رواية حضن الأرامل الجزء الثالث عشر (الأخير) - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
رواية حضن الأرامل الجزء الثالث عشر (الأخير)
للكاتبة/حنان حسن
الي كان فية الاوراق...
الي تثبت انه اتنازل ليا عن اموالة كلها
وطلب مني اتصل علي نادية عشان...
توقع علي تلك العقود
فا اتصلت بنادية فعلا
وبعدها...
اتصلت علي ايمن...
وعرفتة ان نادية هتيجي بعد شوية
وساعتها...اكد عليا ايمن
اني اسقيها العصير باي
طريقة
قلت...حاضر
وبالفعل ...
بعد شوية
سمعت جرس الباب
ولما فتحت
اتفاجئت...
بنادية ومعاها (كوثر)
شقيقة ايمن
وابتسمت نادية
للكاتبة حنان حسن
وهي بتقولي..
ايه رايك في المفاجئة دي بقي؟
جايبالك كوثر عشان نقعد مع بعض شوية احنا الثلاثة
ومدت نادية ايديها ليا بكيس بلاستيك فيه (علب عصير)
وهي بتقول...
خدي سقعي العصير ده في الثلاجة
وسكتت نادية شوية وبعد ما فكرت
قالت...ولا اقولك؟
خليكي انتي يا شيماء
انا هدخل احط العصير في الفريزر
عشان يسقع بسرعة
وبالفعل تركت نادية تدخل المطبخ
ودخلنا انا وكوثر قعدنا في الصالون
وبعد شوية...
لقيت نادية رجعت من المطبخ
وهمست في وداني
وطلبت مني اننا نخلي القعدة في الغرفة الي فيها الكاميرات
وفي اللحظة دي
بصيت علي قسمة ونصيب ولادي
لقيتهم قاعدين في غرفتي وبيتفرجوا علي التلفزيون
فا اطمنت.. انهم هيكونوا بعيد عن الي بيحصل
المهم...اخذت نادية ...وكوثر للغرفة الي فيها الكاميرات...
وبمجرد ما دخلنا ...وقعدنا طلبت مني نادية
بصوت مسموع اني اجيبلها
حاجة تشربها
فا قمت اجيب العصير من الثلاجة
وبسرعة خرجت نادية وراية
عشان تكلمني علي انفراد
وقالتلي...
.انا قفلت موبيل كوثر
اقفلي انتي كمان موبيلك بسرعة يا شيماء
قلت..ليه
ردت نادية
وقالت..
لان ايمن زمانة شاف اختة كوثر في الكاميرات
وهيخاف لا كوثر تشرب من العصير
وهيحاول يتصل بيكي عشان يوقف الخطة بتاعتة
عشان كده
لازم تقفلي الموبيل.... عشان ميعرفش يوصلك
ويقولك الغي الخطة
وبالفعل استمعت لنادية وقفلت الموبيل
وبعدها لقيت نادية
بتقولي...
انا حضرت العصير علي صينية في المطبخ
ودلوقتي انتي هتدخلي تجيبي العصير من المطبخ
وتقدمية لينا ادام الكاميرة
عشان ايمن لما هيلاقي ان اختة
كوثر
ممكن تشرب من العصير المسمم يحضر حالا علي وجه السرعة
قلت..تمام
انا قفلت الموبيل
وسالتها
قلت....
المفروض دلوقتي يحصل ايه بقي؟
ردت نادية
وقالت..
انا جيبت علبتين عصير تاني من نفس نوعية العصير الي جابها ايمن
ورميت العلبة الي فيها السم
يعني العصير الي في الصنية كله كويس
ومفيهوش سم
والصينية الي في المطبخ دلوقتي
فيها علبتين عصير معلب ...
وكوباية واحده
فيها عصير طازج
وانا عايزاكي توهمي ايمن من خلال الكاميرا
وتقولي انك جايبة ليا انا وكوثر العصير المعلب
وانتي خصيتي نفسك بالعصير الطازج
لانك مش بتشربي غير العصير الطازج
عشان ايمن يفهم... انك ميزتي نفسك بالعصير السليم
للكاتبة حنان حسن
وسيبتي ليا انا واختة العصير المعلب
الي هو وضع فيه السم
و طبعا هيشك
ان اختة ممكن تشرب من علبة العصير الي فيها السم
وهييجي بسرعة
وساعتها... هنقدر نثبت علي ايمن جريمة الشروع في قتل وياخد جزاءة
قلت ..تمام فهمت
وطلبت مني نادية اخر طلب قبل ما تتركني ...
وترجع تقعد مع كوثر
وقالتلي..
انا هسبقك علي الغرفة واقعد مع كوثر
وعايزاكي دلوقتي تدخلي بصينية العصير علينا ...
واحنا قاعدين ادام الكاميرة
قلت ..حاضر
وبالفعل ...دخلت المطبخ
وجيبت الصينية الي عليها علبتين عصير ..(معلب)
وكوباية عصير (طازج)
ودخلت بيهم علي كوثر ...ونادية
وانا بقول...
محدش ياخد كوباية العصير الطازج دي
يا جماعة عشان دي بتاعتي
ردت كوثر
متسائلة
اشمعني يعني؟
قلت اصلي مش بشرب غير العصير الطازج
وضحكنا جميعا
ولقيت نادية ضحكت
وقالت
طيب سيبوا العصير دلوقتي
وشوفوا المجلة دي
فيها تصميمات روعة
اصلي بصراحة ناوية اجدد شقتي قريب
وفضلنا نتكلم ...ونضحك ومحدش فينا شرب العصير
وبعد شوية
سمعنا صوت باب الشقة
وهو بيتفتح
فقامت نادية بسرعة
ومسكت علبة عصير واديتها لكوثر
لكن ايمن جري علي كوثر
واخد العلبه من ايديها بسرعة
وقال...
لا سيبي العلبة دي
اوعي تشربي منها
فا بصت نادية لايمن
وقالت..
هو في ايه يا ايمن؟
مالة العصير؟
ما كلنا هنشرب منه
رد ايمن
وهو بيحاول يمسك اعصابة
وقال..
اصل كوثر ممنوعة من العصائر كلها
عشان عندها حساسية ...
و ممكن العصير يزيد الحساسية عليها وخصوصا انها حامل
بصت كوثر لايمن بدهشة
والتزمت الصمت
لكن نادية
مسكت علبة العصير وقربت
من ايمن
وقالت...
خلاص يبقي علبة العصير دي من نصيبك
اشربها انت يا ايمن
ولا انت كمان عندك حساسية ضد العصير؟
رد ايمن
وقال...
لا اما معنديش حساسية
ولا حاجة
وهشرب معاكم العصير
ومسك ايمن كوب العصير الطازج
وقال...
انا هشرب العصير الطازج اصلي مليش في المعلب
واخذ ايمن...
يرتشف من العصير الطازج
للكاتبة حنان حسن
وهو فاكر ان العصير ده
بتاعي انا
وراح يرتشف
رشفة تلو الاخري
لغاية ما شرب كوب العصير بالكامل
وفي اللحظة دي
ابتسمت نادية
وهي بتفتح علبة العصير
وقالت...
انا بقي ليا في المعلب ومعنديش حساسية
وشربت من العلبة وهي عمالة تضحك بصوت عالي
وبعد شوية
اعتذرت نادية ...
وسابتنا ومشيت
لانها شعرت بشوية الم في معدتها
واعتقدت بان نادية بتعمل تمثيلية الوجع بتاع بطنها
عشان تهرب من الموقف
واستغربت ...هي ليه منفذتش الي قالت عليه؟
ولية مبلغتش البوليس؟
عشان تتهم ايمن بجريمة الشروع في قتل؟
زي ما قالتلي
وبالرغم من اني كنت محتارة في امر نادية
لكن مقدرتش اكلمها في حاجة
عشان كان معاها كوثر
المهم...
خرجت نادية وخرجت كوثر معاها
عشان توصلها ..
وطبعا خرجت معاهم عشان اوصلهم للباب
وفضلت واقفة علي الباب شوية لغاية ما نزلوا
ولما رجعت لايمن
اتفاجئت ...
بان ايمن ماسك بطنة
وبيتالم
فسالتة..
مالك يا ايمن؟
رد ايمن
وقالي..
الحقيني يا شيماء بطني بتتقطع وحاسس اني بموت
جريت بسرعة ادور علي الموبيل بتاعي
عشان اتصل بالنجدة ...
او الاسعاف
لكن ملقتش الموبيل في الشقة كلها
فا اخدت موبيل ايمن
وعملت النمط المعتاد
عشان افتح الموبيل...
واتصل بالاسعاف
لكن اكتشفت
ان ايمن غير النمط
وفضلت قاعدة محتارة مش عارفة اعمل ايه
عشان انقذ ايمن؟
وكنت ببص علي الرغاوي الي بتخرج من بوق ايمن
وانا مذهولة ومش عارفة اتصرف
وكنت شايفاه وهو بيتالم ....
وبيموت ادامي
وانا حاسة اني مشلولة
ومش عارفة انقذة
وكنت .. مستغربة هو ايمن مالة
وايه الي حصل؟
هي مش نادية قالتلي
انها رمت العلبة الي فيها السم؟
امال ايمن بيتالم من اية؟
وملحقتش استوعب الي
بيحصل
لان ايمن بطل يتالم فجاءة
ولقيتة قطع النفس خالص
وفضلت انادي علي ايمن
وانا بقول..ايمن مالك؟
فيك ايه؟
وفجاءة..
ظهر( الدكتور بلال) في الغرفة
ومعرفش جه منين
ولقيتة بينزع الكاميرات الي ايمن كان زارعها ...
واخد بلال الهارد الي كان متسجل عليها الفيديوهات
وبعدها ..سالني علي الموبيل الخاص ب ايمن
فا شاورت علي الموبيل الي في ايدي
وقلتلة هو ده موبيل ايمن
فا اخد بلال من ايدي موبيل ايمن
وحطة في جيبة
وبعدين قرب مني بلال
وهو بيسالني
وقال...
فين علبة العصير الي شرب منها ايمن؟
شاورت علي الكوباية
وقلت ...
هي دي الكوباية
اخد ايمن الكوباية بمنديل وحطها في كيس
وسالني تاني
انتي مسكتي الكوباية دي او لمستيها خالص؟
قلت..لا
انا جيبتها علي الصينية وحطتها علي التربيزة
بدون ما المسها
فا اخد بلال الكوباية وحطها في
في جيب الجاكت بتاعة
وبعدها..
حمل بلال جثة ايمن علي كتفة
وقالي...
نضفي بسرعة المكان واتخلصي من علب العصير دي
للكاتبة حنان حسن
واي حد يسالك عن ايمن
قولي... انك متعرفيش هو فين؟
قلت..طيب ليه كل ده؟
رد بلال
وقالي...
نفذي كل الي بقولك عليه
واعملي انك متعرفيش حاجة عن اي حاجة
بصيتلة وانا بعيط
وقلت...
اقسملك يا بلال ...
اني فعلا معرفش ايه الي حصل ل ايمن
ولا اعرف مات من ايه؟
رد عليا بلال رد مقتضب
وقالي...
عارف...
قلت..بس انا ازاي هقول اني مشفتوش ايمن؟
وفي كاميرات هتثبت عكس كده؟
رد بلال
وقال...
متقلقيش انا اتصرفت في موضوع الكاميرات
واعتبري ان المكان مكنش فيه كاميرات
ولقيت بلال
بيقولي ..
جملة اخيرة
قبل ما يسيبني ويمشي
قال...
انتي بريئة يا شيماء
ولازم تتصرفي علي الاساس ده
انتي سامعه؟
وبعدها...
اخد جثة ايمن ومعرفش راح فين
وفضلت انا في الشقة
ونفذت الي قالة بلال بالحرف
ومحيت اي اثر لعلب العصير ونضفت البيت تماما
وشوية..
وسمعت صوت الجرس
ولما فتحت
لقيت ادامي ام ابراهيم
فاهزيت راسي
وانا بشاور لها
وقلت..اهلا يا ام ابراهيم
في حاجة؟
ابتسمت ام ابراهيم
وشاورتلي علي الولاد
وعملت اشارات بتعني انهم وحشوها
فا قلتلها ..
ادخلي اقعدي معاهم
وسيبت ام ابراهيم مع الولاد
ودخلت ادور علي الموبيل
بتاعي... كويس
لكن بردوا ملقتهوش
وشوية...
سمعت صوت
خبط جامد علي الباب
ولما فتحت
اتفاجئت بهدهد السواق
فسالتة..
قلت في حاجة يا هدهد؟
وفي اللحظة دي
لقيت هدهد
بيتكلم باسلوب جاد
وهو بيسالني .... ايمن فين؟
قلت...هو انت بتشتغل مع البوليس يا هدهد؟
رد هدهد بحسم
وقال...جاوبي علي اد السؤال؟
فا وقفت وانا بحاول اتماسك
وقلت ..طيب ممكن حضرتك تفهمني انت عايز ايه بالظبط؟
رد الضابط هدهد
وقال...عايزين ايمن عشان مطلوب القبض عليه
رديت بهدوء
وقلت
بس انا معرفش ايمن فين
ردت نادية
وقالت..دي انسانة كدابة
ولو حضرتك دخلت وفتشت هتلاقي ايمن جوه
بصلي الضابط
وقال..
عموما احنا هندخل نفتش
وهنشوف
قلت..اتفضل فتش
وبعد ما فتش هدهد الشقة
سالني تاني
يعني متعرفيش فين ايمن؟
قلت..لا معرفش
وفي اللحظة دي
بص هدهد لام ابراهيم الي كانت واقفة ورايا
وفجاءة..
سمعت صوت نسائي
بيقول..تمام يا فندم
ايمن مش في الشقة فعلا
وبصيت علي مصدر الصوت عشان اتفاجئي
للكاتبة حنان حسن
ان ام ابراهيم كمان كانت تبع البوليس
وطلعت ام ابراهيم.. بتتكلم وبتسمع كويس جدا
وعرفت فيما بعد..ان هدهد ....وام ابراهيم
كانوا موجودين في بيت ايمن عشان يراقبوا ايمن من ساعة ما اختفي الثلاث عمال من المصنع
المهم
قبل ما افوق من صدمة ام ابراهيم
لقيت الضابط هدهد
بيامر بتفتيش جميع الشقق في المنزل كلة
بحثا عن( ايمن)
وبعد شوية
نزل احد الجنود واخبر الضابط بانهم وجدوا ايمن
رد الضابط
وقال...
لقيتوه فين؟
رد المجند
وقال...
لقيناه (ميت) في الشقة الي فوق الشقة دي
علي اليمين
ردت نادية
وهي مش مستوعبة
الي بيحصل
وقالت..
انت بتقول ايه؟
الشقة الي فوق علي اليمين دي بتاعتي انا
ازاي لقيتوا ايمن ميت فيها؟
بص هدهد لنادية
وقال..لا كده بقي
الموضوع كبر
لازم نروح علي القسم كلنا
عشان نعرف حوار القتيل ده ايه؟
وفي القسم....
اتفتحت التحقيقات
واتفاجات ان نادية
بتتهمني بقتل ايمن
وطلبت من رجال الشرطة..
انهم يفرغوا الكاميرات
وكانت فاكرة
ان البوليس... هيفرغ الكاميرات
وهيلاقي الفيدوهات الي كانت بتثبت
اني انا الي قدمتلهم العصير
في شقتي
لكن البوليس لما راح الشقة.... وفتش عن الكاميرات
ملقاش اي كاميرات ...ولا عرف يوصل للفيديوهات
والي زود المبلة طين علي دماغ نادية
ان رجال المباحث
وجدوا الكوباية الي فيها بقايا السم
وعليها اكتر من بصمة
ولما رفعوا البصمات
وجدوا بان البصمة الاولي
لايمن
والبصمة التانية...
لنادية
ده غير انهم.... وجدوا جثة ايمن في شقتها
الي كانت عايشة فيها مؤخرا
وبالضغط علي نادية
اعترفت ...انها هي الي قتلتة
بالسم
وذلك انتقاما من ايمن
لانة قتل اخواتها الثلاثة
كما اعترفت علي ااخواتة البنات
بانهم شاركوا ايمن
في استدراجي انا ...واولادي
بهدف سرقة الاعضاء
وبالاعترافات دي
تم القبض علي....
اخوات ايمن البنات
كما تم القبض علي الطبيب (تاجر الاعضاء)
وتم القبض علي رجالة ايمن
الي كانوا بيشاركوا معاه في الجرائم الي ارتكبها
ومن ضمنهم الرجل( المتسول)
كما اعاد رجال المباحث
التحقيق في مقتل عمال
المصنع الثلاثة مره اخري
الي قتلهم ايمن
اما الدكتور بلال...
فقد اتوجهت له تهمة سرقة عضو من شقيقة ايمن
مما تسبب في وفاتها
و جاري البحث عنة
وبعد انتهاء التحقيقات التي اثبتت برائتي
لقيت نفسي باخد اخلاء سبيل
ورجعت البيت لاولادي
وفي البيت
شوفت الدوسية الي فيه الاوراق ا
لي بتثبت ملكيتي
لاموال ايمن
لكن انا حرمت علي نفسي وعلي اولادالفلوس دي
واكتفيت بالشقة
الي ايمن كتبلي عقدها برضا
منه
وخرجت انا وقسمة ونصيب ادور علي سمسار
عشان يشوفلنا شاري للشقة
لاني نويت ابيع شقتي
واسيب المكان نهائي
لكن ...فضلت ماشية في المنطقة المقطوعة دي
كتير بدون ما الاقي ولا سمسار واحد
وفاجئة..
اعترضت طريقنا سيارة
ولما بصيت علي السواق
لقيتة (بلال)
ولقيتة بيقولنا اركبوا
وبصراحة...انا مصدقت اني لقيت بلال
لاني كان لازم اشكره
علي كل الي عملة معايا
وبالفعل ..
ركبنا مع بلال
ولقيتني بقولة...
الحمد لله اني شوفتك تاني يا بلال
للكاتبة حنان حسن
رد بلال
وقال
انا مكنش ينفع امشي من هنا
غير لما اطمن عليكي انتي واولادك
قلت..في حاجات كتير حصلت مش فاهماها يا بلال
ونفسي افهمها
رد بلال
وقال
عايزه تفهمي ايه؟
قلت..بما ان المتسول كان راجل نصاب
ومش بيعرف في الغيب
ولا حاجة
امال ازاي عرف اني بقيت ارملة؟
وقالي انتي بقيتي ارملة؟
بص بلال في الارض
وقالي..
لان ايمن
هو الي قالة يقولك كده
قلت..وايمن عرف منين المعلومة دي؟
رد بلال
وقال..لان ايمن هو الي قتل صبري
اتفاجئت بالمعلومة دي
وسالته
قلت...قتلة ازاي؟
رد بلال
قائلا...
ايمن دفع بصبري امام سيارة نقل عام
واتسبب في قتلة
قلت..وليه صبري عمل كده؟
قال...
عشان يضمن ان صبري يخرج من حياتكم للابد
وده كان هيسمحلك
انك تفضلي قاعدة
انتي واولادك في بيت ايمن
ويضمن انه هياخد اولادك كامتبرعين
بدون قلق من وجود صبري
قلت..للدرجادي؟
ايمن كان ممكن يعمل اي حاجة
في مقابل انه يلاقي لاختة متبرع؟
رد بلال
وقال..ايوه
زي ما مسك عليا فيديوا بقتل ولاد عمة
وجوزني من اختة بالغصب
عشان يضمن اني هعمل العملية لاختة التؤام
وسالتة
قلت..انت فعلا اتجوزت اخت من اخوات ايمن؟
رد بلال..
وقال..ايوه
اتجوزت كوثر
قلت..يعني الحمل الي في بطن كوثر ده ابنك
هز بلال راسة
وقال..ايوه
وموافقتي علي الجواز دي كانت اكبر غلطة انا عملتها
بس للاسف
انا كنت مضطر
وسالتة..
قلت..وليه ايمن كان عايز يعرفني ان كوثر حامل في الحرام؟
قال..
عشان يعمل فيها مكتئب
ويديني فرصة ابقي متواجد معاه ليل نهار
بحجة اني صديقة..
وبخفف عنة
في الوقت الي كنت بتواجد عشان...
اجهز قسمة للعملية
قلت..طيب لية لما كنت بصحي باليل
وانا بحلم بالمتسول
كنت بلاقي جسمي مشلول ولساني تقيل؟
وليه لما دخلت علي قسمة بنتي في غرفتها
لقيتها بتبص علي الحيطة
وخايفة عايزة اعرف هي
كانت خايفة من ايه ؟
رد بلال
وقال..لما المتسول كان بيدخل عندك
كنت انا بعطي ليكي حقنة نصف تخدير
يعني جسمك بيكون مخدر لكن عقلك بيستوعب
وبالنسبة لقسمة
فا ده كان بيحصل لما كانت لسة مريضة
وساعتها
كانت بتشوف الراجل المتسول فا بتتفزع من منظره
وسالتة تاني
قلت..ومين مرسال؟
رد ايمن
وقال..(نادية) هي مرسال
وهي الي كانت بترسل ليكي الرسائل
قلت ..وازاي بصمة نادية لاقوها علي الكوباية
الي كان فيها السم
رد بلال
وقال...
بعد ما اخدت جثة ايمن وطلعتها لشقة نادية
فا فتحت الثلاجة في شقتها
واخدت زجاجة حاجة ساقعة
وبعدين اتصلت بنادية
وطلبت منها تقابلني علي السلم
ولما نادية جاتني
لقتني قاعد علي السلم وحاطط جنبي كوبيتين ...
وزجاجة الحاجة الساقعة ....وكيس بلاستيك فاضي
ولما سالتني ايه الكوبايات دي؟
قلتلها ..
اني جايبهم نشرب فيهم انا وانتي حاجة ساقعة
فا اتعصبت و قالتلي...
قوم بسرعة
لانها كانت خايفة
حد يشوفنا
وفضلت تقولي
امشي من هنا احسن حد يشوفك
فا فضلت قاعد في مكاني ومرضتش اقوم
فا مسكت نادية الكوبايات بايديها
وحطيتهم هما والزجاجة في الكيس البلاستيك
للكاتبة حنان حسن
وطبعا مكنتش تعرف
انها حطت بصمتها علي الكوباية
الي حطت فيها السم لايمن
لان الكوبيتين الي كانوا جنبي
كانت واحده فيهم
هي الكوباية الي فيها بقايا السم الي شربة ايمن
وبقت دليل علي جريمتها
المهم...اني قدرت اخد بصمتها بدون ما تعرف
قلت..طيب وموبيلي ؟
وموبيل ايمن؟
راحوا فين؟
رد بلال
وقال
انا كنت عارف ان نادية هتسرق الموبيل بتاعك
عشان تحذف من عليه الرسايل الي ارسلتها ليكي
واكيد نادية اتخلصت من الموبيل بتاعك
اما موبيل ايمن
فا ده ...انا الي اتخلصت منه
عشان الفيديوهات الي كانت عليه
وكان بيهددني ببيها
بصيت لايمن
وقلت..طيب ولما انت انسان طيب كده
ليه مقولتليش ونبهتني؟
رد بلال
وقال
انا كتير حاولت اخوفك بالجن والعفاريت
عشان تسيبي البيت
وتاخدي ولادك وتمشي
لكن انتي ممشتيش
وبعدين انا ساعدتك بدون ما تعرفي
وحميت بنتك من الموت المحقق
قلت ..
طيب وانت نويت تعمل ايه دلوقتي؟
رد بلال
وقال..انا خلاص
معدش ليا عيشة في البلدي
ونويت اسافر
تيجي معايا؟
قلت..اجي معاك فين؟
رد بلال
وقالي
انا كنت طبيب ناجح يا شيماء وربنا عالم اني اتظلمت
ودلوقتي انا..
مهدد بالسجن في بلدي
يعني لازم اسافر
ابتسمت لبلال
وقلت..
انت النهاردة قولتلي معلومات كتير مكنتش اعرفها
ودلوقتي جه دوري
عشان اقولك معلومة متاكده
انها هتسعدك
رد بلال
وقالي..
معلومة ايه؟
قلت..انت مفيش اي تهمة عليك
غير تهمة سرقة عضو من شقيقة ايمن
لكن الي انت متعرفوش
ان كوثر ...اقنعت اخواتها بانهم يشهدوا معاها... بانك بريئ
واعترفوا بانهم اعطوا لك موافقة علي اجراء العملية
واقروا بانهم هم من تبرعوا بعضو
من جسد شقيقتهم
وهما الي اعطوا لك تصريح بالعملية
وقالوا كمان ان اختهم كانت حالتها ميئوس منها
وعشان كده
هما وافقوا علي ان شقيقتهم تكون متبرع لقسمة
وده معناه
انك خلاص مفيش عليك ادانة
رد بلال...
وقال..غريبة وكوثر واخواتها يعملوا كده ليه؟
قلت..يظهر ان كوثر بتحبك
وبعدين متنساش انك في الاول والاخر ابو ابنها
رد بلال
وقال..
طيب ايه رايك بقي طالما الموضوع كده
انا خلاص لغيت فكرة السفر
قلت..طيب مش مفروض اني ليا الحلاوة علي الخبر ده
قال..اؤمري
عايزه ايه؟
للكاتبة حنان حسن
قلت..عايزاك تساعدني
علي اني ابيع الشقة دي
عشان اشتري شقة في مكان تاني
واعيش فيها انا واولادي
رد بلال
وقال..طيب ايه رايك في الي يبادل معاكي
الشقة دي
بشقة في الغردقة؟
قلت..اه طبعا ياريت موافقة
جدا
بس فين الشخص الي هيبدل معايا ده؟
رد بلال
وقال..انا
وبالفعل.سافرت مع بلال انا والولاد
واخدنا من بلال شقة اكتر من رائعة في الغردقة
وكنت فاكره ان بلال اخد شقتي
عشان يكون قريب من كوثر
بعد ما تخرج من السجن
لكن عرفت فيما بعد
ان بلال طللق كوثر..
بعد ما فقدت حملها وهي في الحبس
المهم... حاولت اعتمد علي نفسي
واشتغلت في حضانة
عشان اقدر اصرف علي ولادي
ولو ان بلال.... مش بيخلينا عايزين حاجة اصلا
اصله هو كان صاحب الحضانة
و اثناء عشرتي لبلال
نشات علاقة حب جنونية بيني وبينة
و بلال ...طلب ايدي للجواز اكتر من مره
لكن انا لسه بفكر
المهم دلوقتي
اني لاول مره في حياتي
حاسة اني سعيدة
واحساس الحب لوحده بيغير كل حاجة حواليك ويخليك تشعر انك طاير في السماء
فما بالك لما يبقي الي بتحبة بيعشقك بجنون؟
ومش بس انا الي بقيت سعيدة وفرحانة
ولادي كمان حاساهم مبسوطين ..وفرحانين بالدنيا الجديدة
وصحتهم بقت احسن
ونفسيتهم بقت في السما
وقسمة دلوقتي اصبحت مسؤالة معايا عن اخوها
واحنا الثلاثة اتعلقنا ب بلال
والغريبة ان بلال هو كمان بقي يعتبرنا عيلتة
وقالي انه بيشعر وهو في وسطنا بالحياة الي اتحرم منها
عشان كده ..
انا بفكر ...
اني ادي نفسي فرصة تانية
عشان اجرب حظي
في الحياة تاني
لان طول ما في نفس داخل وخارج
يبقي لازم يكون في امل.
للكاتبة حنان حسن
كده الرواية خلصت.
اتمني تكون القصة عجبتكم
لو الرواية عجبتك
ضع تعليقا...
يشجعني علي سرد المزيد من القصص
واخيرا ...
بحبكم جميعا في الله
والي اللقاء
في رواية جديدة من روايات
الكاتية...
حنان حسن
بالتوفيق
ردحذفرائعة
ردحذفجميله جميله جميله
ردحذفتحفه انتي كاتبه كبيره وافكارك حلاوه أفكارك بوليسية ربنا يوفقك الي الأحسن على طول
ردحذفروعة كل قصصك بالتوفيق
ردحذفحلوه اوى بجد رووووووووعه
ردحذفشابووووووه لكى
جميلة ومن اجمل ماقرأت
ردحذفاكثر من رائعة،موفقة حبيبتي حنون،انا كما بحبك في الله،مزيد من النجاح و التألق
ردحذفروعة يا ريت القصة القادمة تبقى كوميدي
ردحذفرائعة أستمري
ردحذفقصة جميلة ومشوقة
ردحذفموفقه ديما
بصراحه انتي كل رواياتك لطيفه ورائعه
ردحذفروووووووووعه
ردحذفجميله جدا يامبدعه 🌷🌹
ردحذفاللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين
ردحذفرواياتك رائعة ولكن اعتقد هذه الرواية تحتاج مراجعة في جزئية الهدف النبيل الذي كان يسعى له أيمن وهو انقاذ أخته. ويكون جزاءه انه يكون دوره في الرواية انه مجرم وقاتل! ممكن يكون اصلا بيتاجر في الاعضاء وبيتخذ المصنع ساتر مثلا فيقتل وينصب وكل حاجة غلط للتكسب الحرام من تجارة الاعضاء. وجزئية ظهور الثلاث بنات مع لال ليس لها تبرير منطقي مقبول كالعادة بباقي رواياتك الجميلة.فيما وبالتوفيق
ردحذف