رواية العشق المسموم - ‏الجزء ‏الأول

رواية العشق المسموم الجزء الأول - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن

رواية العشق المسموم الجزء الأول  

للكاتبة/حنان حسن 


كثيرا من الزوجات
 لو لا قدر الله اتصاب زوجها باعاقة او مرض ادي لعجزة جنسيا
 بتقبل بالامر الواقع وتعيش  بعدما تتجاوز  عن ذلك  الاحتياج الغريزي 

وبتكتفي بانها تشوف نظرة حنية
اوكلمة عطف من زوجها او التفاف ابنائها حولها..

طيب ياتري لو عكسنا الوضع وتغيرت الصورة
 وكانت الزوجة هي الي عاجزة ولا تستطيع اداء دورها كا انثي في حياة زوجها ؟؟؟

للكاتبة..حنان حسن

ياتري هيبقي ايه موقف الزوج؟؟؟؟

عشان اجاوب علي السؤال ده هحكي ليكم حكايتي

انا شهد 25 سنة

 علي قدر من الجمال .. 

معايا دبلوم واخدتة بالعافيه نظرا لصعوبة ظروف المعيشة ..
عايشة مع اخويا وزوجتة بعد ما ابويا وامي ماتو ..

عايشين كلنا  في احدي القري المصرية ..

للكاتبة حنان حسن

كنت عايشة في بيت اخويا  وبخدم بلقمتي

 وياريت حتة كنت بلاقي اللقمة..
لان زوجة اخويا كانت قاادرة ومفترية..

وكانت بتوفر الاكل لولادها ولنفسها

 وانا كنت باكل بواقي الاكل لو اتفضل منهم بواقي  اصلا

وبالرغم من كل ده..
 كنت بحمد ربنا علي كل حال وببوس ايدي وش وضهر ..

لكن زوجة اخويا كانت ديما تشتكي باني حمل تقيل عليها هي ووالدها  
ومش بتعرف  تاخد راحتها في بيتها بسببي ..

للكاتبة..حنان حسن

احيانا كتير كنت ببكي واشتكي لربنا يخلصني من ذل زوجة اخويا..
والعيشة معاها

لغاية ما جه الوقت وربنا استجاب  لدعائي

فا في يوم من الايام..لقيت اخويا جاي بيبشرني بان جاني عريس 

ولما زوجتة سالتة عن العريس وبيشتغل ايه؟

قال..ان العريس ابن عين اعيان البلد 

طبعا احنا مكناش مصدقين ان  عين اعيان البلد 
ده يسيب بنات الحسب والنسب ويجي يتقدملي انا 

لان ابو العريس كان راجل عنده اراضي زراعية وبيوت  ومصنع قطن والفلوس في البنوك كمان 

..من الاخر عنده ثروة كبيرة وهيورث الثروة دي عنة اولادة الثلاثة الذكور

  اصلة هو معندوش غير ثلاث ابناء  ذكور اتنين منهم متزوجين والثالث هو العريس

للكاتبة..حنان حسن

ولكن اخويا اكدلي انة الراجل ده جاي النهاردة يخطبني انا بالذات ..

وطبعا مكنتش مصدقة نفسي من الفرحة

 واخذت اجهز نفسي واستعد لمقابلة العريس..

 فا قمت باستلاف فستان من احدي صديقاتي

 كما اخذت بعض ادوات التجميل لاضع بعضا من المكياج الخفيف 

وبالفعل لبست وتزينت 

للكاتبة..حنان حسن

وحضر ابو العريس ومعه اثنين من ابنائة..

فا نظرت صديقتي من خلف الباب عليهم
 وقالت.. بعد ان استرقت البصر الله يا بت عريسك زي القمر

قلت..يسلام يختي يعني كنتي عرفتي هو  انهي فيهم عريسي؟

دنااخويا قال ..ان ابو العريس جاي ..ومعاه ولاده الاتنين

قالت..عليا النعمة ولاده الاتنين زي القمر

للكاتبة حنان حسن

وشوية واخويا دخل عليا وطلب مني اجي عشان اقدم الحاجة الساقعة لابو العريس واولاده..

وبالفعل ذهبت علي استحياء ونظرت في خجل وشاهدت الاخين
 ولم اميز من يكون العريس فيهم؟

للكاتبة..حنان حسن

المهم دخلت ووضع لي ابو العريس الكثير من النقود في صينية التقديم التي قدمت لهم فيها الحاجة الساقعة..

وده عندنا معناه اني عجبت العريس وابوه ..

وبعدها خرجت وانا الفرحة مش سيعاني..
وزادت فرحتي لما سمعت ان ابو العريس بيقراء الفاتحة بتاعتي مع اخويا علي ابنة .. 

للكاتبة..حنان حسن

وعلت الزغاريد. والبلد كلها كانت بتتكلم علي الاملة الي انا نولتها ووصلتلها الليلة دي

المهم خلصت الليلة وكل الناس روحت ..

وانا لسة معرفتش مين هو العريس في الي كانوا موجودين؟

ولما سالني اخويا عن راي سكت ولم انطق بكلمة

 ولكن زوجة اخي سالتة بجراءة

قالت..هي كانت عرفت   مين العريس ؟عشان تسالها عن رايها فيه؟ 

للكاتبة..حنان حسن

قال..العريس ابن اغني راجل في  البلد

قالت..ايوه يعني هو انهي واحد في ولاده  الي كان علي اليمين ولا الي علي للشمال؟

للكاتبة..حنان حسن

قال..لا علي اليمين ولا علي الشمال
 العريس مجاش اصلا

قالت..انت بتقول ايه ياراجل انت ؟

يعني ايه العريس مجاش ؟

قال..ايوه اصل ابوه بيقول  ان العريس بعافية شوية

سمعت تلك الكلمات وعرفت ساعتها ليه الراجل الغني جه يخطبني لابنة 

وقلت اكيد العريس  عندة مرض شديد
 ومش بيقدر يتحرك من البيت
 بدليل انه مقدرش يجي قراءة الفاتحة

 واخذت اقول في نفسي 

اكيد دول كانوا محتاجين لابنهم شغالة وممرضة 
وابوة قال نجيب عروسة تخدمة اوفر

 وبعد ما كنت فرحانة وقلبي هيقف من الفرحة 

اتكسر خاطري ونمت ليلتها حزينة ومقهورة علي حالي..

لكن انا ساعتها ..لو العريس كان ايه؟

كنت هوافق علية ولو عظم في قفة او حتي لو كان مرضة ميئوس منه

للكاتبة..حنان حسن

 عشان اخلص من ذل زوجة اخويا

 والحرمان الي انا عايشة فيه طول عمري
 و علي راي المثل (ايه الي رماك علي المر ال الي امر)

للكاتبة حنان حسن

المهم مفيش اسبوعين كان نفس الراجل وعيالة الاتنين بردوا جم عندنا تاني واتفقوا علي كل حاجة

 وابو العريس فهم اخويا انهم مش عايزيني اجيب قشاية ولا عايزين اي حاجة يادوب اروح بشنطة هدومي..

للكاتبة..حنان حسن

والكلام ده هيبقي يوم الخميس
 لانهم حددوا الدخلة هتبقي يوم الخميس الجاي..

طبعا انا لميت الهدمتين القدام بتوعي

 وانا مكسوفة من الرقع الي فيهم
  لان اخويا مكنش معاه حتي يجيبلي قامصين نوم اروح بيهم بيت عريسي 

او بمعني اصح زوجتة مرضيتش تديلة فلوسة يجيبلي بيها حاجة 

للكاتبة حنان حسن

المهم يوم الخميس دخلت بيت العريس مكسورة وراسي في الارض

 عشان مكنتش جايبة معايا جهازي زي كل البنات ..

ده حتي جاية لوحدي والعريس مجاش ياخدني ولا شوفتة لغاية دلوقتي 

وفضلت اقول لنفسي معلش يا بت مهو مريض وزمان رجلة فيها شلل ولا مقطوعة ولا حاجة..

للكاتبة حنان حسن

المهم دخلت بيت العريس وكانوا البنات بيسقفوا ويرقصوا وانا قاعدة وسطهم بفستان الفرح الي استلفتة  من واحدة صاحبتي..
وفجاءة لقيت ...
 البنات فضلوا  يهللوا ويقولوا..الماذون وصل 

..وبعد كتب الكتاب...لقيت ابو العريس اخدني من ايدي وبيوصلني للعريس..

ولما بصيت للعريس لقيتة سليم وصحتة كويسة جدا ويمكن بيتمتع بصحة اكثر من اخواتة كمان...

للكاتبة..حنان حسن

لكن لاحظت ان العريس كان مكشر وعابس الوجه وكانه مغصوب علي تلك الزيجة..

واتاكد ظني ده لما  دخلنا غرفتنا بعد الفرح وكان مش قابل حتي ينظر ناحيتي...

للكاتبة..حنان حسن

ولكنة جلس قليلا ثم دخل صعد علي السرير لينام دون ان ينطق بكلمة واحده 

ولا حتة حاول ان يرسم بسمة مصطنعة..
ولم اصدق نفسي عندما وجدتة يتركني وينام متجاهلا وجودي اصلا بالغرفة
 ولقيت نفسي واقفة لوحدي بفستاني ومش عارفة هنام فين ؟

ولا هعمل ايه؟

ولا البني ادم ده اصلا بيعمل كده ليه؟

للكاتبة..حنان حسن

واخذت انظر الي نفسي وهذا الموقف المهين الذي اقف فيه الان

 فهل ادفع انا الان ثمن فقري وقلة حيلتي؟
 لاني مليش ام ..ولا.. اب يعززوني ويجعلوني احافظ علي كرامتي في يوم كا هاذا؟


وشوية ولقيت العريس راح في النوم واخذ يغط في نوم عميق ..
ولقيت نفسي بحاول اقلع  فستان الفرح الي مفرحتش بلبسة ..
وارتديت قميصا كانت الفتيات قد وضعوه علي طرف السرير

 ولم اقترب من السرير قط بل جلست في ركن من تلك الحجرة 
وسندت راسي علي جدارها  وانا رتجف من البرد 
بدون غطاء 
وقد كنا في عز البرد..

وقد كنت اقول في نفسي الجوازة باينة من اولها يا شهد ..

للكاتبة..حنان حسن

واخذت انظر لذلك العريس الذي كتبة عليا زماني وهو يتمرغ علي سرير دافئي 

وتاركني هنا للبرد لينال مني ويفترسني..

للكاتبة..حنان حسن

واغمضت عيني لاصحوا علي صوت خبطات علي باب الغرفة..

ووجدت العريس ما يزال نائما 
 فا نهضت سريعا وقمت اسرح شعري وارتديت روبا علي قميصي المفتوح 

وعندما فتحت الباب وجدتها احدي سلايفي وكنت لا اعرفها ولكنها عرفتني بنفسها من علي الباب
 دون ان تدخل
 وقالت لي وهي تعطيني صينية الطعام(الصباحية)

قالت..انا ورد سلفتك 

قلت..اهلا بيكي ياورد

قالت..صباحية مباركة

للكاتبة..حنان حسن

وبعد ان مشت سلفتي  ورد 
اغلقت الباب 
وكان ذلك العريس الذي لم اعرف اسمة حتي الان .. بدء ان  يقلق من نومة..

فا وقفت امام سريرة وانا انتظر ان يتكلم معي

 ويقول ولو كلمة واحدة ولكنة اخذ ينظر الي ثم نهض بدون ان يتحدث 

للكاتبة..حنان حسن

ثم توجه الي الحمام ..

فا ذهبت انا لاجهز الافطار حتي يخرج ..
وعندما انتهي من حمامة وشاهدني وانا احضر صينية الطعام.
اخذ ينهرني ويقول..اسمعي..
مش عايزك تلمسي الاكل بتاعي
 ولا تلمسي سريري 
ولا تقعدي في المكان الي انا هقعد فيه

للكاتبة. حنان حسن

نظرت له وانا ارتجف..وعيناي تغرقهما الدموع 

قلت..حاضر

قال..وعايزك تعرفي يا بنت الناس
 ان ده طبعي والحال معايا هيفضل كده علي طول ده لو متطورش للاسوء

 عاجبك علي كده خليكي مش عاجبك يبقي بالسلامة

للكاتبة حنان حسن

وقفت انظر لجبروتة وقسوتة دون ان انطق بكلمة واحدة.. 

ثم نظر الي بنظرة احتقار وهو يامرني

قال..روحي البسي حاجة واخرجي اخدمي مع الحريم في البيت امشي

قلت..حاضر

و وبالفعل قمت  بتبديل ملابسي
 وخرجت اندب حظي وانعي حالي..

 وعندما خرجت من حجرتي كانت عينايا مليئة بدموع الكسرة

وعندما فتحت باب الغرفة لاخرج تفاجات بذلك الشاب الذي اتي الي بيت اخي اثناء قراءة الفاتحة 

للكاتبة..حنان حسن

وكان هذا الشاب هو مدحت شقيق العريس

ووجدتة يرحب بي بكل بشاشة
قال..اهلا بالعروسة.والف مبروك 

قلت ..الله يبارك فيك

قال هو شاهين لسه مصحيش ولا ايه؟

قلت..شاهين مين؟

اخذ يضحك وهو يقول شاهين عريسك يا عروسة انتي لسة نايمة ولا ايه؟

قلت..لا لسة نايم

وشوية لقيت العريس فتح باب الغرفة بسرعة 

وكانة كان يتصنت علي حديثي انا واخوه
 واخذ يقبض علي شعري ويضربني ضربا مبرحا لمجرد انني وقفت ارد الصباح علي اخية..

للكاتبة حنان حسن

وفي تلك اللحظة ظهر اخوه الاكبر وكان يبدوا عليه الحسم والشخصية القوية وكان الجميع يهابة

قال..شيل ايدك من عليها يا شاهين 

رد شاهين

قال..دي مراتي وانا بادبها ياغانم

قال..هي معملتش حاجة عشان تضربها.. اخوك بيقولها صباحية مباركة وهي ردت عليه الصباح 
يبقي ليه تمد ايدك عليها؟ 

للكاتبة..حنان حسن

واقترب منه غانم وهو  يحذره..

قال..احنا مش بنجيب بنات الناس من بيوتهم عشان نبهدلهم يا شاهين

للكاتبة..حنان حسن

بصراحة بعد ما سمعت الاسلوب الي بيتكلم بيه اخوه ..
استغربت ازاي الاتنين دول يكونوا اخوات؟

ومن كتر ما كان شاهين واقف ادام اخوه وهو حاطط عينة في الارض 
سيبتهم ومشيت عشان ميكدروش ادامي

 ودخلت  اتفرج علي البيت ولمحت المطبخ 

وكنت رايحة عشان اتفرج علي المطبخ
 لكن قبل ما ادخل..
سمعت سلايفي بيتكلموا وعرفت الحقيقة 
الصادمة..

للكاتبة حنان حسن

فقد سالت احد سلايفي الاخري
قالت..ولما هو مش عايز يتجوز؟
 وملوش في الجواز كان بيتجوز البت الغلبانة دي ليه؟

ردت سلفتي الاخري
قالت..والنبي انتي الي غلبانة يا ورد
 دي البت باين عليها انها متجوزاه علي طمع بعد ما عملت الهوايل عشان تتجوزة

قالت ورد..حرام عليكي يا شيخة ده كله من حمايا الي راح يجوزه بعد ما طليقتة شيعت بيه وقالت انه ملوش في الجواز ولا راجل من الاساس

للكاتبة حنان حسن

بعد ما سمعت كلامهم 

عرفت ساعتها ليه ابوه  
اختار بت غلبانه تيجي تسد خانة في حياة ابنه عشان سمعة ابنه تبقي في السماء

وعرفت كمان ليه شاهين كان عامل زي الي لدغتة عقربة من اول ما شافني 

ومشيت بسرعة من امام باب المطبخ
 وانا اقول ..بقي ياربي هو انا اخرج من حفرة اقع في حفرة اكبر؟

للكاتبة حنان حسن

المهم عدي اليوم ورجعت ادخل حجرتي مع شاهين مره تانية
 وانتظرت حتي صعد للسرير
 ورحت اخذ مكاني بجانب الحائط 
في ذلك الركن
 ولكن في تلك اليلة سمعت شاهين ينادي عليا..

فا قمت سريعا لاري ماذا يريد؟

قلت انت ناديت عليا؟

قال..ايوه

قلت..كنت عايز حاجة؟

قال...............


لو عايز تعرف باقي احداث القصة ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة
حنان حسن

التعليقات

BLOGGER: 33
  1. غير معرف7/20/2020

    تم

    ردحذف
  2. فين باقي الرواية

    ردحذف
  3. فين باقي الرواية

    ردحذف
  4. أين الجزء الثاني

    ردحذف
  5. الجزء الا بعد ده لوسمحتى

    ردحذف
  6. المرجو منكم باقي القصة

    ردحذف
  7. وين باقي القصة

    ردحذف

الاسم

رواية ابقى معي (stay with me),7,رواية أحاسيس ممنوعة,8,رواية إحتياج أنثى,12,رواية أحضان ممنوعة,12,رواية أحضنيني,12,رواية أحيا بأنفاسك,10,رواية إغتصاب في الحلال,8,رواية أغرب رغبة,10,رواية البعض يفضلونها ساخنة,12,رواية الرغبة قبل الحب احيانا,4,رواية العشق المسموم,10,رواية المطلقة و البواب,8,رواية إمرأة لعوب,12,رواية أنفاس ساخنة,10,رواية بت شمال,10,رواية بنت ليل,10,رواية جواز عرفي,10,رواية خلف أسوار الخرابة,6,رواية دعارة مشروعة,6,رواية رغبة شرسة,9,رواية زفافي على مريض إيدز,7,رواية زواج متعة,7,رواية زواج مع إيقاف التنفيذ,5,رواية زوجة للإيجار,12,رواية شبة أنثى,12,رواية عشقتك رغما عنك,11,رواية علاقة ساخنة,9,رواية فضيحة بالدور الأرضي,5,رواية فعل فاضح,12,رواية قادر و فاجر,1,رواية لازم قبل الدخلة,6,رواية ليلة زفاف زوجي,10,رواية ليلة زفافي على أخي,10,رواية مجنون سارة,12,رواية مذكرات راقصة محترمة,5,رواية مطلوب عانس,12,رواية مطلوب مساعد قاتل,4,رواية نبض ميت,12,رواية نصف عذراء,7,رواية نوع من الحب,12,قصص و روايات,366,
rtl
item
حنان حسن - كاتبة روائية: رواية العشق المسموم - ‏الجزء ‏الأول
رواية العشق المسموم - ‏الجزء ‏الأول
رواية العشق المسموم الجزء الأول - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
https://lh3.googleusercontent.com/-haYK1DY1G5s/XxTJDzdU08I/AAAAAAAABm4/kpCUG8ngX10-HV9uMDPJ59qZkJ3csCqCgCLcBGAsYHQ/d/1595197707904869-0.png
https://lh3.googleusercontent.com/-haYK1DY1G5s/XxTJDzdU08I/AAAAAAAABm4/kpCUG8ngX10-HV9uMDPJ59qZkJ3csCqCgCLcBGAsYHQ/s72-c-d/1595197707904869-0.png
حنان حسن - كاتبة روائية
https://www.hananstory.com/2020/07/blog-post_20.html
https://www.hananstory.com/
https://www.hananstory.com/
https://www.hananstory.com/2020/07/blog-post_20.html
true
3044855969157461923
UTF-8
تم تحميل جميع المنشورات لا توجد منشورات إظهار الكل اقرأ المزيد رد إلغاء الرد مسح بواسطة الرئيسية الصفحات المنشورات اظهار الكل مرشحه لك التصنيف الارشيف SEARCH كل المنشورات لا يوجد منشور مطابق لطلبك Back Home الأحد الإثنين الثلاثاء الأربعاء الخميس الجمعة السبت احد إثنين ثلاثاء اربعاء خميس جمعة سبت يناير فبراير مارس إبريل مايو يونيو يوليو اغسطس سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر يناير فبراير مارس ابريل مايو يونيو يوليو اغسطس سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر الآن منذ دقيقة $$1$$ minutes ago منذ ساعة واحدة $$1$$ hours ago امس $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago منذ اكثر من 5 اسابيع متابعين متابعة هذا المحتوى للعضويات المميزه الخطوة الأولى: شارك المحتوى على وسائل التواصل الإجتماعي الخطوة الثانية: اضغط على اللينك على شبكات تواصلك انسخ الكود بالكامل اختر الكود بالكامل تم نسخ الكود بالكامل Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content