رواية إحتياج أنثى الجزء السادس - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
رواية إحتياج أنثى الجزء السادس
للكاتبة/حنان حسن
بعدما اختفت شقيقتي ميسون
في عيد ميلادها
خرجنا جميعا نبحث عنها
ولكننا لم نجدها
واستاذنت سحر ابنة خالتي لتعود للمنزل
لكي تنام
واخذنا نحن نبحث عم ميسون
حتي بزوغ النهار
دون جدوي
فا دخل الشك في نفسي
للكاتبة حنان حسن
من ناحية سحر ابنة
خالتي
وظننت بانها هي من وراء اختفائها..
فا طلبت من الجميع ان نعود للمنزل
دون ان اخبرهم بشكي في سحر
بانها ربما تكون متورطة في اختفاء ميسون
وعندما عدنا للمنزل
دخل زوج خالتي لياخذ حماما
بعد عناء البحث في الشوارع طوال الليل
اما انا ..وخالتي
ورامي
فا بعد ان عدنا للمنزل
اخذنا نبحث عن سحر لنعرف منها مكان ميسون
ولكننا حينما وصلنا لغرفتها
وجدنا بان باب غرفتها ملطخ بالدماء
فا نظرت خالتي بفزع ليا انا ورامي
وهي تسال في فزع؟ .
قالت...
ايه الدم ده ؟
فا نظر رامي لتلك الدماء ودفع الباب دفعة واحدة لنتفاجئ ...
بان ارض الغرفة مليئة بالدماء
ولكن سحر قد اختفت
و ليست موجودة بالمكان هي الاخري
فا خرجت خالتي سريعا من الغرفة
لتبحث عن ابنتها في باقي المنزل
ولكنها لم تجدها
واخذ القلق يبدوا علي خالتي
بعدما شاهدت تلك الدماء
وراحت تحاول ان تتصل بسحر
علي الموبيل
ولكن سحر ايضا كان موبيلها مغلق
مما زاد من قلق خالتي
فا حاولت ان اهدئ من روعها
وقلت... لها اهدئ يا خالتي
هي ممكن تكون لما شافت الدم
الي علي باب غرفتها
خافت وذهبت لمنزلكم لتنتظركم هناك
للكاتبة حنان حسن
فا وقفت خالتي
قليلا
وهي يساورها القلق
ثم قالت..
انها ستذهب هي وزوجها ليبحثوا عنها
بمنزلهم
فا لربما تكون قد ذهبت الي هناك بالفعل
قلت..تمام
روحي شوفيها
واول ما تلاقيها.. اتصلي بيا
وانا هنتظر هنا
لربما ترجع هي او ميسون في اي وقت
فا ردت خالتي
قائلة
خلاص ماشي...
انا هدخل الحق زوج خالتك قبل ما ياخد حمام
عشان يلبس ويجي معايا لبيتنا
عشان نشوفها هناك
وبالفعل دخلت خالتي الغرفة التي تنام بها هي وزوجها
لتطلب من زوج خالتي
ان يذهب معها
لبيتهم
ليبحثوا عن سحر ابنة خالتي
التي اختفت هي الاخري مثلما اختفت ميسون
ولكنها عندما دخلت للغرفة..
سمعت صراخ زوجها ياتي من اتجاه الحمام
فا قامت بفتح باب الحمام سريعا
ودخلت لتري ما حدث له
للكاتبة حنان حسن
وكانت المفاجئة..
بانها قد رات زوجها
ممسكا بمكينة الحلاقة المتصلة بفيشة في الكهرباء
وكان يقف في مياه البانيوا عاريا
ويصرخ
ولم تستوعب خالتي ما يحدث لزوجها
وذهبت تجري عليه
لتري ما الذي يجعلة يصرخ ؟
وبمجرد ان قامت بلمسة
جذبتها الكهرباء
هي الاخري
وتعرضت للصعق الكهربائي
وماتوا معا
صعقا بالكهرباء
وطبعا علي ما وصلنا انا ورامي ليهم
كانوا قد قضوا نحبهم
...ووقفت غير مصدقة ما اراه امامي
فا قد كنت
كامن يتلقي ضربات متتالية علي راسة
جعلتة يفقد التركيز او الاستيعاب
فا لم يمضي علي اختفاء شقيقتي وابنة خالتي سوي سواد الليل
وها هي خالتي وزوجها يموتان
صعقا بالكهرباء
امام عيني وبمنزلي
دون ان استطيع انقاذهما
واخذني رامي بعيدا عن الحمام
حتي لا يرسخ ذلك المشهد المؤلم بذاكرتي
واعاني منه مستقبلا
فقد كنت اعاني وقتها حالة من الذهول
للكاتبة حنان حسن
وقام رامي بالاتصال بالبوليس
الذي عاين الحادث
وقرر بان الوفاة كانت نتيجة صعق بالكهرباء
نتيجة اهمال زوج خالتي
الذي تسبب في صعق نفسة وزوجتة معه
وذلك لاستعمالة الخاطئ لماكينه الحلاقة
بالبانيوا المليئ بالماء
بينما كانت ماكينة الحلاقة بها سلكا عاريا موصلا للكهرباء
وفي تلك الاثناء
خطر ببالي
ان اخبر الضابط الذي كان يحقق في موت خالتي
وزوجها
بتلك الدماء التي كانت تلطخ باب الغرفة التي كانت تنام بها سحر
وعرضت ذلك الاقتراح علي رامي
الذي قام بهز راسة باسف
وقال ...للاسف يا غادة
وانا معدي علي الغرفة من شوية
اكتشفت ان الدم اختفي من الغرفة
ولو اتكلمنا انا وانتي دلوقتي
بدون دليل ...
هنفتح باب للشك عند البوليس
فينا بدون داعي..
.لان محدش من البوليس هيصدق موضوع الجن العاشق
وممكن نفتح علي نفسنا دوامة احنا في غني عنها
وفي تلك اللحظة
للكاتبة حنان حسن
تركت رامي وروحت لاتاكد مما قالة بخصوص اختفاء الدماء
ووجدت بالفعل بان الدماء قد اختفت
ولم يعد اي اثر ولو لنقطة دماء واحدة
وجلست علي الكرسي
وانا امسك براسي
من ذلك الكابوس الذي بدء ان يحيط بي
ويحاصرني
ولم افق من شرودي
الا علي صوت رامي
وهو يخبرني
بان الطبيب الشرعي قد صرح للضابط
بان الوفاة ليست بها اي شبهة جنائية
فا قام رامي بكل الاجراءات لنقوم بدفن الجثتين
وهاكذا قمنا بدفن خالتي وزوجها معا بين يوم وليلة
بينما اختفت اختي وابنة خالتي
في ظروف غامضة
تاركين خلفهم بعض من اثار الدماء المجهولة
وقد اختفت تلك الدماء فجاءة
ولا نعرف كيف اختفت؟
بعدما كانت تلطخ باب غرفة سحر
وبعد عودتي انا ورامي من دفن خالتي وزوجها
دخل رامي ليغير ملابسة بغرفتنا
بينما جلست انا في الصالة
ابكي
لاني كنت احمل نفسي ذنب موت خالتي
وزوجها
وكنت اشعر بالذنب ايضا لاختفاء ميسون شقيقتي وسحر ابنة خالتي
وفي تلك اللحظة
سمعت صوتا ياتي باتجاه الغرفة التي كانت تنام بها خالتي وزوجها قبلما تصعقهما الكهرباء
فقلت بانها من المؤكد تهيؤات بسبب ما انا فيه من حزن وتفكير فيما حدث
ولكن بعد قليل
سمعت الصوت استغاثات بصوت مكتوم ياتي من ناحية تلك الغرفة
للكاتبة حنان حسن
وكان الصوت شبيها لصوت سحر ابنة خالتي
فقلت لربما تكون سحر عادت وعلمت بموت ابويها ودخلت غرفتهما لتبكي حزنا عليهم
وذهبت سريعا باتجاه الصوت وفتحت الباب
ولكنني لم اجد اي شخص بالغرفة
وتعجبت مما حدث وسالت نفسي
لما هو مفيش حد هنا امال ايه الصوت الي انا كنت بسمعة ده؟
وخرجت من الغرفة بظهري وانا اتعجب مما حدث
وفجاءة
ارتطمت بجسد شخصا ما مما اصابني بالفزع
للكاتبة حنان حسن
ولما نظرت لصاحب ذلك الجسد...
واكتشفت بانه رامي
الذي كان يبحث عني
ولما دب الرعب في قلبي من تلك الغفلة
اخذت ابكي مما يحدث لي
فا شعر رامي
باني اشعر بالذنب من ناحية كل ما حدث
فاضمني رامي الي صدرة
وهو يقول...
حبيبتي هوني علي نفسك
انتي ملكيش اي ذنب في موتهم
لان ده ..قدرهم وده ..عمرهم
رديت... وانا ابكي
قلت..وميسون وسحر الي اختفوا والدم الي اختفي؟
مش كل ده حصلهم بسبب الجن العاشق؟
رد رامي
قائلا
ميسون وسحر هيبقوا بخير لو سمعتي الكلام
ابتعدت قليلا بجسدي
عن رامي... بعدما
استمعت لتلك الجملة الغريبة
وعندما نظرت لرامي
وجدتة يقف ينظر الي بغضب
وهو ممسك
باايشارب كانت تلبسة سحر علي راسها
عندما كانت معنا ونحن نبحث عن ميسون
وكان ذلك الايشارب مع سحر
قبل ان تتركنا وتعود وحدها للمنزل
وفي تلك اللحظة
نظرت لرامي لاتحقق من وجهة
وانا اسالة
قلت..انت جيبت الايشارب ده منين؟
للكاتبة حنان حسن
نظر الي رامي نظرات مخيفة
وكان شكلة غريبا ونظرات عيناه مقبضة
وفهمت في تلك اللحظة
ان من معي الان ليس رامي
وانما هو... الجن العاشق
واخذ الجن العاشق يقترب مني
وهو يقول...
انتي السبب في الي حصل والي لسة هيحصل
قلت...تقصد ايه؟
رد قائلا
لازم تعرفي انك لو كنتي وافقتي علي دخلتنا
مكنتش
اي حاجة من دي حصلت
واقترب مني اكثر
وهو يقول...
عموما احنا لسه فيها
فا لو قبلتي بزواجنا وسمحتيلي اني اقرب منك وننجب ولد
حياتك هتتغير ..
وهعملك كل الي بتحلمي بيه
ده غير اني هخليكي ملكة
واوامرك هتبقي مطاعة
ثم اضاف
قائلا
وساعتها كمان ..اختك وبنت خالتك يرجعولك
تاني
ووقفت امامة
وانا انظر اليه بصمت
وجسدي كله كان يرتعد
رعبا
ولم انطق بكلمة واحده
وسالني الجن العاشق
قلتي اية؟
اخذت ادقق النظر في ذلك الجن العاشق
الذي كان يحاول الاقتراب مني
فلقد كانت تفاصيل وجهة تختلف كثيرا عن رامي
زوجي
الذي احفظ تفاصيلة بدقة
للكاتبة حنان حسن
فا دب الرعب في قلبي
واخذت اصرخ بهستيريا حتي وقعت مغشيا عليا
وبعد وقت لم اعلم مداه
عدت للوعي ثانية
علي يد رامي زوجي
الذي كان يحاول افاقتي
وهو يسالني
مالك حبيبتي ايه الي حصل؟
نظرت لرامي ...طويلا
وبعد تفكير ...
قلت...طلقني يارامي
رد رامي بحزن
قال..غادة انتي بتقولي
ايه؟
قلت..لو بتحبني بجد طلقني يا رامي
لاني خلاص انا معدتش انفع اني انقذك من الي انت فيه
وكمان شروط العروسة مبقتش متوفرة فيا
ووجودنا مع بعض هياذينا احنا الاتنين
جلس رامي علي الارض بعدما بدات الدموع تلمع بعيناه
واخذ ...يسالني
قال..عايزة تسيبيني
يا غادة؟
قلت..انت الي لازم تسيبني
وتدور علي عروسة غيري
تكون بتتوافر فيها الشروط عشان تخرجك من الكابوس الفظيع ده
اعتدل رامي في جلستة وهو يقول..
ارجوكي يا غادة
اديني اخر فرصة احاول تاني مع شيخ جديد
يمكن الاقي شيخ يقدر يساعدنا
ويخلصنا احنا الاتنين من الكابوس ده
للكاتبة حنان حسن
قلت..لا مش هيحصل
ومش هقعد هنا دقيقة تاني
في المكان المرعب ده
رد رامي بعدما شاهد ذلك الاصرار في عيني
قال..طيب خلاص
الي تشوفيه
لكن اديني فرصة
كام يوم
لغاية ما اظبطلك مكان امان تعيشي فيه
عشان ابقي مطمن عليكي
وانتي بعيد عني
قلت..لا متشلش همي انا هروح اعيش في بيت خالتي القديم
بدل ماهو مقفول ع الفاضي
رد رامي بغضب
قائلا
ارجوكي يا غادة
لازم تعرفي انك مازلتي زوجتي
ومستحيل هسيبك تعيشي في مكان هبقي قلقان عليكي فيه
يعني انسي اني ممكن اسيبك تعيشي في بيت خالتك لوحدك
انتي سامعة؟
قلت..اسمعني انت يا رامي
انا مش بطلب منك اجازة
ولا عايزة اسافر استجم
في مكان
انا بطلب منك الطلاق
يعني بمجرد ما هتطلقني مش هيبقي ليك دعوه بيا بعدها
وانا همشي يعني همشي مهما حصل
ثم اضفت
قائلة
وانا لولا اننا باليل دلوقتي
كان زماني مشيت
حالا
عشان كده انا هنتظر للصبح وهختفي من حياتك
انت وقرينك(الجن العاشق) للابد
للكاتبة حنان حسن
وتركت رامي ودخلت لغرفة النوم
لاجمع ملابسي
واغراضي
وبعد شوية
لقيت رامي داخل عليا الغرفة بيقولي
خلاص براحتك
جهزي حاجتك
وانا الصبح هعملك كل الي انتي عايزاه
ولو عايزة تطلقي
انا هطلقك
وتركني رامي ليخرج من الغرفة
ولكن قبل ان يخرج
طلب مني ان انام في تلك الغرفة براحتي
وهو سيذهب لينام بالغرفة المجاورة
وبعد ما خرج رامي
شعرت بالذنب
لاني حسيت اني كنت قاسية علية جدا
في امر ليس بيدة
فا قلت في نفسي
لا انا لازم اجي علي نفسي واقسي علي رامي
عشان مصلحتنا احنا الاتنين
وكفاية الي حصل لغاية كدة
انا هدوس علي قلبي وهجمد شوية
لان كده ممكن نهايتي ونهاية رامي تبقي علي ايد الجن العاشق
فا قمت بتحضير حقيبتي وجهزت نفسي
لاغادر في الصباح
وكان
ووضعت راسي علي وسادتي
وذهبت في النوم
وفي الصباح
فتحت عيني لاتفاجئ بكارثة.........
لو عايز باقي احداث الرواية
ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة
حنان حسن
ايوة بقا اشجيني كمان وكمان
ردحذفجميلة ورائعة
ردحذفبجد ايه الجمال ده رووعة ومشوقة وغير متوقعه لاحداثها الجايه❤️❤️❤️ماتتاخريش علينا فى الجزء الجديد بالله عليكي
ردحذفجميله كملى
ردحذفكماي
ردحذففيه جزء ناقص عاوزينه النهارده يا ريت
ردحذفكملي من فضلك
ردحذفمتشوقين 😍
ردحذففين الباقي؟
ردحذفما تتأخريش علينا
ردحذفإيه
ردحذفهتلاقي أختها ميسون ؟
علي فكرة بنسبه ستين في الميه ان الجن العاشق يكون جاسم اخو رامي
ردحذفمن فضلك الفصل السابع
ردحذفروعة كملي
ردحذفكملي
ردحذف