رواية زوجة للإيجار الجزء الثامن - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
رواية زوجة للإيجار الجزء الثامن
للكاتبة/حنان حسن
بعدما خرجت من غرفة يوسف ..
اتفاجئت بالحاجة تقف في انتظاري
مع بناتي
وهي تسالني ساخرة
قالت..علي فين يا سندريلا؟
قلت...انا قررت اني اخد بناتي ونمشي من هنا
ردت الحاجة وهي تشير بيدها...
للكاتبة حنان حسن
قائلة
هتمشي قبل ما تشوفي المفاجئة؟
وسالتها
قلت ...مفاجئة اية؟
قالت...بصي وراكي
ولما بصيت ورايا
لقيت الراجل المتسول
الي كان في الشارع
ولم افهم شيئ مما قصدتة الحاجة
فما هي المفاجئة في مشاهدتي لذلك المتسول؟
وعدت بنظري للحاجة وانا اسالها؟
قلت..مش فاهمة حاجة؟
وفين المفاجئة في كدة؟
نظرت لي الحاجة بمكر
وقالت...اطلبي من البنات يستريحوا
وتعالي انا وانتي نشوف حاجة نخرجها لله
عشان نديها للراجل الغلبان ده
فهمت من كلامها انها عايزة تتكلم معايا علي انفراد
فا دخلت معها لغرفة المكتب
وتركنا الرجل خارج الغرفة
وعندما اصبحنا انا وهي لوحدنا في غرفة المكتب
سالتها؟
قلت...هو ايه الموضوع بالظبط؟
للكاتبة حنان حسن
قالت...الراجل المجذوب الي بره ده بيقول ..كلام خطير
قلت..بيقول ايه؟
قالت..بيقولي..دم زوجك في ايدك انتي و وضرتك
وده معناه...
انة عارف
اني انا وانتي
اشتركنا في قتل محمود والراقصة صديقتة
قلت.. متخديش علي كلامة
ده راجل... عقلة علي اده
وتلاقيه بيقول اي كلام
نظرت لي الحاجة بغضب
وهي تقول
طيب اسمعي كلامة
وشوفي ان كان كلامة اي كلام ؟
ولا كلام يوصل لحبل المشنقة؟
وفتحت الحاجة الباب
وامرت ذلك المجذوب بالدخول
وهي تسالة؟
قالت...قولي بقي يا شيخنا...
انت ليه كنت بتقولي من شوية
اننا انا وضرتي ايدينا مليانه بدم زوجي؟
نظر لها ذلك المعتوه
وهو يقول...
عشان انا عارف كل حاجة عملتوها
وسالته؟
قالت..عارف ايه بالضبط؟
رد الرجل
قائلا
عارف الاتفاق الشيطاني الي بينكم
بامارة الصندوق... الي كان فيه القتيلة.....
والباروكة الصفراء
وسالتة؟
قلت..انت جيبت منين الكلام ده
يا عم الشيخ؟
قال... انا عمك (حرفوش)
قلت..انا بسالك يا عم حرفوش..
انت جيبت الكلام ده منين؟
للكاتبة حنان حسن
نظر عم حرفوش للسماء واخذ يقول...
من يوم ما اترفع عني الحجاب
عمك (حرفوش)
مفيش حاجة بتستخبي عليه
بعدما استمعت لكلام ذلك المجذوب...
شعرت بان قلبي سيتوقف من شدة خفقانة
فقد اصابني الرعب والتوتر
وقدمي لم تعد تقوي علي حملي
فجلست علي الكرسي
وانا انظر للحاجة
التي كانت تنظر للرجل والشر
يخرج من عينيها
وكانت.. تنظر له... وهي تفكر
دون ان تنطق بكلمة واحده
واخيرا ...طلبت منه يخرج بره غرفة المكتب قليلا
ولقيتها بتقرب مني وتهمس في اذني
وهي تقول...
الراجل ده مينفعش يخرج من هنا حي
قلت...ده راجل تعبان في عقلة ومحدش هيصدقة
قالت...الراجل ده لو راح ليوسف
وقالة الكلمتين دول ؟
هيصدقة... لان يوسف شاكك فيا اصلا
اني قتلت محمود
دفعتها بعيدا عني وانا اقول..
بقولك ايه؟
لو كنتي فاكرة اني ممكن اتورط معاكي في جريمة قتل تانية؟
تبقي بتحلمي
انا عمري ما هشارك معاكي تاني
في اذية اي حد
للكاتبة حنان حسن
حتي لو كان علي رقبتي
نظرت لي الحاجة بغضب
ثم بدات تتحدث بلهجة تهديد
قائلة
انتي لو رفضتي مساعدتي في قتل الراجل المجذوب
انا ساعتها هضطر اني اخلي بناتك يقنعوكي بقتلة
و بيتهيالي ساعتها انتي هتقتنعي
نظرت لها بغضب
وانا اسالها؟
قلت..تقصدي ايه؟
قالت..يعني انتي لو رفضتي تساعديني
انا ممكن اخرج اعرف بناتك الاتنين
بالي احنا عملناه
واخليهم هما يحكموا بينا
قلت..حذار تدخلي بناتي في الموضوع
ولا تعرفيهم اي حاجة
قالت..مهو اسمعي بقي ياشاطرة
احنا دلوقتي في شاهد علينا..
وانا مش مستعدة اني احط رقبتي تحت سكينة حد
مهما كان
ولازم نقتل الراجل الي بره
يعني لازم نقتلة
قلت..طيب بس هنقتلة فين؟
وازاي؟
ويوسف بره؟
قالت..احنا هنحط للمجذوب
مخدر في العصير
ولما ينام
هنخرج نخترع اي حجة ليوسف
عشان يخرج شوية من البيت
وساعتها هيبقي عندنا وقت
ونقتل الراجل المجذوب
قلت..بردوا انا مش هقتل
قالت..ومين قالك انك هتقتلي
انتي هتساعديني فقط
وانا الي هخلص عليه
ولو رفضتي هعرف بناتك بانك قتلتي معايا محمود وعشيقتة
نظرت لها
وانا لا اعرف ما اقولة
وفي تلك اللحظة
وافقتها ...
ووافقت ان اساعدها
في قتل المجذوب
للكاتبة حنان حسن
فلم تعطيني الحاجة فرصة للرفض
ولقيت الحاجة فتحت الباب ...
واخذتج تنادي علي عم حرفوش
لتبدء بتنفيذ خطتها وتقتلة
ولكن المفاجئة
ان الحاجة ....لم تجد عم حرفوش امام باب غرفة
المكتب
فخرجنا نبحث عنه معا في باقي الفيلا
ولكننا لم نجدة
ووقفت الحاجة امامي وهي منهارة
واخذت تسالني
قالت...وبعدين هنعمل ايه؟
احنا كده روحنا في داهية؟
واخذت تتعصب و تضرب بيدها علي وجهها
ولم تتوقف ...الا لما
يوسف اتي علي صوتها
واول ما يوسف شاف الحاجة
في تلك الحالة
سالها
قال..في ايه؟
ردت الحاجة
قائلة
مفيش اصلي وانا بفتح باب غرفتي
لقيت الراجل المجذوب ادامي
فااتفزعت ...من منظرة
وعلي ما دخلت حطيت طرحة علي شعري
وخرجت
كان اختفي
وخايفة لايكون لسة مستخبي في الفيلا
ويدخل علينا بليل واحنا نايمين
رد يوسف
قائلا
لا متخافيش...
واطمني من ناحية الراجل المجذوب
ده راجل غلبان
هو مش هياذي حد فيكم
للكاتبة حنان حسن
وسالتة الحاجة
قالت..وايه الي مخليك متاكد اوي كده؟
ابتسم يوسف ببرود
ثم قال
لان الراجل المتسول عندي في غرفتي
وهيقعد عندي لغاية ما يتعشي
وبعدين همشية
وفي تلك اللحظة
وقفنا انا والحاجة ننظر ليوسف بدهشة
وطبعا الحاجة كان هيغمي عليها
لما عرفت ان الراجل حرفوش المجذوب
قدر يوصل ليوسف
وممكن يكون اتكلم معاه
اما انا... فكنت بدات اجزم
بان يوسف هيتكشف الحقيقة كلها ان لم يكن اكتشفها فعلا
وان نهايتي باتت وشيكة
ووقفت الحاجة تطلب من يوسف
ان يخرج الرجل المجذوب من غرفتة
لتتعامل معه
ولكنة رفض
فا وقفت الحاجة تنظر ليوسف بغضب
ولم تستطيع ان تتفوه بكلمة واحده
وعندما شاهدت نظرة التحدي باعينهم
تركتهم وعدت لغرفة المكتب
لافكر في تلك الورطة التي وقعت بها
وفي اثناء ما كنت افكر في كل ما حدث
تذكرت بناتي
واتصلت بجنا ابنتي
لاطلب منهم ان
ينتظروني قليلا
للكاتبة حنان حسن
ولكنها لم ترد علي الموبيل
فا فكرت اخرج لاخبرهن بنفسي
ولكن ما منعني
هو.. اني
اتفاجئت ...بالحاجة داخلة عليا
وهي بتقولي
احنا لازم نقتلة.. الليلة
قلت..هنقتلة ازاي؟
ما خلاص وصل ليوسف
وممكن يكون قالة كل حاجة
ولو قتلنا المجذوب هنبقي بنفضح نفسنا
ردت الحاجة
قائلة
ومين قالك اننا هقتل المجذوب لوحده؟
قلت...تقصدي اية؟
قالت...لازم نخلص من يوسف
والمجذوب مع بعض
و(الليلة)
قلت..انتي اكيد اتجننتي
لانك بتطلبي المستحيل
ردت الحاجة
قائلة
علي فكرة انا مش باخد رايك
لانك مش مخيرة
وهتساعديني في قتل يوسف غصب عنك
لم ابالي بما قالتة الحاجة
ووقفت لاهم بالمغادرة
وانا اقول...
مش هسمحلك انك تاذي يوسف..
وسالتني الحاجة
قالت..رايحة فين؟
قلت...انا هاخد بناتي وامشي من هنا
وانتي مش هتقدري تغصبيني علي اي شيئ
ردت الحاجة
قائلة
لو مشيتي هتمشي لوحدك
لانك مش هتلاقي بناتك بره
بعد ما استمعت لما قالتة لي الحاجة
خرجت ابحث عن بناتي في الفيلا
ولكنني لم اعثر عليهن
للكاتبة حنان حسن
فا قمت بالاتصال
بجنا
ولكن المفاجئة اني سمعت صوت رنين الموبيل يصدر من جيب الحاجة
وعرفت ان موبيل جنا
مع الحاجة
وطبعا ده معناه ان الحاجة اخذت االبنات
فانظرت للحاجة
وسالتها بغضب
قلت..فين بناتي؟
وكنتي تقصدي ايه من كلامك
الي قولتية من شوية؟
قالت...اقصد انك ادامك اختيار واحد
من الاتنين
يا اما تساعديني نقتل (يوسف )والراجل المجذوب
يا اما تقرائي الفاتحة علي روح بناتك الاتنين
قلت...انتي بتقولي ايه؟
قالت ...انا بسالك
هتختاري مين
يوسف؟
.....ولا
بناتك؟
لو عايز باقي احداث القصة ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة
حنان حسن
رائعة بس الجزء صغير جدا ياريت تنزلي جزء تاني
ردحذفجميله جدا جدا جدا جدا جدا جدا
ردحذفجميله
ردحذفيلا يا حنان كملي الاجزاء بسرعة
ردحذفتحفه
ردحذف