالص
قالت.. مقدرش
لو مردتش عليها...
ممكن تبلغ البوليس
وتقول اني قتلته
وممكن يصدقوها
قلت.. وايه المشكلة
لو بلغت؟
ابقى قولي انك متعرفيش هو فين
قالت.. لما الزوج بيتقتل أو بيختفي..
الزوجة بتكون اول المشتبه فيهم
للكاتبة حنان حسن
وانا كل الناس كانوا شاهدين
على المشاكل الي بيني وبين جوزي
ده غير اني هددتة كتير بالقتل
أدام الناس
لما كانت اعصابي تعبانه
قلت.. معلش
هو الموضوع هياخد وقت
بس البوليس مسيرة يوصل لمكان جوزك
قالت.. انا مش على استعداد اتبهدل لغاية ما يعرفوا مكانه فين
قلت.. على العموم متعصبيش نفسك
وربنا هيحلها
بإذن الله
المهم بعد ماخلصنا من الكلام عن حماتها وجوزها..
اتصلت الست فريدة...
بالمستشفى
عشان تطمن على زيدان بيه
ولما عرفت أنه خرج من العنايه المركزة
فرحت جدا
وبقت نفسيتها في السما
لما عرفت ان اخوها سندها بقى كويس
فا قامت الست فريدة بسرعة
تلبس هدومها عشان تروح لزيدان بيه المستشفي
فسألتها..
اجي معاكي؟
قالتلي.. لا
خليكي انتي هنا يا نعمة
اعملي الاكل
الي زيدان اخويا بيحبة
عشان انا هجيبة من المستشفي
ويكمل علاجة هنا في البيت
قلت.. ماشي
وفعلا سابتني الست فريدة وخرجت
وقعدت انا في البيت لوحدي
وحسيت اني مرعوبة
فا قلت..
اقوم ادخل المطبخ
واشغل نفسي في تجهيز الغداء
لغاية ما الست فريدة ترجع
لكن لما دخلت المطبخ
اتفاجئت.. (بمبروكة)
وهي واقفة في المطبخ
للكاتبة حنان حسن
فا اترعبت
وأول ما شوفتها
دوست على الخاتم
عشان مصروم
يجي
وقلت اخد وقتي معاها في الكلام
عشان اعطلها لغاية ما يوصل
فا سألتها..
قلت.. انتي دخلتي هنا امتى؟
وازاي؟
قالت.. سيبك من الاسالة العبيطة دي
واهربي من هنا
انتي غلبانه
وملكيش ذنب في إلى هيحصل
وحرام تروحي في الرجلين
بذنب فريدة
قلت.. وهي فريدة عملت ايه؟
قالت.. فريدة قتلت
ولازم تتقتل
بصيتلها في عينها وواجهتها
قلت.. انا عارفة انك انتي الي ورا جرائم القتل
إلى بتحصل في البيت ده
قالت... صدقيني
كل الي كانوا في البيت
يستاهلوا القتل
قلت.. طيب ممكن اعرف ليه؟
قالت.. فريدة
وعيلتها كلهم مجرمين
وعشان كده لازم يموتوا
وقبل ما ارد عليها سمعت جرس باب الشقة
فا تركت مبروكة في المطبخ
وخرجت افتح الباب
ولقيتة الظابط شريف
فا قلتلة
اهلا يا بيه
لو كنت جاي تسأل عن
الست فريدة
فا هي.. خرجت
قال.. انا جاي عشانك انتي يا نعمة
قلت في نفسي
يادي النيلة السودة
هو انت مفيش وراك حد غيري؟
استر يارب
ولقتني بقولة..
للكاتبة حنان حسن
اؤمرني يا باشا؟
انا تحت امرك
قال.. مبروك
لقينا حسان
قلت... طيب الحمد لله
قال.. ومش كده وبس
دا احنا لقينا معاه موبيله
وعليه تسجيل بصوتة
بيعترف فيه
أنه هو الي حاول يقتل زيدان
وقتل نسمة مراتة
قلت... يعني القضية خلصت يا باشا؟
قال.. خلصت ازاي يا نعمة؟
والحاجة ام فريدة
مين الي قتلها؟
حسان اعترف انه قتل زيدان ومراتة فقط
وبعدين في حاجة غريبة حصلت
لحسان
قلت.. خير يا بيه ايه الي حصل؟
قال... حسان صحيح معترف
في شريط فيديو
على نفسة
بالصوت والصورة
لكن من ساعة ما قبضنا عليه
وهو في حالة صمت
غريبة
والأطباء النفسيين إلى شافوة
قالوا انه أتعرض لصدمة عصبية
افقدته النطق
قلت.. طيب ايه؟
حضرتك شايف ايه؟
قال.. انا شايف ان في حد اتسبب
في أنه يعرض حسان لصدمة
والحد ده من مصلحتة أن حسان ميتكلمش
ونفس الشخص ده
هو الي قتل الحاجة أم فريدة
بصتلة شوية
وسالتة
قلت.. حضرتك شاكك في حد معين؟
وفي اللحظة دي
لقيت الظابط بيحط ايده على كتفي
وهو بيقول...
انا مش شاكك بس
دنا حطيت ايدي عليه كمان
للكاتبة حنان حسن
قلت في سري
يا عم اتهد بقى؟
هو مين الي حطيت ايدك عليه؟
اللهي يجيلك ويحط عليك يا بعيد
وطبعا بعد اسلوب الإثارة و التشويق
إلى عمله لي الضابط شريف
حسيت بالرعب من كلامة
إلي فيه تلميح بالاتهام
فا قلت..
معلش يا بيه ممكن توضح اكتر؟
قال..
انا متأكد... ان إلى قتل ام فريدة
هو نفسة...
الي سلم لينا حسان
عشان نشك أن حسان هو الي قتل الجميع
ويهرب هو بجريمتة
قلت.. ايوه يعني
هو مين الشخص ده؟
قال.. الكاميرات إلى أدام البيت هنا
رصدت امرأة منتقبة
بتدخل للبيت وتخرج في أوقات كتير
وأغلب الأوقات
إلى بتدخل فيها للبيت
بتكون بعد منتصف الليل
قلت.. وبعدين؟
وقبل ما الضابط يكمل كلامة
سمعنا صوت حركة في المطبخ
وسألني الضابط
هو مش انتي قولتلي
أن الست فريدة
مش هنا؟
قلت.. ايوه
الست فريدة راحت للمستشفي
فا رد الظابط
وهو بيبص ناحية المطبخ
وسالني
قال... انتي معاكي حد جوه؟
وقفت ساكتة ومردتش عليه
فا خرج المسدس بتاعة
من الجراب
وتركني واقفة
ودخل بسرعة على المطبخ
وبعد ما الضابط دخل المطبخ
سمعت صوت رصاص
فا روحت بسرعة
على المطبخ
واتفاجئت بحاجة
لا يمكن تتخيلوها..........
لو عايز باقي أحداث القصة ضع عشر ملصقات.. مع متابعة
صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة
حنان حسن
ياريت يامدام حنان تنزلي جزء تاني الجزء ده صغير وعايزيين نخلصها
ردحذفمصروم
ردحذفالجزء ال بعده
ردحذفجميله جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا
ردحذفينفع كده قطعتي حبل الرعب. خلاص تعويض بجزء تاني بسرعه بليييييييز يانونه
ردحذفرووووعة بجد بس لوجزء كمان ياقمر انتى
ردحذفتم
ردحذف