رواية ليلة ‏زفافي ‏على ‏اخي - ‏الجزء ‏التاسع

رواية ليلة زفافي على أخي الجزء التاسع - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن

رواية ليلة زفافي على أخي الجزء التاسع 

للكاتبة/حنان حسن 


بعد ما جلال الدين  قام بمساومتي ووضع زواجه مني مقابل التستر عليا وعدم فضحي عند مهاب  اخويا

للكاتبة..حنان حسن

اضطريت عشان اخرج من الموقف ده 
اني اكدب كدبه كبيره تمكنني من النجاة وتمنحني بعض الوقت حتي استطيع ان اهرب وادبر اموري

ووجدت نفسي اقول لجلال بيه
انا مش هينفع اتجوزك ولا ارجع لمهاب بيه 
لاني متزوجة من عز الدين
ولكن فجاء 
لقيت عز الدين دخل عليا انا وجلال الدين..
واصبح جلال الدين عن يساري وعز الدين عن يميني..
وفي تلك اللحظة تاكدت باني هالكة لا محالة

للكاتبة..حنان حسن

ولكن حدث ما لم اكن اتوقعة..

فقد دخل علينا عز الدين وهو يتحدث بنبره حاده 
قال..
ايه الي جايبك هنا يا ياسمين؟

رديت  وانا ارتجف ..

قلت ...انا كنت هخلص كلام مع جلال بيه وارجع اجهز الاكل حالا

رد عز الدين في عصبية

قال..وليه ما لسة بدري يا هانم ما تقضيها زيارات هنا وهناك وتسيبي جوزك جعان ويرجع ميلقيش اكل؟

للكاتبة..حنان حسن

اندهشت لكلام عز الدين ..ولكنني فهمت بانه اراد ان يؤكد علي كدبتي  لجلال بيه
 باننا قد تزوجنا انا وعز الدين

فنظرت لعز الدين وقد فهمت بانه يريد ان اجارية

قلت..معلش يا حبيبي والله عشر دقايق وهتلاقي الاكل جاهز

وقف جلال الدين ينظر لنا بغضب ثم وجه سؤالا ليئيما لعز الدين

للكاتبة حنان حسن

قال..ازاي يا عز الدين تكتب كتابك عند ماذون خارج الناحية بتاعتنا؟

رد عز الدين بعدما فهم بان جلال ..يريد ان يعرف اسم الماذون الذي زوجنا  ليتاكد منه باننا قد تزوجنا بالفعل

قال..ومين قالك يا جلال اننا تزوجنا عند ماذون؟

رد جلال.. قائلا..امال اتجوزتوا ازاي؟

رد عز الدين..اتجوزنا عرفي

قال جلال ...بقي عز الدين بيه اخويا انا ؟
يتجوز عرفي ؟ لالالا مش مينفعش طبعا

للكاتبة..حنان حسن

اقترب عز الدين من اخوه واراد ان يستفذة ببرود

فقال..معلش اصل الشوق غلبنا وكنا مستعجلين ع الجواز

نظر لنا جلال الدين وكانه اراد ان يورط اخاه 

قال...وحياتك عندي لاجيبلك الماذون بنفسي اليلة يا غالي واجوزك شرعي

رد عز الدين قائلا
قال تسلم  يا قلب اخوك ومردودالك لاني مش  هنسي وقفتك جنبي 

واخذ الاخان يتبادلان اسلوب التورية في حديثهما 

للكاتبة..حنان حسن

وبعدما انهي عز الدين كلامه مع جلال اخوه...
اخذني وعدنا للجزء الخاص له بالمنزل

وبمجرد دخولنا لغرفة المعيشة واصبحنا بمفردنا انا وعز الدين...

وجدتها فرصة لاشكره علي انه قد انقذني من زواجي من جلال الدين

قلت..هو حضرتك عرفت ازاي اني كنت عند جلال بيه في المكتب؟

رد عز الدين وهو يقلب بريموت التلفاز وكانة لا يلقي بالا لما حدث

قال..سالت خالة سعدية وهي الي قالتلي ان جلال اخويا كان باعتها ليكي عشان عايزك..

فا اخدني الفضول عشان اعرف اخويا كان عايزك لية؟...
وعشان كده روحت لمكتبه ووقفت بره شوية لغاية ما سمعت حواركم كله

للكاتبة..حنان حسن

قلت...بس حضرتك مسالتنيش يعني عن مهاب وكيل النيابة وصلتي بيه ايه؟

رد عز الدين وكانه غير مبالي للموضوع من الاساس

قال..كونه هو بالنسبالك
 ايه ؟ده شيئ ميخصنيش

رواية ليلة زفافي على أخي


..المهم دلوقتي الكدبة الي حضرتك كدبتيها وتداعيتها والي هيجي من وراها؟

قلت..مش فاهمة
قال..انتي فاكره ان جلال اخويا هيسكت علي كده؟

قلت..تفتكر ممكن يعمل ايه؟

للكاتبة..حنان حسن

قال..ده قليل لو ما عداش علي بيت بيت في البلد وقالهم اننا اتجوزنا

قلت..طيب انا عندي فكره؟

قال ساخرا..اتحفيني يا صاحبة الافكار النيرة؟

قلت..انا ممكن امشي من هنا بدون ما حد يعرف واخرجك من الموقف الي انا حطيتك فيه ده وينتهي الموضوع علي كده؟

للكاتبة..حنان حسن

التفت الي عز الدين ونظر الي نظرة عتاب وهو يسالني؟

قال..انتي اكيد مش انانية اوي كده صح؟

قلت..هو انا لما اهرب قبل ما اسببلك احراج بانك تتورط بالزواج مني ابقي انانية؟

للكاتبة..حنان حسن

قال..طبعا لانك لو هربتي من هنا يبقي بتحلي مشكلتك انتي بس من الخروج من الازمة 
الي (انتي )الي اتسببتي فيها..
في الوقت الي هروبك هيتسبب في فضيحة كبيره هنا لاسم عائلتنا

قلت..طيب والحل؟هنعمل ايه ؟
لو جلال بيه نفذ كلامه وجاب ماذون شرعي بجد؟

للكاتبة ..حنان حسن

نظر الي عز الدين بحزن شديد وسالني

قال..هو انا مش عاجبك للدرجادي؟

قلت..مش فاهمه؟

قال..شايفك خايفة من الزواج مني ومرعوبة  لا جلال يجيب الماذون ومحسساني انك داخلة علي اكبر وارطة في حياتك؟

للكاتبة..حنان حسن

قلت..ومين قالك اني خايفة علي نفسي؟
..مش يمكن خايفة عليك انت من الورطة دي؟

رد غير مكترث لمبرراتي الواهية

قال..واللهي بقي ايا ما كان مبررك للرفض فا انا شايف ان مفيش حل للخروج من الورطة الي انتي حطتينا فيها دي...غير اننا نتزوج فعلا

للكاتبة..حنان حسن

قلت..نتزوج ازاي..لا طبعا مينفعش

رد عز الدين..غاضبا

قال..معلش يا ستي تعالي علي نفسك واقبلي تتجوزي الجوازة المهببة دي لمدة كام يوم وبعد كده نطلق  وخلاص انقاذا للموقف مش اكتر

للكاتبة..حنان حسن

قلت...تقصد ان الزواج بينا هيكون شرعي لكن  علي الورق فقط؟

قال..بالظبط كده وهنعيش هنا زي الاخوات بالظبط وشهر ولا حاجة وننفصل ونقول اننا لم يكتب لنا ان نوفق معا

للكاتبة..حنان حسن

بيني وبينكم فكرت في كلام عز الدين لقيتة منطقي جدا

وبكده هبقي خلصت من مطاردات جلال الدين

...وفي نفس الوقت مش هيقدر يبلغ مهاب بيه بزواجي من اخوه منعا للشوشرة علي سمعة العائلة..

والاهم من كده اني لو قررت اني امشي من هنا ..همشي اروح فين؟وعند مين؟

وبسرعة لقيت نفسي بوافق  علي فكرة عز الدين

للكاتبة..حنان حسن

وفي المساء..وجدنا عز الدين قد ارسل في طلب ماذون وبعض الشهود ..وقاموا باتمام زواجي من عز الدين بالفعل

وبعدما عدنا انا وعز الدين لغرفتنا التي كان قد اعدها لنا عم صابر وبعض الخادمات في ذلك اليوم

وعندما دخلنا الي غرفتنا..

اردت ان افكر عز الدين بوعده لي باننا سنبقي متزوجين علي الورق فقط

فنظرت الي السرير متسائلة

قلت..انا كنت فاكره اني هلاقي سريران بالغرفة؟

قال..واحنا هنحتاج سريران ليه؟

قلت في نفسي ..اه بداءنا الاستعباط

فنظرت للشازلونج الذي كان يوضع بجانب السرير واشرت اليه قائلة

قلت..خلاص تمام انا اصلا متعوده اني انام علي الشازلونج...
انا فعلا بلاقي راحتي عليه

رد عز الدين بحنان بالغ وهو يقول..بس انا متاكد ان راحتك مش هتلاقيها غير في حضني

للكاتبة حنان حسن

نظرت لعيناه العسليتان اللتان رايت بهما عشقا لم احلم بان اراه في عمري كله

وكنت اريد ان اصرخ له وابوح باحتياجي لذلك الاحساس الذي لطالما حرمت منه..

للكاتبة..حنان حسن

ولكنني تذكرت فجاءة بانني علي ذمة رجل اخر..

فرحت اقاوم احتياجي  بان القي بنفسي في حضنة لاختبئ من ذلك العالم القاسي الظالم

 و وجدت نفسي اقاوم بكل ما لدي من قوة 

قلت..لا بص بقي مهو حاجة من الاتنين..
يا اما انت اصابك الزهيمر ونسيت اتفاقنا؟
 ...يا اما حضرتك لمؤخذة بتستعبط؟

قال..بصراحة انا بستعبط

قلت..لا طبعا مينفعش نستعبط ومتنساش ان في اتفاقية بينا

قال..ده علي اساس انها اتفاقية كامب ديفيد؟
يا ستي فكيها شوية

قلت..تقصد ايه؟

قال..اقصد اننا ممكن ننقض الاتفاق الي بينا ونعيش زي اي اتنين متجوزين

للكاتبة..حنان حسن

قلت..لا طبعا مينفعش وبعدين انت اصلا خطة الزواج مكنتش في دماغك ..وانا مش بحب ابقي في حياة حد بالصدفة 

قال..يعني ايه؟

قلت...يعني احنا مش هنضحك علي بعض لا بحبك ولا انت بتحبني واحنا اتورطنا في الجوازة دي وانت عارف كده كويس

 يبقي ملوش لازمة نكبر الورطه اكثر من كده 

وياريت نلتزم بالمعاهدة الي بينا

نظر الي..عز الدين بنظرة انكسار وخيبة امل وشعرت حينها بانني قد كسر ت بخاطرة
ولكنه..لملم كبرياءة ثم نظر الي 
بعدما اخذ قراره

قال..فعلا عندك حق هي كانت ورطة..
واحنا لازم نلتزم بالوعد الي بيني وبينك لغاية ما نخلص ما الورطة..

وتركني عز الدين وخرج من الغرفة ليذهب لغرفتة السابقة..

للكاتبة..حنان حسن

اما انا فجلست ابكي علي حظي..
فاانا  لا يعرف الفرح طريقا الي قلبي
 وقد ابت السعادة ان تطرق بابي 

وبعد مرور ذلك اليوم 
تبدلت معاملة عز الدين لي تماما..
فكان يتعمد تجاهلة لي..

بالرغم من اني كنت اتوق شوقا لرؤيتة ..
وكثيرا ما كنت احلم بان يكون زواجنا محللا 

للكاتبة..حنان حسن

واستطيع ان اقترب منه واخترقة واعيش بداخل قلبة
 وبين احضانه 
ولكن كيف ذلك وزواجنا حرام من الاساس؟

للكاتبة..حنان حسن

فا اكتفيت بان اراه  امامي فقط 
وكنت اتعمد ان اطيل وقوفي بجانبه اثناء وضعي له الطعام علي السفرة لاملي عينايا منه جيدا..

ولكنة حرمني حتي من رؤيتة..
فقد تعمد بان ياكل بالخارج ولا ياتي الا علي  وقت النوم.. واستمر ذلك الوضع لاكثر من شهر ...

للكاتبة..حنان حسن

وكنت  انا قد وصل حبي وعشقي له لدرجة لا يقوي قلبي علي تحمل انكارها 

وفي ليلة كان قد بلغ بي الشوق مداه..
جلست انتظرة وانا انوي بيني وبين نفسي ان اقول له عما اكنة له من عشق 

وكنت ساحكي له عما اضطرني ان ابتعد عنه 

وما كان من امر امي مع خلف 
وما نتج عنه من حرماني بان اعيش حياة سعيدة معه..
من الاخر قررت ان احكي له كل شيئ 
وكنت انوي ان ابات تلك الليلة باحضانه وانا اشكوا له كل ما رايته من الالم قبل ان يظهر في حياتي

 ليمسح علي شعري وهو يضمني اليه ضمة قوية ويقول..
متخافيش  انا معاكي ومش هسمح للدنيا تغدر بيكي بعد كده..

للكاتبة..حنان حسن

وفي غمرة تخيلاتي سمعت صوت محرك سيارتة بالخارج ..

وانتظرتة في ترقب وهو يصعد درجات السلم وقلبي يخفق مع كل درجة يصعدها ..
واخيرا فتح الباب وظهرت طلته البهية 
ووجدتة عندما راني اخذ  ينظر الي طويلا..
وبعدها فتح الباب واشار بيده لشخص يقف بالخارج 

..وعندما تحققت من ذلك الشخص وجدت امراة تظهر من خلف الباب

 وتقف بجانبة..
ويتقدم عز الدين مني ليعرفني بها 

قال..اقدملك زينب زوجتي

نظرت له وانا غير مصدقة لما يقول..
وتركته دون ان ارد عليه 

..ودخلت لغرفتي وانا اسمعة وهو يتحدث معها ويدعوها للدخول الي غرفتة...

للكاتبة حنان حسن

وبعد قليل سمعتهما يضحكان بصوت عالي 

وتخيلت ما كان يحدث بينهما في تلك اللحظة..

فجن جنوني ووجدت نفسي ارتدي ملابسي واهرب من ذلك البيت تاركة خلفي عز الدين الذي قد سدد الي طعنة لن يشفيها حتة الزمن 

للكاتبة..حنان حسن

وخرجت اجري بين الحقول وانا لا اعرف الي اين ساذهب

 وماذا سافعل حتي وصلت لاول الطريق 
وقمت بالاشارة لاحدي السيارات لتقلني لاقرب طريق عمومي
  لاستطيع ان اذهب لمحطة القطار من خلالة

وبالفعل توقفت سيارة نقل كبيره..
وكان بها صندوق كبير في الخلف 
 وكانت تبدوا كا سيارة نقل الاثاث.
.وطلبت من قائد السيارة ان يوصلني لاول الطريق...

للكاتبة..حنان حسن

ولكن السائق نظر الي متفحصا 
ثم  رد عليا قائلا..

لو عايزة توصيلة اركبي وراء عشان ممنوع اركب حد جنبي..

فنظرت الي السيارة وقد كانت مغلقة بقفل من الخارج

قلت..وراء فين؟

نزل السائق من السياره النقل وذهب للخلف وفتح باب السيارة الكبير

 فا وجدت بان هناك اناس كثيرون بالداخل..

قلت..هما دول مسافرين معاك ؟

قال..ايوه انا طالع ع القاهرة لو عايزة تركبي معاهم واوصلك ؟اركبي

للكاتبة..حنان حسن

...ووجدت فتاة تركب بداخل السيارة وتجلس بجانب شاب اخر تضحك وتطلب مني الانضمام لهم

ففكرت قليلا قبل ان اركب وبالفعل ركبت خوفا ان يكون عز الدين قد  اكتشف غيابي  وخرج ليبحث عني..

للكاتبة..حنان حسن

وعندما ركبت..لاحظت وضعا غريبا ومريب
فقد لاحظت بان داخل السيارة كل رجل ياخذ امراه ويختلي بها بكل سفالة..

وكان المكان اشبة بكبارية علي الطريق..
فا تقززت من المنظر واردت ان انزل فورا من هذا المكان الموبؤ ولكن لم اكن اعلم بان هناك من يراقبني 
وكان شابا ركب ايضا عن طريق الخطاء
ولاحظ تقززي هذا..

وكان ذلك شاب ليس معه اي فتاه 
وكان يجلس وحده ويبدوا عليه الصلاح
 لانه كان متقزز مثلي مما يحدث
 وكان يريد ان ينزل هو الاخر..

للكاتبة..حنان حسن

 وبعد مرور الكثير من الوقت ..
طلب مني ان اغادر معه تلك العربه وخصوصا عندما زاد فيها المجون والقذارة 

...واخذنا نطرق علي السيارة من الداخل
 واخيرا 
اخذ الباب يفتح من الخارج 

ولكن من فتح الباب لم يكن السائق 

بل كان رجال الشرطة 

واكتشفت بعد ذلك بان تلك العربة كان مبلغ  عنها  بانه عربة تستغل كا  مكان لممارسة الرزيلة 
وكانت تقريبا شقة  للدعارة ولكن متجولة
وامر الظابط بنزولنا جميعا من السيارة

واخذنا ذلك الظابط الذي يقف بالكمين ورحلنا جميعا علي القسم التابع له الكمين..
للكاتبة..حنان حسن


وعندما كنا في القسم ..سالت ذلك الشاب الذي كان معي..

قلت طيب واحنا ذنبنا ايه احنا كنا راكبين غلط..؟

قال..لازم هيتعملنا محضر ونتحول للنيابة وتبقي قضية اداب

سالته وانا ابكي
 قلت..وهيبقي قضية اداب؟

قال..وملف في الاداب كمان للاسف

للكاتبة..حنان حسن

ولكن ذلك الشاب رد بعدما فكر قليلا

وقال اسمعي انا سالت المحامي الي واقف بره وقالي ان الحل الوحيد للخروج من المصيبة دي..

اننا نثبت انا وانتي بان وجودنا في السيارة كان عادي  لاننا متجوزين

للكاتبة..حنان حسن

قلت..متجوزين ازاي؟
قال..يا ستي ندعي باننا كنا متجوزين

قلت..نعم ونتجوز ازاي بقي وانا مش معايا بطاقة حتة؟

قال...انا سالت المحامي وهو قال ملكوش دعوة وهو هيتصرف

للكاتبة..حنان حسن

 المهم لازم اي حل عشان نخرج من الورطة دي

قلت ماشي متجوزين متجوزين يعني هي هتيجي عليك؟

وبالفعل وافقت علي الزواج من ذلك الشاب الذي لا اعرف حتي اسمة لتكون تلك الزيجة الثالثة..

للكاتبة..حنان حسن

ولكن ياريتها جت  علي الزواج فقط فما حدث بعد ذلك  كان كارثة بكل المقاييس.........
لو عايز توصل لباقي احداث القصة..ضع عشر ملصقات مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة..
حنان حسن

التعليقات

BLOGGER: 1
  1. ممكن الجزء ١٠. ١١. ١٢. مش منشورين ليه بليزززززز

    ردحذف

الاسم

رواية ابقى معي (stay with me),7,رواية أحاسيس ممنوعة,8,رواية إحتياج أنثى,12,رواية أحضان ممنوعة,12,رواية أحضنيني,12,رواية أحيا بأنفاسك,2,رواية إغتصاب في الحلال,8,رواية البعض يفضلونها ساخنة,12,رواية الرغبة قبل الحب احيانا,4,رواية العشق المسموم,10,رواية المطلقة و البواب,8,رواية أنفاس ساخنة,10,رواية بت شمال,10,رواية بنت ليل,10,رواية جواز عرفي,10,رواية خلف أسوار الخرابة,6,رواية دعارة مشروعة,6,رواية رغبة شرسة,9,رواية زفافي على مريض إيدز,7,رواية زواج متعة,7,رواية زواج مع إيقاف التنفيذ,5,رواية زوجة للإيجار,12,رواية شبة أنثى,12,رواية عشقتك رغما عنك,11,رواية علاقة ساخنة,9,رواية فضيحة بالدور الأرضي,5,رواية فعل فاضح,12,رواية قادر و فاجر,1,رواية لازم قبل الدخلة,6,رواية ليلة زفاف زوجي,10,رواية ليلة زفافي على أخي,10,رواية مذكرات راقصة محترمة,5,رواية مطلوب عانس,12,رواية مطلوب مساعد قاتل,4,رواية نبض ميت,12,رواية نصف عذراء,7,قصص و روايات,312,
rtl
item
حنان حسن - كاتبة روائية: رواية ليلة ‏زفافي ‏على ‏اخي - ‏الجزء ‏التاسع
رواية ليلة ‏زفافي ‏على ‏اخي - ‏الجزء ‏التاسع
رواية ليلة زفافي على أخي الجزء التاسع - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
https://lh3.googleusercontent.com/-MsX1iUQnthI/XwGroWvnHPI/AAAAAAAABWE/D843S6yg-Oktpx8qimYSyS3tczpCvadqACLcBGAsYHQ/d/1593944990950605-0.png
https://lh3.googleusercontent.com/-MsX1iUQnthI/XwGroWvnHPI/AAAAAAAABWE/D843S6yg-Oktpx8qimYSyS3tczpCvadqACLcBGAsYHQ/s72-c-d/1593944990950605-0.png
حنان حسن - كاتبة روائية
https://www.hananstory.com/2020/07/blog-post_5.html
https://www.hananstory.com/
https://www.hananstory.com/
https://www.hananstory.com/2020/07/blog-post_5.html
true
3044855969157461923
UTF-8
تم تحميل جميع المنشورات لا توجد منشورات إظهار الكل اقرأ المزيد رد إلغاء الرد مسح بواسطة الرئيسية الصفحات المنشورات اظهار الكل مرشحه لك التصنيف الارشيف SEARCH كل المنشورات لا يوجد منشور مطابق لطلبك Back Home الأحد الإثنين الثلاثاء الأربعاء الخميس الجمعة السبت احد إثنين ثلاثاء اربعاء خميس جمعة سبت يناير فبراير مارس إبريل مايو يونيو يوليو اغسطس سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر يناير فبراير مارس ابريل مايو يونيو يوليو اغسطس سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر الآن منذ دقيقة $$1$$ minutes ago منذ ساعة واحدة $$1$$ hours ago امس $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago منذ اكثر من 5 اسابيع متابعين متابعة هذا المحتوى للعضويات المميزه الخطوة الأولى: شارك المحتوى على وسائل التواصل الإجتماعي الخطوة الثانية: اضغط على اللينك على شبكات تواصلك انسخ الكود بالكامل اختر الكود بالكامل تم نسخ الكود بالكامل Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content