رواية ليلة زفافي على أخي الجزء الرابع - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
رواية ليلة زفافي على أخي الجزء الرابع
للكاتبة/حنان حسن
بعد ما استطعت اني ادق مسمارين في نعش قمر
الاول كان بطلاقها من همام
والثاني كام بقتل فتحي بايد همام عن طريق الخطاء
للكاتبة..حنان حسن
بصراحة كنت سعيدة وطايرة من الفرحة
وكنت حاسة ان رقية وامي بداءوا يرتاحوا في نومتهم
وكنت متاكده كمان ان هما كانوا فرحانين في الي حصل في همام وفتحي..
للكاتبة..حنان حسن
لكن انا مكنتش لسه شفيت غليلي من قمر..
لان قمر بالنسبالي هي راس الحية.. التي يجب قطعها
للكاتبة..حنان حسن
وبدات اخطط للقضاء علي قمر بالفعل..
ولكن حدث ما جعلني اوقف تخطيطي هذا
وهو اني علمت بان الدنيا والعة بسبب مقتل فتحي..
والبلد قايمة علي رجل..
ده غير البوليس الي بيحقق هنا وهناك
للكاتبة..حنان حسن
فا قررت اني اهدي اللعب شوية
لغاية ما موضوع قتل فتحي يفوت عليه وقت ..
للكاتبة..حنان حسن
لكن المشكلة ان قمر بعد موت ابنها علي يد همام اصبحت اشد شراسة
واكثر جنونا ..
وطبعا هي مش هتقدر تاخد ثارها من حد غيري.. لاني في نظرها انا بنت همام قاتل ابنها..
وهمام دلوقتي في السجن..
يعني من الاخر انا عرفت في الوقت ده بان حياتي في خطر
للكاتبة..حنان حسن
عشان كده فكرت اسيب البيت واهرب..
وفعلا لميت الهدمتين بتوعي وقولت اركب اي قطار طالع من البلد يوديني اي حتة اشتغل فيها انشلة في البيوت
واستنيت لما الكل راح ورا جثة فتحي الي البوليس خدها ..
وخرجت اتسحب من غير ما حد يشوفني ..
وكمان قبل ما قمر ترجع تنتقم مني
للكاتبة..حنان حسن
واثناء منا خارجة علي باب البيت..
لقيت عسكري من الشرطة جاي بيسال عني بالاسم
قال..انتي بدرية همام؟
قلت..ايوه انا
قال.. تعالي عايزينك في النيابة
للكاتبة..حنان حسن
وطبعا مكنش ينفع اخالف اوامر النيابة فا روحت مع العسكري
ولما وكيل النيابة امر العسكري انه يدخلني عنده المكتب..
كنت خايفة ان يكون حد من اهل البلد قال اني انا السبب في ان همام قتل فتحي..
.وعشان كده دخلت علي وكيل النيابة وانا ايدي بتترعش ورجلي مش قادرة تشيلني
ولما وكيل النيابة شافني واقفة ادامة..
قال..اقعدي يا شاطرة
للكاتبة..حنان حسن
لكن انا فضلت متسمرة في مكاني وخوفت اقعد لا يكون ميقصدش اني اقعد ع الكرسي الي قدامة علي طول
فوجدتة يكرر الكلمة ولكن هذه المره بصوت اكثر حده واعلي في النبره
قال..بقولك اقعدي
فا جلست وانا اتامل وجهة الذي برغم حدت ملامحة الا انه تبدوا عليه الطيبة والسماحة..
لكاتبة..حنان حسن
وعندما جلست وتحققت منه
وجدت امامي وكيل النيابه واسمه مهاب بية
وقد ذاع صيتة بالرغم من صغر سنة.. لانه معروف عنة ان يناصر الحق ويقف بجانب المظلوم..
للكاتبة..حنان حسن
فقد كان..وكيل النيابه من ابناء احد الرجال الصالحين وقد اتي مع ابوه الي البلد مؤخرا.
وبعدها توفي ابوه.. تاركا له اختة الصغري ليرعاها وقد كانت مازالت في الجامعة
بدء وكيل النيابة ينظر الي متفحصا وعندما وجد انني اهاب الموقف ..بدء يهدء من توتري حيث قال..متخافيش يا شاطرة
اقعدي عشان ناخد منك كلمتين
للكاتبة..حنان حسن
بصراحة اسلوبة معايا ده فهمني انه معتقد اني بنت ساذجة وبريئة وعلي نياتي
عشان كده قررت اني اعيش في الدور ده للاخر
المهم بعدما جلست..بداء يسالني
قال..اسمك ايه ؟
قلت..بدرية همام
قال..انتي شوفتي همام ابوكي وهو بيقتل فتحي يا بدرية؟
قلت..لا انا كنت تحت
قال.. ايه السبب الي خلي همام يقتل فتحي؟
قلت..معرفش
قال..انتي كنتي بتشوفيهم بيتخانقوا قبل كده يابدريه؟
للكاتبة حنان حسن
اخذت ابكي بشدة..وامتنعت عن الاجابة
فتعاطف وكيل النيابة معي..
ثم
قال..اهدي يا بدرية وقولي كل الي تعرفيه بصراحة
..ومتخافيش علي ابوكي لانه لو برئ هيخرج منها
نظرت له بعدما رسمت نظرة البرائة علي وجهي وسالتة
قلت..يعني انا لو قولت لساعتك كل حاجة هتساعد ابويا؟
قال..ايوه قولي كل حاجة تعرفيها يا بدرية
طبعا انا لقيتها فرصة عشان اخلص من همام واكون انا السبب في انه ياخد اعدام
وبداءت اقول شهادتي علي الاساس ده
للكاتبة..حنان حسن
قلت. ..ابويا همام بصراحة كان قاصد يقتل فتحي
قال..وايه السبب؟
قلت..عشان ام فتحي اخدت فلوس ابويا كلها
وكمان كان سامع من الناس ان قمر طليقتة ..كانت بتصرف فلوسة عن راجل غيره وفتحي هو الي ساعد امه علي انها تاخد فلوس همام عشان كده انتقم من فتحي وقتلة
للكاتبة..حنان حسن
قال..يعني انتي شوفتي ابوكي وهو بيقتل فتحي يا بدرية؟
قلت..ايوه شوفته
قال..انتي بريئة اوي يا بدرية ما شاء الله عليكي
قلت..بس انا خايفة يا بيه وعايزة حضرتك تحميني
قال..احميكي من مين يا بدرية؟
قلت..من مراة ابويا لان ابويا قتل ابنها ودخل السجن وهي معدش ادامها حد تنتقم منه غيري
يا بيه...
رد عليا وكيل النيابة بعدما تعاطف مع موقفي وسالني
قال..انتي ملكيش اهل ولا قرايب تاني غير زوجة ابوكي يا بدرية؟
قلت..لا يا بيه مليش حد بعد امي ما ماتت وادي ابويا كمان دخل السجن
قال..متخافيش يا بدرية انا استدعيت زوجة ابوكي وهي هتقف هنا ادامي كمان شوية
وانا هحذرها وهنبة عليها انها تتعامل معاكي كويس
للكاتبة..حنان حسن
بصراحة عندما وجدت ان وكيل النيابة متعاطف معي ..فكرت اني استغل طيبتة تلك وبدات ادعت الهبل والسذاجة
قلت..هو انا لو حد اتعرضلي وكنت خايفة..اشتكي لمين؟
قال..اعملي شكوي في القسم
قلت..طيب لو عوزت اوصل شكوتي لحضرتك يا بيه وانا عارفة ان حضرتك بتنصف المظلوم ..اوصلهالك ازاي؟
للكاتبة.. حنان حسن
فوجدتة ياخذ كارت من احد الكروت علي مكتبة ويعطيني اياه
قال..ده رقمي يا بدرية عشان لو اتعرضتي في اي وقت للتهديد او الخطر
للكاتبة...حنان حسن
قلت..شكرا لحصرتك يا بيه
وبعد ان انتهي وكيل النيابه من التحقيق معي...
عدت الي البيت وانا اتمني بان تتعرض لي زوجة همام لاعود لمهاب بيه الطيب
وبداءتانتظر عودة قمر للبيت لاستفذها ..وارمي بلايا عليها
للكاتبة..حنان حسن
وبمجرد ماعادت الي البيت..نظرت الي في حقد وهي تقول..
انتي بتعملي ايه هنا يا بنت همام؟
قلت...ده بيتي وانا مش هسيب بيتي ولا حقي
وبمجرد ما سمعتني قمر اقول تلك الكلمات ..الا وقد جن جنونها..
واخذت سكينا وظلت تحاول ان تهددني به لارحل عن البيت
..وطبعا انامكنش ممكن الاقي فرصة احسن من دي عشان اثبت انها بتتهجم عليا ..
وفعلا اثبت ذلك حينمااخذت اصرخ حتي اجتمع جميع اهل البلدة علي صوتي وعرف الجميع بانها ارادت قتلي..
للكاتبة..حنان حسن
وطبعا ذهبنا جميعا للنيابة مره اخري
وشهد اهل القرية بانها حاولت قتلي
وهي اصبحت خطرا عليا
وعدنا مره اخري انا وهي لنقف امام مهاب بيه وكيل النيابة..
وعندما وقفنا انا وقمر امام وكيل النيابة
كنت الاحظ بانه قد بدا متعاطف معي بينما متحامل علي قمر
للكاتبة..حنان حسن
نظر مهاب بيه وكيل النيابة ناحيتي وسالني
قال..هي قمر حاولت تقتلك يا بدرية؟
قلت..لا
نظر الي في دهشة من اجابتي ثم بدء يسالني من جديد
قال..لكن اهل البلد كلهم شهدوا انها حاولت تقتلك؟
قلت..خالة قمر زي امي وكانت بتادبني علي غلطة عملتها في البيت..
لكن مكنتش بتحاول تقتلني
للكاتبة..حنان حسن
نظر الي متعجبا من موقفي ثم نظر لقمر ووجه لها الحديث
قال..المره دي انتي نفدتي من العقاب لانها انقذتك..
لكن لو عملتيلها اي حاجة او فكرتي تاذيها انا هحبسك
للكاتبة..حنان حسن
لاحظت قمر اهتمام ما من مهاب بيه وكيل النيابه ناحيتي وقد فسرتة بطريقتها القذرة..
وقد شكت بان وكيل النيابة منحاز لصفي لانه معجب بي
او شيئ من ذلك القبيل
للكاتبة..حنان حسن
المهم عدنا انا وقمر للبيت بعدما اخذت عليها تعهدا بعدم التعرض ...
للكاتبة..حنان حسن
وبالفعل بدات قمر تتجنب الاصطدام بي بسبب ذلك التعهد الذي اخدته علي نفسها
انا طبعا كان ممكن احبس قمر بشهادة اهل البلد كلهم معايا
لكن انا مكنتش عايزه قمر تتحبس ..
عشان تبقي ادامي واقدر انتقم واخد حقي منها
للكاتبة..حنان حسن
ومرت الايام وانا بنتظر الفرصة الي اخد فيها حقي وانتقم من قمر واخلص منها
لغاية ما في يوم حصلت حاجة غريبة
لما قالولي ان في فتاة شابة تاتي لمنزلنا وتطلب مقابلتي
وعندما قابلتها وتعرفت عليها اكتشفت بانها شقيقة وكيل النيابة مهاب بيه
للكاتبة..حنان حسن
وكانت تلك الفتاة شقيقة مهاب بيه وقد ارسلها لتعرف اخباري وما تفعله معي قمر..
ولكن بطريق غير مباشر..
.وجاءت لتعرف اخباري بعدما حكي لها اخوها عني وصورني لها علي انني سندريلا المقهورة
للكاتبة..حنان حسن
واعطتني رقمها بعدما
طلبت مني الاتصال بها في حالة ان احتجت لاي شيئ
للكاتبة..حنان حسن
..وطلبت مني الا اخبر احد من هي ومن تكون ..
نظرا لحساسية مركز اخوها
..ولكنني لم اسمع لها..
فا بعدما غادرت شقيقة وكيل النيابة..
تعمدت ان يصل الخبر لقمر بان اخبرها بان اخت وكيل النيابه اتت في زيارتي
للكاتبة ..حنان حسن
لتعرف قمر بانني لي ظهر وحماية
وقد كانت فعلتي تلك من اكبر الاخطاء التي قد ارتكبتها في حياتي..
حيث اخذت قمر تلك الزيارة كا سلاح ضدي..
حيث اشاعت بالبلد كلها بان هناك علاقة بيني وبين وكيل النيابة ..
وكانت تقصد بذلك ان تلوث سمعتنا معا انا مهاب بيه
انتقاما منا انا ووكيل النيابه في ان واحد
و عندما تكررت زيارة اخته ليا مره اخري
اخبرتها بالا تاتي في زيارتي مره ثانية
لان قمر اشاعت بانك.. تنقلين لي الرسائل من شقيقك مهاب بيه.. مدعيه بان بيني وبينه علاقة
وطبعا قامت شقيقة مهاب بيه بسرد القصة لاخوها كاملة
للكاتبة..حنان حسن
وبعد مرور اقل من اسبوعين..
وجدت مهاب بيه بيطلب من قمر يدي للزواج..
طبعا انا فرحت جدا وكنت هطير من الفرح كمان
وطبعا قمر مقدرتش ترفض مهاب بيه
وبالفعل تمت الخطوبة
وكانت حفلة الخطوبة تتحاكي بها البلد كلها..
و بنات القرية كلهن كن يحسدونن علي مهاب بيه
للكاتبة...حنان حسن
وعن الامله الي انا كنت فيها
وبعد الخطوبة..
قرر مهاب بيه بان نعجل بكتب الكتاب
للكاتبة..حنان حسن
ووافقت بالطبع وانا اكاد ان اطير من السعادة..
وبالفعل حددوا يوم الزفاف
..وبداءت استعد لتلك الليلة التي لطالما حلمت بها ولا سيما مع شخص مثل مهاب بيه..
وكنت يومها اسعد مخلوقة علي وجه الارض حيث قلت بان ايام الشقاء قد تبدلت..با ايام السعادة والهناء بعدما عوض الله صبري خيرا بمهاب بيه
وقبل كتب الكتاب والزفاف بيوم واحد حدث شيئ لم اكن اتخيلة
للكاتبة..حنان حسن
حيث ذهبت مع مهاب بيه وشقيقتة هنا لشراء بعض لوازم الفرح...
وكانت هنا شقيقتة حزينة وشاردة طول الطريق
ودخلنا لنتناول الغداء بعد عناء اليوم الطويل..
للكاتبة..حنان حسن
وعندما اعتذر مهاب بيه..ليدخل الحمام
واصبحنا انا وهنا وحدنا
وجدتها تريد ان تصارحني بشيئ ما
قالت..اسمعي يا بدرية..
عايزة اقولك حاجة مهمه قبل ما مهاب اخويا يجي
قلت..قولي
قالت..حاولي ترفضي انك تتممي فرحك علي اخويا
قلت..ليه بتقولي كده؟
قالت..لان اخويا مش بيحبك
قلت وانا مصدومة مما اسمعه
قلت..مين قالك انة مش بيحبني؟
للكاتبة..حنان حسن
قالت ..مهاب عايز يتجوزك عشان ينتقم منك
قلت..ينتقم مني ليه؟
قالت..انا هحكيلك بسرعة قبل ما مهاب اخويا يجي
وبدات في سرد القصة من الاول
قالت...زمان
ابونا كان بيشتغل كلاف عند همام ابوكي
وابوكي اتهم ابونا ظلما بتهمة زور
وابويا كان بريئ منها
..وابوكي مكتفاش بظلمة فقط
لا ده كمان فضحة في البلد كلها
واخد ارضة وطرده من البلد كمان
و بعدها ابويا خدنا وسافر بينا بعيد
واشتغل وكافح
وعلمنا انا واخويا
لغاية ما مهاب اخويا دخل كليه حقوق وبعد كده بقي وكيل نيابه
وانا دخلت الجامعة..
وبعدها ابويا اتوفي..
لكن برغم السنين الي فاتت دي مهاب كان مصمم انه يجي اليوم الي ينتقم فيه من ابوكي همام
لكن طبعا همام ا تسجن
وممكن يتعدم قريب
وعشان كده انا متاكده ان مهاب اخويا هيتجوزك فقط
بدافع الانتقام مش اكتر
عشان كده انا بطلب منك دلوقتي انك ترفضي انك تتممي الزفاف وتشوفي اي حجة تخرجي بيها من الجوازه دي
للكاتبة..حنان حسن
بعد ما سمعت حكاية هنا اخت مهاب للاخر
افتكرتساعتها كلام امي وقصتها مع الكلاف
ولقتني بقول لنفسي.. مهاب اسمه ..مهاب خلف . انا ازاي مخدتش بالي من الحكاية دي؟
للكاتبة..حنان حسن
لقيت هنا بترد عليا و بتسالني.....
قالت..هو انتي كنتي تعرفي ابويا؟
قلت وانا سرحانة ..لا خالص معرفوش
وفضلت مصدومة من هول الصدمة
انتوا متخيلين الي انا فيه؟
ده حتي مهاب طلع هو كمان عايز يتجوزني عشان ينتقم من ابويا فيا
ومش بس كده
ده في مصيبة اكبر
وهي اني مستحيل ينفع اتجوز مهاب دلوقتي لانه اخويا من ابويا..
للكاتبة..حنان حسن
وللاسف مينفعش اقولهم المعلومة دي عشان مفضحش امي وافتش
سرها وتطلع امي.....
وكمان لو صرحت اني مش بنت همام هتحرم من الميراث
ولقيت نفسي قاعدة مذهولة ..ومش قادرة انطق.. لغاية ما جه مهاب من الحمام وسالني
قال..شربتوا حاجة ولا لسه؟
لقيت نفسي برد عليه وبقول..انا شربت
للكاتبة..حنان حسن
وفي اليوم ده كان لازم احسم امري قبل الفرح واتصرف قبل كتب الكتاب
وللاسف اضطريت اني.........
لو عايز باقي احداث القصة..ضع عشر ملصقات..مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
حنان حسن
التعليقات