رواية إمرأة لعوب الجزء العاشر - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
رواية إمرأة لعوب الجزء العاشر
للكاتبة/حنان حسن
بعدما صدمني محمد الكشر
بمعلومة جديدة
وهي.. ان احتمال
يكون في قتيل تاني
غير منال
سالتة
قلت...تقصد مين؟ بالقتيل التاني؟
قال...
قبل ما اقولك مين هو.. القتيل التاني
هقولك... انا ايه الاسباب الي خلتني
اكاد ان اجزم
بان في قتيل تاني غير منال
قلت... قول
وبالفعل بدء محمد الكشر يسرد
للكاتبة حنان حسن
سبب اعتقادة
بوجود قتيل تاني
وقال...
بعد ما ابويا اعلن عن ظهور صافي
بنتة
واعلن كمان...
انه ناوي يعترف بيها...
ويخليها تورث
معانا
طبعا كلنا اعترضنا
وخصوصا لما عرفنا تاريخها القذر
من السي في
بتاعها
الي قراءة علينا عبد القادر
ولما ابونا
(ابراهيم الكيلاني)
شافنا معترضين..
اصر علي موقفة
وهدد باننا لو اصرينا علي موقفنا
هيحرمنا كلنا من الميراث
وهيسيبنا كلنا ويروحلها
طبعا... كلام ابويا ساعتها
اتسبب في غضب اخواتي
لدرجة انه جننهم
وفي التوقيت ده
لقيت واحد من التؤامين
بيطلب اننا نجتمع احنا الثلاثة
في امر هام
ولما اجتمعنا
لقيناه بيعرض علينا فكرة شيطانية
وهي... اننا نقتل صافي
عشان نتخلص من الفضيحة
الي هتجلبها لعيلة الكيلاني
وبرر اقتراحة ده
بانها لما هتتقتل..
هنقدر نصلح علاقتنا بابونا تاني
وساعتها مش هيحرمنا من الميراث
لان ساعتها
ابونا هيرجع عن الي في دماغة
وهنبقي ضربنا عصفورين بحجر واحد
الاول... اننا هنبقي
انقذنا سمعة العيلة
والثاني اننا نبقي انقذنا الثروة
لكن انا لما سمعت الاقتراح ده
اعترضت طبعا
وقلت.. انا مش موافق
علي الكلام ده
هو.. صحيح ابونا غلط
لما قرر يحرمنا من الميراث
لكن احنا مينفعش نصلح الغلط
بغلط ابشع منه
وبعد ما اخواتي سمعوا اعتراضي
علي الاقتراح بقتل صافي
للكاتبة حنان حسن
وافقوني
وقالولي..
ايوه فعلا انت عندك حق
هي كانت
فكرة مجنونة
بالفعل
واحنا خلاص
لغيناها
وساعتها انا افتكرت
انهم فعلا لغوا الفكرة ونسيوها
لكن انا دلوقتي
بدات اشك
ان حد فيهم نفذ الفكره فعلا
استوقفت محمد الكشر
وسالتة
قلت... تقصد ان القتيل التاني
ممكن تكون (صافي) ؟
وقبل ما يرد
سالتة تاني
قلت...
بس ازاي؟
دي صافي ماتت بالكورونا؟
بصلي محمد
وسالني
قال.. هو انتي قابلتي صافي؟
ولا كنتي معاها ساعة ما ماتت؟
قلت.. لا
قال.. امال ازاي
بتقولي انها ماتت بالكورونا؟
قلت... الجيران قالوا انها ماتت بكورونا
قال.. عادي
اي حد بيموت دلوقتي
الناس بيعتقدوا انه مات بكورونا
واضاف محمد
قائلا
انا دلوقتي
بدات اتاكد
ان صافي ماتت مقتولة
وفي اكتر من حاجة
بتؤاكد انها اتقتلت
واكبر دليل علي كلامي
هو... موضوع الموبيل
الي كان مع ابويا وهو عند صافي
وانتي دلوقتي
لقتية في دولاب محمد اخويا
و كمان
.. وصية ابويا
لما قال... محمد ومحمد يورث
ومحمد القاتل لا
بصيت لمحمد بدهشة
وسالتة
قلت... تقصد
ان في حد من اخواتك عرف مكان ابوك واختك
ولما عرف مكانهم قتل صافي؟
واخد موبيل
الكيلاني؟
للكاتبة حنان حسن
قال...ايوه
احتمال كبير
يكون هو ده السيناريوا الي حصل
لما سمعت كلام محمد الكشر
بصيتلة
وسالتة
قلت... عارف لو كان فعلا
في حد من اخواتك قتل صافي؟
فا ده هيبقي معناه ايه؟
قال.. ايه؟
قلت...
معناه.... ان ابراهيم الكيلاني
شاف محمد ابنة
وهو بيقتل صافي
بدليل ان ابراهيم الكيلاني... وصاني
ان محمد ومحمد يورث ومحمد القاتل لا
وثانيا... ان في واحد في اخواتك
عارف اني مش اختكم....
واني بنتحل شخصية صافي
وسايبني امثل دور صافي
وهو بيتفرج عليا
واكيد له هدف من كده
بصلي محمد الكشر
وقالي..
ممكن يكون سايبك ومش عايز يفضح امرك
لانه عارف
انك انتي الي هتوصلينا للتركة
وده معناه
انه اكيد حاطك تحت المراقبة..
ومش بعيد
يكون زارع اجهزة تصنت فعلا
في الغرفة الي انتي بتنامي فيها
عشان يعرف كل تحركاتك
بعد ما استمعت لمحمد الكشر
افتكرت المذكرات
وقلتلة...
ايوه انا دلوقتي فهمت المذكرات
الي كانت في دولاب ابوك
اتحطت ليه؟
واختفت ليه؟
رد محمد الكشر
وسالني
قال... مذكرات اية؟
وكان لازم
اشرح لمحمد الكشر قصة المذكرات
قلت...
اول ما دخلت عندكم الفيلا
لقيت مذكرات لابراهيم الكيلاني
في الدولاب...
والمذكرات دي
المفروض...
ان ابوك كان بيقول فيها
انك انت القاتل
المقصود
وعشان انا يومها اعترفتلك بموضوع المذكرات
وجيبتك لغاية الغرفة عشان تشوفها
اتفاجئت ان المذكرات اختفت فجاءة
وطبعا انا فهمت
دلوقتي
ان في حد
كان عارف حقيقتي
وكان عارف كمان اني داخلة الفيلا عشان ادور علي القاتل
للكاتبة حنان حسن
عشان كده
حطلي المذكرات في الدولاب
عشان يشككني فيك
واعتبرك انت القاتل الي هتتحرم من الميراث
لكن لما لقاني عرفتك موضوع المذكرات
خفاهم قبل انت ما تشوفهم
لانك كنت هتفضح كدبتة...
وكان هيبان
ان في حد
بيضللني بمعلومات مغلوطة
وده معناه ان كلامك صح فعلا
لان طالما القاتل
عرف كل المعلومات
دي
يبقي اكيد
كان مركب اجهزة تصنت
وسمعني وانا بتكلم مع عبد القادر
واكيد حاطط جهاز التصنت
في غرفة ابراهيم الكيلاني
الي كنت بنام فيها
عشان بيتصنت عليا
وعلي مكالماتي
وبصيت لمحمد الكشر
وقلت..
ينهار اسود
انا كل ما اتخيل
ان في حد من اخواتك
كان عارف
اني منتحلة شخصية صافي
وكان بيراقبني الفترة دي كلها
(بترعب)
رد محمد الكشر
وقال..
ايوه فعلا دي حاجة تقلق حقيقي
لكن النقطة دي
احنا ممكن نستثمرها
لصالحنا
وسالتة
قلت.. مش فاهمه تقصد ايه؟
قال... اقصد معلومة
ان لو كان في حد من اخواتي
عارف انك مش صافي
احنا ممكن نستغل النقطة دي
عشان نعرف بيها مين فيهم القاتل؟
لاننا دلوقتي
هنبدء نركز في تصرفاتهم
واكيد فيهم واحد بيتعامل معاكي علي انك اختة
والتاني متاكد انك مش اختة
وسالتة
قلت... طيب ما يمكن اخواتك الاتنين مشتركين في عملية القتل؟
قال... معتقدش
لان... طالما ابويا
حدد في وصيتة
وقال محمد ومحمد يورث
ومحمد القاتل لا
يبقي اكيد شاف قاتل واحد
وعرف واتاكد
ان القاتل هو احد المحمدات
من ولاده
قلت.. طيب سؤال
اخير
للكاتبة حنان حسن
قال... اسالي
قلت...انهي محمد في اخواتك
الي اقترح قتل
صافي؟
بصلي محمد
وقالي
السؤال ده هجاوبك عليه
بعد السهرة الي هنقضيها كلنا في الفيلا الليلة
قلت.. سهرة ايه؟
وتقصد مين بكلنا؟
قال.. انا هعمل حفلة عائلية الليلة
في الفيلا
علي ادي انا و اخواتي فقط
بمناسبة خطوبتي علي منار
وطبعا انتي كمان هتحضريها
بصفتك اختنا صافي
وسالتة
قلت... بس ازاي هتعمل حفلة؟
وعمتك هيتقبض عليها؟
وازاي هتعملها حفلة خاصة باخواتك فقط؟
ومش هتعزم منار خطيبتك؟
رد محمد
قائلا
اولا محدش لسه عرف قصة عمتي؟
لانها لسه متقبضش عليها
وثانيا.. الحفلة بتاعة الليلة..
حفلة توديع عزوبية
يعني مش لازم منار تحضرها اصلا
وبعدين انا لازم اعمل الحفلة دي
لاني متاكد ان بعد الحفلة دي
هقدر اعرف مين هو القاتل
في اخواتي؟
وبصلي محمد
وقال...
بس اهم حاجة
انا عايزك الليلة
تبقي في كامل اناقتك...
وكمان عايزك تتصرفي عادي
يعني تتكلمي و.... تهزري... وتضحكي
مع اخواتي الاتنين
وتكوني علي طبيعتك خالص
قلت حاضر
قال... ودلوقتي
هتنزلي معايا
عشان اشتريلك فستان لسهره الليلة
قلت.. انت مكبر الموضوع اوي
علي فكرة
الموضوع مش مستاهل فستان سهره
انا ممكن اقضي الليلة باي حاجة
رد محمد الكشر
وقال
معلش انا عايزك تلبسي فستان جديد الليلة
وكمان انا الي هختارلك الفستان بنفسي
قلت... ماشي
وبالفعل اتصل محمد الكشر باخواتة
الاتنين
وطلب منهم التواجد بليل بدري....
في الفيلا
للكاتبة حنان حسن
عشان
هو عامل حفلة علي شرف العزوبية
زي ما الاجانب
بيعملوا
وبعد ما اكد علي اخواتة الاتنين
اخدني محمد معاه
في سيارتة
ودخلنا اكبر مول لملابس السهرة
واختار فستان عاري الاكتاف
وقالي...
ادخلي البسي الفستان ده كده
قلت.. بس ده فستان عريان؟
قال.. اولا
انتي هتلبسي الفستان في السهرة..
والسهرة هتكون في البيت
يعني مش هتخرجي بيه
قلت.. ماشي
وبالفعل دخلت وارتديت الفستان
في غرفة البروفة
وكان فستان جميل
لكن ترددت اني اخرج بيه
من غرفة البروفة
ولما البنت الي بتشتغل في المحل.. شافت الفستان عليا
لقيتها بتقولي...
الفستان عليكي تحفة اوعي تسيبية..
فا قلعت الفستان
وخرجت من البروفة
ولما خرجت
سالني محمد
فين الفستان؟
قلت... مش حلو عليا
ردت البنت
وقالت
بالعكس يا فندم ده كان تحفة عليكي
لكن مشكلتة بس انه مثير شوية
رد محمد
وقالها
خلاص احنا هناخد الفستان ده
وبالفعل اشتري محمد الفستان
بكل مشتملاتة
(شنطة وجذمة)
ورجعنا البيت
عشان نجهز لحفلة بليل
وطلب مني محمد الكشر
اني ادخل غرفتي
للكاتبة حنان حسن
ومخرجش منها غير ساعة الحفلة
وانا لابسة الفستان
وطلب مني طلب اغرب من كده كمان
قال..
مش عايزك تتكلمي وانتي في غرفتك خالص
لاي سبب من الاسباب
وبالنسبة للموبيل
مش هتتكلمي فيه
غير مكالمة واحده بس
والمكالمة دي هتكون
مع عبد القادر
قلت... عبد القادر مين الي هتكلم معاه؟
قال
يا ستي اسمعي كلامي
كل الي عليكي انك تعملية
هو ان... لما الموبيل بتاعك يرن
وانتي في اوضة الكيلاني
ردي كانك بتكلمي عبد القادر
وقولي الكلام الي هقولهولك ده
قلت.. كلام ايه
قال....
قولي...
انا ناوية اسيب الفيلا وامشي
وقبل ما امشي
هسيبلك ظرف
هكتبلك جواه ازاي توصل لمكان
ثروة الكيلاني
عشان توزعها انت يا استاذ عبد القادر
علي ولاده
واوعي تنسي الوصية
الي بتقول
محمد ومحمد يورث
ومحمد القاتل لا
الظرف هيكون في غرفة الجنايني القديمة
الي في الفيلا
بصيت لمحمد بتعجب
وقلت...ماشي
وسالني محمد
قال.. قلقانة؟
قلت.. شوية
لكن.... لو كان الي انت بتطلبة ده
هو الي هيعرفك مين القاتل
ماشي
هعمل كل الي هتقولي
عليه
وسالتة
قلت... هي السهرة هتبدء علي كام تقريبا؟
قال... علي الساعة 9
قلت..تمام
يعني اقدر انام شوية
للكاتبة حنان حسن
وبعدين ابقي اصحي واجهز للسهره؟
قال.. لا
لازم توصلي المعلومات
الي اتفقنا عليها الاول
ولازم تعملي نفسك بتكلمي عبد القادر
اول ما اتصل انا عليكي
وبعد ما تعملي المكالمة ابقي
نامي عادي
قلت ماشي
وبالفعل
دخلت... وانتظرت محمد يرن عليا
وبالفعل... رن محمد عليا
وادعيت اني بكلم عبد القادر
وقلت كل الكلام المتفق عليه
عشان الي بيسمع التسجيل
يعرف ان الظرف الي فيه معلومات
عن المكان الي فيه الثروة
هيبقي في غرفة الجنايني
الي في الجنينة
المهم بعد ما خلصت المكالمة
دخلت حطيت راسي علي المخدة
عشان الحق انام ساعتين
وبعدها اقوم اجهز للسهرة
وبمجرد ما قفلت النور
سمعت صوت خطوات في الغرفة عندي
فا حاولت اقوم بسرعة افتح النور
عشان اشوف مين الي دخل عندي الغرفة
لكن.. اتفاجئت
بحد حط ايده علي رقبتي
وهو بيمنعني من النهوض
من السرير
وبيقولي...
انتي وصلتي الامانة
يعني مهمتك خلاص انتهت
ولازم تموتي
انتي كمان
حسيت بالرعب
ودفعتني رغبة البقاء
اني ادافع عن نفسي
فا حاولت اقاوم
ودفعت الشخص الغريب ده
بكل قوتي
ولما وقع علي الارض
جريت بسرعة ناحية الباب
للكاتبة حنان حسن
وفتحت النور
عشان اتفاجئ بشيئ لن تتوقعوه......
لو عايز باقي احداث القصة
ضع عشر ملصقات مع متايعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة... حنان حسن
لاء ما تقوليش اوعى يكون محمد الكشر 😲😲😲😲
ردحذفمعقول يكون محمد الكشر
ردحذفانا كنت شاكة بمحمد الطري
معقول محمد الكشر بما أنه الكبير اللي بيدور ع مصلحة العيله ولا العندليب اللي ملوش دور لحد الان
ردحذفبس محمد الكشر مبعرفش ازاي يوصل للثروه
ردحذفانا لسه هستنى بكرة
ردحذفمحمد الطري اكيد اكيد
ردحذفالعندليب عشان بتاع ستات اكيد عارف الرقاصه عشان كده بعتت دارين عن ابراهيم الكيلانى
ردحذفصعب مش عارف اختار جايز محمد الطري عشان معاه تليفون ابراهيم الكيلاني و كاره كل حاجه أو محمد العندليب عشان اكيد عارف الستات كثير ممكن يكون هو الي خلي الراقصة الي بعتت دارين لأبراهيم الكيلاني . بس الي متأكد منه العندليب عشان مفيش دوره في في القصة فأكيد بيقضي كل يوم بعيد عن القصر و بيراقب
ردحذفيلا ياحنان فين الأجزاء الباقية؛ أتمنى أن ليهم مرة وحدة.
ردحذففين الاجزاء الباقيه بقالنا يومين مستنينهم
ردحذفمحمد العندليب
ردحذفواضح إنه محمد الكشري
ردحذفمالك يا حنان مبتنزليش الأجزاء ليه، أتمنى تكوني بخير
ردحذفتم
ردحذف