رواية مجنون سارة الجزء العاشر - للكاتبة حنان حسن - ستجد الرواية كاملة على المدونة - قراءة ممتعة. قصص,روايات,رواية,قصة,حنان حسن
رواية مجنون سارة الجزء العاشر
للكاتبة/حنان حسن
بعد ما وضعني صدام امام الامر الواقع
وجاب الماذون
والشهود
وطلب مني اني اوفي بوعدي
واجيب البطاقة عشان نتمم الجواز
وقفت مذهولة
ومش عارفة اعمل ايه؟
واضطريت فعلا
اني ادخل اجيب بطاقتي
لكن قبل ما الماذون ياخد بطاقتي
الباب خبط
ودخل راجل
يسال عن الماذون
واستغرب الجميع لدخول الراجل ده وسؤالة
عن الماذون عندنا في بيتنا
ولقيت الراجل
بعد ما وقف ادام الماذون
قال.. يا عم الشيخ
للكاتبة حنان حسن
في واحدة امنتني اني اديلك الظرف ده
وبتقولك لازم تفتح الظرف
قبل كتب الكتاب
بدل ما ترتكب وزر او او تاخد ذنب
بص الماذون للراجل
وسالة
قال...اسمها ايه الست الي اعطيتك الظرف؟
قال... معرفش
هي مقالتش علي اسمها
لكن
اكيد هتعرف هي مين لما تفتح الظرف
بعد ما استمع الماذون لكلام المرسال
مد ايده
واخد الظرف من المرسال
وتحسسة بايدة
ولقاه... عبارة عن
رسالة ورقية
واستاذن المرسال
بعد ما سلمة الظرف
بحجة انه...
راكن العربية
الي بياكل عليها عيش
في الممنوع
ولازم يمشي بسرعة
وبالفعل مشي المرسال
وفي اللحظة
بص الشيخ للظرف
بتعجب..
وفتحة وخرج الاوراق الي فيه
وكان الكل بيبص علي الرسالة بفضول
وسالة صدام
قال... الظرف ده من حد تعرفة يا عم الشيخ؟
رد الشيخ بعد ما قراء الرسالة
قال... لا
دي رسالة من واحدة ست
بس اسمها غريب عليا....
وعمري ما عرفت واحده بالاسم ده
سالة صدام
قالة... اسمها ايه؟
قال.. اسمها..
حافظة السر
رد صدام
قائلا
للكاتبة حنان حسن
اسمها غريب اوي
بص الماذون لصدام
وقال
مش اسمها بس الي غريب
دي الاوراق الي باعتها كمان غريبة
وسالة صدام
قال.. ايه الاوراق دي؟
رد الماذون
وسال صدام
قال.. هي العروسة الي انا هجوزها الليلة اسمها ايه؟
رد صدام
وقال
اسمها سارة
ليه؟
قال... هي كانت متزوجة سابقا
من واحد اسمه فريحة مش كده؟
رد صدام
وقال... فريحة ده كان اخويا الله يرحمة
ومات
يا عم الشيخ
ليه الاسالة دي كلها؟
رد الشيخ
وهو بيفتح الاوراق الي بين ايديه
قال.. دي صورة من قسيمة زواج
باسم سارة... وفريحة
والي باعتة الظرف
حاطة علامة علي تاريخ الزواج
وفتح ورقة تانية
وقال...
ودي صورة من شهادة وفاة فريحة
زوج سارة
وحاطة دايرة علي تاريخ الوفاة
وده معناه ان دي رسالة من الست صاحبة الظرف
بتقول ان العروسة بكدة متبقاش وفت العدة
يعني جوازك من العروسة( لا يجوز)
الا بعد انتهاء العدة يا اخ صدام
بص صدام بغيظ
وقال
ازاي الكلام ده يا عم الشيخ؟
للكاتبة حنان حسن
انا اخويا كان مريض اصلا
عدة ايه الي هنوقف الجوازة عشانها؟
رد الماذون
وهو بيلملم دفاترة
قال.. ده شرع يا اخ صدام
وانا مقدرش اخالف الشرع
وانت صدقني
مفيش اي ماذون
هيقبل يكتب الكتاب
طول ما العروسة
لم تنقضي ايام العدة بتاعتها
والحكاية كلها كام شهر
وبمجرد ما تنهتي العدة اتصل بيا
وانا اجي اتمملك
الزواج
وقام الشيخ من مجلسة
وغادر البيت
وقعد صدام سرحان
وكانه حد ضربة علي راسة
وافقدة التركيز
وانا كمان فضلت افكر
مين الست دي؟
وياتري اسم
حافظة السر ده
اسمها؟
ولا هي واحده وحافظة للسر؟
ومين الي خلاها تعمل كده؟
ومين هي؟
وليه بتحاول تحميني
وبتمنع زواجي من صدام؟
وبصراحة.. مقدرتش
اعرف
مين الست الي عملت كده؟
المهم... اني كنت ملاحظة ان صدام كان شايط
لانة كان شايف
ان في حد عايز يمنع جوازي منه
وانا ساعتها علي اد ما كنت فرحانة
ان ربنا انقذني
من جوازي من صدام
الا اني كنت متغاظة
من صدام
بسبب كدبة عليا
في موضوع شهادة الميلاد
للكاتبة حنان حسن
وكمان لانه اتسبب في حرقة اعصابي....
وقلبي
علي ابني
والي زاد وغطي
انه عايز يتجوزني بالغصب
ولما رفضت
اني اتجوزة
خطف ابني عشان يلوي دراعي
ويجبرني علي الموافقة
وكنت ناوية ااسيب البيت
واخد ابني وامشي
وابعد عن الانسان المعتوه ده
وبعد مرور يومين
علي الي حصل مع الماذون
كنت انا اتجاهل صدام
تماما
وبقيت بتحين الفرصة الي يخرج فيها من البيت
عشان اخد ابني
واهرب
لكن لاحظت
ان صدام كان بيعمل حاجة غريبة
لما بيخرج
يا اما بياخد ابني معاه
بحجة انه فرحان بيه
يا اما بيجيب حد يقعدة معايا
يا اما بيقفل عليا الباب بالمفتاح
وكان واضح طبعا
انه بيحكم عليا السيطرة
وبيحبسني
عشان مقدرش اهرب منة
لغاية ما يكتب عليا
رسمي
ويمسكني بعقد الزواج
المهم...
مكنتش عارفة اهرب منه
ولا لاقيه الفرصة
لكده
وبعد يومين
لقيت الدكتور حاتم
جاي
بيحذرني...
من جوازي بصدام
وطبعا انا كنت شاكة
ان في حاجة بتربط الدكتور... بصدام
للكاتبة حنان حسن
بس مكنتش عارفة ايه هي...
بس الي كنت متاكده منه
ان الدكتور حاتم
بدء يحبني فعلا
لانه كان بيحذرني من جوازي من صدام
وعايزني امشي من البيت باي شكل
فا قلت...
اوقع الاتنين
في بعض
وبدات احاول
اني اوقع
كل واحد فيهم علي حده
فا عملت فيها مكسورة الجناح ادام حاتم
ومضطرة اني اوافق اني اتجوز
صدام
بالرغم من اني مش عايزاة
قلت... هعمل ايه بس
يا حاتم؟
انا فعلا مش طايقة صدام
بصلي حاتم بتعجب
لما سمعني بقول اني بكره صدام
واضريت اشرح لحاتم
قصدي
قلت... انا من ساعة ماعرفت
ان صدام
قصد انه يسافر
ويسبني لوحدي
وبعت حد يخطف ابني عشان
يجبرني علي الزواج منه
ميقتش طايقة اسمع اسمة
بس غصب عني يا حاتم
مضطرة اني اتجوزة
لانه هو الحمايا
الوحيدة ليا انا وابني دلوقتي
بصلي حاتم
وابتسم بسخرية
وقال... مين ده الي كان مسافر؟
صدام كان في غرفتة
وقت ما انتي كنتي هتتجني علي ابنك
وعمل فيها انه مسافر عشان
تموتي من القلق علي ابنك
وتسلمي وتوافقي علي جوازك منه
يبقي فين الحماية الي بتقولي عليها دي؟
قلت... معقولة كان في اوضتة؟
طول الوقت الي عذبني فيه علي ابني ده؟
للكاتبة حنان حسن
رد الدكتور حاتم
وقال...
ايوه
كان في اوضتة
زي ما كان في اوضتة مع قدرية
يوم ما ماتت
وكلمك في الموبيل وقالك انه بره مع اصحابة
عشان يثبت ليكي انه يومها كان بعيد عن جريمتة
قلت... ايه الي انت بتقولة ده؟
انا سالت قدرية نفسها ليلتها
عن صدام
وهي قالتلي ان صدام مش معاها
ولسة مرجعش من برة
رد حاتم نافيا
قال... لا غلط
هو الي وهم قدرية
بانه عايز يقضي ليلة الخميس معاها
وطلب منها انها تفهمك
انه مش موجود
في الاوضة معاها
عشان تسيبيهم براحتهم
وفي الحقيقة
هو كان بيحاول ياكد انه مش في الاوضة
عشان لما قدرية (تتقتل)
يبقي هو بعد عن نفسة شبهة قتلها
كلام حاتم فاجئني
ومعلومة مقتل قدرية
كان بمثابة صدمة ليا
فا بصيت لحاتم بدهشة
وسالتة..
قلت... تقصد ان قدرية اختي ماتت مقتولة؟
قال ايوه..
والي قتل اختك
هو نفسة الي خطف ابنك
الي انتي عايزة
تتجوزية دلوقتي
وبتقولي عليه انه بالنسبالك الحماية
بصيتلة بدهشة
وسالتة
قلت انت متاكد من الكلام الي انت بتقولة ده؟
رد حاتم
قائلا
للكاتبة حنان حسن
ايوه طبعا متاكد
قلت... ايوه بس انت عرفت ازاي
ان قدرية اختي ماتت مقتولة؟
وان صدام هو الي قتلها؟
رد حاتم
قائلا
يظهر انك نسيتي
اني انا عايش معاكم هنا في البيت
وبعرف كل واحد فيكم بيعمل ايه
وبيفكر ازاي
قلت.. طيب انا هفترض معاك ان صدام هو الي قتلها
هيقتلها ليه؟
وايه الدافع الي يخليه يرتكب مصيبة زي دي؟
هاتلي سبب واحد يخليه يعمل كده؟
بعد ما حاتم سمع
سؤالي
لقيتة بيقرب مني
وبيقنعني بصوت هادئي
قال... لو علي الاسباب
هو في اكتر من سبب
قلت...
ايه هي الاسباب دي؟
رد حاتم
قائلا
يمكن عشان مكنش بيحب قدرية
ويمكن عشان مكنتش بتخلف؟
ويمكن عشان...
صدام كان محروم من انه يبقي عنده ولد
ومكنش يقدر يتجوز عليها عشان اختك كانت شخصيتها صعبة
ويمكن عشان
كان عايز يبعد اختك عنك
زي ما كان بيبعد اي مصدر حماية عنك
ويمكن عشان
كان عايز يستفرد بيكي...
ويمكن عشان كان عايز
ياخد منك ابنك
ويمكن عشان.......
ولا بلاش
وسكت حاتم ومكملش
فا سالتة
قلت.. يمكن ايه؟
لية مكملتش يمكن الاخيرة دي
قال ... اصل الاخيرة
حاجة مؤكدة ومفيهاش يمكن
قلت... هي ايه دي
الحاجة المؤكدة؟
رد حاتم مؤكدا
قال... الحاجة الوحيدة المؤكدة
ان صدام (بيحبك)
بصيتلة بدهشة
وقلت.. بيحبني؟
رد حاتم
قائلا
ايوه بيحبك
للكاتبة حنان حسن
وعمل كل الجرايم الي عملها دي
عشان يوصلك
قلت... مش ممكن
قال... لا ممكن
وممكن يعمل اكتر من كده كمان
و عشان كده
بقولك لازم تاخدي ابنك وتهربي من هنا
وحط حاتم ايدة علي راس حاتم الصغير
وقالي...
لو خايفة علي نفسك وعلي اينك
ومش عايزة مصيرك ييقي زي مصير قدرية اختك
يبقي لازم تهربي
قبل شهور العدة ما تنتهي
وسايني حاتم
وخرج
بعد ما فجر في وشي مفاجئات
مكنتش ممكن اتخيل انها تحصل
وفي اللحظة دي
قعدت افكر مع نفسي
وانا مش قادرة اصدق
ان صدام توصل بيه الجراءة
انه يقتل قدرية اختي عشان يتجوزني
وعشان كده...
قررت انتقم لاختي
واخلي صدام ياخد عقابة
وقررت اني مش همشي من البيت
قبل ما اخلية
يندم علي اليوم االي اتولد فيه
...
وكان لازم اخد تاري منه
لكن... (بالعقل)
وبطريقتي الخاصة
وعشان انا اصبحت
شبة متاكدة
ان حاتم متورط مع صدام
فا حبيت اتاكد
ان كان حاتم شريك صدام
ولا انا ظالماه
وكنت بقول لنفسي
اكيد حاتم شريك صدام في كل الي بيحصل بدليل انه عارف عنة كل المعلومات دي
للكاتبة حنان حسن
ومجرد وجود حاتم
في البيت هنا
فا ده معناه
ان في حوار كبير
انا مش قادرة افهمة
وعشان كده
كان لازم احط خطة
عشان اقدر افهم الي بيحصل
وبالفعل...
بدات في تنفيذ الخطة
وانتظرت لما بقينا
باليل...
وفضلت ادور بعنيا علي صدام...
ولما لقيتة في اوضتة
نيمت حاتم ابني
ولبست قميص بينتي جميل ومغري
وروحت علي غرفة صدام
وخبطت علي الباب
ولقيتة بيفتح وهو مستغرب
وسالني
عايزة حاجة يا سارة؟
قلت.. ايوه عايزاك
قصدي... عايزة اسالك سؤال
قال.. خير؟
قلت.. انت قافل علي نفسك الاوضة وقاعد لوحدك ليه؟
بصلي صدام باستغراب
وقالي.. مفيش كنت هنام
قلت.. هو انت زعلان عشان زواجنا اتاجل؟
قال.. لا مش فكرة
زعل
بس كنت عايز ننجز في موضوع الجواز
عشان نبقي عملنا مصلحة
ابتسمت وبصيتلة
وانا بقول..
يا خسارة
كنت فاكراك زعلان
عشان زواجنا
اتاجل
اتاري الموضوع مش فارق معاك
رد صدام
وقالي
لا ازاي؟
مين قال ان جوازنا مش فارق معايا؟
دنا حلم حياتي اني.....
وسكت صدام
للكاتبة حنان حسن
بعد ما لقي نفسة انة اتسرع
في التعبير عن مشاعرة
فا ابتسمت
لما لقيتة بيبصلي بعنية الي مليانة كلام
وغيرت الموضوع
وقلت.. انا هروح علي المطبخ
عشان اعمل عشاء
اصلي حاسة اني جعانة اوي
وسيبت صدام واقف
واقف بيبصلي
بطريقة خوفتني
فا لغيت فكرة العشاء
ورجعت لغرفتي
بسرعة
وقفلت الياب عليا
وكنت عايزة اوصل لصدام
ان في حد بيتحرش بيا
عشان ساعتها هيبان
لو هو يعرف بوجود حاتم بالبيت؟
ولا ميعرفش؟
فا انتظرت لساعة متاخرة بعد نصف اليل...
وبسرعة...
روحت لغرفة صدام
وفضلت اخبط علي الباب بعصبية
وشوية ولقيت صدام فتحلي
وسالني... في ايه يا سارة مالك؟
قلت.. هو ايه الي مالي؟
هو عشان...
حسيت من ناحيتك بشوية حنية
وجيت اطمن عليك قبل ما انام
تقوم تدخل اوضتي
وانا نايمة دلوقتي
وتحاول تتحرش بيا
وتعمل كل الي عملتة ده؟
علي العموم انا كنت فاكراك هتخاف عليا
وتحافظ علي شرفي لغاية ما نتجوز
لكن بالطريقة دي
انا كدة مينفعش اامن علي نفسي معاك
تاني
رد صدام
وقال...
تحرش ايه بس
الي انتي بتقولي عليه
منا نايم ادامك اهوه
قلت...لا والله؟
لما مش انت الي اتحرشت بيا من شوية
للكاتبة حنان حسن
امال يعني هيكون مين؟
يمكن بقي في عفريت في المكان
و هو الي حاول يتحرش بيا؟
وحطيت ايدي علي عيني
وعملت فيها مفطورة من العياط
وحاول صدام يهديني
لكن انا
سيبت صدام
ورجعت لغرفتي وقفلتها عليا
وبعد شوية
سمعت صوت صدام وهو بيتكلم مع حد في اوضتة بعصبية
فا فتحت باب اوضتي بالراحة
وحاولت اقرب من باب اوضة صدام
عشان اسمع هو بيكلم مين؟
وبالفعل قربت من باب الاوضة
عشان اتفاجئ
باكبر صدمة..........
لو عايز باقي احداث القصة
ضع عشر ملصقات
مع متابعة صفحتي الشخصية
مع تحياتي
الكاتبة
حنان حسن
ايه الجمال والابهار ده...تسلم ايدك
ردحذفايه بقي يا نونة كنتى قلتى لقت ايه اقولك نزللنا جزء كمان ينوبك ثواب
ردحذفيعنى يالهوى حاتم حى
ردحذفأكيد حاتم
ردحذفابداع
ردحذفرائعة
ردحذفجميلة جداً
ردحذف❤❤❤
ردحذفالجزء ١١
ردحذفاين الجزء الاخير؟؟؟!!!
ردحذفجميله جدااا. كملى
ردحذفاين الجزء ١١
ردحذفجميلة
ردحذف